Vuelta 2025: Ondanks enthousiasme over nieuw format, kiest ASO voor traditionele ploegentijdrit
Na een jaar afwezigheid staat er woensdag weer een ploegentijdrit op het programma in de Vuelta a España. In de recente jaren experimenteerde de ASO in Parijs-Nice met een nieuwe opzet van de ploegentijdrit, elke renner noteerde zijn eigen individuele tijd. Door de succesvolle experimenten zal de Tour de France 2026 aftrappen met zo’n ‘moderne’ ploegentijdrit in Barcelona. De Vuelta houdt dit jaar nog wel vast aan de oorspronkelijke regel.
Het is nauwelijks vindbaar in het reglementenboek, maar tijdens de ploegentijdrit op dag vijf van de Vuelta wordt de stopwatch van een ploeg stopgezet wanneer de vierde renner de finishlijn is gepasseerd. De organisatie van de Spaanse ronde kiest zodoende voor de ‘ouderwetse’ aanpak. En dat terwijl de experimenten tijdens Parijs-Nice de afgelopen jaren positief leken uit te pakken.
Nieuw format
De kritiek op een ploegentijdrit is vaak dat de klassementsrenners te afhankelijk zijn van de kwaliteit van hun ploeggenoten. Een nieuwe vorm moest daar een passend antwoord op geven. In 2023 introduceerde de ASO daarom een nieuwe regel tijdens Parijs-Nice. Elke renner noteerde de tijd waarin hij het parcours afwerkte, het leidde tot spectaculaire tactieken. Zo reed Tadej Pogacar na een indrukwekkende slotkilometer nog ver weg van zijn ploeggenoten waardoor hij de schade ten opzichte van de concurrentie kon beperken.

Een ploegentijdrit levert mooie plaatjes op – foto: Cor Vos
In 2024 werd de vernieuwde ploegentijdrit wederom georganiseerd. Het leidde tot positieve reacties onder wielervolgers, maar ook de ASO zelf was enthousiast. Thierry Gouvenou, parcoursbouwer bij de organisatie, benadrukte begin 2025 dat hij en de ASO niets tegen ploegentijdritten hebben. “We hebben totaal niet de wens om deze discipline, waar we veel van houden, te elimineren”, klonk het. “We vinden vooral het nieuwe format, zoals we in Parijs-Nice hebben gebruikt, erg leuk.”
Het was daarom geen verrassing dat de ploegentijdrit waarmee de Tour de France 2026 aftrapt, volgens het nieuwe format wordt georganiseerd. Toch kiest de ASO als organisator van de Vuelta nog wel voor de oude stijl. Tijdens de vijfde etappe van de Ronde van Spanje noteert de ploeg zodoende de tijd van de vierde renner die de finishlijn passeert. Teamgenoten die op achterstand van de vierde renner binnenkomen noteren zoals gebruikelijk wel een andere tijd.

- Start:
- 16:37 ( Figueres)
- Finish:
- 18:30 ( Figueres)
Ik vind het prachtig als het goed uitgevoerd wordt.
Zoals in Paris-Nice werd gereden is voor mij slechts een individuele tijdrit van de kopman met hulp van ploeggenoten.
Ik ben blij dat het normale formaat weer terug is en inderdaad zelfs de zapper van tegenwoordig moet toch wel een lengte van 40-50km aankunnen ?
Tsja, dan diskwalificeer je je wel heel erg als kulonderdeel. Als verkapte ploegenvoorstelling kan het wel aardig zijn. Verplicht gewone helm en zonder brillen. En dan eindigen op kort steil klimmetje zodat we de tronies even goed voor drie weken in ons op kunnen nemen.
Net als rekening houden bij de ploegsamenstelling met de eisen van alle etappes.
Ik zou het prima vinden als de tweede of zelfs derde week begint met een ploegentijdrit, dan kunnen ploegen zonder vederlichte kopman ook kiezen voor meer tempobeulen in de ploeg om zo tijd te (her-)winnen op dat moment.
We hebben genoeg bergen en snelwandeletappes gehad de laatste jaren.
Juist omdat dit de meest individuele teamsport is kan een ploegentijdrit dienen als gebalde teamvuist tegen het onverslaanbare individu. De werkelijkheid is alleen dat de betere individuen ook bij de betere teams rijden. En in isolement zijn de verschillen alleen maar scherper.
De ploegtijdrit hoort net zo min in koers als ploegen van 8 renners.
En als ze het dan toch doen, mag het ook eens iets anders zijn. Een ploegenklimtijdrit bijvoorbeeld.