Vuelta 2023: Thymen Arensman breekt sleutelbeen en loopt letsel aan gezicht op bij zware val
foto: Cor Vos
vrijdag 1 september 2023 om 20:35

Vuelta 2023: Thymen Arensman breekt sleutelbeen en loopt letsel aan gezicht op bij zware val

Update Waar de rit richting Oliva een rustig koersverloop kende, werd in de finale de koers opgeschrikt door een valpartij op vijf kilometer van de meet. Het grootste slachtoffer van de valpartij bleek Thymen Arensman te zijn. De Nederlander kwam hard in aanraking met het asfalt en moet de Vuelta verlaten.

In de slotfase van de sprintersrit werd Thymen Arensman het slachtoffer van een grote valpartij in het pak. Robbe Ghys (Alpecin-Deceuninck) viel als eerste, waardoor hij vele renners, waaronder Arensman, meenam in zijn val. De Nederlandse kopman bleef langere tijd liggen op het asfalt.

De 23-jarige Arensman kreeg vlug medische hulp en de ambulance was al snel ter plaatse. De Nederlander werd verzorgd aan zijn verwondingen en zijn nek werd gestabiliseerd, waarna hij per brancard de ambulance in werd getild. De ernst van de verwondingen is nog onbekend. De ambities van Arensman in de Vuelta eindigen zo in de buurt van Oliva.

Update 20.35
De wedstrijdorganisatie meldt dat Arensman letsel aan het gezicht en een gebroken sleutelbeen heeft overgehouden aan zijn val. Na zijn valpartij werd de kopman van INEOS Grenadiers afgevoerd naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. De Nederlander blijkt nu dus een aanzienlijke tijd aan revalidatie in het verschiet te hebben.

Vorig jaar eindigde Thymen Arensman nog als zesde in de Vuelta a España. Dit jaar eindigt het avontuur voor de 23-jarige Nederlander dus op dag zeven van de rittenkoers.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview van 8 pagina's met Thymen Arensman. Hij gaat uitgebreid in op zijn nieuwe rol bij INEOS Grenadiers en de ontwikkeling die hij de afgelopen jaren heeft gemaakt, als wielrenner, maar ook als persoon. En wanneer gaat hij als kopman naar de Tour de France? Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
51 Reacties
01-09-2023 19:14
Laten we hopen dat er snel een positieve update komt van Martijn onder dit bericht.
01-09-2023 19:14
Het volgende slachtoffer van de drie kilometer regel.

Die regel zorgt elke keer voor ellende.
    01-09-2023 19:51
    Die regel is er in de tijd net gekomen om de veiligheid te verhogen. Wat stel je dan voor? Een 15km regel?
    01-09-2023 20:31
    Zo rap mogelijk 10 km regeling toepassen.
01-09-2023 19:44
Breuken in het gezicht en sleutelbeenbreuk wordt aangegeven. Niet al te best dus.
01-09-2023 20:36
Zo rap als mogelijk de 10 km regel toepassen !!
01-09-2023 21:15
Volgens mij heeft Steven gelijk bij de valpartij van Kuss. Een JV renner rijdt schuin door een gaatje en moet een AG2R renner lichtjes inhouden waardoor ze erachter vallen.
01-09-2023 22:41
Ipv inkrimpen peloton iets aan de fietsen doen (behalve bij tijdritten). Maak ze weer wat zwaarder, de banden wat breder bijv 35mm en verplicht een minimaal profiel, er is een kleine speed penalty maar de fiets is veel wendbaarder. Als het hele peloton op zo'n fiets fietst is er ook gewoon een leven playing field. Watts zijn immers watts.
02-09-2023 00:01
Ik hoor de laatste tijd veel stemmen opgaan om een commissie op te richten met oud-renners om de veiligheid onder ogen te nemen. Wel, die oud-renners hebben het al jaren voor het zeggen in dit soort organisaties, jury's, etc ... Ben van mening dat het net daar het probleem zich stelt. Er verandert niks omdat velen van oordeel zijn, dat het altijd zo geweest is, dat koers niet voor watjes is, en in onzen tijd toen ... Het lijkt me een deel van de oplossing te zijn om alle oud-renners te weren uit die verantwoordelijke jobs. Het is namelijk niet meer als in de tijd van toen, dat Michel Pollentier zich vijf km voor de meet op kop zette, om op één km van de meet afgelost te worden door Marc Demeyer, waarop Freddy Maertens maar even zijn gat diende te lichten in de laatste driehonderd meter om te winnen. Zeldzaam waren de ploegen die nog meer dan één helper hadden in de laatste drie km. De snelheid lag ietwat lager ook en zo zijn er nog veel verschillen. Maar van de 'renners van toen' gaat het niet komen.
02-09-2023 00:19
Een uitgebreide analyse is onderhand gewenst. Welke factoren spelen allemaal een rol? Opvallend vind ik de zware gevolgen van de valpartijen en de hoge frequentie. Neemt men meer risico's, zijn de huidige fietsen niet flexibel genoeg, fietsen ze te dicht op elkaar, ligt de snelheid veel hoger dan voorheen, zijn de botten van de renners momenteel te broos, zijn de organisatoren vaak onverantwoordelijk bezig, enzovoort. In mijn beleving vallen ze meer dan vroeger, en zijn de gevolgen in verhouding vaak zwaar, toen er overigens ook zware valpartijen voorkwamen (zoals Zoetemelk, Raas, Knetemann overkwam). Toen reden ze ook nog 'gewoon' zonder helm.
02-09-2023 06:36
Voorspoedig herstel toegewenst aan Thymen.
02-09-2023 08:10
Gedrag! Dit is allemaal gedrag!

Al dit soort valpartijen gebeuren in de laatste 20 km, vaak in ritten zonder enig verhaal. Doordat alle renners ineens menen van voren te moeten gaan rijden met 60 per uur, met de volledige ploeg. Terwijl tot dan toe gewoon 1 of 2 sprintersploegen rustig op kop reden.

Wat kom je daar vooraan doen als klassementsploeg? Je renner uit de problemen houden? Of hem juist in de problemen brengen?

Mijn voorstel is om een 10 seconden regel in te stellen bij massasprints / vlakke etappes. Bij alles buiten de top 10 worden tijdsverschillen pas aangesmeerd bij een gat van 10 seconden. Dit icm met de 3 km regel maakt dat je gerust wat verder achter in het peloton kunt hangen.

Voor de eerst 10 renners wil ik wel tijdsverschillen, aangezien je dan met een Nijdammetje ook nog 2 of 3 seconden kunt pakken voor bijvoorbeeld de leiderstrui. En eventueel ook als renners bij een vluchtersgroep hoorden en niet bij het peloton.

Maar nogmaals: het is allemaal gedrag uit angst om te verliezen, waardoor je uiteindelijk gaat verliezen.
    02-09-2023 08:58
    Ik ben het zowaar, voor 1x volledig met Wouter eens, kijk eens aan...
02-09-2023 16:41
Je zou het ook anders kunnen stellen, Wouter, wat komen die anderen daar vooraan onder de voet rijden, als je elke dag twintig minuten later binnenkomt ... Het is en blijft wel een ronde, met als einddoel het algemeen klassement. Voor alle duidelijkheid, ik wil ook niet terug naar de tijd dat men 's nachts gewoon naast zijn fiets moest slapen, maar een pak meer respect voor renners die voor het AK rijden zou wel mogen. Verder een interessant idee om die kleine gaten eruit te filteren in de vlakke ritten. Het zou zelfs best nog wat meer mogen zijn dan tien seconden, want dat is niet echt veel. Als je dan er voor kiest om toch dat gaatje te laten is het niet evident om niet meer te verliezen. Het is ook moeilijk om telkens die 'gaten' te meten en overzichtelijk voor de kijker is het ook niet direct. Misschien beter om te stellen, je hebt één minuut de tijd om binnen te komen na de winnaar van de pelotonspurt en anders ben je 'te laat' ! Dit is toch zowat een km lang, dat moet genoeg zijn om veilig over de meet te komen. Leuk voor de toeschouwers ook om toch nog wat renners te onderscheiden aan de meet. Het idee is ook bekend uit de rally wereld, waarbij gevaarlijke stukken de facto geneutraliseerd worden en je een vooraf bepaalde tijd krijgt om een traject te overbruggen. Toestanden zoals in de Renewi tour waarbij de eindwinnaar de laatste kilometers gewoon met de handen bovenop het stuur rijdt is helemaal geen mooi plaatje naar mijn gevoel...
01-09-2023 18:32
Weg Vuelta en einde seizoen, normaliter.. Ik weet niet of het lompe rijden van Alpecin de koers er nou veel leuker op maakt..
    01-09-2023 18:34
    De eerste val (met Kuss) was vanwege het lompe rijden van Jumbo. Benieuwd of iemand daarop commentaar gaat durven geven?
    01-09-2023 19:26
    @Steven_E kennelijk ben jij de enige die het gezien heeft. Buiten dat gaat dit onderwerp over de val van Arensman op 5km voor de meet.
    01-09-2023 20:56
    4x teruggekeken om zeker te zijn zelfs ….
    02-09-2023 06:34
    Dan ben je wel geobsedeerd met Jumbo, als je het 4 x gaat terug kijken. Hoef ik ook niet meer serieus te nemen, die Steven_E. Het ging over de val met Arensman, veroorzaakt door Robbe Ghijs. 0 x terug hoeven te kijken.
01-09-2023 21:32
Wat doet die Ghys saar ook??
02-09-2023 08:03
@ Kopinikas : als wf nou 2 nerds voor 2 maanden 40 uur per week inhuurt en hen alle laatste 10 k vd massaspurts in giro, tour en vuelta vertraagd af laat spelen heb je al een leuk onderzoek te pakken. Dat gaat dan wel ten koste van ‘MvdP zegt hoi tegen Badr Hari’ en ‘Evenepoel laat scheet onderwijl opstaan richting velo d’or’

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine