Vuelta 2022: Remco Evenepoel verstevigt rode trui na fenomenale tijdrit
foto: Cor Vos
dinsdag 30 augustus 2022 om 17:29

Vuelta 2022: Remco Evenepoel verstevigt rode trui na fenomenale tijdrit

Remco Evenepoel heeft zijn favorietenrol waargemaakt in de tiende rit van de Vuelta a España, een relatief vlakke individuele tijdrit van 30,9 kilometer. De kopman van Quick-Step Alpha Vinyl zette de snelste tijd op de klok en vergrootte zijn voorsprong in het algemeen klassement.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Na de tweede rustdag en een verplaatsing van meer dan achthonderd kilometer van Asturië naar de Costa Blanca, ging de Vuelta verder met de tiende etappe – een 30,9 kilometer lange tijdrit van Elche naar vakantieoord Alicante. Het parcours was vrijwel volledig vlak en daarmee op het lijf van de echte hardrijders geschreven. Het was voor de pure klimmers dan weer van groot belang om hier hun verlies te beperken. De tweede helft van de route volgde voor een groot deel de kustlijn van de Levante en de wind vanaf de Middellandse Zee kon daar weleens een rol spelen.

Acht renners verschenen niet meer aan de start. José Herrada van Cofidis, Ethan Hayter (INEOS Grenadiers), Jarrad Drizners, Harry Sweeny (beiden uit de ploeg van Lotto Soudal) en Mathias Norsgaard (Movistar) testten positief op het coronavirus en verlieten daarom de ronde. Edoardo Affini (Jumbo-Visma) staakte de strijd door ziekte en Floris De Tier (Alpecin-Deceuninck) vanwege ernstige zadelpijn. De laatste afmelding kwam van Sam Bennett; de winnaar van de sprintetappes naar Utrecht en Breda verdween eveneens uit de wedstrijd na een positieve coronatest.

Boy van Poppel mag tijdrit aftrappen
De Tier had als de nummer laatst van het klassement de tijdrit eigenlijk moeten aftrappen, maar deze rol ging over naar Boy van Poppel. De Nederlander van Intermarché-Wanty-Gobert zorgde voor de eerste eindtijd met 38:02 minuten, maar die tijd hield niet lang stand. Ploegmaat Julius Johansen, in 2020 wereldkampioen in de ploegenachtervolging, verbeterde de toptijd naar 37:22. Het was een andere baanspecialist, Kelland O’Brien, die daar fors onder dook. De Australiër van BikeExchange-Jayco, winnaar van twee gouden WK-medailles, zette de klok stil na 36:14.

Rémi Cavagna – foto: Cor Vos

Alex Kirsch van Trek-Segafredo bracht de snelste tijd in de 35’ers met 35:42, maar toen was Rémi Cavagna ook al hard onderweg. Michael Hepburn (BikeExchange-Jayco) had de toptijd even in handen met 35:11, maar de Franse tempobeul van Quick-Step Alpha Vinyl legde de lat fors hoger met 34:18. Hij zorgde bovendien voor een goede referentietijd voor zijn kopman, rodetruidrager Remco Evenepoel. Mads Pedersen (Trek-Segafredo) klokte de voorlopig zesde tijd; de Deen heeft na het uitvallen van Bennett nu een straatlengte voorsprong in de strijd om de groene trui.

Behalve Pedersen, beten ook Bruno Armirail (Groupama-FDJ), Rohan Dennis (Jumbo-Visma) en Fred Wright (Bahrain Victorious) de tanden stuk op de tijd van Cavagna. Lawson Craddock had vleugels in zijn fraaie ‘Stars and Stripes’-trui en was met 34:55 de tweede renner die onder de 35 minuten aftikte. Voor Vincenzo Nibali en Alejandro Valverde was het een speciale dag; voor beide wielervedettes was het de laatste tijdrit in een Grote Ronde in hun lange sportieve carrière. In de strijd om de zege in Alicante speelden ze echter geen rol.

Remco Evenepoel met ‘headsock’
Remco Evenepoel was om vijf voor vijf de laatste renner op het startpodium. De Belg mocht in de rode trui en met zijn opvallende rood-zwarte helm – met ‘headsock’ – proberen zijn eerste ritzege in een Grote Ronde binnen te slepen. Ondertussen was met name Pavel Sivakov snel onderweg. Verder waren ook Primož Roglič, Simon Yates en Enric Mas goed vertrokken. Evenepoel bewees echter dat het allemaal nog een stukje harder kon; aan het eerste tussenpunt was hij twintig tellen sneller dan ploegmaat Cavagna, Sivakov en Roglič.

Remco Evenepoel – foto: Cor Vos

Sivakov kon zijn goede tijdrit omzetten in een sterke eindtijd; aan de finish zette de Franse renner van INEOS Grenadiers de tijd stil na 34:45 en stond daarmee voorlopig tweede. Ook Miguel Ángel López werkte een degelijke tijdrit af; de Colombiaan van Astana Qazaqstan haalde vlak voor de aankomst de vóór hem gestarte Jai Hindley in en tikte af na 35:05. João Almeida was onderweg naar een goede eindtijd, maar reed vlak voor de finish de afleiding voor de volgauto’s in. Hij moest omkeren om terug op het parcours te komen en verloor zo kostbare seconden.

Evenepoel was ondertussen op weg naar de overwinning, want bij het tweede tussenpunt was hij al 35 seconden sneller dan ploegmaat Cavagna. Aan de eindstreep kwamen vervolgens Carlos Rodríguez en Roglič binnen; Rodríguez was nog slechts 22 seconden langzamer dan Cavagna, maar Roglič knalde naar de koppositie. De Sloveense kopman van Jumbo-Visma, de olympisch kampioen in deze discipline, kon echter maar even genieten van de snelste tijd, want Evenepoel was ook al erg dicht bij de streep.

Evenepoel denderde als een pletwals over het parcours en haalde in de finale bijna nog de twee minuten voor hem gestarte Mas bij. Uiteindelijk haalde de Belg nog 48 seconden af van de tijd van Roglič, die zich tevreden moest stellen met de tweede plaats. Cavagna, die zo’n lange tijd bovenaan stond, eindigde als derde in de daguitslag. Rodríguez en Sivakov maakten de top vijf compleet. Evenepoel vergrootte zijn voorsprong in het klassement tot 2:41 minuten op Roglič, die Mas voorbijging en nu de nieuwe nummer twee is. Mas staat derde.

RIDE Magazine
169 Reacties
Sorteer op:
30 augustus 2022 17:36
Mas : de taaiste
Roglic : de meest weerbare
Ayuso : de inlossende
Rodriguez : de revelatie
Evenepoel : de heerser
    30 augustus 2022 17:40
    Almeida: de verstrooide
    30 augustus 2022 17:41
    Arensman: de geknakte
    30 augustus 2022 17:44
    Cavagna: de geduldigste
    30 augustus 2022 17:54
    Lopez: de vluchtende maffia baas
    30 augustus 2022 18:02
    Het Bora-trio Hindley, Keldermann en Higuita: de decepties
    30 augustus 2022 18:16
    Remco is de beste
    Hup remco
    30 augustus 2022 18:50
    Gesink: de trouwste!
    30 augustus 2022 19:00
    Corona de geniepigste.
    30 augustus 2022 20:54
    Lopez ook wel een beetje de pechvogel. Verliest daar precies toch een seconde of twee achter schildpad Hindley door die bochtige aankomst. Evenepoel had zo ook een secondje kunnen verliezen t.o.v. Roglic als Mas het een klein dozijn seconden slechter had gedaan. Niet dat het daarom allemaal veel zal uitmaken, natuurlijk. Maar het is wel bloedirritant als je zo helemaal op het einde vastzit achter een tragere renner.
    31 augustus 2022 08:47
    Jan Jansen; de consequentste
30 augustus 2022 18:09
Echt soeverein de eerste 1,5 week Evenepoel, ben geen fanboy van Remco, maar op dit moment komt niemand die hier rijdt in de buurt.
Super sterke tijdrit, als Remco binnenkort ook nog weet te bevestigen in een 3e week en als er op hoogte wordt gereden dan kan hij volgend jaar echt de strijd aan met Pogacar en Vingegaard!
Zou de tour erg interessant maken volgens jaar.
30 augustus 2022 17:40
Remco, ik wil jou volgend jaar in de Tour zien!
    30 augustus 2022 19:25
    Patrick wil hem naar de Giro sturen, maar hij liet al uitschemeren daar anders over te denken.

    Edit: hij kan de voetsporen van Pogacar volgen, toch? Eerst de Vuelta en daarna de Tour. De Giro is misschien wel overbordig in dit verhaal.
    30 augustus 2022 21:51
    de Giro is in geen enkel verhaal overbodig, barbaar :p kom nou
    30 augustus 2022 23:27
    Ja, sorry, ik hou van de Giro en haar prachtige scène, maar het deelnemersveld is meestal niet heel erg sterk. Maar hey, als hij kiest voor de Giro, even goed hoor.
30 augustus 2022 18:01
Tot nu geen seconde geloofd in een eindoverwinning voor Evenepoel, maar deze Vuelta is tot nu toe echt een Remco show. Ongekend, wat een fenomeen is dat momenteel. Ze gaan van goede huizen moeten komen hem te kraken!
    30 augustus 2022 18:30
    Corona kan hem kraken....al zou dat erg sneu zijn.
    30 augustus 2022 19:36
    Als je moet hopen op Corona dan heb je iets tegen Remco en dat is echt sneu, echte wielerliefhebbers respecteren de tegenstand.
30 augustus 2022 18:03
Beestig goed van Evenepoel. Roglic is misschien geen 100%, maar die reed Cavagna en co toch ook op een mooie afstand. Zoals Dan Lloyd in The Breakaway zei: neem Remco weg en de uitslag ziet er "normaal" uit, met een Primoz die niet ver van zijn beste vorm zit.

De verschillen in het AK zijn desondanks nog overbrugbaar als Evenepoel een slechte dag heeft in een bergrit. Wanneer pakweg Armstrong of Froome zo'n voorsprong te pakken had gaf de rest nu al op voor de eindoverwinning, maar dat gaat bij 3-weken-vraagstuk Evenepoel deze Vuelta nog niet gebeuren. En dat is maar goed ook - laat het maar Koers worden de resterende bergritten!
    30 augustus 2022 21:41
    Hè, hebben ze dan ook in de Vuelta The Breakaway? Maakt ook niets uit. Het is eigenlijk maar een leuk toetje na een al dan niet spannende wielerdag. Maar op de Vlaamse tv zenden ze het niet uit.
    30 augustus 2022 21:51
    In Vlaanderen zouden ze juist nu Extra Time Koers moeten hebben. Gemiste kans. ;-)
30 augustus 2022 17:33
Netjes, Remco! Iedereen weg gereden! Nu proberen vast te houden, want het begin is er. Al een dikke voorsprong. Ze zullen wat gezamenlijk moeten ondernemen om hem nog te breken of hij moet zelf minder worden. Hij lijkt igg tot nu toe dik in orde.
    30 augustus 2022 18:23
    Wat een understatement: het begin is er…. Zou eerder stellen: het begint saai te worden.
30 augustus 2022 17:36
Ontzettend knap gedaan! Was ook wel op maar voor de jongeling, maar hij maakt het met verve af! Interessant om te zien wat er gaat gebeuren nu. Er moet een offensief komen, anders is het gedaan.
30 augustus 2022 17:37
Vooral die 55.7 vind ik bijzonder indrukwekkend. Roglic en Cavagna geraken respectievelijk aan 54.3 en 54 rond, toch een groot verschil.
    30 augustus 2022 17:56
    Daar zie je het uitzonderlijk talent: enorm hoge wattages kunnen draaien. Als je weinig momenten hebt waarop je moet afremmen en optrekken, waarbij je explosiviteit nodig hebt, kom je tot dit soort uitslagen. Bizar. Ben echt benieuwd naar een analyse van de gegevens. (Thijs Z ....?)
    30 augustus 2022 21:00
    Vergeet ook niet de aerodynamica van de 'aerokogel'. Ik vermoed dat er daar aan de kust wel wat wind stond. Tel daarbij de lange, rechte, vlakke stroken. Dan is dat een immense bonus.
30 augustus 2022 17:37
jeetje, zo fris dat hij nog is!
30 augustus 2022 17:39
En vraagje in de marge: wat is er aan de hand met de man die een tijdje geleden tijdritten domineerde, nl Dennis??? Is hij nu echt een aanwinst voor Jumbo?
    30 augustus 2022 17:46
    Kort geleden nog met medische problemen in ZKH moeten verblijven. Volgens sommigen hier mogelijk hartproblemen ...

    In ieder geval duidelijk zwakker dan je zou hopen en verwachten.
30 augustus 2022 18:06
Wat een mooie maar ook vreemde uitslag zeg. Evenepoel en Roglic op 1 en 2, Cavagna als tijdritspecialist 3e. Dat Evenepoel vandaag domineerde en een klasse apart was in de tijdrit was naar verwachting, maar je moet het nog wel even doen. Maar daar achter: Ineos stijgt boven zichzelf uit met Rodriquez, Hart en Sivakov die ongeveer alledrie de beste tijdrit uit hun carrière rijden. Verrassend. Verrassend niet verwarren met verdacht, gewoon opvallend/veelbelovend. Lopez en O'Connor als lichtgewichten op zo'n biljartvlak parcours vind ik ook heel erg verrassend. Hepburn, Wright en Dennis (specialisten op een vlak parcours) hebben naar behoren gepresteerd, maar zitten niet eens in de top-10. Ik weet niet of de wind gedraaid is, dat zou een verklaring kunnen zijn. Is de wind niet gedraaid dan kan Quickstep haar borst nat maken met Ineos en ook Lopez. En vrij blijven van corona aub, er is al bijna 10% van het peloton besmet naar huis, laten we hopen dat de 10-15 renners die nog volgen geen topklassementsrenners zijn.
    30 augustus 2022 18:09
    Ja, is wel wat vreemd allemaal. Doet denken aan weleer... Mogelijks heeft ook de wind een rol gespeeld?
    30 augustus 2022 18:11
    Ineos zou nog een groot probleem moeten worden. Kunnen vooral met Sivakov en Hart wat forceren. De hoop is ook dat Bora nog aanvallend gaat rijden. Hebben niks te verliezen zo ver zijn ze al naar huis gereden. En verwacht ook nog wat sluwe streken van de Movi’s.
    30 augustus 2022 18:15
    Rodriguez, Ayuso en hun goedstaande ploeggenoten hebben dat podium nog niet gehaald en zullen toch daar voor gaan rijden ook. En dus tegen Mas en Roglic
    30 augustus 2022 18:23
    Kleine opmerking: O'Connor is allesbehalve een lichtgewicht met zijn 1m88 en 67kg. Verder denk ik ook dat Dennis - die sowieso niet in topvorm verkeert na zijn recente medische perikelen - het op het einde wat heeft laten lopen. Maar voor de rest eens dat er enkele opmerkelijke/interessante resultaten bijzitten.
    30 augustus 2022 21:50
    Ik vind 67 kg voor 1m88 toch maar een pluimgewicht, hoor. Een lange pluim, dat zeker, van een emoe, of wat ze daar Down Under ook hebben rondlopen. Maar toch een pluim. Die weegt toch maar vier kilogram meer dan de lilliputter van Schepdaal?
30 augustus 2022 22:24
43 KELDERMAN Wilco BORA - hansgrohe 3:46 50.018
44 HINDLEY Jai BORA - hansgrohe 3:48 49.973
45 HIGUITA Sergio BORA - hansgrohe 3:51 49.906

Wat zou het zijn?
o Ze wilden bewijzen dat het écht niet anders kon dan met 3 kopmannen te starten want exact even sterk
o Ze volgden alle drie het verkeerde pace-plan, performance manager wordt ontslagen
o Motortje in de fiets zat nog begrensd op 50km/h, mecanicien wordt ontslagen
    30 augustus 2022 22:31
    o Dit keer duidelijke orders: Kelderman is onze kopman!
    30 augustus 2022 22:43
    Hoe wis ik die drie vinkjes van mijn computerscherm? :p
30 augustus 2022 17:39
Knappe tijdrit van Remco zoals verwacht maar ik vind dat Mas en Roglic alsnog de schade best beperkt hebben weten te houden. Hoop dat Roglic zijn niveau nog steeds crescendo gaat, dit zag er in ieder geval goed uit.
    30 augustus 2022 17:55
    Nu stel je het wel heel rooskleurig voor. Ik denk eerder een 3de (mentale) tik voor Roglic.
    30 augustus 2022 18:16
    Ik denk echt niet dat Roglic had verwacht hier Remco te kunnen verslaan. Hij is momenteel gewoon best of the rest. Die maak je de pis verder niet lauw hoor, heeft de Vuelta al drie keer gewonnen en hier al twee ritten en gaat gewoon podium rijden.
30 augustus 2022 17:45
Wow, 55.7 km/h. Dat is sneller dan het werelduurrecord (ja, was ook korter, maar toch...) en hij declasseert de Olympisch kampioen en-passant ook even. Nu zien of hij het drie weken volhoudt. Dan hebben we een serieuze uitdager voor Pogacar en Vingegard voor de Tour zege 2023
    30 augustus 2022 17:57
    Hij zou volgend jaar de Giro rijden.
    30 augustus 2022 18:07
    Giro rijden en daarmee de ardennen en tour laten liggen? Nee.
    30 augustus 2022 19:05
    Indien Remco de Vuelta wint dan is een tussenstap via de Giro niet nodig, dan kan je best voor het allerhoogste gaan (de Tour). De Tour ligt hem denk ik ook beter, de Giro is voor berggeiten en is loeizwaar, de Tour is voor complete renners en wordt zwaar gemaakt door het koersgedrag en minder door de lengte en hoogtemeters.
    31 augustus 2022 00:07
    @panache, zoals berggeit Hindley, berggeit Nibali, berggeit Geoghegan Hart of berggeit Dumoulin dan?? Nee, de Giro is gewoon de GR voor de mindere goden geworden het laatste decennium...
30 augustus 2022 17:49
Zo de hype rond Arensman kan ook weer de kast in. Zal als ronderenner geen potten gaan breken. Het verschil met Evenepoel, Pogacar, Ayuso, Bernal gaat hij niet overbruggen. Het worden gouden jaren voor België met Evenepoel en met de winnaar van de Ronde van de Toekomst. De ronderenner in Nederland moeten we met een vergrootglas gaan zoeken.
    30 augustus 2022 17:51
    Ja mee eens.. Maar het tij kan ook snel weer keren.. Spanje heeft nu ook ineens weer een paar hele leuke ronderenners..
    30 augustus 2022 17:56
    Arensman lijkt mij ook niet de volgende NL top klassementsrenner. Ik zie hem heus wel in een GT top 10 rijden, maar hij mist net dat beetje extra dat mannen als Ayuso, Rodriguez etc wel hebben. Die koersen toch al opvallend. Drukken hun stempel. Dat is bij Arensman toch veel minder het geval.
    30 augustus 2022 17:57
    Arensman leek volledig oververhit na de aankomst, wat kan gebeuren bij 32°C / 76% luchtvochtigheid. Als hij zich bij zijn nieuwe team verder kan ontwikkelen zie ik hem zeker als top-5 kandidaat in toekomstige GR's.
    30 augustus 2022 18:01
    @Limal: als hij bij Ineos de kans gaat krijgen. Het kan ook gaan als Sivakov. Heeft 1 keer top 10 gereden in de Giro en zich vervolgens jaren moet wegcijferen voor anderen. Dat kan ook het lot worden van Arensman.
    30 augustus 2022 18:08
    De waan van de dag...
    30 augustus 2022 18:14
    @vevie, Sivakov heeft in 2019 als tweedejaars bij Ineos meteen zijn gang mogen gaan in de Giro (9e), heeft dan twee slechte jaren gehad vanwege allerlei omstandigheden, en mag dit jaar terug voor eigen kans gaan nu hij eindelijk weer op niveau is. Ook de andere jongeren krijgen volop kansen. Ik verwacht dus dat ook Arensman die gaat krijgen, àls zijn trainingsdata erop wijzen dat hij het talent heeft. Het Ineos waar er slechts 1 absolute kopman heerste ligt al enkele jaren in het verleden. Waar Arensman volgens mij nog het meeste aan moet schaven is zijn mentale weerbaarheid, en daarvoor lijkt het mij goed om weg van DSM in een team met meerdere kopmannen terecht te komen.
    30 augustus 2022 18:59
    Misschien is Arensman mentaal ook wel wat geknakt na die vreemde terugroepactie van de teamplayers.
    30 augustus 2022 19:13
    Laat Arensman en Leemreize zich maar op hun eigen tempo ontwikkelen. Ze hebben allebei genoeg blijk van talent gegeven. Ze zullen normaliter geen veelwinnaars worden, maar dat zijn/waren Hart, Sastre en Schleck ook niet.
    30 augustus 2022 19:23
    Sastre en Schleck zijn natuurlijk allbei buitencatagorie rondereners van een niveau waar Arensman en Leemreize nooit komen gaan. Dat kun je echt wel stellen al.
    30 augustus 2022 19:26
    Sastre was een wat fletse subtoprenner die vanuit het niets die ene Tour won, die al zonder echte titelkandidaat was. Denk dat Arensman dat niveau wel kan halen.
    30 augustus 2022 19:32
    Dat is gewoon niet waar.

    Sastre was een topklimmer die tot de laatsten bij de groten overbleef en volgens mij naast die tour ook nog 4-5 x podium reed in grote rondes en in alle 3 solo de streep passeerde in de gemeenste bergetappes.
    30 augustus 2022 20:16
    Sastre was zeker een uitstekende klimmer, maar kijk eens naar de vlaggetjes in het klassement van de Vuelta in zijn topjaren: https://www.procyclingstats.com/race/vuelta-a-espana/2004
    Voor wie niet klikt: eerste 30 in het klassement 25 Spanjaarden. Volledige top-10 Spanjaarden. Dat waren qua competitie heel andere tijden.
    30 augustus 2022 20:25
    RV:

    Veelal omdat er nogal wat namen geschrapt werden. Sastre was echt een subtopper (ik chargeer wat), die in de overgangsjaren tussen tijdperken van grotere klasbakken wat betere uitslagen reed.
    30 augustus 2022 20:39
    Chargering geaccepteerd, zand erover.

    Omdat ik Sastre graag zag rijden ligt het wellicht gevoelig, volgens mij was hij het die ineens nog Boogerd wilde halen op LaPlagne? Kan me vaag herinneren dat ik nog dacht pak m, haha toen al joh.

    Terug naar Arensman: nog wat vers maar denk ik toch echt te fors vh harde rondewerk, ik vind hem wel ‘iets’ speciaals hebben maar kom er op intuïtie nog niet op uit wat voor coureur het worden zal.
    30 augustus 2022 21:03
    Wordt wel een beetje vermoeiend dat renners de hemel worden in geprezen of de grond worden ingeboord op basis van een momentopname.

    Renners die eens onder de verwachtingen presteren moeten meteen hun carrière gaan heroriënteren en renners die iets spectaculairs doen zijn de komende jaren onverslaanbaar en gaan alles winnen. Terwijl die eerste groep vaak een volgende kans wel grijpt en die tweede groep hun spektakelstukjes niet zo vaak kunnen herhalen als er meer druk op zit.

    Arensman kan toch nog perfect uitgroeien tot een opvolger van Kruijswijk of Kelderman?
    30 augustus 2022 21:21
    Bij Ineos krijg je als jonge renner een kans áls de kopman matig presteert. Dat is de voorbije seizoenen inderdaad al meermaals gebeurt, maar het blijft een belangrijke voorwaarde. Misschien blijft [Carapaz - edit: moet ik natuurlijk schrappen, sorry - of] Thomas krasselen, misschien valt een andere topper nog eens letterlijk weg. Maar het blijft drummen daar aan de top van de ploeg, zeker met het aanstormend talent en het quasi onuitputtelijke budget.

    @RV In mijn ogen klopt het wat KK zegt. Sastre had het geluk te rijden in een periode van laagconjunctuur op het vlak van wielertalent. Vooral dat kan je niet vergelijken met om het even welke renner van nu. In mindere mate vind ik dat trouwens ook van Schleck.
    30 augustus 2022 21:53
    Shleck hoort niet in dat rijtje thuis man
    30 augustus 2022 22:01
    Ik kan weinig met het vaststellen van wielertalentluwe periodes. Dat waren toen de allerbesten. Wie bewijst dat Pogi vs Roglic een hoger niveau is dan Contador vs Schleck? Is gewoon gratuit en gevoelswaardig.
    30 augustus 2022 22:30
    Dan ben ik het wat dat betreft niet met je eens, RV.

    @Stabanger Zullen we het dan om te beginnen over Schlecks tijdrit hebben? De Luxemburger was een immens veelbelovende jongere, hij klom ook als de besten, maar uiteindelijk heeft hij in mijn ogen onvoldoende laten zien tijdens zijn carrière om echt tot de groten gerekend te kunnen worden. Daarvoor liet hij toen hij stopte, te veel een gevoel achter van "ik had hem toch hoger ingeschat". En zonder die cero coma cero cero cero cero cero cero cero cero cero cero cinco g clenbuterol in het lijf van zijn rivaal had hij zelfs nooit de Tour gewonnen. Contador was dan ook overall de betere renner. En Oddball Evans ook. En in de huidige generatie renners rijden er - sorry, Romans - genoeg rond die beter zijn dan zeker Evans en zelfs Contador.
30 augustus 2022 17:35
pfieuw wat een verschil.
Ontzettend knap gedaan, had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn. Hopen dat de mannen achter hem nu vol voor de aanval gaan en zo nog spanning kunnen gaan brengen
30 augustus 2022 17:36
En nog bijna Mas inhalen, die tiende wordt in de daguitslag. Wauw!
    30 augustus 2022 17:45
    Had verwacht dat die hem zou inhalen
    30 augustus 2022 20:56
    De ploeg heeft hard gewerkt aan Mas' tijdrit. Dat heeft duidelijk gerendeerd. Proficiat aan de ploeg en de renner, dus.
30 augustus 2022 17:37
Remco, wauw! Die gaat nog heel en heel veel winnen, merkxiaans.
    30 augustus 2022 17:39
    Dat was al duidelijk, toch. Hij heeft al heel veel gewonnen. De vraag was of hij ook de grootste wedstrijden kon winnen. Dat blijkt nu ook zo. Die eindigt met een Valverde achtig palmares straks: etappekoersen, rondes en in zijn geval ook nog tijdritten.
    30 augustus 2022 17:44
    Heeft hij al gewonnen dan @vevie??
    30 augustus 2022 17:51
    @hanjo: huh… selectief aan het lezen?
    30 augustus 2022 18:00
    @Vevie met "De vraag was of hij ook de grootste wedstrijden kon winnen. Dat blijkt nu ook zo. " lijkt het mij alsof je deze Vuelta al bedoelt, doet mij niet vermoeden dat je daarmee LBL of Classica bedoelt en dan nu als voorzetting ook een TT in een grote ronde.
    30 augustus 2022 18:04
    @kleomantre: eens, ik begrijp wat je zegt. Ik doelde meer op Luik, deze tijdrit, etc. Maar, snap dat het zo geïnterpreteerd wordt. Hij ligt nu op pole position voor de Vuelta, maar ik zou toch nog wat voorzichtigheid inbouwen en niet meteen al gaan roepen dat hij gaat winnen. Er staan een paar ervaren renners aan de start en een paar ploegen die zeker nog wat gaan proberen.
    30 augustus 2022 18:17
    Nou qua ploegen zie ik het niet zo zonnig in om er interessant spel van te maken. Bora zou het powerhouse moeten zijn, maar die zijn nergens. Denk niet dat UAE het als ploeg ineens gaat proberen. Wat dat betreft kan het enkel van Ineos komen en die wekken bij mij niet het vertrouwen op dat er stevig werk van wordt gemaakt.

    Het is meer dat er een paar individuen zijn die wellicht kunnen vlammen en met eventueel samenwerken Remco wel pijn kunnen doen. Types als MAL, Rodriguez, Yates.
    30 augustus 2022 18:21
    maar dan gaan Roglic en Mas hen volgen en Remco gaat die twee volgen
    gaan Rodriguez en MAL doorrijden als de rest mee is?
    30 augustus 2022 19:18
    Als driedubbele winnaar en dubbele runner-up zullen Roglic en Mas het lef wel hebben om vol voor de winst te gaan spelen. Hetzelfde voor Yates, die zal op de Sierra Nevada zeker aanvallen.

    Ayuso en Rodrigues lopen gerede kans om met elkaar en hun ploegen in een strijd voor de beste belofte te verzeilen. Een beetje zoals dat toen tussen Carapaz en Lopez gebeurde in de giro 18 gebeurde.
    30 augustus 2022 21:06
    @vevie Valverde heeft met de Vuelta maar één GT gewonnen. Volgens mij trekt de Belg daar nu al zijn neus voor op.

    Evenepoel is een groter talent. Noem het hoogmoed, maar daar ben ik toch al een tijdje van overtuigd.
    30 augustus 2022 21:19
    Zou xistnc in Spanje rondlopen met een spandoek ‘De Nieuwe Merckx’? ;)
    30 augustus 2022 21:43
    @Romans

    dus jij ziet Mas en (vooral) Roglic, Rodrigues en Ayuso ver weg laten rijden?

    hoeveel van de 4, resp. 5' zie je de juvenils terugpakken als deze Remco aan 90% de kop voert met Roglic en Mas in het wiel ?
    30 augustus 2022 21:58
    Zo absoluut zie ik het niet maar bij wie maar gaat (Yates, Lopez, beide juvenils) zullen Roglic en Mas de gok durven nemen om ze laten begaan en bidden dat Evenepoel te nerveus zichzelf in het rood werkt met jagen. Andersom zie ik de jongelingen, met goede steun aan boord, juist wel de gaten op die 2 dichten. Met Remco in het wiel desnoods.

    Maar het blijft denken he, weten doe je later pas.
    30 augustus 2022 22:18
    Dit weekend zien er op papier niet lastig genoeg uit om Quickstep en daarna Remco in grote wanorde te brengen. (En dan moet ik hout vasthouden met die wind morgen.)

    Laatste klimweekend kan het wel gaan spoken als ze er van in de start aan beginnen met Van Baarle, Sivakov en Hart. Op voorwaarde dat die zelf nog over soepele piernas mogen beschikken. Sivakov was dik in orde op de eerste dag in het Baskenland en vandaag. Andere dagen dan weer net wat minder. Hij moet nog wat kunnen deze Vuelta.

    In dat kader was het belangrijk locomo Rémi tevreden te houden. Die is met zijn snelheid in staat om zo'n gemiste vlucht terug te halen.
    31 augustus 2022 08:20
    Zeer inhoudelijk Sjors, nu de sirenes weer uit hoor.
    31 augustus 2022 08:33
    Beetje flauw, ik loop hier niet anderen (selectief) op de vingers te tikken en naar usernames te raden. Xistnc maakte hier op een gegeven moment toch bijna dagelijks zijn ‘nieuwe Merckx’ grapjes? Vraag me dan af hoe hij daar dan nu rondloopt bij de Vuelta hehe. :D
30 augustus 2022 17:47
Zijn Vuelta is al geslaagd, wat er ook nog komt
    30 augustus 2022 17:51
    Ik denk toch echt dat hij dat zelf wat anders ziet. Doelstelling vooraf was top10, wat hij ook wel gaat halen, maar denk dat hij stiekem en logischerwijs toch wel van iets meer uitgaat.
    30 augustus 2022 18:12
    Ik denk ook dat een rit en top 10 niet meer voldoende is.
    Natuurlijk is zijn Vuelta geslaagd, cum laude.
    Maar meestal willen mensen steeds meer, en Remco Evenepoel lijkt me niet het type dat met kruimels tevreden is.
    30 augustus 2022 18:53
    Qua resultaat misschien, maar als hij nu de Vuelta nog verliest (anders dan vanwege tactische redenen), heeft hij toch wel wat om over na te denken.

    Dan is hij tegen een flinke inzinking aan gelopen, en laat dat net het laatste punt zijn waar hij afgelopen jaar nog zwakte leek te hebben. Dat zijn top niveau hoog ligt weten we al langer.
    30 augustus 2022 18:56
    Zou het eerder omdraaien: als hij deze Vuelta niet wint, is dat na deze vertoning van overmacht, juist teleurstellend lijkt me.
30 augustus 2022 18:42
Als ie maar geen voetballer wordt, ze schoppen hem misschien halfdood…
Maar liever dat nog dan een bord voor z’n kop met Patlev erop…

Sterk werk van deze niet eens zo eenzame fietser!
En Cavagna zal wel een certitude zijn voor het WK (zonder Corona dan)

Mas viel me erg mee, tot hij dan toch kraakte
30 augustus 2022 20:22
Effe melde straffe rit van rodigues en vine ook toch wel
30 augustus 2022 20:43
Waar blijft de analyse van Raymond?
    30 augustus 2022 20:48
    Met ze dikke kop :D sorry jongens heb wat op ..
    30 augustus 2022 20:54
    Wel goeie vraag/opmerking.

    De 1 na andere noemenswaardige gebeurtenis en we hebben het tot nu toe moeten doen met ‘oelala Jumbo, oe yeah hup NL, iedereen fan ja’
    30 augustus 2022 21:10
    Beteuterd naar het blad aan het staren hoe hij dit succes alsnog aan zichzelf of iets Nederlands kan ophangen? ;)
    30 augustus 2022 21:33
    nu je het zegt, best bizar

    nonevenementen overbelicht
    en bij succes Remco, radiostilte
    zou hij het er moeilijk mee hebben?
    30 augustus 2022 22:01
    Geen fan van de man maar de eerlijkheid gebiedt me dat ik me een bijdrage meen te herinneren dit voorjaar waarbij hij toch eerder positief was over de Evenepoel 2.0 (rustiger, minder arrogant, realistische doelen,...)
    30 augustus 2022 22:09
    Naast Remco ook de terugkeer van Spanje (3 man top 5, 2 ritten) een leuke. Misschien dan ff met Breukink bellen wat die erover te zeggen heeft. Ook het fenomeen geen hoge bergen nodig voor spektakel kan, of ‘focus op puur de vuelta loont, maar wie doet het nog’ over de positie van deze koers icm de toppersagenda.

    Anders kan even goed welovejumbo de analyses schrijven.
    30 augustus 2022 22:12
    Of ‘Wat als Vingegaard en Van Aert hier in topvorm waren gestart? Hmm Remco wat dan maat??’
    30 augustus 2022 22:37
    Een Nederlandse trainer toch? Die Koen Pelgrim?
    Moet genoeg zijn voor Ray om er een NL succes story van te maken
    30 augustus 2022 22:40
    Oh is dat er één? Nou kijk, Bob is je oompie.
    31 augustus 2022 15:26
    Vingegaard heeft nog geen enkel duel in tijdrit met Remco gewonnen en van aert? Die zou op dit parcours ook het onderspit moeten delven denk ik .
    Remco zijn snelheid was 55,6 per uur .
    Niemand deed beter dit jaar
30 augustus 2022 17:35
ja, best sterk, Roglic op 48 seconden gereden, Mas, 1m51 aan zijn been toch. Dat kan tellen, en dat bijna in het midden van de Vuelta (10 ritten gereden, nog 11 te gaan). Weekend wordt beslissend.
    30 augustus 2022 17:50
    Zijn er 22 ritten misschien ? Volgens mij nog 10 ritten en een criterium in Madrid.
    30 augustus 2022 19:19
    Vrijdat beginnen is +1 en de eerste maandag een rustdag is -1. Dus gewoon 21 etappes.
    30 augustus 2022 19:21
    Of anders bekeken: de drie dagen voor de drie volle weken aan kun je wegstrepen tegen de drie rustdagen.
    30 augustus 2022 21:07
    In plaats van je rekenfout toe te geven, vlug je post corrigeren en je reactie verwijderen, knap hoor.
30 augustus 2022 17:38
Zo, dat is heel sterk gereden van Evenepoel. Toch valt de achterstand van Roglic mij nog wel mee gezien het parcours. Ik ben erg benieuwd of Remco het weet te volhouden.
    30 augustus 2022 17:47
    Nochtans was het voor dat de vuelta begon onmogelijk dat remco tijd ging pakken voor de tijdrit, als ik het commentaar hier mocht geloven
    30 augustus 2022 17:53
    Nooit een tijdrit verloren in de Vuelta. Nu een optater krijgen van 48 sec. op een vlak parcours van dik 30 km. Als je dat vindt meevallen....
    30 augustus 2022 18:03
    Ik denk dat Roglic dit helemaal niet als een mokerslag zal ervaren. Die is minder dan we van 'm gewend zijn en zal hier vermoedelijk veel moraal uit halen, zeker omdat-ie mentaal bijzonder sterk is.
    30 augustus 2022 18:23
    Mentaal bijzonder sterk? Dat hebben we gezien de voorbije jaren ja... Heeft hij nog geluk dat Van Aert zijn handje de helft van de tijd vasthoudt. Roglic zijn tijdrit is op zijn niveau, maar als er dan een snotneus, die je al 2 keer uit de wielen heeft gereden, nog eens 48 sec. onder gaat, dan lijkt me dat wel een serieuze uppercut.
    30 augustus 2022 19:23
    Ik had Evenepoel gewoon nog hoger ingeschat voor vandaag ;-). Als er iemand ontzettend hard kan rijden (op praktisch alle terreinen) dan is hij het wel.
    30 augustus 2022 19:29
    Roglic is mentaal een van de meest onverstoorbare en veerkrachtigste coureurs die er zijn, denk eigenlijk zelfs de beste op dat vlak. Daarom is het ook zo’n mooie en gevaarlijke tegenstander van de dartele Evenepoel.
    30 augustus 2022 20:45
    Kan u anders wel een aantal situaties geven waar hij mentaal eronder doorging... Maar bovenal, toch mijn hoed af voor de prestaties van Roglic en zeker de mens Roglic.
    30 augustus 2022 21:06
    Goed over uppercuts gesproken, ene Tom Dumoulin deelde zogezegd nog eens een grotere uppercut uit op een tijdrit die net wat langer was. Die had uiteindelijk toch nog een tijdrit op de laatste dag nodig om roze te winnen.

    Maar even ter verduidelijking, een Remco in goede vorm zou hier altijd een ''uppercut'' moeten uitdelen. Dat weet de concurrentie ook wel dus die liggen daar niet wakker van. Kortom er is nog niet veel te halen uit de winstkans voor Remco zelf na deze etappe buiten dat het met de vorm goed zit. Er is meer af te leiden uit de prestaties van de anderen, zoals dat Roglic niet in de touwen hangt (had ook kunnen gebeuren) en dat bij Bora wel het geval is. Er zijn een paar duidelijke afvallers en een paar duidelijke top10-vullers na vandaag.
    30 augustus 2022 21:49
    Ditmaal is Roglic niet de opgejaagde haas zoals de vorige keren dat het mis ging.

    Moet hier in principe niet teveel nadenken en gewoon zo hard rijden als ie kan en hopen dat Remco tegen z'n limieten aanloopt.

    Tenzij die heel erg bezig is met dat record van Heras.
30 augustus 2022 17:39
Boem zen eerste is binnen ! Remco maakt gehakt van de rest heerlijk dit!

Reacties zijn gesloten.