Vuelta 2022: Jumbo-Visma wint ploegentijdrit in Utrecht, rode trui voor Robert Gesink
foto: Cor Vos
vrijdag 19 augustus 2022 om 20:23

Vuelta 2022: Jumbo-Visma wint ploegentijdrit in Utrecht, rode trui voor Robert Gesink

Jumbo-Visma is de Vuelta a España uitstekend gestart. In Utrecht reed de Nederlandse formatie de snelste tijd in de 23,3 kilometer lange ploegentijdrit. Robert Gesink mocht als eerste renner de streep passeren en mocht na afloop de eerste rode leiderstrui aantrekken.

Twee jaar later dan oorspronkelijk gepland begon de Vuelta a España in Utrecht. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Spaanse ronde in 2020 al naar de vierde stad van Nederland zou komen, maar het coronavirus gooide roet in het eten en het peloton ging dat jaar van start in Baskenland. Afgelopen jaar organiseerde Burgos de Gran Salida, maar wedstrijddirecteur Javier Guillén en zijn team waren de universiteitsstad niet vergeten. Dus werd de voorbije maanden alles in gereedheid gebracht voor een ruim 23 kilometer lange ploegentijdrit, die volledig vlak was.

Burgos-BH trapt af
Om half zeven stipt rolde met het geplaagde Burgos-BH de eerste ploeg van het startpodium. Het Spaanse team moest in aanloop naar de Vuelta Ángel Madrazo vervangen en moest met een man minder de ronde ingaan, nadat ook Manuel Peñalver niet kon rijden. Daarna verschenen de teams om de vier minuten aan het vertrek. Burgos-BH zette de eerste eindtijd op de tabellen, de toptijd ging daarna steeds over naar de volgende ploeg die over de finish kwam: eerst naar Intermarché-Wanty-Gobert, daarna naar Israel-Premier Tech.

Groupama-FDJ, de ploeg van Thibaut Pinot, zorgde voor een aardige eerste richttijd met 25:18 minuten. Arkéa Samsic, dat was gestart zonder zijn aanvoerder Nairo Quintana, was het eerste team dat de tanden stukbeet op de tijd van het Franse team. Ook Cofidis, Euskaltel-Euskadi en EF Education-EasyPost, de ploeg van Rigoberto Urán, Hugh Carthy en Esteban Chaves, haalden het niet. BikeExchange-Jayco deed het wél beter; Simon Yates en zijn mannen klokten af in 25:11 en waren daarmee zeven seconden sneller dan Pinot en co.

Hindley, Higuita en Kelderman verloren op de eerste dag 41 seconden – foto: Cor Vos

AG2R Citroën, de ploeg van Ben O’Connor, gaf 24 seconden toe, Bahrain-Victorious, met Mikel Landa, Gino Mäder en Wout Poels, kwam elf seconden tekort voor de snelste tijd. Lotto Soudal kwam met een achterstand van ruim een minuut binnen, Alpecin-Deceuninck en Kern Pharma kwamen daarna met een degelijke eindtijd over de streep. Team DSM, met Thymen Arensman in de gelederen beperkten het verlies tot 22 tellen. BORA-hansgrohe was vervolgens snel aan het tussenpunt en deed het daar nipt beter dan de ploeg-Yates.

BORA-hansgrohe niet het snelst aan de finish
Kon de Duitse ploeg van Sergio Higuita, Jai Hindley en Wilco Kelderman dat ook omzetten naar een snelle tijd aan de streep? Het antwoord was ‘nee’ – het team had in het tweede deel wat tijd ingeleverd op BikeExchange-Jayco en Groupama-FDJ en moest zich aan de aankomst tevreden stellen met de voorlopig derde tijd. UAE Team Emirates kwam vervolgens dicht bij de snelste tijd; het team van João Almeida kwam slechts twee seconden tekort en daarmee kon de Portugees tevreden terugkijken op het begin van de Vuelta.

Ook het Astana Qazaqstan van Miguel Ángel López en Vincenzo Nibali, in witte outfits in plaats van de vertrouwde blauwe, kwam niet aan de toptijd maar liep tegelijkertijd niet te veel averij op ten opzichte van Yates. Trek-Segafredo nestelde zich daarna ook in het kransje ploegen dat niet ver van de snelste tijd waren verwijderd. De laatste ploegen aan het vertrek waren stuk voor stuk snel aan het eerste tussenpunt: INEOS Grenadiers, Quick-Step Alpha Vinyl, Movistar en Jumbo-Visma, met Jumbo-Visma als het snelst van het stel.

Evenepoel en Quick-Step Alpha Vinyl moesten zich tevreden stellen met de derde plek – foto: Cor Vos

INEOS Grenadiers, met Richard Carapaz die aan zijn laatste Grote Ronde voor de ploeg begon, dook als eerste team onder de tijd van BikeExchange-Jayco. De Britse formatie zette de tijd stil na 24:53 minuten en dook zo als eerste onder de 25 minuten. Daarna was het wachten op de binnenkomst van Quick-Step Alpha Vinyl; Remco Evenepoel en zijn ploeggenoten kwamen 77 honderdsten tekort voor de toptijd. Movistar zorgde voor een degelijke tussentijd, maar raakte onderweg drie man kwijt en gaf een halve minuut toe.

Jumbo-Visma gunt Robert Gesink de rode trui
De laatste ploeg die moest binnenkomen, was Jumbo-Visma. De geel-zwarte brigade had aan het tussenpunt de snelste trein van allemaal en verloor onderweg geen niemand. Uiteindelijk zette het team de klok stil na 24:40 minuten en was daarmee dertien tellen sneller dan INEOS Grenadiers. Quick-Step Alpha Vinyl volgde op veertien tellen op de derde plek. Robert Gesink mocht van zijn ploegmaats als eerste over de finish komen, waardoor de 36-jarige routinier de eerste leiderstrui mocht aantrekken.

RIDE Magazine
91 Reacties
19-08-2022 20:49
Ik vind dat BORA toch wel een beetje tegenvalt, moesten die improviseren om iemand binnenboord te houden of zo?
    19-08-2022 20:59
    Ze waren nog maar met z'n 5en op het eind. Dus als één van hun ook niet goed zat, zullen ze in hebben moeten houden. Dus in de breedte niet sterk genoeg
    19-08-2022 21:45
    Higuita lijkt me. Die zat er nog bij en is niet direct een tijdritkannon
19-08-2022 20:49
Ik gun het Robert zo veel, fantastisch.
19-08-2022 20:51
Herbert die maar door bleef zagen hoe echt niet erg hij het vond dat hij zwarte schermen had...

Verder mooi voor Gesink. Met een beetje geluk mag hij in het rood naar Spanje.
    19-08-2022 21:00
    Volgens de babbelbelg zit het zo: Als Roglic morgen 2 plekken voor Gesink eindigt, pakt hij de trui. Teunissen moet er 7 plekken beter doen - en why not in de sprint.
    19-08-2022 21:55
    Gees gaat het morgen gewoon zwaaiend laten lopen in de laatste 5KM terwijl Teunissen net aan Roglic uit het Rood houdt. Die sprint op 158KM kan trouwens wel doorslaggevend worden. Als iemand van TJV daar een seconden pakt is het plaatsing gedoe ook klaar.
19-08-2022 20:52
Fantastisch gedaan!! Top voor Geesie!
19-08-2022 20:53
Roglic het groen!
    19-08-2022 23:03
    Ja daarbegreep ik niets van!? Hoe kan iemand die 2e wordt het groen pakken?
19-08-2022 20:59
Ik zou kunnen leven met dit als eindpodium in Madrid. Echt fantastisch dat Robert in het rood staat. Het is hem zo gegund. :)
19-08-2022 21:00
Uitzoomend: TJV komt met de hele ploeg aan, QS komt met 1 renner over de finish en daarna de rest.

Ergens heb je dan volgens mij iets niet goed gedaan. Als je echt zo sterk bent, dan moet je dat onderweg laten zien en niet aan de finish. Waarbij je moet aantekenen dat de hele ploeg in de laatste kilometers lag te spartelen.
    19-08-2022 22:17
    Als Remco onderweg de gas helemaal opendraait ligt de hele ploeg eraf, het is goed zo, Visma kan controleren en QS mag zich laten meeglijden.
    19-08-2022 22:32
    Op Sporza had hij het over beurten van 1 kilometer voor hemzelf. Dus eigenlijk heeft hij bijna alles op kop gereden, en dan ook nog de laatste 500 meter de rest eraf gepierd. Wat een beest! De stier van Schepdaal.

    Hup Remco,

    Remco is de beste
19-08-2022 21:04
De opdracht voor Gesink is vanaf nu simpel: De perfecte knecht zijn, altijd voor Roglic rijden tot na de streep. En dan zien waar je zelf in de einduitslag komt.
Zou wek eens een mooie plek kunnen zijn.
19-08-2022 21:11
Geweldig, wie had dat gedacht. De condor op zn oude dag nog in t rood. Dat ze het hem allemaal gunnen laat zien hoe belangrijk hij nog steeds is voor de ploeg
19-08-2022 21:28
Prachtig! Meer dan verdiend en gegund
19-08-2022 21:36
Ik was er vandaag live bij. Stond in de bocht vlak voor de gele brug... Allemaal 3x langs zie komen. Medekijkers hadden pcs Live met tussen- en eind tijden. Top dag gehad...
Overdag nog langs de bussen geweest waar de TT fietsen al klaar stonden
    19-08-2022 21:41
    Was inderdaad leuk om te zien. Vinokourov die ruimschoots tijd maakte voor het aanwezige publiek. Maar WAAR stond de JV bus? Niet kunnen vinden.
19-08-2022 22:13
Vandaar dus het spreekwoord : de regie kwijt zijn. Hoe verneuk ik een TTT ? Niettemin, knappe opener van JV en applaus voor Equipe Kern Pharma, eerste Grand Tour voor dit team met jonge renners. Een aangename kennismaking.
19-08-2022 22:37
Leuk voor Gesink, mooie blijk van waardering van zijn ploeg.
Ik lees niets over de weersomstandigheden; vlak voor de start heeft het nog aardig geregend, dus de eerste ploegen moeten wel nat wegdek hebben gehad. Nadat de eerste ploegwas langsgekomen, Burgos BH, viel er zelfs een laatste buitje op de plek waar ik stond (rotonde bij de Gageldijk). Voor de top van het dagklassement zal het evenwel niet veel uitgemaakt hebben, die zijn allemaal laat gestart, dus weinig verschil in omstandigheden.
    20-08-2022 11:14
    Eens. Ik denk dat het voor BikeExchange echt wel iets heeft uitgemaakt. Die hadden misschien zonder regen nog wel echt mee kunnen doen met de top. Jammer.
19-08-2022 23:02
Bijna 57 int uur op een circuit van 20 bochten dat er niet helemaal droog bij ligt, zijn deze fysieke prestaties nog enigszins te begrijpen? Of is dat een domme vraag?
    19-08-2022 23:17
    Dan heb je het neem ik aan over de eerste tien ploegen die allemaal meer dan 55kn per uur rijden? Of past dat niet bij je vraagstelling?
20-08-2022 09:34
Jumbo met 8 renners. De laatste 2 zijn misschien wel dode vogels, maar hun slipstream bijdrage tegen een ploeg met maar 5-6 rijders is goed voor 0.2-0.3  seconden per km. Zogenoemde "marginal gains". 

Tijdverlies door keuze voor rood: Voorlaatste km: 49 s, laatste km 55 s. 2-3 secondes gaan aan die extra 2 bochten, en dus Gesink latten winnen scheelt maar 3-4 secondjes.

Remco opende ook een gaatje, daardoor meer tegenwind voor de rest en misschien ook verlies tegen Ineos
    20-08-2022 11:21
    Wel leuk, die “kwantitatieve bril”. De spanning met “het gevoel” op de fiets is natuurlijk wat dit zo’n mooie discipline maakt.
    Als Remco teveel inhoudt en daarmee zijn ploeg bijeen houdt, maar dus wel minder hard rijdt dan gekund, dan ziet het er misschien beter uit maar verlies je alsnog tijd.
    Tijdens zo’n monsterinspanning kunnen vóelen waar die grens ligt is de sleutel, maar het blijft balanceren op een koord. Juist daarom jammer dat dit spel haast niet zichtbaar was op tv; langs de kant beter, al krijg je daar per definitie een momentopname.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine