Vuelta 2024: Ben O’Connor verwijdert X-account na kritiek op besluit wedstrijdjury
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 29 augustus 2024 om 11:37

Vuelta 2024: Ben O’Connor verwijdert X-account na kritiek op besluit wedstrijdjury

De beslissing van de wedstijdjury van de Vuelta a España om maar liefst vier lieden van Decathlon AG2R La Mondiale met een gele kaart te bestraffen vanwege het blokkeren van de weg, krijgt nog een staartje. De kopman van Franse formatie – Ben O’Connor – kon zich duidelijk niet vinden in de straf en richtte zich via enkele kritische tweets op X tot de UCI. Deze tweets zijn inmiddels weer verwijderd.

Sterker: het X-account van de leider in de Vuelta a España is volledig uit de lucht. Een opvallende wending, aangezien O’Connor op X eerder nog bijzonder kritisch was op de internationale wielerunie. “Aan wat voor gevaarlijke actie hebben mijn teamgenoten de gele kaart verdiend?”, hield hij zich niet in.

“De weg werd door ons geblokkeerd zoals in elke koers na de ontsnapping. De gele kaart zou moeten worden toegepast bij gevaarlijk koersgedrag. Bijvoorbeeld als we voorin het peloton rijden en een renner komt in het grind voorbij. Creëer je dan geen gevaar, UCI?”

Maar wat gebeurde er nu precies in de elfde etappe van de Ronde van Spanje? De renners van Decathlon AG2R La Mondiale – de ploeg van klassementsleider Ben O’Connor – vonden de strijd om de vroege vlucht van de dag met nog 92 kilometer te gaan welletjes geweest. De Franse formatie legde het spreekwoordelijke blok op het peloton, zoals dat wel vaker gedaan wordt. Alleen deden ze dat wel erg agressief.

Met z’n vijven probeerden de Decathlon AG2R-renners de weg voor nieuwe aanvallers te blokkeren, maar toen Richard Carapaz zich er nog voorbij wilde wringen, probeerde een AG2R-renner dat abrupt te verhinderen. De voormalige olympische kampioen kwam daarbij ten val.

Jonathan Vaughters – de ploegmanager van EF Education-EasyPost, de werkgever van Carapaz – sprak achteraf schande van het voorval op sociaal medium X, het voormalige Twitter. “Wel, dat was erg gemeen”, klonk het eerst. Twintig minuten later was hij feller: “Ongelukken gebeuren in de koers, dat weten we allemaal. Het is nu eenmaal een zware sport. Maar dit was geen ongeluk.”

De wedstrijdjury was het klaarblijkelijk met Vaughters eens, want na afloop kregen de renners Victor Lafay, Bruno Armirail en Geoffrey Bouchard – net als ploegleider Cyril Dessel – allemaal een gele kaart. Voor Lafay kwam daar ook nog een aftrek van 1 punt in het bergklassement, 6 punten in het bergklassement, 10 strafseconden in het algemeen klassement en een boete van 500 Zwitserse Frank bij. Voor ploegleider Dessel werd die boete opgetrokken tot 1000 Zwitserse Frank.

De reden voor de straf is volgens het juryrapport ‘de obstructie door een renner, om de beweging van een andere renner of voertuig te voorkomen of te vertragen’, waarmee duidelijk naar dit incident werd verwezen.

RIDE Magazine
24 Reacties
29-08-2024 13:10
Zouden meer mensen moeten doen, hun x-account verwijderen.
    29-08-2024 15:28
    Was ook mijn eerste gedachte. Al denk ik soms ook hetzelfde bij wielerflits, maar da's van een andere orde van grootte.
29-08-2024 11:44
Dat blokkeren moet zwaar worden bestraft, dat moet snel tot het verleden gaan behoren !
29-08-2024 12:42
"We never tried to cause a crash"..

Weer die misvatting: hun gedrag heeft een crash veroorzaakt en dat staat gewoon op beeld.. Of het de intentie was of niet doet totaal niet terzake. Mensen die dat niet snappen kunnen misschien beter gaan schaken ofzo..
    29-08-2024 14:45
    Ja, schaken is een goed idee. Bij schaken word je meedogenloos geconfronteerd met de gevolgen van je acties. Eén onhandige zet en je kan zomaar schaakmat staan, ook al heb je tot dat moment perfect gespeeld. En je hebt het dan helemaal zelf verpest, je kan niemand anders de schuld geven. Een schaker leert dus verantwoordelijkheid te nemen voor zijn acties en de gevolgen daarvan. Als Benno (meer) geschaakt had, had hij die opmerking vast niet gemaakt :)

    In ieder geval eind goed al goed dat hij zijn account heeft verwijderd, hopelijk doen zijn volgers hem hierin na (en kopen ze ook nooit een Tesla).
29-08-2024 11:40
Slap hoor. Je mening geven en al dan niet publiekelijk gelijk of ongelijk krijgen is een stuk krachtiger dan alles maar wissen wat potentieel ‘ophef’ geeft …
29-08-2024 12:01
In zijn situatie moet hij natuurlijk alles vermijden wat extra energie vraagt , ook als het gaat om mentale energie. Dus zo bekeken vind ik het wel een goede zet van hem.
    29-08-2024 12:12
    Precies dit. De teammanager heeft dit waarschijnlijk geadviseerd: dit wordt misschien wel je enige kans om een grote ronde te winnen, dus richt je energie alleen op een positief resultaat en voor de rest niks anders.
29-08-2024 11:43
Dit zouden meer mensen moeten doen, alles maar de wereld in slingeren is echt niet altijd verstandig.
29-08-2024 12:07
Ik vind het maar een vreemde snuiter die O'Connor.
    29-08-2024 12:24
    Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, verschil moet er wezen.
29-08-2024 12:20
Vermoedelijk heeft O'Connor van UCI, jury en organisatie een duidelijke hint (lees waarschuwing) gekregen om zijn berichten op X te verwijderen. Dreigen met "een gele kaart" voor de klassementsleider zou mij niet verbazen. De Bobo's van wielerbond en hun trekpoppetjes (de jury) zijn daarvoor slap genoeg!
    29-08-2024 13:10
    Heb je ook een basis waarop je dit vermoedt? Of is dit puur onderbuik?
    29-08-2024 14:21
    Wie zijn reactie begint met "Vermoedelijk..." is het verdere lezen al niet waard.
29-08-2024 12:41
Wel de ene renner die Carapaz liet vallen mag natuurlijk wel bestraft worden. Al is er wel ergens een punt te maken dat er weinig plaats was voor Carapaz om nog te passeren (als dit in de laatste 200m van een massasprint gebeurt, dan is Carapaz de idioot om in een te klein gat te duiken). Maar je duwt geen andere renners de kant in.

Maar de andere renners deden natuurlijk niets mis, het is al tijden zo dat een team het 'blok' erop zet en de ontsnapping laat gaan.
Is het sympathiek of sportief? Dit is een andere discussie, maar
Het is natuurlijk het meest opvallend na een ontsnapping, maar je kan het uiteindelijk overal doen waar de weg smal genoeg is. Als je dit doet voor een of andere vlaamse helling om een gat te laten op je ploegmaat, is dit zeer slim en tacktisch.
Als dit gebeurd voor de vroeg ontsnapping is het 'schandalig'...
    29-08-2024 12:49
    Eens. daarnaast denk ik dat zowel de reactie van O'Connor als het daarna verwijderen van zijn account ook wel heel slim is. Met die reactie zal hij zich verzekeren van nog meer steun van zijn ploegmaats en door het verwijderen van zijn account hoeft hij nu geen energie te steken in alle negatieve reacties die hij krijgt/zal krijgen.
    29-08-2024 13:41
    Het verschil met de massasprint is natuurlijk wel dat degene die vooraan rijdt probeert te winnen. En het 'blok erop' is vooral anderen de kans ontnemen aan te vallen door zelf niet door te rijden. Wat mij betreft bannen we dat laatste uit het wielrennen.
29-08-2024 13:35
Terwijl Roglic lekker in zijn bed lag te rusten, was O'Connor zich druk aan het maken op X. Benieuwd of zich dat vertaalt naar extra tijdverlies vandaag voor heethoofd O'Connor.
    29-08-2024 13:51
    Hij had beter een maand of 2 gewacht met reageren, zoals Roglic destijds toen ie zogezegd van de baan was gereden door Wright.
29-08-2024 15:20
Mooi dat zulk gedrag zo bestraft wordt !
29-08-2024 13:31
Het was ook een idioot bericht, maar om nou meteen je hele account te verwijderen..
29-08-2024 15:34
Wout Van Aert vond trouwens dat er helemaal niets verkeerds was gebeurd.

"Dat is hoe wielrennen gaat. Als een ploeg tevreden is met de vlucht van de dag en in overtal is, dan mag je naast elkaar rijden. Het is alleen fout als je van links naar rechts zwalpt, maar naast elkaar rijden is toegelaten in koers. De val van Carapaz was een ongeluk. Hij belandde naast de weg en ging onderuit"
29-08-2024 16:45
Die reactie van Wout las ik ook ja. Het zou bij meneer zelf eens moeten zijn gebeurd. Dan was zijn geweeklaag niet van de lucht geweest.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine