Vuelta 2024: Drie keer is scheepsrecht voor Wout van Aert in Castelo Branco
foto: Cor Vos
maandag 19 augustus 2024 om 17:48

Vuelta 2024: Drie keer is scheepsrecht voor Wout van Aert in Castelo Branco

Wout van Aert weet weer wat winnen is: de Belg van Visma | Lease a Bike snelde in de derde etappe van de Vuelta a España naar een langverwachte zege. De rodetruidrager rekende dit keer wel af met Kaden Groves. Jon Aberasturi kwam als derde over de streep. Van Aert gaat nu ook steviger aan de leiding in het punten- en algemeen klassement.

Op dag drie van de Vuelta a España reden de renners voor het laatst over Portugees grondgebied. En het peloton kreeg andermaal een etappe van 191 kilometer voor de wielen geschoven. Vanuit Lousã trok het peloton naar de grootste bergketen op het Portugese vasteland: de Serra da Estrela. Hoewel de hoogste bergtop van deze keten bijna 2.000 meter is, gingen de renners vandaag ‘maar’ tot een hoogte van bijna 900 meter.

De Alto de Teixeira (17,4 km aan 3,2%) was de langste en misschien ook wel zwaarste beklimming van de dag, maar lag tevens bijzonder ver van de finish. Daarna volgden nog honderd relatief makkelijke kilometers tot de meet in Castelo Branco, met enkel nog de lange maar niet zo steile Alto de Alpedrinha (5,8 km aan 3,4%). De finale liep ook nog licht omhoog en dus was het voor de sprinters zaak om zo goed mogelijk te timen.

De vroege vlucht kleurde volledig Spaans – foto: Cor Vos

Déjà vu, interessante tegenaanval van korte duur
Net als in de rit van zondag bleek er weinig animo voor de vroege vlucht, maar toch besloten enkele renners het avontuur op te zoeken. En echt waar: met Ibon Ruiz (Equipo Kern Pharma) en Luis Angel Maté (Euskaltel-Euskadi) zagen we dezelfde coureurs weer in de spits van de koers. Al kregen ze dit keer ploeg- en landgenoten mee in steun, want ook Unai Iribar en Xabier Isasa waren vertegenwoordigd namens de Spaanse ProTeams Equipo Kern Pharma en Euskaltel-Euskadi.

Het peloton – aangevoerd door Visma | Lease a Bike en Alpecin-Deceuninck, in dienst van Wout van Aert en Kaden Groves – maakte zich niet druk en dus konden de vier aanvallers alsmaar verder uitlopen. In aanloop naar de eerste klim van de dag, de bijzonder lange maar zeker niet steile Alto de Teixeira, liep het verschil met de kopgroep op tot twee minuten. Dit was ook voor even de maximale voorsprong, want door een tegenaanval van Kasper Asgreen (Soudal Quick-Step), bergkoning Stefan Küng (Groupama-FDJ) en Victor Campenaerts (Lotto Dstny) kwam er weer beweging in het peloton.

Wout van Aert reed vandaag voor het eerst in de rode trui – foto: Cor Vos

Ervaren Maté doet goede zaken, Van Aert sprokkelt voor groen
De tegenaanval van het genoemde drietal werd al snel weer in de kiem gesmoord, maar dit zorgde er wel voor dat de vier koplopers weer binnen schootsafstand reden van het peloton. Dit was echter van korte duur. Met het inrekenen van hardrijders Küng, Campenaerts en Asgreen keerde de rust weer terug in het peloton, en groeide de voorsprong zelfs naar de zes minuten. Hierdoor konden de koplopers in alle rust beginnen aan de Alto de Teixeira en sprinten voor de bergpunten. Good old Maté – die na het seizoen afscheid neemt – trok op de top aan het langste eind en werd zo de virtuele leider in het bergklassement.

Vervolgens was het uitkijken naar de tussensprint in Fundao op goed vijftig kilometer van de finish. Hier wist de ploeggenoot van Maté – Isasa – de volle buit te pakken. Interessanter was de strijd tussen Van Aert en Groves om de resterende punten. Van Aert zette met enkele machtige pedaalslagen aan en Groves besloot niet meer aan te dringen, waardoor de Belg de Australiër voorbij ging in het (virtuele) puntenklassement.

Op naar de sprint
Waar Van Aert goede zaken deed in de strijd om groen, bleef Maté zijn puntjes sprokkelen voor de bergtrui. De 40-jarige coureur kwam ook op de laatste gecategoriseerde klim van de dag – de Alto de Alpedrinha – als eerste door en dit bleek meteen zijn laatste wapenfeit. Maté werd in de daaropvolgende kilometers namelijk bijgehaald door het peloton. Eenzelfde lot was ook Ruiz en Iribar beschoren. Isasa wist het in zijn eentje nog wat langer uit te houden, maar ook hij bleek een vogel voor de spreekwoordelijke kat.

Met nog twintig kilometer te gaan bleek het liedje van Isasa uitgezongen en konden we ons langzaam gaan opmaken voor een nieuwe sprint. In de laatste kilometers werd het tempo flink opgedreven en besloot Alpecin-Deceuninck zijn sprinttrein al vroeg in stelling te brengen. Te vroeg, zo bleek, en zo kregen we een vrij onoverzichtelijke aanloop richting de sprint. Dit bleek voor Campenaerts het sein om de boel op stelten te zetten. De hardrijder probeerde met een alles-of-niets aanval de sprinters te verrassen.

Eindelijk weer raak
Alpecin-Deceuninck was echter bij de pinken en reed het gat weer dicht naar Campenaerts, waardoor we toch ‘gewoon’ een clash kregen tussen de snelste mannen. Groves werd in een zetel naar de laatste honderden meters gebracht, maar Van Aert besloot als eerste aan te zetten. Groves werd even verrast en bleek niet meer in staat om de Belg nog te remonteren. En zo boekt Van Aert na bijna zes maanden weer eens een overwinning. En dat in de rode leiderstrui.

Wout van Aert vliegt naar de zege! – foto: Cor Vos

Door zijn zege loopt Van Aert ook verder uit in het algemeen klassement. Zijn voorsprong op naaste belager Brandon McNulty bedraagt nu dertien seconden. De kans dat hij dinsdagavond nog aan de leiding staat in het klassement, is klein. Morgen krijgen de renners namelijk de eerste bergetappe voorgeschoteld, met aankomst op de bijzonder onregelmatige en steile Pico Villuercas.

RIDE Magazine
59 Reacties
19-08-2024 17:56
Mooi gedaan. Van Kelderman blijf je af, dat record is voor hem.
19-08-2024 17:51
De aanhouder wint, tijdrit derde, gisteren tweede, vandaag 1. Eindelijk, zal hem wel verlossen!
    19-08-2024 18:00
    Blijft een renner die uitermate goed tot zijn recht komt in een grote ronde.

    Je zou bijna denken: doe er standaard 2 per jaar, dan kan je jaarlijks wat leuke zeges bijschrijven.

    Moet best mogelijk zijn in combinatie met een vormpiek van MSR tot Roubaix.
19-08-2024 17:58
In de Vuelta natuurlijk wel een tegenstand van likmevestje maar ik gun het de bovenste beste Wout wel en zie hem nog wel een etappe of zes winnen.
    19-08-2024 18:11
    Van Aert heeft hier nochtans meer en betere tegenstand dan een Pogacar in de afgelopen Giro. Anyway, beiden doen het toch maar even.
    19-08-2024 18:34
    @Ray: ga jij nu een vergelijking trekken tussen Pogacar en Wout van Aert..? Komaan zeg, 2 totaal verschillende renners? Houd beide renners svp uitelkaar en probeer WvA niet groter te maken door m met Pogacar te vergelijken.
    19-08-2024 19:26
    In het sprinters veld van de Giro had van Aert hier geen top 3 gesprint.
    Milan, Merlier, Kooij en Girmay zijn toch wel betere tegenstanders dan dat hij hier treft.
    19-08-2024 21:09
    P1917, ik vergelijk niet de renners, ik vergelijk hun individuele situatie in een wedstrijd. Moet ik mijn excuses aanbieden omdat ik jouw idool degradeer ofzo? Lees alsjeblieft in context in plaats van te projecteren.
    19-08-2024 23:13
    @perico1917
    Er is geen betere allround renner dan Van Aert. Sprinten, Klassiekers, welke dan ook, klimmen, superknecht spelen en tijdrijden, allemaal in huis. Plus de cross.
    19-08-2024 23:18
    @Ray: nee hoor, geen excuses. Het valt me gewoon vaker op, dat mensen Pogacar erbij halen om iemand op te hemelen. Wat Pogacar laat zien is uniek in t hedendaagse wielrennen. Wat WvA laat zien niet. Zo simpel is t toch wel? En volgens mij, verraad mijn naam, mijn (jeugd)idool..... Staat zeker niet voor Pogacar of Evenepoel (in mijn ogen de enige 2 echt unieke renners hedentendage), maar dus niet mijn idolen. Naast Delgado, waren dat toch echt Cancellara en last but not least: Dumoulin...
    19-08-2024 23:22
    @Piet, WvA is een topper! Absoluut... Wint wel absoluut te weinig de laatste jaren, maar dat komt ook door zijn superknecht-karakter... Als hij ook een Grote Ronde zou kunnen winnen dan was t inderdaad echt een alleskunner.
    20-08-2024 09:39
    Wat WvA twee jaar geleden in de Tour liet zien was wat mij betreft net zo uniek
    20-08-2024 12:46
    @Selmar, dat heb ik ook vaak gezegd: dat was ongelooflijk om te zien... ZEER uniek! Alleen... alweer 2 jaar geleden en dat is mijn punt steeds: WvA heeft te lang geteerd om zijn verleden... No more, no less...
    20-08-2024 13:53
    @perico1917 mbt een GT heb je zeker een punt. Maar die 2x Mont Ventoux rit was mi wel een teken dat hij goed bergop rijdt. Ook z'n zeges in massasprints in de Tour. Tijdrijden, het klassieke werk en de cross lijken spreekt voor zich. Punt is dat hij te veel heeft moeten knechten. Dat kost bakken met energie en mss wel zege's. Heeft btw ook de laatste jaren een aantal maal in de kreukels gelegen en pech gehad.
19-08-2024 18:00
Het deelnemersveld is natuurlijk wel erg matig betreft de sprinters maar winnen is winnen, proficiat!
19-08-2024 18:01
Tegen janneke, mieke en tessa, maar goed je kunt 'm maar binnen hebben.
    19-08-2024 18:03
    Die 3 zie ik niet in de uitslag......
    19-08-2024 18:12
    Die moeten nog binnenkomen.
    19-08-2024 18:29
    1) Wie er niet is, kan je niet verslaan.
    2) Win maar eens een koers.
    3) Win maar eens een koers in de World Tour. Van Aert heeft er 26.
    4) Win maar eens een koers in de World Tour in de leiderstrui, zoals in de Tour én de Vuelta nu voor Wout.
    19-08-2024 18:35
    Mieke, en vooral ook Tessa geven de startlijst toch de nodige grandeur.
    19-08-2024 19:19
    De vraag is: wonnen McNulty en Groves ook tegen Janneke, Mieke en Tessa of hadden zij (puur door de aanwezigheid van van Aert) wel echte tegenstand. Wva (en MvdP, Pogacar, Vingegaard, Evenepoel) worden vaak tegen een andere meetlat gehouden dan bv Almeida, Hindley, Girmay en Matthews
    19-08-2024 19:54
    Vrees dat Janneke, Mieke en Tessa wegens enorme tijdsoverschrijding uit koers worden genomen door de jury!
    19-08-2024 20:59
    @Jonkers: reden ze voor Tashkent dan?
19-08-2024 18:07
Ben benieuwd wat degenen schrijven die Wout, soms zelfs compleet, hadden afgeschreven.
    19-08-2024 18:10
    Wat dat betreft waren de Olympische Spelen toch wel een groter statement dan dit?
    19-08-2024 19:18
    Ik denk niet dat er iemand is die Wout volledig afgeschreven heeft. KBK, ritjes in de Vuelta tegen Groves en Marit ... zo zal Wout er nog wel enkele winnen.

    Het feit dat je nu al, bij deze pyrrusoverwinning, je grote gelijk komt zoeken, doet me vermoeden dat zelfs jij weinig geloof hebt dat er nog grote overwinningen aankomen.
    19-08-2024 19:26
    @Silenthill
    ‘Pyrrusoverwinning’, nou nou…
    ‘t Is niet dat Kuss en Uijttebroeks zich vandaag aan flarden hebben gereden voor de ritzege van WVA en daardoor morgen in de eerste bergrit op minuten worden gereden…
    19-08-2024 19:33
    Silent Hill heeft natuurlijk heel hoog ingezet om Van Aert hier keer op keer af te schrijven.

    Hij vergeleek hem onlangs nog met Sagan en Froome. Wout teert enkel nog op zijn naam en kan er beter de brui aan geven, klonk het toen bij deze bevlogen wielerliefhebber.

    Voor hem dus erg belangrijk om te benadrukken dat een etappezege in een grote ronde zeer zeker geen comeback is, maar - jawel - een pyrrusoverwinning. Van Aert kan er ondanks dit overwinninkje dus nog steeds maar beter de brui aan geven als het afhangt van deze klaar kijkende wielerfanaat.
    19-08-2024 20:23
    Als men deze overwinning te min vindt voor wva moet men wva wel heel hoog hebben zitten als renner.
    Het is een grappige contradictie vind ik.
19-08-2024 18:12
Prima vent, toprenner, alleen aan dat debiele juichen moet hij wat doen (vind ik).
    19-08-2024 18:18
    Natuurlijk moet hij just niks.
    Zege van de opluchting, en een overduidelijke verwijzing naar eerdere winst in leiderstrui, Calais, ook al was die dan duizendmaal epischer.
    19-08-2024 18:18
    Klopt, het is te begrijpen vanuit het verwachtingspatroon maar je kan ook gewoon je handen in de lucht steken, misschien oldschool maar toch...
    19-08-2024 18:31
    Hij doet wat HIJ wil
    19-08-2024 19:12
    Het is inderdaad een toprenner die eindelijk eens wint in een Grote Koers... Ik snap zijn blijdschap wel en daar hoort "zijn" vogel bij.
19-08-2024 17:56
Wout hield zijn lijn ook niet 100%, maar wel professioneel de deur dicht gedaan voor Groves
    19-08-2024 18:01
    Had de indruk dat hij er al volledig voorbij was en simpelweg de kortste lijn koos. In de herhalingen kan ik zo ook niet zien dat Groves even moet inhouden oid.
    Lang verhaal kort: niks aan het handje.
    19-08-2024 18:08
    Wel bijna Groves z’n kaak aan z’n handje, met zijn wapperende vleugels…
    19-08-2024 18:13
    Van Aert mocht de kortste weg nemen, want was Groves al voorbij. Het was niet zo dat Groves van die kant kwam opzetten.
19-08-2024 18:30
Gaaf, na zo’n jaar is dit gewoon prachtig
19-08-2024 17:59
Dat zal hem -zeker en vast- deugd doen.
Machtig sterke eindsprint van de (mijns inziens onterecht) veel bekritiseerde Belg.
19-08-2024 18:05
Wat een prachtige renner. Enkele etappes en de puntentrui is hem zo gegund.
19-08-2024 18:11
Ondanks een moeizamer jaar, hoort Van Aert natuurlijk nog wel steeds probleemloos bij de top 10 van de wereld en bij de grote zoveel.

En als zo iemand als enige topper van zijn specialiteit aan de start staat, dan haalt die gewoon vlotjes binnen waarvoor hij kwam. Hij heeft in de rode trui gereden, hij heeft zijn rit (en zal er echt nog wel wat winnen) en zonder ongelukken gaat hij ook probleemloos die puntentrui pakken.

Wat suggereert dat Roglic, mits hij op punt staat, ook weer "gewoon" de Vuelta zal winnen, tenzij UAE tegen alle verwachtingen in een coherent geheel en massief blok gaat vormen.
    19-08-2024 18:28
    Ach, die grote nog wat. Er is één hele grote, dan is er op gepaste afstand eentje die ook wel groot is, een paar mijlen daarachter volgt er wederom één die ook wel redelijk groot is en daarna volgt er nog een plukje die in verschillende gradaties op hun gebied af en toe ook wat groots laten zien.
    19-08-2024 21:29
    @Alfred
    Ja, WvA is weldegelijk een fenomenale renner, maar er zijn misschien andere renners beter uiteraard. En je kan verder stoppen met wielrennen kijken want Pogacar is inderdaad de beste. Zo, dat bespaart denk ik een hoop tijd. Zo kansloos elke keer om elke sporter langs de meetlat van de allerbeste in dezelfde sport te leggen. Ja, wel een goeie tennisser, maar Djokovic....; Goeie spits hoor, maar Messi....Hoe kan je van sport genieten op die manier?
19-08-2024 19:39
In zijn carrière nog geen enkele etappe op Spaanse bodem gereden (en tot voor dit jaar zelfs nog geen enkele wedstrijd), en toch al elke podiumplek, de leiderstrui en de puntentrui behaald in de nationale ronde.
    19-08-2024 20:06
    Vorig jaar in de Tour toch ei zo na een rit gewonnen op Spaanse bodem?
19-08-2024 17:51
Wouw en eindelijk raak. Van Aert is weer ok.
19-08-2024 21:12
Amai wat een deelnemersveld staat hier joh.
19-08-2024 17:56
Prima zege
19-08-2024 18:13
Lijkt me een mooi doel voor WvA. Groene trui in alle 3 de grote rondes.
    19-08-2024 18:31
    De groene trui winnen in de Giro kan wel eens een probleem worden.
    19-08-2024 18:32
    Het lijstje met renners die het hem voordeden is verrassend kort: de onvermijdelijke Merckx, allrounder Jalabert, en sprintkanonnen Abdoujaparov, Cavendish en Petacchi.
    (Daar waar ik toch minstens ook Hinault, Kelly en Maertens had verwacht)
    19-08-2024 19:46
    Best opvallend inderdaad, Kelly en Maertens hebben zelfs nooit een Giro uitgereden.
    Maertens heeft in zijn carrière zelfs maar 6 GT's gereden.
    19-08-2024 19:55
    @Josi: Als hij zich daarop toelegt zou hij dat nochtans wel moeten kunnen denk ik, als hij gwn consequent sprokkelt van bij de start en zo de concurrentie de zin ontneemt om ervoor te gaan. Als Bouwman, Bouchard, Guerreiro, etc dat in recente jaren konden winnen, moet Van Aert daar ook toe in staat zijn zou ik durven zeggen (zolang er geen Pogacar meedoet). Hij heeft een voldoende grote motor om keer op keer in die ontsnappingen mee te schuiven (en hij heeft ook nog eens zo'n grote staat van dienst dat ik mij afvraag of iemand zelfs durft punten af te snoepen van hem).
    19-08-2024 21:11
    @Jappe666
    Klopt, ik dacht dat Maertens vaker de Giro had gereden.
    Maar hij won (na de Vuelta met 13 ritzeges, eindwinst en puntentrui) in 77 7 ritten en lag weer op koers voor de puntentrui tot die zware val.
    5 grote rondes, en daarin 35! ritzeges (want ook nog eens 15 ritten in 3 TdF’s), dat doet niemand hem nog na…
    Beter gemiddelde dan Merckx.
    19-08-2024 22:33
    @Jappe666: Kan me niet herinneren dat de renners die je noemt ooit een groene trui in de Giro d'Italia hebben gewonnen. Wat de kansen van Wout van Aert betreft, we weten natuurlijk niet welke kleuren de leiderstruien in de toekomst zullen hebben. Ik kan hem de puntentrui wel zien winnen, dus als die een keer groen is ...
19-08-2024 18:59
3, 2, 1 meer dan verdient. Zoonlief zal ook content zijn ;-)
19-08-2024 19:00
Titel stond al klaar zeker? ;-)
    19-08-2024 19:12
    Wat een armoede dat ze Van Aert weer in de titel noemen, en ook in het artikel wordt hij meermaals vermeld, zelfs bij de foto-opschriften!!!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine