Vuelta 2015: Voorbeschouwing etappe 4
Een typische Vuelta-etappe staat de renners te wachten. De hele etappe is het Spaans vlak, waarna in de laatste kilometers opeens een stuk bergop ligt, maar deze finale is minder lastig dan de slotfase uit de eerste rit in lijn. De grote vraag is of sprinters bij kunnen blijven. WielerFlits neemt het parcours van de op een na langste etappe onder de loep.
Parcours
Het peloton blijft in het zuiden van Spanje vertoeven. Van het aan de oostkust gelegen Estepona wordt vaart gemaakt in westelijke richting, waar Cádiz wordt aangedaan. Vanuit deze havenstad loopt het parcours weer het binnenland in. De weg van Estepona naar Cádiz is Spaans vlak. Hier en daar een paar venijnige stukjes die geen categorie opgeplakt krijgen, maar toch in de benen gevoeld zullen worden. De sprinters geraken hier ook wel over, zonder problemen.
Nadat het traject de richting veranderd heeft, gaat het in volle finale op naar Vejer de la Frontera. Hier gaat op vier kilometer van de finish de weg vanaf zeeniveau omhoog, met delen van boven de 12% stijging. Onder de boog van de twee kilometer is de ’top’ bereikt van deze niet-gecategoriseerde klim. Tot 500 meter van de meet gaat het in dalende lijn, waarna de weg tot aan de streep omhoog loopt tegen 6%. De último kilómetro kent nog zes bochten, en de finish ligt na een flauwe bocht naar recht. Parcourskennis en een goede plaatsing is dus vereist.
Favorieten
Waar in etappe 2 de klimmers aan het werk mochten, lijkt het hier een strijd te worden tussen de klimmers met de rappe benen en de sprinters die bergop goed kunnen volgen. Het stuk tussen de de vier kilometer-boog en de twee kilometer-boog loopt gemiddeld 10% omhoog, waardoor de kans klein is dat sprinters nog kunnen overleven.
Alejandro Valverde toont zich regelmatig in sprints, zeker als de rit verre van makkelijk is geweest. De ervaren Movistar-renner heeft het in zich om zich los te maken van het peloton, of om het tempo zo hoog te leggen dat de rappe mannen moeten afhaken, om daarna zijn eindschot te gebruiken. Zijn ploegmaat José Joaquin Rojas kan dit wellicht ook aan. Nairo Quintana moet ook volgen om geen secondes te verspelen. Een andere Spanjaard, Joaquim Rodriguez, was de beste thuisrijder in rit twee. Kan hij hier verder afstand nemen van zijn klassementsconcurrenten? Katusha heeft twee paarden om op te wedden, naast Purito beschikken zij nog over Daniel Moreno.
Daniel Martin (Cannondale-Garmin) liet zich ook zien in de etappe naar Caminito del Rey, waar hij strandde op de vierde plek. Deze finale is op maat gemaakt voor de Ier. Zijn Italiaanse ploegmaat Moreno Moser is sinds de zomer wat beter in vorm en dit ligt ook in zijn straatje. Ook Chris Froome, die zondag vier seconden verloor op Purito en Quintana, zou zich in de debatten kunnen mengen. Zijn Sky-maatje Nicholas Roche – landgenoot van Dan Martin – verkeert ook in goede vorm. Carlos Barbero zal namens Caja Rural-Seguros RGA voor een ereplaats, of misschien wel meer, gaan.
De eerste naam die naar boven komt bij sprinters die bergop goed kunnen volgen, is Peter Sagan. De Slowaakse alleskunner baalde van de tweede plaats (alweer) in de ploegentijdrit. Hij wil altijd winnen. De Tinkoff-Saxo-coureur moet zijn wagon aanhaken op de steile meters, waarna hij kan wachten op een sprint. Door de kleine afdaling zal hij gelanceerd worden naar het laatste omhooglopende stuk. Dit speelt in het voordeel van de sprinters, waartoe ook John Degenkolb en Nacer Bouhanni behoren.
Voor Degenkolbs ploeggenoot Tom Dumoulin is dit de uitgelezen mogelijkheid om seconden te sprokkelen en Esteban Chaves uit de rode trui te rijden, mocht onze landgenoot nog beschikken over de benen van zondag. De Colombiaan heeft het, gezien zijn optreden van dit weekend, ook in zich op deze aankomst en zal een blok aan het been zijn van de Limburger.
Verder is het afwachten of sprinters zich überhaupt staande kunnen houden in het geweld en welke klassementsmannen hun (lichte) opgelopen schade goed willen maken, denk hierbij aan iemand als Mikel Landa of Domenico Pozzovivo. Misschien maken de renners van de tweede rang, coureurs die je op het eerste oog niet zou verwachten, een kans als het stilvalt op het steile gedeelte. Op dat moment zouden mannen als Daniel Navarro, Cyril Gautier of Luis Léon Sanchez hun slag kunnen slaan.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Alejandro Valverde
*** Joaquim Rodriguez, Daniel Martin
** Tom Dumoulin, Daniel Moreno, Esteban Chaves
* Chris Froome, Carlos Barbero, Peter Sagan, John Degenkolb
De Gele trui in de Tour levert 7000 euro per dag op. De rode trui zal ook zeker 4 a 5 duizend euro per dag op. Moeilijk om dat even te laten denk ik.
+88, inclusief het lachen :)
Juist. Tom Dumoulin!
Als je die kromme bewering volgt, heeft hij gewoon gelijk dat hij de rode trui nog niet moet pakken ;-)
Zouden ze daar niet weten dat ie morgen de leiderstrui beter niet kan pakken omdat ie dan met de pers moet praten en op het podium moet komen en dat super stressvol is enzo? ;)
Overigens zie ik niet hoe Dumoulin daadwerkelijk kan winnen. Chaves zal echt de leiderstrui willen behouden, en met ook in de laatste 500 meter stukken van boven de 10% lijkt het me héél erg verrassend als Dumoulin hem daar kan kloppen.. Maarja, hij blijft voorlopig verrassen dus wie weet!
@ mensen die Bouhanni kans geven
Hij heeft ook twee dagen op rij op de grond gelegen hè, dat zal hem ook zeker parten spelen.
Gerrans heeft verklaard nog niet volledig fit te zijn en piekt iets later maar wederom je weet nooit…
Dan Martin!!!! Hoop ik echt voor hem
****
D. martin
***
D. moreno - valverde
**
Purito - Roche - Henao
*
Sagan - barbero - Gerrans - Brambilla
D Martin
***
Sagan - D Moreno
**
Valverde - Barbero - Dumoulin
*
Rodriguez - Henao - Chaves - vluchters
Deze steile kilometer is overigens totaal niet te vergelijken met de Muur van Huy. Want daar is het de ultieme inspanning, hier volgt er nog drie kilometer. Alleen lompe renners zullen vol gaan. Want normaal gesproken gaan Bouhanni, Sagan en Degenkolb echt nog knechten over hebben richting die laatste vijfhonderd meter, die te bochtig zijn om vanuit de versnelling bergop het verschil te maken. Is gewoon telkens optrekken en dat kunnen de sprinters beter.