Vuelta 2025: Ondanks enthousiasme over nieuw format, kiest ASO voor traditionele ploegentijdrit
foto: Cor Vos
woensdag 27 augustus 2025 om 07:22

Vuelta 2025: Ondanks enthousiasme over nieuw format, kiest ASO voor traditionele ploegentijdrit

Na een jaar afwezigheid staat er woensdag weer een ploegentijdrit op het programma in de Vuelta a España. In de recente jaren experimenteerde de ASO in Parijs-Nice met een nieuwe opzet van de ploegentijdrit, elke renner noteerde zijn eigen individuele tijd. Door de succesvolle experimenten zal de Tour de France 2026 aftrappen met zo’n ‘moderne’ ploegentijdrit in Barcelona. De Vuelta houdt dit jaar nog wel vast aan de oorspronkelijke regel.

Het is nauwelijks vindbaar in het reglementenboek, maar tijdens de ploegentijdrit op dag vijf van de Vuelta wordt de stopwatch van een ploeg stopgezet wanneer de vierde renner de finishlijn is gepasseerd. De organisatie van de Spaanse ronde kiest zodoende voor de ‘ouderwetse’ aanpak. En dat terwijl de experimenten tijdens Parijs-Nice de afgelopen jaren positief leken uit te pakken.

Nieuw format
De kritiek op een ploegentijdrit is vaak dat de klassementsrenners te afhankelijk zijn van de kwaliteit van hun ploeggenoten. Een nieuwe vorm moest daar een passend antwoord op geven. In 2023 introduceerde de ASO daarom een nieuwe regel tijdens Parijs-Nice. Elke renner noteerde de tijd waarin hij het parcours afwerkte, het leidde tot spectaculaire tactieken. Zo reed Tadej Pogacar na een indrukwekkende slotkilometer nog ver weg van zijn ploeggenoten waardoor hij de schade ten opzichte van de concurrentie kon beperken.

Een ploegentijdrit levert mooie plaatjes op – foto: Cor Vos

In 2024 werd de vernieuwde ploegentijdrit wederom georganiseerd. Het leidde tot positieve reacties onder wielervolgers, maar ook de ASO zelf was enthousiast. Thierry Gouvenou, parcoursbouwer bij de organisatie, benadrukte begin 2025 dat hij en de ASO niets tegen ploegentijdritten hebben. “We hebben totaal niet de wens om deze discipline, waar we veel van houden, te elimineren”, klonk het. “We vinden vooral het nieuwe format, zoals we in Parijs-Nice hebben gebruikt, erg leuk.”

Het was daarom geen verrassing dat de ploegentijdrit waarmee de Tour de France 2026 aftrapt, volgens het nieuwe format wordt georganiseerd. Toch kiest de ASO als organisator van de Vuelta nog wel voor de oude stijl. Tijdens de vijfde etappe van de Ronde van Spanje noteert de ploeg zodoende de tijd van de vierde renner die de finishlijn passeert. Teamgenoten die op achterstand van de vierde renner binnenkomen noteren zoals gebruikelijk wel een andere tijd.

Woensdag 27 augustus 2025, Vuelta a España: Etappe 5 (24.1 km)
Routekaart voor Etappe 5
Start:
16:37 ( Figueres)
Finish:
18:30 ( Figueres)
RIDE Magazine
19 Reacties
26-08-2025 20:47
Zaken die door de tijd zijn gekristaliseerd op een bepaald punt zijn dat zelden zonder reden ; het formaat van de tijd van de vierde renner dwingt tot een getrainde ploeg op het voordeel halen van samen rijden.
Ik vind het prachtig als het goed uitgevoerd wordt.

Zoals in Paris-Nice werd gereden is voor mij slechts een individuele tijdrit van de kopman met hulp van ploeggenoten.

Ik ben blij dat het normale formaat weer terug is en inderdaad zelfs de zapper van tegenwoordig moet toch wel een lengte van 40-50km aankunnen ?
26-08-2025 20:30
Een ploegen tijdrit, geweldig! Maar die afstand jongens...doe es ff normaal, het zijn toch geen junioren ? Vroeger waren ploegen tijdritten vaak meer dan 100 km. Ok dat is dan ook wel wat van het goede teveel, maar amper 20km is echt belachelijk weinig...
    26-08-2025 21:51
    24 km is vrij weinig inderdaad, maar alsje pas op de 5e dag van een Grote Ronde een ploegentijdrit plant, dan is het lang genoeg. Er zijn nu 5 ploegen met 7 ipv 8 man, maar voor hetzelfde geld zijn er na 4 etappes al ploegen met 2 of meer uitvallers. Als je dan een TTTvan 50 km organiseert, gaat het wel over de grens van competitievervalsing.
    27-08-2025 00:05
    Volledig akkoord, daarom moet een TTT zoals je zegt steeds binnen de eerste 3 ritten van een ronde vallen om het zo eerlijk mogelijk te houden. En eigenlijk liefst nog op dag 1.
    27-08-2025 07:23
    Eigenlijk dus alleen op dag 1.

    Tsja, dan diskwalificeer je je wel heel erg als kulonderdeel. Als verkapte ploegenvoorstelling kan het wel aardig zijn. Verplicht gewone helm en zonder brillen. En dan eindigen op kort steil klimmetje zodat we de tronies even goed voor drie weken in ons op kunnen nemen.
    27-08-2025 12:33
    Je doet niks af van de cultstatus door het op dag 1 doen, je doet wel heel veel af van de cultstatus door een belachelijk korte TTT te maken....
26-08-2025 21:02
TTT is op zich een leuke discipline, leuker dan de gewone TT. Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, je moet hem als ópener, met alle teams voltallig en fris doen. Hooguit flikkert er dan eentje van het startpodium af maar de kans op competitievervalsing is dan het minst.
    26-08-2025 22:10
    Exact, vind ik ook!
    26-08-2025 22:32
    Goede toevoeging, is inderdaad het eerlijkst. Noem mij ouderwets maar ik hou van deze vorm, hoeft geen 100km te zijn om de verschillen beperkt te houden. En de enige vorm waar het ècht teamwerk is, en waar het team de etappe pakt, niet de individu, zoals alle andere
    26-08-2025 22:33
    Behoudens het teamklassement overigens
    26-08-2025 23:24
    Daar ben ik het niet mee eens @Romāns_Vainšteins, endurance is een essentieel onderdeel van wielrennen. Niet vallen, ziek worden of buiten tijd aankomen zijn een integraal onderdeel van de sport.
    Net als rekening houden bij de ploegsamenstelling met de eisen van alle etappes.
    Ik zou het prima vinden als de tweede of zelfs derde week begint met een ploegentijdrit, dan kunnen ploegen zonder vederlichte kopman ook kiezen voor meer tempobeulen in de ploeg om zo tijd te (her-)winnen op dat moment.
    We hebben genoeg bergen en snelwandeletappes gehad de laatste jaren.
26-08-2025 23:54
Wegwielrennen is een ploegensport die individuen als helden heeft, terwijl een ploeg een overwinning samen viert. Zonder ploeg kan het individu geen overwinning behalen. Daarom is een ploegentijdrit een passend onderdeel van een grote ronde.
    27-08-2025 07:31
    Beetje kort door de bocht dit. Voetbal en honkbal zijn ook ploegsporten die individuele helden hebben. Wielrennen heeft individuele winnaars. Als er geen ploegen zouden bestaan, is het individu niet alleen in z'n eenzaamheid en kan het nog prima een overwinning behalen.

    Juist omdat dit de meest individuele teamsport is kan een ploegentijdrit dienen als gebalde teamvuist tegen het onverslaanbare individu. De werkelijkheid is alleen dat de betere individuen ook bij de betere teams rijden. En in isolement zijn de verschillen alleen maar scherper.

    De ploegtijdrit hoort net zo min in koers als ploegen van 8 renners.
26-08-2025 20:03
Ik vind het sowieso een vreselijk concept. Niet boeiend om te kijken, heeft vreemde effecten op het klassement... nee van mij hoeft het niet.

En als ze het dan toch doen, mag het ook eens iets anders zijn. Een ploegenklimtijdrit bijvoorbeeld.
    26-08-2025 20:33
    De effecten op het klassement zijn wel beperkt, zo lang is de tijdrit niet. Daarnaast heeft de kracht van een ploeg altijd veel effect op het klassement met of zonder ploegentijdrit. Dus het argument van dat het oneerlijk is voor een kleinere ploeg is wellicht waar maar geldt voor veel meer aspecten binnen een ronde zelfs bij een individuele tijdrit.
27-08-2025 13:59
24 km, pfff veel te kort voor beetje verschillen. Doe gewoon km of 60
27-08-2025 09:29
Ploegentijdritten van 100km waren vooral Olympisch, in de Tour waren ze korter.
    27-08-2025 12:35
    Je moet even op PCS kijken....laat ons zeggen tussen 1970 en 2000 er zitten er tussen die meer dan 100km.waren, de meesten waren ruim boven de 60...
    27-08-2025 20:10
    Op PCS gekeken tussen 1970 en 2000, maar 0 TTT van meer dan 100 km gevonden. Het is me ook opgevallen dat in die periode de meeste TTT minder dan 60 km waren.

Reacties zijn gesloten.