Vuelta 2025: Voorbeschouwing etappe 10 naar Larra-Belagua – Vingegaard vs. UAE-trio in Pyreneeën?
De dag na de rustdag staat er opnieuw een Pyreneeën-rit op het menu in de Vuelta a España 2025. De etappe lijkt enigszins op die van zondag, met een rustige aanloop en een explosief slot. Zien we de vluchters strijden om de dagzege? Of gaan de klassementsrenners voor de volle buit? WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
De tiende rit in de Vuelta is 175,3 kilometer lang en vertrekt ’s middags vanuit het themapark in Sendaviva, wat voor de helft een pretpark en voor de andere helft een dierentuin is – en met zijn oppervlakte van 120 hectare tot een van de grootste themaparken in Europa behoort.


- Start:
- 12:55 ( Sendaviva)
- Finish:
- 17:18 ( El Ferial Larra Belagua)
Na de start trekken de renners met gierende banden naar het noorden, weg van dit Spaanse reclamestukje. De eerste 120 kilometer zijn glooiend, maar worden nooit echt, echt lastig. Ja, een paar keer moeten de renners een colletje omhoog rijden van 2 à 3 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 5 procent, maar die gaan het verschil niet maken. Al die klimmetjes zijn niet gecategoriseerd.
Dat geldt wel voor de Alto de las Coronas (7,2 kilometer aan 4,7%). Na een korte afdaling beginnen de renners aan een lange aanloop naar de slotklim, vlakbij de Franse grens. Op negen kilometer van de meet begint dan de slotklim naar het skigebied – weer – Larra-Belagua (9,3 kilometer aan 6,3%). De eerste kilometers zijn het steilst, maar daarna vlakt het af.
Larra-Belagua was twee jaar geleden voor het laatst de aankomstplaats in de Vuelta. Toen won Remco Evenepoel, een dag nadat hij was ingestort op de Tourmalet.

foto: Cor Vos
De stand van zaken
Favorieten
De rit van dinsdag is weer zo’n typische bergetappe die twee kanten kan opvallen. Het eerste scenario is dat de vluchters voor de dagzege zouden strijden. Geen ondenkbaar scenario, al speelt de vlakke aanloop van de rit niet per se in hun voordeel. Voor klimmers is het dan niet altijd makkelijk om weg te rijden en in de goede vlucht te geraken. Het andere scenario is dat de klassementsrenners voor de ritzege gaan, maar dan komt al snel de vraag: wie gaat initiatief nemen?
De sleutel ligt in ieder geval in handen van de mannen van UAE Emirates XRG. Zij hebben namelijk bij beide scenario’s kanshebbers op de overwinning. Via de vroege vlucht kunnen zij hun geld inzetten op Juan Ayuso en Jay Vine, twee renners die eerder deze Vuelta al konden winnen via de ontsnapping. Ayuso deed dat daags nadat zijn klassement in het water viel, Vine klom dan weer iedereen uit het wiel in Andorra.
João Almeida is het derde ijzer in het vuur van de UAE-ploeg. De Portugees is de man die deze Vuelta het vuur aan de schenen van Vingegaard moet leggen, al werd hij zondag wel op ruim 20 seconden gezet door de Deen. Het lijkt ons dus logischer dat UAE Emirates XRG voor de ritzege wil gaan via de vroege vlucht met Ayuso en/of Vine. Of wie weet met Marc Soler?

Zien we Ayuso dinsdag nog een keer met zo’n gebaar? – foto: Cor Vos
Jonas Vingegaard bewees de laatste dagen dat hij heel wat in zijn mars heeft. De kopman van Visma Lease a Bike heeft ook duidelijk aan explosiviteit gewonnen en dat kan er op dit soort aankomsten zeker uitkomen. Het is namelijk geen echt steile aankomst, met een aantal vlakkere slotkilometers. Zal Vingegaard andermaal het vertrouwen hebben om zijn team de hele dag op kop te zetten? Hij heeft al twee ritzeges op zak, dus dat valt nog even af te wachten.
Het scenario dat de vluchters all the way gaan is dan misschien net iets waarschijnlijker. Dan komen we al snel uit bij de mannen die de voorbije dagen zich in de kijker hebben gereden. Ayuso en Vine hebben we al gehad, maar ook Marco Frigo liet zich al zien. De renner van Israel Premier Tech werd afgelopen vrijdag nog tweede in de rit die Ayuso op zijn naam schreef. De achterstand op Ayuso was groot, maar Frigo toonde wel dat hij de benen heeft om een rit te winnen in deze Vuelta.

Gaudu kon het al een keer afmaken – foto: Cor Vos
Raúl García Pierna en Harold Tejada waren de nummer drie en vier van die dag. Een dag eerder klom Lorenzo Fortunato naar een derde plaats. Ook deze drie renners hebben het in zich om deze Vuelta hun handen in de lucht te steken, al is het in een rit als die van dinsdag voor hen wel lastiger om in de vlucht te geraken én García Pierna staat nu ook dicht in het klassement. Eens ze in stelling zijn gebracht, kunnen ze het wel afmaken.
Als de vroege vlucht het effectief haalt, zijn er natuurlijk nog een hoop outsiders. Denk maar aan jongens als David Gaudu en Antonio Tiberi. Zij hebben al veel tijd verloren in het algemeen klassement en kunnen dus op een ritzege mikken. Voor Gaudu zou het zijn tweede van deze Ronde van Spanje zijn. Verder noteren we ook nog de namen van Egan Bernal en Giulio Ciccone. Mocht het uitdraaien op een strijd tussen de klassementsrenners, zijn zij ook kanshebbers.
Weer en TV
Het zal dinsdag in principe prima koersweer worden in de Vuelta. De renners zullen rondrijden in temperaturen rond de 20 à 22 graden Celsius. Verder zal de wind normaal gezien geen grote rol spelen en zal het naar alle waarschijnlijkheid niet gaat regenen. De tiende etappe is natuurlijk ook te zien op televisie. De uitzendingen starten rond 14.45 uur.



'Behoren tot een van de' is onzin. Iets kan niet behoren tot een groep van 1 stuks. Het kan er toe behoren, of het is een van de. Allebei tegelijkertijd kan niet. Zo, dat lucht lekker op.
De rit van dinsdag biedt nog geen beterschap, maar woensdag richting Bilbao hopelijk wat langer dan 10 kilometer spektakel.
Soler soleert
Vine vindiceert
Ay Ay Ay Ayuso accelereert
(Almeida zit te slapen maar al meit al valt de schade achteraf nog mee)
Is op zich een relatief eenvoudige etappe om te controleren maar Lidl-Trek zie ik dat niet meer doen na gisteren. Het zou al van Visma, UAE of Q36.5 moeten komen maar van geen van deze ploegen ben ik ervan overtuigd dat ze de vlucht gaan terughalen.
Het kan dus best zijn dat een vlucht met matige klimmers met een grote voorsprong aan de voet komt van de slotklim.
Hoe gaat Ayuso wegrijden. Het halve peloton rijdt op zijn wiel met hetzelfde idee als jou. Ik ga eerder voor Armiral. En Astana wil sowieso in de vlucht zitten anders gaat de vlucht niet door.
Zou best kunnen dat Visma weer een korte launch doet op de eerste steilere km's. Almeida zit vaak niet goed in positie aan het begin van een klim en houdt niet van die snelle tempowisselingen. Als je dan ook nog een renner vooruit hebt in de vlucht, zou Vingegaard nog best wat tijd kunnen pakken.
De manier waarop UAE rijd is gewoon als eenmans worsten.
Renners zoals majcka en Wellens heb je nodig voor een goede ploeg tactiek mensen die zich willen op offeren voor hun kopman. Daar hebben ze te weinig van. Ze denken blijkbaar allemaal dat ze kopman zijn. Ayouso is daar overtreffende trap van. Die gaat waarschijnlijk voor veel geld bij Lidl en het niet waarmaken.