Vuelta 2020: Tim Wellens wint in Ourense zijn tweede etappe
Tim Wellens heeft zijn tweede etappezege te pakken in de Vuelta a España. In Ourense, waar de aankomststreep lag op een helling van net geen twee kilometer, versloeg hij Michael Woods en Zdeněk Śtybar met wie hij deel uitmaakte van de lange vlucht. Primož Roglič behield het rood.
Daags na de individuele tijdrit naar Mirador de Ézaro bleef de ronde in de regio Galicië voor een heuveletappe van Lugo naar Ourense, waar de aankomststreep lag na een helling van net geen twee kilometer. Onderweg kregen de renners na een bijzonder lastige aanloop achtereenvolgens de Alto de Escairón, de Alto de Guitara en de Alto de Abelaira al voor de wielen geschoven. Een etappe voor vluchters, zou was de verwachting. Of ging een sprint de beslissing brengen?
De renners vliegen erin
Rond de klok van twaalf werd het startsein gegeven voor deze veertiende rit met Primož Roglič voor de achtste keer in de rode trui. Gelijk vanuit het vertrek vlogen de renners erin; de plaatsjes in de vlucht bleken gewild. Eerst reed een groep van acht man met daarbij ook Rémi Cavagna, Jonas Vingegaard en Nans Peters weg uit het peloton, maar al na twaalf kilometer werden zij bijgehaald.

Arensman maakt de sprong naar de kopgroep – foto: Cor Vos
Ook een volgende aanval met vier man werd vlot ingelopen. Een ontsnappingspoging met 26 man ging eveneens niet door. Uiteindelijk bleven Zdeněk Śtybar, Dylan van Baarle, Michael Woods, Tim Wellens en Marc Soler na veertig kilometer wèl vooruit en wat later zagen zij Thymen Arensman en Pierre-Luc Périchon aansluiten. In eerste instantie had Carlos Barbero mee de oversteek gemaakt, maar de Spanjaard moest snel lossen vooraan.
De zeven andere vluchters sloegen de handen ineen en na een strijd van een half uur, kregen zij een vrijgeleide van het peloton. Daardoor kon hun voorsprong oplopen tot meer dan vijf minuten. Liefst drie man uit de kopgroep hadden al een etappezege op zak; Soler, de best geklasseerde, won al op de tweede dag in Lekunberri. Drie dagen later was Wellens succesvol in Sabiñánigo. Nog in de eerste week zegevierde Woods in Villanueva de Valdegovia.
BORA-hansgrohe en Astana achtervolgen
Door BORA-hansgrohe en Astana, met Jumbo-Visma in hun kielzog, werd de voorsprong van de vluchters tussen de vijf en vijfenhalve minuut gehouden in aanloop naar de eerste klim, de Alto de Escairón. Daar kwam Périchon na 112,7 kilometer als eerste boven, voor Wellens en Woods. Ter hoogte van de ravitaillering werd het peloton opgeschrikt door een valpartij, maar de betrokken renners, Niki Terpstra en Max Kanter, konden voortrijden.

De vluchters mogen ruim vijf minuten wegrijden – foto: Cor Vos
Aan de passage van de tussensprint na 126 kilometer was de voorsprong van de kopgroep wat afgenomen, maar de vluchters wisten in aanloop naar de Alto de Guitara opnieuw wat afstand te nemen. Wellens rondde, na 142,8 kilometer, vóór Périchon en Woods de top. Dan begon Total Direct Energie zich plots te bemoeien met de achtervolging. Met liefst vijf man zette de Franse ploeg zich op kop, waardoor het verschil met de zeven renners vooraan snel terugliep.
Met een voorsprong van tweeënhalve minuut begon de kopgroep aan de derde klim van de dag, de Alto de Abelaira. Tweeënhalve kilometer onder de top opende Woods ineens de debatten. De winnaar van de rit naar Villanueva de Valdegovia sloeg gelijk een gaatje naar zijn medevluchters, waarna Wellens en Soler wisten over te steken. Ook Štybar, Van Baarle en Arensman haalden de Canadees bij, terwijl Périchon gezien was.
Soler probeert weg te komen
Net na de top, met nog 22,7 kilometer te gaan, demarreerde Soler, maar de overige vijf vluchters waren alert. Op iets meer dan twintig kilometer van het einde versnelde de Spanjaard nog eens, maar weer waren de anderen bij de les. Ook een derde speldenprik van de Movistar-renner bleef zonder succes. Het verschil was intussen teruggelopen tot onder de twee minuten; op achttien kilometer ging echter de ‘blok erop’ in het peloton.

Total Direct Energie bemoeit zich met de achtervolging – foto: Cor Vos
Omdat in het peloton de achtervolging stopte, konden de vluchters weer uitlopen. In de afdaling na de uitloper van de Alto de Abelaira reden Štybar en Soler weg, maar Wellens slaagde erin aan te sluiten. In eerste instantie leken Van Baarle, Woods en Arensman gezien, maar bij het ingaan van de laatste twee kilometer hadden zij de drie koplopers toch weer in het vizier. Op 1300 meter van de streep was de samensmelting een feit.
In het begin van de klim naar het seminarie van Ourense bepaalde Woods het tempo met Soler en Wellens in zijn wiel. Met nog zevenhonderd meter te gaan voerde de renner van EF dan het tempo op. Op vijfhonderd meter ging Wellens naar de kop, waarna Soler versnelde. De Belg kon de aanval echter pareren. In de laatste tweehonderd meter kwam Wellens dan met zijn versnelling en hij wist de koppositie te houden tot aan de streep. Woods werd tweede, Štybar derde.
Favorieten in dezelfde tijd
Het peloton kwam na drie driekwart minuut over de streep met de favorieten in dezelfde tijd. Zo gaat Primož Roglič donderdag opnieuw in het rood van start. In het klassement verdedigt hij een voorsprong van 39 seconden op Richard Carapaz en 47 tellen op Hugh Carthy.

Maar gelukkig meten we de lengte van de sokken bij een tijdrit.
Arensman, tweede in Tour de l'Avenir achter Pogacar, was waarschijnlijk het grootste klimtalent in die kopgroep, maar is nog maar 20 en bezig aan zijn eerste GT.
Als hij d e vuelta verliest met 1-10 sec verschil hebben ze die hier mogelijk verloren en zal ik toch wel even lachen.
Ik bedoel hiermee dat een schijnbare aversie tegen een renner of ploeg wordt ondersteunt met op zich valide argumenten. En op die manier kun je voor alle renners wel redenen bedenken waar ze het hebben laten liggen.
Maar als je in zo'n zetel geholpen wordt door Total Direct energie en slechts 26km hoeft te werken (wat je echt niet veel energie kost met 3-4 man)
@xistnv 26km achtervolgen kost je echt niet veel energie
Vooraf kun je veel plannen, echter evenzoveel zaken die een plan kunnen doorkruisen en redenen waarom eea anders loopt. Een koe in de kont kijken is een specialisme alhier hoewel nakaarten wat als dit of dat er ook bij hoort natuurlijk. Maar om dan te zeggen ik zou het leuk vinden als hij de koers verliest met 10-20 seconden is lichtelijk ziek.
@haxvanmeeswijk
Dat was onmacht en pech wat soms gebeurd, vandaag is gewoon een gemiste kans.
Om toch wat tegen ze in te brengen: drie ritten in lijn winnen en twee keer tweede worden en dan nog klagen dat hij het laat liggen.
Je kunt het dus niet vergelijken met als jij van de bank opstaat om uit de koelkast een pakje Fristi pakken. Je kent vooraf de investering in energie en je kent vooraf de beloning. Het grootste risico is dat je twee keer moet lopen, omdat je eerst precies het pakje uitkiest waar het rietje niet meer aan zit. Dat is te overzien.
In de derde week van een grote ronde, voor meer dan de helft van de ploeg de tweede in korte tijd, is het logisch dat je in zo'n situatie de zogenaamde kans op zogenaamd gratis seconden even laat lopen. Er komt vast nog een moment waarop een inspanning van 26km meer rendement kan of zal opleveren.
In het vuistje lachen als er straks met 10 seconden wordt verloren, en dan verwijzen naar deze etappe.
Ervan uitgaan dat Roglic zo'n sprintje in alle gevallen makkelijk regelt.
Geen plan bij TJV
Ten eerste denk ik dat Roglic niet veel heeft laten liggen. Een grote ronde rijden is ook je inspanningen doseren. En dan denk ik dat het regenjasje misschien wel veel belangrijker is. Of misschien de tijdrit van gisteren, die hij mogelijk te voorzichtig heeft gereden tot aan de voet van de klim.
Een sprintje als deze met een nagenoeg compleet peloton: dat ga je niet "even regelen", zeker niet als het voor de overwinning gaat. Sterker nog, ik denk dat we dan veel gekkere taferelen hadden gezien met valpartijen in de laatste bocht. Er was meer te verliezen dan te winnen.
En zonder plan? Volgens mij ging alles juist volgens plan. Proberen mee te zijn met een grote groep, of anders een ongevaarlijke groep laten rijden en rust in het peloton.
Weer een dag dichterbij Madrid lijkt me.
In de tour kon hij ook niet verliezen maar was zo diep moeten gaan de hele tour dat op de laatste echte dag dat het ertoe doet hij inzakte. Wikken en wegen, dat kan de renner het beste zelf doen.
Anderzijds Arensman als jongeling maar hij krijgt nog veel kansen en Tim Wellens heeft er evengoed gewoon weer echt voor gereden.
Heeft verder niets met de keuzes van vandaag te maken overigens. Wat dat betreft zou je Gesink eens moeten vragen hoe hij vorig jaar de laatste vrijdag van de Vuelta heeft beleefd. Weet je genoeg..
Wat er vorig jaar op de laatste vrijdag gebeurde is een hele goede reden om vandaag niet op tien mogelijke seconden te jagen. Mocht je nog tien van die redenen kennen, dan lijkt het me dat er weinig aanleiding is om heel druk te doen over de gemiste kans om vandaag tien seconden te winnen.
Afgelopen Tour hebben ze volgens velen juist teveel gedaan. Waar ze energie hebben gespaard en tijd hebben laten liggen zie ik ook niet zo snel. Wat dat betreft lijkt afgelopen Vuelta me een duidelijkere les, die vandaag zwaarder zal hebben gewogen.
Echt soms denk ik dat half wielerflits gewoon letterlijk te dom is om tot 10 te tellen.
Je drukt je nog netjes uit @Murcia! Maar het zijn niet alleeen deze mensen die in (voor mij) onzinnige reacties blijk geven van een kennelijk diepgewortelde antipathie jegens sommige mensen/renners. Inmiddels hebben De Cauwer en zijn alsmaar inhoudsloos doorbabbelende sidekick, wiens naam mij ontschoten is, zich daarbij aangsloten.Samen etaleren ze ook een antistemming t.o.v. de 'gele brigade' incl. Roglic als toprenner. Om het maar plat te zeggen: blijven zeiken en zagen. Minutenlang wauwelen over Roglic die "geen supertijdrit reed" omdat hij Carthy en Carapaz niet op minstens minuten reed. "En zelfs maar 1 seconde voor op die onbekende Bart"! De Cauwer: "een fractie van een seconde pech en hij wint de tijdrit niet"! Ja ,Inderdaad José, klopt,maar dat had hij dus niet en dan babbel je de tijd maar vol met onzin.Dat kan je ook in de studio in Brussel doen en dan hoef je niet met een mondkapje in Spanje te gaan zitten. Je gastheer de maat nemen over coronamaatregelen die jullie niet zinnen klinkt erg pedant uit de monden van mensen in wier eigen land de coronamaatregelen één grote chaos zijn. Het slechtste land in het nemen van de juiste maatregelen, de slechtste leerling van de coronklas! Kijk in de spiegel! Minder zeuren en meer "to the point" informatie, zoals 'vroeger' zou De Cauwer en sidekick sieren. Niet iets zeggen om te praten, maar praten om echt iets te zeggen. Als dat niet kan houd dan maar even de mond!
En dan heb ik het nog niet eens over van Aert over de al maandenlange 'hype' dat hij zo snel mogelijk moet vertrekken naar een een belgische ploeg, want voor eigen kans rijden, of over de hoop die in jullie stemmen doorklinkt voor Carthy of Carapaz als winnaar van de Vuelta. De Cauwer zou het wel weten als ploegleider hoe hij TJV en Roglic de Vuelta zou doen verliezen. Een beetje analoog aan de "Tour de France" waar hij steeds maar weer openlijk hoopte dat Pogacar zou winnen en een feestje in de cabine er nog net aan ontbrak na de tijdrit! Alleen maar omdat je Alan Peiper zo graag mag? Kom op zeg, laat sympathie voor de een toch niet samengaan met antipathie ten opzichte van de ander, zoals dat hier op deze site kennelijk bij sommigen/velen ook het geval is. Ik had een voorkeur voor Sporza maar dat houdt geen antipathie voor Eurosport in. Daarom kijk ik inmiddels met veel plezier naar Eurosport met o.a. Karsten Kroon. Wars van elke vorm van voorkeur of afkeer.