Vuelta 2023: Thymen Arensman breekt sleutelbeen en loopt letsel aan gezicht op bij zware val
Update Waar de rit richting Oliva een rustig koersverloop kende, werd in de finale de koers opgeschrikt door een valpartij op vijf kilometer van de meet. Het grootste slachtoffer van de valpartij bleek Thymen Arensman te zijn. De Nederlander kwam hard in aanraking met het asfalt en moet de Vuelta verlaten.
In de slotfase van de sprintersrit werd Thymen Arensman het slachtoffer van een grote valpartij in het pak. Robbe Ghys (Alpecin-Deceuninck) viel als eerste, waardoor hij vele renners, waaronder Arensman, meenam in zijn val. De Nederlandse kopman bleef langere tijd liggen op het asfalt.
De 23-jarige Arensman kreeg vlug medische hulp en de ambulance was al snel ter plaatse. De Nederlander werd verzorgd aan zijn verwondingen en zijn nek werd gestabiliseerd, waarna hij per brancard de ambulance in werd getild. De ernst van de verwondingen is nog onbekend. De ambities van Arensman in de Vuelta eindigen zo in de buurt van Oliva.
🇪🇸#LaVuelta23 ¡OTRA CAÍDA!
¡Y uno de los más afectados es Thymen Arensman, colíder de INEOS! pic.twitter.com/XlwsYRIuYD
— Ciclismo Internacional (@CiclismoInter) September 1, 2023
Update 20.35
De wedstrijdorganisatie meldt dat Arensman letsel aan het gezicht en een gebroken sleutelbeen heeft overgehouden aan zijn val. Na zijn valpartij werd de kopman van INEOS Grenadiers afgevoerd naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. De Nederlander blijkt nu dus een aanzienlijke tijd aan revalidatie in het verschiet te hebben.
Vorig jaar eindigde Thymen Arensman nog als zesde in de Vuelta a España. Dit jaar eindigt het avontuur voor de 23-jarige Nederlander dus op dag zeven van de rittenkoers.

Die regel zorgt elke keer voor ellende.
Al dit soort valpartijen gebeuren in de laatste 20 km, vaak in ritten zonder enig verhaal. Doordat alle renners ineens menen van voren te moeten gaan rijden met 60 per uur, met de volledige ploeg. Terwijl tot dan toe gewoon 1 of 2 sprintersploegen rustig op kop reden.
Wat kom je daar vooraan doen als klassementsploeg? Je renner uit de problemen houden? Of hem juist in de problemen brengen?
Mijn voorstel is om een 10 seconden regel in te stellen bij massasprints / vlakke etappes. Bij alles buiten de top 10 worden tijdsverschillen pas aangesmeerd bij een gat van 10 seconden. Dit icm met de 3 km regel maakt dat je gerust wat verder achter in het peloton kunt hangen.
Voor de eerst 10 renners wil ik wel tijdsverschillen, aangezien je dan met een Nijdammetje ook nog 2 of 3 seconden kunt pakken voor bijvoorbeeld de leiderstrui. En eventueel ook als renners bij een vluchtersgroep hoorden en niet bij het peloton.
Maar nogmaals: het is allemaal gedrag uit angst om te verliezen, waardoor je uiteindelijk gaat verliezen.