Vuelta 2019: Valverde hoopt verlies op Roglic te beperken in tijdrit
Alejandro Valverde in gevecht met Primoz Roglic- foto: Cor Vos
dinsdag 3 september 2019 om 10:59

Vuelta 2019: Valverde hoopt verlies op Roglic te beperken in tijdrit

Dat Primož Roglič vanmiddag in de individuele tijdrit in de Vuelta a España tijd zal pakken op de concurrentie, daar twijfelt eigenlijk niemand aan. Ook gedeeld Movistar-kopman Alejandro Valverde niet. Hij heeft echter goede hoop om de schade te beperken. In gesprek met Marca laat de wereldkampioen namelijk weten dat de chronoproef hem wel moet liggen.

36,2 kilometer lang buffelen in de omgeving van het Franse Pau om zo dicht mogelijk in het spoor van Primož Roglič te blijven; dat is vanmiddag de opdracht voor Valverde en co. “Ik hoop op een goede dag”, laat El Imbatido optekenen. “Het is een veeleisende tijdrit waarin ik het goed kan doen. Ik heb het in het verleden al goed gedaan op vergelijkbare parcoursen. Niet op het niveau van Roglič, maar ik moet het verlies hier kunnen minimaliseren. Een goed resultaat zou zijn als ik tussen de dertig seconden en de minuut verlies.”

Valverde verwacht niet dat collega-kopman Nairo Quintana na de tijdrit nog in de rode leiderstrui zal rijden: “Ik denk dat het niet slecht zou zijn voor Nairo als hij tussen de minuut en twee minuten verliest.” Momenteel is het verschil tussen Roglič en de Colombiaanse rasklimmer zes seconden in het voordeel van Quintana.

RIDE Magazine
23 Reacties
03-09-2019 11:00
Tussen de 30sec en 1min vind ik niet realistisch over zo’n afstand maar wel weer erg ambitieus. Als Roglic echt goed is gaat hij zeker meer pakken. Spannend gaat het sowieso worden.
03-09-2019 11:10
de grote Movistar soap continues! Eigenlijk zegt Valverde hier: ik ben de echte kopman. Want als zijn voorspelling uitkomt, staat Valverde weer netjes boven Quintana in het interne Movistar klassement. En daar gaat het nou eenmaal echt om.
03-09-2019 11:10
Van de huidige toe 4 is hij idd de enige die het verlies daartoe kan beperken (mits hij een goede dag heeft)
03-09-2019 11:16
Tussen de 30sec en 1min ... na het eerste tussenpunt waarschijnlijk.
03-09-2019 11:18
Een goede Valverde blijft inderdaad (net) binnen de minuut. Maar dan is de aanname dat Roglic constant presteert. Ik vind het nog altijd gissen naar de vorm van Roglic. Hij lijkt erg goed, maar nog niet alles te geven, maarja dat dachten we in de Giro ook. Dat Valverde in vorm is, is wel duidelijk.
03-09-2019 11:40
Misschien eens een punt ter discussie. In een ronde zal er wel altijd minstens één tijdrit zitten. Vraag : moet de afstand niet beperkt worden tot bvb 20 km zoals ook de langste afstand van één col ? Klimmers krijgen toch ook geen cols van 38km voorgeschoteld van 8 à 10% klimmend zoals vandaag de lengte van de tijdrit ?
Waarom vraag ik dit ? Omdat in het verleden vele rondes (gelukkig niet allemaal) gewonnen werden door op 1 dag een supergoeie (lange) tijdrit te rijden en de echte klimmers ocharme op meerdere minuten te rijden.
Graag objectieve meningen aub
    03-09-2019 11:51
    De vergelijking van 1 tijdrit met 1 col klopt niet. Een ronde heeft veelal 20 cols met minstens 3 aankomsten bergop, dus bij deze redenatie zou er meer dan 100km tijdrit parcours in een ronde moeten.

    Mijn mening is dat het algemeen klassement een weergave moet zijn van het beheersen van alle disciplines in de wielersport. Daarom juich ik een kasseirit in de Tour De France ook zeker toe. Ook vind ik dat elke grote ronde minstens 1 ploegentijdrit moet hebben, aangezien het een ploegensport blijft. Qua individuele tijdritten lijkt het me ook interessant om 1 korte klim/heuvel tijdrit te doen (10/15km) + 1 iets langere wat vlakkere tijdrit (a 30km). Tour in 2005 had 140 tijdrit kilometers en waren de klassements verschillen vele maten groter. Dat was wel iets teveel van het goede. Denk dat het belangrijkste is dat de parcourmakers een goede mix hebben van alle facetten zodat ze een interessante AK strijd kunnen bieden aan de kijkers.
    03-09-2019 11:56
    Het punt dat je maakt, lijkt me niet echt goed onderbouwd. Ten eerste zitten er in een grote ronde altijd vele cols, dus waarom zou je per se de maximale lengte van de ene tijdrit die wordt verreden nou moeten afstemmen op de lengte van een van de vele cols die er worden beklommen? Ten tweede draait het in wielrennen om tijd en niet om afstand. De tijdrit van vandaag zal zo'n 40-45 minuten kosten. Dat is ook de tijd die het beklimmen van een niet overdreven lange col zal kosten.

    De afgelopen twee grote rondes werden gewonnen door Carapaz en Bernal, maar zeker niet dankzij hun tijdritcapaciteiten. De Tour van vorig jaar werd gedomineerd door tijdrijders, maar die pakten hun winst juist al in de bergen door de "echte" klimmers daar op afstand te rijden. Op basis van de resultaten zijn er dus volop kansen om bergop naar de eindzege te rijden. Wat mij betreft begint de tijdrit juist een beetje een ondergeschoven kindje te worden. Zoals in de tijd van Indurain hoeft nou ook weer niet, maar minstens 1 flinke tijdrit hoort in een grote ronde toch wel thuis. En daarnaast dan bijvoorbeeld een proloog of een klimtijdrit.
    03-09-2019 12:16
    "Graag objectieve meningen aub"

    He jammer. Mijn subjectieve mening wordt niet gewaardeerd.

    To the point: een goed gebalanceerde grote ronde die de beste allrounder zoekt (niet de beste klimmer!) dient alle facetten van wielrennen in een juiste dosering aan te bieden. Een twist uiteraard met de signatuur van de grote ronde (voor de Vuelta zijn dat de muurtjes). Omdat een tijdrit de enige mogelijkheid is om man tegen man te vergelijken (de puurste vorm van wielrennen) zou ik zeggen dat 50 km tijdrijden verdedigbaar is per grote ronde. In de Vuelta zou je in die 50 km dat twee muurtjes kunnen opnemen om de punchy klimmers, daar waar de Vuelta voor is, te bevoordelen.
    03-09-2019 12:22
    Het omslagpunt heeft plaatsgevonden in de jaren 90 met Indurain en later Armstrong. Daarvoor waren er ook vaak tijdritten van 50+ km, maar kon je in de bergen veel meer tijd winnen/verliezen ten opzichte van elkaar omdat kopmannen veel meer zelf moesten doen. Niet zelden werd er al aangevallen op de voorlaatste of zelfs twee na laatste klim. Nu wordt er veel meer gecontroleerd door de secondanten van de kopman en wordt er gewacht tot de laatste paar kilometer van de laatste klim. Kortom, het is voor een niet-tijdrijder een stuk lastiger geworden tijdverlies in de CLM te compenseren in de bergen.
    Toch hoort een tijdrit in een grote ronde, maar varieer. Dat een tijdrit alleen iets moet zijn voor een renner die op een grote plaat kan rammen vind ik een achterhaald idee. Het kan wel eens een keer maar wissel het af met meer technische parcoursen. Teken bijvoorbeeld een tijdrit uit die begint met 5 km klim, daarna een technische afdaling van 12 km gevolgd door 8 km vlak op rechte wegen naar de meet. Maar zo zijn er talloze variaties te bedenken.
    03-09-2019 12:27
    Naar mijn subjectieve mening dient elke renner zich te verzwaren naar het gewicht van de zwaarste renner, dat is pas eerlijk.
    03-09-2019 12:29
    Oneens. Je kan tijdritten en beklimmingen sowieso niet 1-op-1 naast elkaar leggen.

    En pure klimmers vind ik net zoiets als pure sprinters: heel knap als je het kan, maar om een grote ronde te winnen moet je een 'complete' renner zijn.
    03-09-2019 13:26
    Welk probleem wil je daarmee oplossen? De afgelopen 10 jaar zijn er 4 grote rondes beslist in de tijdritten (Tour 2011 & 2012, Giro 2012 & 2017). 26 grote rondes zijn in dezelfde periode in de bergen (of door valpartijen) beslist.
    03-09-2019 16:19
    Totaal eens met nog even de toevoeging dat er van mij rustig rondes zonder TT en TTT georganiseerd mogen worden. En als je hem er in doet dan meteen als 2e etappe max 20K dat de specialisten van meet af de last van de trui moeten dragen en tegelijkertijd niet te ver wegrijden.
03-09-2019 12:16
De tijdrit is meer een klimtijdrit dan een normale. Valverde blijft inderdaad, mits in vorm, gewoon binnen 20-30 seconden van Roglic. Het is vooral klimmen en minder stoempen op de lange plaat, dit is in het nadeel van Roglic, omdat hij vooral in het glooiend terrein tijd kan pakken. Helaas is hier weinig recht/glooiend.
03-09-2019 12:22
Valverde is idd in bloedvorm en schat zichzelf goed in dat ie 30 tot 60 sec zal verliezen. Maar stel dat Roglic ietsje minder is dan normaal in een tijdrit en bv valt of lek rijd (laten we het niet hopen) dan zou Valverde de tijdrit kunnen winnen
03-09-2019 12:30
Niet onrealistisch van Valverde denk ik.. Als na vandaag Roglic op 1 en Valverde op 2 staan, gaan we nog een interessante Vuelta te zien krijgen..
    03-09-2019 13:04
    In de rest van deze Vuelta is het nog niet zo eenvoudig om de klassementsleider uit de trui te rijden, zo uit mijn hoofd is er nog maar één aankomst op een hoge col.
03-09-2019 12:41
Koppeltijdritten zouden ook geweldig zijn in grote rondes. Valverde en Quintana die op sleeptouw genomen worden, Roglic die een ploegmaat de top 5-10 in kan sleuren...

Daarnaast meerdere sprint-etappes per dag. 2 x 90 km vlak, (1e in een rondje en de 2e naar een finish-dorp.

Ideeen zat op het forum :-)
03-09-2019 12:44
Mijn inschatting is ook dat Pogacar en Valverde binnen een minuut van Roglic moeten kunnen blijven. Dan hebben ze het ook heel goed gedaan. We'll see.
03-09-2019 13:09
Als Roglic goed is fietst hij de rest op minimaal een minuut. Als Valverde op 30 secondes wordt gereden, valt mij dat tegen.
In de Tour vorig jaar was Roglic op het einde duidelijk niet meer fris (net als ieder ander) en viel het resultaat behoorlijk tegen. Bovendien was de tegenstand daar vele malen beter.
03-09-2019 13:22
Zou mijns inziens een topprestatie zijn van Valverde, maar ik denk ook niet dat Roglic op dit parcours meer dan twee minuten gaat pakken op de concurrentie. Ik verwacht Valverde op een minuut en Lopez en Quintana ergens tussen de 1.30 en 2.00. Dan blijft het de grote vraag of Roglic staande kan blijven in de echte langere klimmen naar het einde van de ronde toe. Het zal boeiend blijven. Benieuwd ook naar Kelderman. Kan zo maar doorstijgen naar een 6e plaats in het eindklassement als hij er doorheen komt.
03-09-2019 13:23
Verder ben ik voorstander van een langere tijdrit. Waarom niet weer eens ouderwets een tijdrit van 50-55 kilometer? Op die manier dwing je klimmers ook om eerder in de aanval te gaan dan in de laatste drie kilometer en maak je je bergritten ook leuker.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine