Vuelta 2019: Valverde hoopt verlies op Roglic te beperken in tijdrit
Dat Primož Roglič vanmiddag in de individuele tijdrit in de Vuelta a España tijd zal pakken op de concurrentie, daar twijfelt eigenlijk niemand aan. Ook gedeeld Movistar-kopman Alejandro Valverde niet. Hij heeft echter goede hoop om de schade te beperken. In gesprek met Marca laat de wereldkampioen namelijk weten dat de chronoproef hem wel moet liggen.
36,2 kilometer lang buffelen in de omgeving van het Franse Pau om zo dicht mogelijk in het spoor van Primož Roglič te blijven; dat is vanmiddag de opdracht voor Valverde en co. “Ik hoop op een goede dag”, laat El Imbatido optekenen. “Het is een veeleisende tijdrit waarin ik het goed kan doen. Ik heb het in het verleden al goed gedaan op vergelijkbare parcoursen. Niet op het niveau van Roglič, maar ik moet het verlies hier kunnen minimaliseren. Een goed resultaat zou zijn als ik tussen de dertig seconden en de minuut verlies.”
Valverde verwacht niet dat collega-kopman Nairo Quintana na de tijdrit nog in de rode leiderstrui zal rijden: “Ik denk dat het niet slecht zou zijn voor Nairo als hij tussen de minuut en twee minuten verliest.” Momenteel is het verschil tussen Roglič en de Colombiaanse rasklimmer zes seconden in het voordeel van Quintana.
Waarom vraag ik dit ? Omdat in het verleden vele rondes (gelukkig niet allemaal) gewonnen werden door op 1 dag een supergoeie (lange) tijdrit te rijden en de echte klimmers ocharme op meerdere minuten te rijden.
Graag objectieve meningen aub
Mijn mening is dat het algemeen klassement een weergave moet zijn van het beheersen van alle disciplines in de wielersport. Daarom juich ik een kasseirit in de Tour De France ook zeker toe. Ook vind ik dat elke grote ronde minstens 1 ploegentijdrit moet hebben, aangezien het een ploegensport blijft. Qua individuele tijdritten lijkt het me ook interessant om 1 korte klim/heuvel tijdrit te doen (10/15km) + 1 iets langere wat vlakkere tijdrit (a 30km). Tour in 2005 had 140 tijdrit kilometers en waren de klassements verschillen vele maten groter. Dat was wel iets teveel van het goede. Denk dat het belangrijkste is dat de parcourmakers een goede mix hebben van alle facetten zodat ze een interessante AK strijd kunnen bieden aan de kijkers.
De afgelopen twee grote rondes werden gewonnen door Carapaz en Bernal, maar zeker niet dankzij hun tijdritcapaciteiten. De Tour van vorig jaar werd gedomineerd door tijdrijders, maar die pakten hun winst juist al in de bergen door de "echte" klimmers daar op afstand te rijden. Op basis van de resultaten zijn er dus volop kansen om bergop naar de eindzege te rijden. Wat mij betreft begint de tijdrit juist een beetje een ondergeschoven kindje te worden. Zoals in de tijd van Indurain hoeft nou ook weer niet, maar minstens 1 flinke tijdrit hoort in een grote ronde toch wel thuis. En daarnaast dan bijvoorbeeld een proloog of een klimtijdrit.
He jammer. Mijn subjectieve mening wordt niet gewaardeerd.
To the point: een goed gebalanceerde grote ronde die de beste allrounder zoekt (niet de beste klimmer!) dient alle facetten van wielrennen in een juiste dosering aan te bieden. Een twist uiteraard met de signatuur van de grote ronde (voor de Vuelta zijn dat de muurtjes). Omdat een tijdrit de enige mogelijkheid is om man tegen man te vergelijken (de puurste vorm van wielrennen) zou ik zeggen dat 50 km tijdrijden verdedigbaar is per grote ronde. In de Vuelta zou je in die 50 km dat twee muurtjes kunnen opnemen om de punchy klimmers, daar waar de Vuelta voor is, te bevoordelen.
Toch hoort een tijdrit in een grote ronde, maar varieer. Dat een tijdrit alleen iets moet zijn voor een renner die op een grote plaat kan rammen vind ik een achterhaald idee. Het kan wel eens een keer maar wissel het af met meer technische parcoursen. Teken bijvoorbeeld een tijdrit uit die begint met 5 km klim, daarna een technische afdaling van 12 km gevolgd door 8 km vlak op rechte wegen naar de meet. Maar zo zijn er talloze variaties te bedenken.
En pure klimmers vind ik net zoiets als pure sprinters: heel knap als je het kan, maar om een grote ronde te winnen moet je een 'complete' renner zijn.
Daarnaast meerdere sprint-etappes per dag. 2 x 90 km vlak, (1e in een rondje en de 2e naar een finish-dorp.
Ideeen zat op het forum :-)
In de Tour vorig jaar was Roglic op het einde duidelijk niet meer fris (net als ieder ander) en viel het resultaat behoorlijk tegen. Bovendien was de tegenstand daar vele malen beter.