Vuelta 2022: Remco Evenepoel verstevigt rode trui na fenomenale tijdrit
foto: Cor Vos
dinsdag 30 augustus 2022 om 17:29

Vuelta 2022: Remco Evenepoel verstevigt rode trui na fenomenale tijdrit

Remco Evenepoel heeft zijn favorietenrol waargemaakt in de tiende rit van de Vuelta a España, een relatief vlakke individuele tijdrit van 30,9 kilometer. De kopman van Quick-Step Alpha Vinyl zette de snelste tijd op de klok en vergrootte zijn voorsprong in het algemeen klassement.

Na de tweede rustdag en een verplaatsing van meer dan achthonderd kilometer van Asturië naar de Costa Blanca, ging de Vuelta verder met de tiende etappe – een 30,9 kilometer lange tijdrit van Elche naar vakantieoord Alicante. Het parcours was vrijwel volledig vlak en daarmee op het lijf van de echte hardrijders geschreven. Het was voor de pure klimmers dan weer van groot belang om hier hun verlies te beperken. De tweede helft van de route volgde voor een groot deel de kustlijn van de Levante en de wind vanaf de Middellandse Zee kon daar weleens een rol spelen.

Acht renners verschenen niet meer aan de start. José Herrada van Cofidis, Ethan Hayter (INEOS Grenadiers), Jarrad Drizners, Harry Sweeny (beiden uit de ploeg van Lotto Soudal) en Mathias Norsgaard (Movistar) testten positief op het coronavirus en verlieten daarom de ronde. Edoardo Affini (Jumbo-Visma) staakte de strijd door ziekte en Floris De Tier (Alpecin-Deceuninck) vanwege ernstige zadelpijn. De laatste afmelding kwam van Sam Bennett; de winnaar van de sprintetappes naar Utrecht en Breda verdween eveneens uit de wedstrijd na een positieve coronatest.

Boy van Poppel mag tijdrit aftrappen
De Tier had als de nummer laatst van het klassement de tijdrit eigenlijk moeten aftrappen, maar deze rol ging over naar Boy van Poppel. De Nederlander van Intermarché-Wanty-Gobert zorgde voor de eerste eindtijd met 38:02 minuten, maar die tijd hield niet lang stand. Ploegmaat Julius Johansen, in 2020 wereldkampioen in de ploegenachtervolging, verbeterde de toptijd naar 37:22. Het was een andere baanspecialist, Kelland O’Brien, die daar fors onder dook. De Australiër van BikeExchange-Jayco, winnaar van twee gouden WK-medailles, zette de klok stil na 36:14.

Rémi Cavagna – foto: Cor Vos

Alex Kirsch van Trek-Segafredo bracht de snelste tijd in de 35’ers met 35:42, maar toen was Rémi Cavagna ook al hard onderweg. Michael Hepburn (BikeExchange-Jayco) had de toptijd even in handen met 35:11, maar de Franse tempobeul van Quick-Step Alpha Vinyl legde de lat fors hoger met 34:18. Hij zorgde bovendien voor een goede referentietijd voor zijn kopman, rodetruidrager Remco Evenepoel. Mads Pedersen (Trek-Segafredo) klokte de voorlopig zesde tijd; de Deen heeft na het uitvallen van Bennett nu een straatlengte voorsprong in de strijd om de groene trui.

Behalve Pedersen, beten ook Bruno Armirail (Groupama-FDJ), Rohan Dennis (Jumbo-Visma) en Fred Wright (Bahrain Victorious) de tanden stuk op de tijd van Cavagna. Lawson Craddock had vleugels in zijn fraaie ‘Stars and Stripes’-trui en was met 34:55 de tweede renner die onder de 35 minuten aftikte. Voor Vincenzo Nibali en Alejandro Valverde was het een speciale dag; voor beide wielervedettes was het de laatste tijdrit in een Grote Ronde in hun lange sportieve carrière. In de strijd om de zege in Alicante speelden ze echter geen rol.

Remco Evenepoel met ‘headsock’
Remco Evenepoel was om vijf voor vijf de laatste renner op het startpodium. De Belg mocht in de rode trui en met zijn opvallende rood-zwarte helm – met ‘headsock’ – proberen zijn eerste ritzege in een Grote Ronde binnen te slepen. Ondertussen was met name Pavel Sivakov snel onderweg. Verder waren ook Primož Roglič, Simon Yates en Enric Mas goed vertrokken. Evenepoel bewees echter dat het allemaal nog een stukje harder kon; aan het eerste tussenpunt was hij twintig tellen sneller dan ploegmaat Cavagna, Sivakov en Roglič.

Remco Evenepoel – foto: Cor Vos

Sivakov kon zijn goede tijdrit omzetten in een sterke eindtijd; aan de finish zette de Franse renner van INEOS Grenadiers de tijd stil na 34:45 en stond daarmee voorlopig tweede. Ook Miguel Ángel López werkte een degelijke tijdrit af; de Colombiaan van Astana Qazaqstan haalde vlak voor de aankomst de vóór hem gestarte Jai Hindley in en tikte af na 35:05. João Almeida was onderweg naar een goede eindtijd, maar reed vlak voor de finish de afleiding voor de volgauto’s in. Hij moest omkeren om terug op het parcours te komen en verloor zo kostbare seconden.

Evenepoel was ondertussen op weg naar de overwinning, want bij het tweede tussenpunt was hij al 35 seconden sneller dan ploegmaat Cavagna. Aan de eindstreep kwamen vervolgens Carlos Rodríguez en Roglič binnen; Rodríguez was nog slechts 22 seconden langzamer dan Cavagna, maar Roglič knalde naar de koppositie. De Sloveense kopman van Jumbo-Visma, de olympisch kampioen in deze discipline, kon echter maar even genieten van de snelste tijd, want Evenepoel was ook al erg dicht bij de streep.

Evenepoel denderde als een pletwals over het parcours en haalde in de finale bijna nog de twee minuten voor hem gestarte Mas bij. Uiteindelijk haalde de Belg nog 48 seconden af van de tijd van Roglič, die zich tevreden moest stellen met de tweede plaats. Cavagna, die zo’n lange tijd bovenaan stond, eindigde als derde in de daguitslag. Rodríguez en Sivakov maakten de top vijf compleet. Evenepoel vergrootte zijn voorsprong in het klassement tot 2:41 minuten op Roglič, die Mas voorbijging en nu de nieuwe nummer twee is. Mas staat derde.

RIDE Magazine
169 Reacties
30-08-2022 17:42
Een overduidelijke overwinning zoals verwacht! Had de verschillen met Roglic en Mas iets groter verwacht
30-08-2022 18:08
Angel Lopez toch wel straf!
    30-08-2022 19:02
    Is ie weer geschorst?
30-08-2022 19:49
Sjoweej wat een PATAT!
30-08-2022 17:37
Moet zich inderdaad vanaf nu focussen op volgen en als dat niet lukt, niet panikeren en tempo kiezen
    30-08-2022 19:20
    Nou dat worden dan nog saaie dagen, als hij werkelijk zo goed is: aanvallen en positie versterken. Anders wordt het net zo saai als hoe Ineos een koers rijd als de kopman voorop rijd.
30-08-2022 18:13
Als je dat klassement beziet na amper 10 etappes dan is het eigenlijk een vereiste dat hij een offday kent of er doet er geen een meer mee.
Mss Roglic maar wanneer heeft die voor het laatst 2;41 terugpakt op z'n eerste rivaal?
    30-08-2022 18:21
    Wanneer heeft Evenepoel voor het laatst een voorsprong van 2:41 in een grote ronde succesvol kunnen verdedigen? Net zo’n vreemde vraagstelling. Ik hoop als wielervolger dat Evenepoel laat zien dat hij dit vol kan houden. Daarmee worden de komende jaren de (grote) rondes alleen maar leuker om naar te kijken. Ik hoop als TJV fan dat Roglic ergens magischerwijs nog 2:42 vandaan haalt.
    30-08-2022 22:00
    Ik hoop als wielerfan dat er nog enkele uit het AK gevaarlijk dicht kunnen komen na een slechte dag van Evenepoel. (Of er lichtjes voor staan zelfs.)
    maar ik hoop uiteraard als Belg dat hij uiteindelijk aan het langste zeel trekt.


    En mocht dat niet lukken heb ik toch op z'n minst al 10 dagen genoten.
30-08-2022 19:43
Mas rijdt echt een heel sterke tijdrit en dan krijgt ie alsnog bijna twee minuten op 30km aangesmeerd.
Evenepoel zijn lichtere gewicht en smallere dijen hebben geen negatief effect op zijn tijdrit kwaliteiten.
    30-08-2022 19:47
    Hoe dat joch in elkaar kruipt op een fiets heb ik nog nooit gezien, net origami.
30-08-2022 19:08
Roglic was best goed. Remco liep gisteren niet echt hard in op de suid-afrikaan. Wellicht bij eerste stevige bergen weer kansen voor Roglic ??
    30-08-2022 19:41
    Liep roglic dan snel in op de suid afrikaan?
    30-08-2022 20:45
    Wat heeft die "Suid Afrikaan" dan gisteren gedaan? Zitten die in hetzelfde hotel en is Remco hem op de trap achterna gelopen?
30-08-2022 17:35
Extreem goede tijdrit, heel knap. Ik kan me alleen niet aan de indruk ontdoen dat hij dit niveau niet drie weken kan volhouden. We zijn nog niet eens op de helft nu. Kan nog een leuke laatste week worden.
    30-08-2022 17:38
    Hij heeft het enorme voordeel van veel voorsprong en een goede ploeg.
    De twee dichtsten hebben nauwelijks een ploeg.
    Ineos en UAE zitten met meer man in het spel maar toch ver weg.

    Ik zie die gekke Rodriguez misschien nog als grootste uitdager, die is nauwelijks te peilen nog.
    30-08-2022 17:44
    We zitten op de helft hoor, die etappe van madrid zal er niet veel meer gebeuren
    30-08-2022 18:15
    Daar heb je wel een punt RV. Maar als Remco een Yatesje gaat doen heb je vrij weinig aan die ploeg. We gaan het zien.
    30-08-2022 18:25
    Het blijft mij verbazen dat er nog steeds mensen in de veronderstelling zijn dat Evenepoel geen goede 2e helft, of 3e week, van een grote ronde kan rijden. Het is op werkelijk niets gebaseerd. Wat hij tot op dit moment heeft laten zien getuigt van totale oppermachtigheid binnen alle mogelijke disciplines. Er is nog geen centimetertje vermoeidheid bij hem te bespeuren. Maar er waren ook mensen die beweerden dat hij geen berg omlaag kon fietsen, dat hij een brokkenpiloot was. Allemaal op niets gebaseerd. Ik voorspelde een paar jaar terug al dat hij iedere grote ronde zou winnen waaraan hij zou deelnemen. Verbaasde mij ontzettend dat hij dit niet meteen al wist waar te maken. Maar dit gaat nu alsnog gebeuren. REV wint de Vuelta met twee vingers in de neus. En de Tour gaat ie ook een keertje of 8 op zijn naam schrijven. Ik ben serieus, ja. De wielersport gaat de Belgensport worden (Evenepoel, Van Aert, Merlier, Philipsen, De Lie... veel succes overige landen).
    30-08-2022 18:28
    Bij de zin "ik voorspelde een paar jaar geleden al" ben ik gestopt met lezen en bitterballen gaan eten.
    30-08-2022 18:44
    @dumoulinke
    Dat hij wél een goede derde week heeft is ook op niets gebaseerd: hij heeft immers nog nooit een derde week in een grote ronde gereden. Wel mooi om te zien dat alle Vlaamse successupporters opeens boven komen drijven op WF.
    30-08-2022 18:44
    @sjonjejonge: ik was al gestopt bij “het blijft mij verbazen.”
    30-08-2022 18:53
    Ja, Remco kan een Yatesje, Dumoulinnetje (vuelta), Kruijswijkje, Roglicje, Carapazje, Pogarretje doen etc. Ik zie het echter niet meteen gebeuren, eerlijk gezegd.

    En fans van het type portie bitterballen heeft een renner alleen maar last van, net zoals dat bij mvdp en dumoulin in hun hoogtijdagen het geval was.
    30-08-2022 19:07
    Men kan en mag zich afvragen of Evenepoel het 3 weken kan volhouden. Maar het is wel opmerkelijk dat die bedenking bij Evenepoel al 187 keer is gemaakt en dat je het bij een Rodriguez of Ayuso echt vrijwel nooit ziet. Daarbij wordt de aanname dat dit wel zal lukken zonder al te veel morren geaccepteerd, alleen bij Evenepoel moet heel hard worden benadrukt dat het zeker nog een groot vraagteken is.

    De wishful thinking druipt er wel een beetje vanaf.
    30-08-2022 19:09
    On topic: laat ons het erop houden dat we Remco nog nooit een derde week hebben zien rijden, dus dat we geen basis hebben voor de ene of de andere overtuiging? het zal wel blijken na zaterdag en zondag. Maar laten we het er ook over eens zijn dat we halverwege zijn en dat Remco er goed voor staat én nog fris lijkt. Dit is niet het Giro-verhaal van vorig jaar, dit is een nieuw verhaal.
    30-08-2022 19:16
    Roglic niet in topvorm maar toch tweede, rest van het peloton stelt niets voor. Geen wonder dat de kleine smurf oppermachtig is. Ik wil hem wel in de Tour zien naast Pogi en Jonas en als hij dan nog steeds de beste is, stel ik mijn mening over hem bij.
    30-08-2022 19:36
    @lovejumbovisma:

    Volgens mij had jij gisteren nog een reactie dat je eigenlijk nooit reageerde, omdat je de haat tegen bepaalde renners niet fijn vond hier?

    En dan kom je nu met deze reactie....

    Opmerking over 'smurf' is sowieso belachelijk en verder kan je alles wel bagatelliseren, maar feit is dat Evenepoel gewoon enorm sterk is en de hele ronde tot nu domineert.

    Of hij dat 3 weken volhoudt? Dat weet ik niet, maar het ziet er alleszins goed uit!
    En dat hij het nog nooit 3 weken heeft volgehouden? Dit is zijn 2e grote ronde, dus beetje makkelijke conclusie.
    30-08-2022 19:37
    @deel koeper

    Dat zou ik niet opmerkelijk noemen. Evenepoel draagt de rode trui en is ook 187 keer meer in het nieuws dan Rodriguez of Ayuso, dus dan is het niet zo gek dat er meer over hem gespeculeerd wordt toch? Wellicht wordt er in Spanje wel meer gespeculeerd over laatstgenoemde, dat zou me ook niks verbazen. Overigens zou het mij niks verbazen als die er nog door zakken, zijn beide ook nog piepjong. Maar die rijden niet in het rood en winnen hier niet, dus waarom zou ik over hun beginnen onder dit nieuwsbericht?
    30-08-2022 20:29
    Kan toch kloppen, Sjonge Jonge, reactie 1, dat de bitterbal dit net als tienduizenden andere Belgische fans heeft voorspeld?

    Zoals een deel van hen hetzelfde dacht van Seeldraeyers. Zegt dus ook weer niet zo veel.

    (De Nederlanders moeten nu trouwens niet beginnen lachen. Van hen was ook een flink pak ervan overtuigd dat Dumoulin de Tour en Kruijswijk de Giro gingen winnen. En de Belgen dan weer, die hun kopmannen al een hoop meer WK's zagen winnen, en op hun beurt weer de Nederlanders, die ... En de Belgen, in het voetbal, en de Nederlanders in het voetbal, en nogmaals de Nederlanders in het voetbal, en nogmaals de Nederlanders in het voetbal, en nogmaals de Nederlanders in het voetbal, en nogmaals .......)
    30-08-2022 20:51
    [quote]Evenepoel draagt de rode trui en is ook 187 keer meer in het nieuws dan Rodriguez of Ayuso, dus dan is het niet zo gek dat er meer over hem gespeculeerd wordt toch?[/quote]

    Van die 187 zaten er ook 160 ver voor de Vuelta. Ook als hij een klassieker of een klein rondje wint, moet er worden benadrukt dat hij het nog geen 3 weken heeft getoond in een grote ronde, waar het dus geen relevantie heeft. Evenepoel is één van de weinige renners die (hier) na een mooie overwinning vooral reacties krijgt over wat hij niet kan of kon in andere wedstrijden. Het keert zo frequent en voorspelbaar terug dat het wat geforceerd begint over te komen. Niet noodzakelijk bij jou, maar in 't algemeen.

    En concreet voor deze Vuelta: inderdaad, na dag 1 zijn we nog geen 3 weken ver. Na dag 2 ook niet. Na dag 3 ook niet. Na dag 4 ook niet. Gaan we dat alle dagen opnieuw blijven doen? Ik heb het idee dat men dat argument (in het beste of het slechtste geval, al naar gelang de voorkeur) mogelijk nog maar een keer of 10 kan gebruiken en dat het dan nu tot de laatste druppel moet worden uitgeperst.
    30-08-2022 20:52
    en LoveJumboVisma, nu niet met het Jannekes en Mieks verhaal afkomen he ;)
    30-08-2022 21:00
    @Maarten85,

    Het kan zeker heel goed dat hij het voorspeld heeft, net als waarschijnlijk iedereen die het wielrennen in die categorie volgt.

    Gaat mij er om dat hij er met zo'n manier over pocht dat het overkomt dat zijn mening telt en die van 'de plebs' niet.
    30-08-2022 21:18
    Portie bitterballen is geen fan.

    Het is zonneklaar dat dit een als "megalomane fan" vermomde trol is die een bodem creëert om daarna onder een andere naam dezelfde comment weer te bestoken.

    Ik wed dat er in België geen 200 (middenklasse) mensen zijn die 1000 euro inzetten tegen een odd van pakweg 1.50 op de kans dat Remco alle 3 de grote rondes wint.

    Misschien als je z'n supporterscafé in Geraardsbergen binnengaat dat er veel dat roepen maar moet je dat meerekenen?

    Al wat hier aan fantasy palmares oplijsten doet wantrouw ik sowieso.

    Ze riepen het bij Bernal ook. Maar hoe serieus moet je dat nemen? Vraag je ze om er 1000 euro op in te zetten dan trekt > 95% z'n staart in.

    Daar dan serieus tegeningaan zoals Panache, MichaelaNgelo en andere... Tja, ik vind het een beetje gek.
    30-08-2022 22:00
    @Sjonge Jonge Ik snap je. :)
    31-08-2022 07:17
    @deel koeper

    Eens, het argument is wellicht wat uitgekauwd. Maar daardoor niet per se minder waar. We hebben vaak zat renners in de laatste week, of zelfs de laatste dag een grote ronde zien verliezen. Dat is niet gek: het is een optelsom over drie weken, en vaak wint degene die het meest zuinig met zijn energie kan omspringen. Iedereen hier dacht ook dat Roglic in 2020 wel even de Tour zou gaan winnen. En dat Yates de Giro in 2018 zou gaan winnen. Froome stond toen 5 minuten achter na de eerste week? Of de Tour van dit jaar, een groot deel was vooraf heilig ervan overtuigd dat Poga wel even orde op zaken zou stellen.

    Met een voorlaatste etappe die perfect is om iemand te flikken als je de ploeg hebt (praktisch hetzelfde als de etappe waarin Dumoulin werd geflikt in 2015), is er altijd een gek scenario mogelijk. Evenepoel oogt op dit moment absoluut oppermachtig, maar we zijn er simpelweg nog niet.

    Daarnaast heb ik persoonlijk ook niks met zijn maniertjes, gebaartjes, en zijn voetbalesque manier van doen. Misschien dat ik daarom zo hardop twijfel ;)
    31-08-2022 07:44
    Bij nagenoeg alle voorbeelden uit het verleden waren er wel iets van voortekenen dat het ergens fout zou kunnen gaan. Het enig overgebleven scenario is dat van Yates 18 die door zijn weerstand heenzakte op de Finestre. Deze ronde kent welgeteld 1 col waarop dat gebeuren kan aankomend weekend, de verraderlijke zaagtandetappe waarop Dumoulin vermoord werd tegen het einde is iets waar je per se een goede ploeg voor nodig hebt.
    31-08-2022 07:45
    Als het hier om de immer sympathieke Arensman of Dumoulin had gegaan, zaten de twijfelaars hier allicht met een pak minder twijfels. :D
    31-08-2022 07:52
    Sjors, frappant dat je juist deze 2 kiest.

    Ik denk dat deze juist veel twijfels hadden veroorzaakt, om te beginnen bij zichzelf.
    31-08-2022 07:53
    Sjors is minder een twijfelaar.
    31-08-2022 08:05
    Als ik je reacties hier lees ben je voornamelijk Nederland(ers) aan het bashen.

    Prima als jij je daar goed bij voelt, maar om daar nu speciaal een account voor aan te maken (of zou het weer een nieuwe nickname zijn....)
    31-08-2022 08:11
    Zet de sirenes maar af en hou het nu maar gewoon inhoudelijk graag.

    En als Arensman of Dumoulin (moest hij nog koersen) dergelijke dominantie tentoonspreiden in deze Vuelta denk ik dat veel van deze twijfelaars in een andere stemming zouden verkeren en niet na elke topprestatie weer de twijfels zouden herhalen of het wel lukt over 3 weken, ja.
    31-08-2022 08:37
    Maar dat is niet zo Sjors, dus het heeft precies nul zin om die whataboutisme uit de kast te trekken.

    @RV
    Bij roglic en poga in de tour in respectievelijk 2020 en 2022 waren er ook geen voortekenen, totdat het fout ging.
    31-08-2022 09:28
    Maar je zegt dat je zo hard twijfelt omdat je REV niet moet?

    Verder niks mis mee, net zoals België wel enthousiast mag zijn en de grote ronde winst nog kan zien wegglippen.

    Leven en laten leven, mooi motto vind ik dat.
30-08-2022 18:00
Ik vind zijn prestaties momenteel zeer opmerkelijk te noemen. Zeker met de Tirreno en Zwitserland in het achterhoofd.
    30-08-2022 18:11
    Arensman is niet zo hitte bestendig, de renners worden iedere dag getest, wellicht zagen ze dit eerder al aankomen en hebben ze hem om die reden in bescherming genomen!
30-08-2022 18:23
Gelukkig niets van gezien, dus ik voel me ook een winnaar.
    30-08-2022 19:52
    Iedereen blij dan, van harte gefeliciteerd met je overwinning!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine