Vuelta 2018: Voorbeschouwing etappe 3 naar Alhaurín de la Torre
foto: Sirotti
zondag 26 augustus 2018 om 19:00

Vuelta 2018: Voorbeschouwing etappe 3 naar Alhaurín de la Torre

1.065 meter boven zeeniveau! Je leest het goed, La Vuelta gaat voor het eerst serieus de hoogte in. Het klimwerk van de eerste twee dagen – als dat er al was – steekt er maar schril bij af. Deze Puerto del Madroño van eerste categorie zal geen grote verschillen in het algemeen klassement veroorzaken, maar de renners kunnen in de derde etappe wel vast ruiken aan het grote werk. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours
Weliswaar staat Mijas aangeduid als startplaats van de derde etappe, maar dat is niet helemaal juist. De plaats – ook wel Pueblo Blanco genoemd om de witte huizen die er staan – wordt wel degelijk aangedaan, maar pas na 152 kilometer. De renners worden namelijk in gang geschoten in de populaire badplaats La Cala de Mijas – je zou kunnen zeggen, Mijas aan Zee. Het ligt ingeklemd tussen Fuengirola en de startplaats van gisteren, Marbella.

De rit begint recht voor de deur van golfclub La Noria, waarna de renners via een lus door het culturele centrum en langs het strand de badplaats verlaten. Ze volgen de kustlijn dan ruim twintig kilometer westwaarts, waarbij ze opnieuw Marbella passeren. Pas bij San Pedro de Alcántara draait het peloton af van de zee en dan is het vrijwel meteen klimmen geblazen als na 25,5 kilometer de beklimming van de Puerto del Madroño (20,1 km aan 4,9%) begint.

Deze klim is vernoemd naar de madroño, de aardbeiboom die veel voorkomt in het gevarieerde landschap van Andalusië. Wie in Madrid is geweest, heeft een gebeeldhouwde madroño ongetwijfeld gezien in het historische centrum als onderdeel van ‘el Oso y el Madroño’ (de beer en de aardbeiboom) – hét symbool van de hoofdstad. De beer en de aardbeiboom zijn terug te vinden in de vlag van Madrid, maar ook in bijvoorbeeld het embleem van Atlético Madrid.

Deze Puerto del Madroño brengt de renners van zeeniveau naar liefst 1.065 meter hoogte en is de eerste klim van eerste categorie deze Vuelta. Vanaf de voet gaan de eerste 7,5 kilometer omhoog aan 5,5% – sommige stukken aan 3%, anderen aan 10%. Dan volgt een korte afzink, waarna meteen het steilste deel volgt – 10,5%. De overgebleven elf kilometer naar de top zijn opnieuw gemiddeld aan zo’n 5% – soms erboven, soms eronder.

De renners blijven dan even in de bergen en ronden na 85 kilometer de top van de Puerto del Viento (10 km aan 3,3%) van derde categorie. De gecategoriseerde beklimmingen zijn daarmee achter de rug, maar het gaat nog wel degelijk op en af. Pas als de renners de Sprint Intermedio in Mijas zijn gepasseerd, volgt de afdaling naar de kust. Vanaf Torremolinos volgen nog tien vrijwel vlakke kilometers naar de finish in Alhaurín de la Torre.

Start: 13.06 uur
Finish: tussen 17.26 en 17.54 uur

Favorieten
Ondanks dat er serieus geklommen moet worden, wordt deze derde rit gezien als de eerste sprintetappe; de top van de Puerto del Madroño ligt namelijk al na 85 kilometer. De rappe mannen zijn bovendien als het goed is zo vroeg deze Vuelta nog fris. Bovendien krijgen ze niet veel kansen op een massasprint.

De Puerto del Madroño kent weliswaar steile stukken, maar het is maar de vraag of er zo vroeg in de wedstrijd een grote schifting zal plaatsvinden. Ook in de rest van de rit moet het nodige geklommen worden, maar renners met inhoud moeten in staat geacht worden om dit te overleven. De Vuelta staat bekend als een wedstrijd waarin vluchters meer kansen krijgen, maar het valt te betwijfelen of dit ook zo vroeg in de ronde het geval zal zijn.

Peter Sagan – foto: Sirotti

Eén van de ploegen die de wedstrijd wel eens zouden kunnen gaan controleren is BORA-Hansgrohe. Deze rit lijkt op het lijf geschreven van Peter Sagan. Hij is na zijn zware val in de Tour naar eigen zeggen nog niet honderd procent fit, maar ook met een gehavende Sagan dient altijd rekening gehouden te worden. De Slowaakse alleskunner kan op vele terreinen uit de voeten en is (zeker na een moeilijke wedstrijd) in de sprint lastig te kloppen.

Ook Elia Viviani moet dit terrein aankunnen. De Italiaan van de succesvolle Quick-Step-formatie staat bekend als een renner die lastige ritten kan overleven. Dit jaar won hij onder meer het heuvelachtige Italiaans kampioenschap in Boario Terme. Hij won al ritten in de Giro d’Italia, maar een Vuelta-etappe ontbreekt nog op zijn palmares. Brengt hij daar dit jaar verandering in?

Bij Mitchelton-Scott is het uitkijken naar Matteo Trentin. Vorig jaar won de Italiaan in dienst van Quick-Step vier etappes, waaronder enkele ritten met stevige hindernissen. Met dit deelnemersveld behoort nieuw succes zeker tot de mogelijkheden.

Elia Viviani – foto: Sirotti

De Nederlandse hoop is gevestigd op Danny van Poppel. De sprinter van LottoNL-Jumbo won drie jaar geleden al eens een Vuelta-rit met ook aardig wat klimkilometers. De voorbije Giro was hij met enkele ereplaatsen dicht bij een ritzege.

Trek-Segafredo vertrouwt op Giacomo Nizzolo. De Milanees behaalde na een mindere periode de afgelopen weken in Polen en Hamburg weer enkele ereplaatsen. Ook ploeggenoot Fabio Felline (twee jaar geleden nog winnaar van het puntenklassement) behoort hier tot de kanshebbers. Met een twaalfde plek in de openingstijdrit liet hij zien dat het met zijn vorm wel goed zit.

De vrijbuitersformatie van Lotto Soudal zal in deze rit ongetwijfeld de aanval zoeken. Een renner als Thomas De Gendt lijkt daarvoor geschikt. Mocht het toch tot een sprint komen, dan heeft het met Tosh Van der Sande een prima alternatief achter de hand. Nacer Bouhanni krijgt deze Vuelta de kans om zijn geschonden blazoen op te poetsen. De Franse spurter won dit seizoen weliswaar al vijf keer, maar kwam nog niet tot grootste prestaties in topwedstrijden. Vier jaar geleden won hij in de Vuelta al eens twee ritten. Kent hij dit jaar in de Spaanse rittenkoers zijn wederopstanding?

Danny van Poppel

Danny van Poppel – Foto: Sirotti

Bij Sunweb heeft men de hoop gevestigd op de jonge debutant Max Walscheid, die op het laatste moment nog ingevlogen werd om ploeggenoot Phil Bauhaus te vervangen. Wellicht dat ook Mike Teunissen zich gaat mengen in de sprints. UAE-Emirates beschikt over Simone Consonni. De 23-jarige Italiaan mengde zich in Polen al een paar keer in de massasprints.

EF Education First-Drapac heeft met Tom Van Asbroeck een renner die in de sprints mee kan spelen. Hij werd vorig jaar in de openingsweek derde in de rit naar Tarragona. Bij Groupama-FDJ is het uitkijken naar Marc Sarreau, terwijl Katusha-Alpecin Jhonatan Restrepo naar voren zal schuiven. Caja Rural-RGA kan met de Colombiaan Nelson Soto een ereplaats behalen. De Spanjaarden lijken op papier niet direct over een kandidaat-ritwinaar te beschikken. Jon Aberasturi van het bescheiden Euskadi-Murias beschikt over een degelijke sprint, maar een ereplaats lijkt het maximaal haalbare. Of zal good-old Alejandro Valverde zich in de debatten gaan mengen?

Favorieten volgens WielerFlits
**** Peter Sagan
*** Elia Viviani, Matteo Trentin
** Danny van Poppel, Giacomo Nizzolo, Fabio Felline
* Tosh Van der Sande, Nacer Bouhanni, Max Walscheid, Simone Consonni

Deelnemerslijst Vuelta a España 2018

Weer & TV
De renners rijden de derde rit in zomerse omstandigheden. Het is zonnig en het kwik kan oplopen tot 35 graden Celsius. De wind komt uit het zuidoosten en heeft windkracht twee.

De etappe wordt uitgezonden door Eurosport en Sporza. Zij starten om 15.00 uur met het live-verslag.

RIDE Magazine
31 Reacties
27-08-2018 12:14
@Magnuscort...relatief makelijk de bergen over, heb je gisteren gekeken? het is heel warm en de etappe van vandaag is vanaf het begin een stuk lastiger dan gisteren.
Er zal zeker een vluchtgroep vertrekken en tot 10km voor de finish zal het heel lastig zijn voor de sprintersgroepen om de jacht te organiseren omdat het constant op en af is. Als de voorsprong een minuut of 4-5 zal zijn vanaf de tussensprint, wordt het volgens mij zeer lastig dit nog dicht te krijgen.
27-08-2018 12:22
Er lijken mij na de laatste klim nog genoeg kilometers over te zijn tot de finish om de sprintersploegen te mobiliseren. Die weten ook wel dat ze in een Vuelta de weinige kansen die ze krijgen moeten verzilveren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine