Vuelta 2015: Voorbeschouwing etappe 14
Foto: Sirotti
vrijdag 4 september 2015 om 19:00

Vuelta 2015: Voorbeschouwing etappe 14

Het derde weekend in de Vuelta a España begint met de langste etappe van deze ronde. Tussen Vitoria en Fuente del Chivo moeten maar liefst 215 kilometer worden overbrugd. Toch zal het niet zozeer de afstand zijn waardoor de gemiddelde renner wordt afgeschrikt. Deze rit is namelijk de eerste van een imposant drieluik door de bergen in het noorden van Spanje. WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
Het vertrek vindt zoals gezegd plaats in Vitoria. Het is de hoofdstad van de autonome regio Baskenland, hoewel het nabijgelegen Bilbao veel groter is en meer bekendheid geniet. De inwoners van Vitoria zullen met trots terugdenken aan de UEFA Cup-finale van 2001, toen hun bescheiden plaatselijke clubje Alavés in een memorabele wedstrijd nipt met 5-4 onderuit ging tegen het grote Liverpool.
Profile

In tegenstelling tot de koninginnenrit van woensdag hoeft er niet direct vanuit het vertrek geklommen te worden. Het eerste deel van de rit is zelfs betrekkelijk eenvoudig. De eerste berg doemt pas op na 107 kilometer en is bovendien niet al te lastig. Met elf kilometer klimmen tegen een gemiddeld percentage
van drie procent heeft de Puerto Estacas de Trueba het predicaat derde categorie gekregen.

Mountain passes & hills 1

Na een lange afdaling begint bij kilometerpaal 147 het echte werk. De Puerto del Escudo (eerste categorie, 11,5 km à 6,4 procent) heeft op het begin nog meededogen met de renners, maar in het tweede deel zitten stroken die oplopen tot vijftien procent. Na de top, die ligt op 56,5 kilometer van de finish, hoeft er nauwelijks afgedaald te worden en gaat het via een plateau richting de slotklim.

Mountain passes & hills 2

Deze laatste beklimming van de dag, de Alto Campoo van eerste categorie, is vooral slopend vanwege de lengte van achttien kilometer. Het gemiddelde stijgingspercentage is met 5,6 procent minder indrukwekkend, al zit het venijn duidelijk in de staart. De laatste drie kilometer schommelt het tussen de zes en negen procent, zodat daar nog behoorlijke verschillen tussen de klassementsrenners kunnen ontstaan.

Favorieten
Alle klimmers die de ambitie hebben om het podium te halen, weten dat ze de komende drie bergetappes moeten aangrijpen om tijd te pakken op de erkende tijdrijder Tom Dumoulin, die in de zeventiende rit zijn specialiteit mag tonen. Fabio Aru nam in Andorra de rode trui over van de Nederlander, maar de marge van een halve minuut is voor de Italiaan nog niet geruststellend. Het is dan ook niet de vraag of, maar alleen wanneer hij een versnelling zal plaatsen.

Fabio Aru

Fabio Aru – Foto: Sirotti

Voor Joaquim Rodriguez en Rafal Majka geldt eigenlijk hetzelfde. Al zullen zij niet alleen kijken naar Dumoulin, maar zeker ook naar leider Aru. Rodriguez wil na zijn vele ereplaatsen nu eindelijk eens de eindzege in een grote ronde pakken en zal bereid zijn om risico’s te nemen. Majka is eveneens een aanvallend ingestelde renner en oogt nog frisser dan de meeste van zijn concurrenten.

Rafal Majka – Foto: Sirotti

Dumoulin zal zich echter niet zomaar gewonnen geven. De renner van Giant-Alpecin beoordeelde zijn optreden in de zware bergrit van woensdag als ‘goed, maar niet bijzonder’. Dat impliceert dat hij de komende dagen nog denkt te kunnen verbeteren, zeker als er in de afdaling geen regenhesje aangetrokken hoeft te worden.

Voor Movistar pakte de eerste zware test belabberd uit. Alejandro Valverde en Nairo Quintana konden niet met de besten mee omhoog en azen op revanche, al mag dat van de grieperige Colombiaan eigenlijk niet verwacht worden. Misschien voelt iemand anders uit de ploeg zich geroepen om aan te vallen. Waar is bijvoorbeeld Andrey Amador, de nummer vier uit de voorbije Giro d’Italia?

Kenny Elissonde

Kenny Elissonde – Foto: Sirotti

Ook Pierre Rolland is bezig aan een anonieme ronde, maar kan met een geslaagde aanval uit de schaduw treden. Hij is overigens niet de enige Franse troef. Romain Sicard, Fabrice Jeandesboz, Stéphane Rossetto en Kenny Elissonde staan allemaal in de top twintig, maar wel op een dusdanige afstand dat ze wat ruimte kunnen krijgen.

Verder is het uitkijken naar klassementsrenners als Esteban Chaves, Daniel Moreno, Mikel Nieve en Louis Meintjes, De naar Lampre-Merida vertrekkende Zuid-Afrikaan zou met een ritzege zijn ploeg MTN-Qhubeka een mooi afscheidscadeau bezorgen.

Mikel Landa

Mikel Landa – Foto: Sirotti

En last but not least is er natuurlijk nog Mikel Landa. De Spanjaard vertrekt bij Astana en vaart momenteel volledig zijn eigen koers. Dat leverde hem al de winst op in de koninginnenrit naar Andorra. Omdat Landa geboren en getogen is in startplaats Vitoria zal hij extra gemotiveerd zijn om nogmaals toe te slaan.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Fabio Aru
*** Joaquim Rodriguez, Rafal Majka
** Tom Dumoulin, Alejandro Valverde, Mikel Landa
* Esteban Chaves, Louis Meintjes, Kenny Elissonde, Andrey Amador

RIDE Magazine
50 Reacties
04-09-2015 20:15
Vraagje tussendoor.. wat ik vaak lees, is dat het werken aan de klimcapaciteiten een negatief effect heeft op de tijdrit. Het zal wel zo zijn, maar wat is daar de oorzaak van.. aanspreken van andere spieren, de spiermassa?
04-09-2015 20:19
@Kelder: goede klimmers hebben geen kilo teveel en met die kilo teveel of paar kilo teveel trap je (als je een geboren tijdrijder bent), veelal net wat betere wattages in een tijdrit. De kunst is natuurlijk dat je allebei kunt, Tom kan beiden, dus wees gerust :). Om een nog betere klimmer te worden kan er hooguit nog 1 tot 1,5 kilo af bij hem (gok ik), zonder dat hij hoeft in te leveren op zijn tijdrit. Hij staat overigens nu al strak, bijna 2 kilo lichter dan bij de Tourstart en dat is flink. Los van de doping, Ullrich en Armstrong wogen ook tussen de 68-70 kg (dan tel ik de winter voor der Jan effe niet mee :) ).
04-09-2015 20:20
Sammie Sánchez en Rolland in de vlucht
04-09-2015 20:20
Dat valt echt 2 kanten op te boetseren en is verschillend van renner tot renner. IHA zie je dat rondemannen naarmate de chrono verder in de ronde ligt deze beter rijden.
04-09-2015 20:24
Ik zie Dumoulin hier gewoon weer aanvallen en tijd pakken op Aru/andere concurrenten
04-09-2015 20:29
deze klim hoort een "tijdrijder" wel te liggen, qua percentages en regelmaat.
04-09-2015 20:34
Vinnie..
Dank je! Maar Froome beheerst die kunst dus ook, aangezien hij doorgaans behoorlijke tijdritten rijdt, terwijl hij het lichaam heeft van een heroineverslaafde, dus het zal toch ook een aangeboren talent zijn dunkt me..
04-09-2015 21:21
Nu Aru in de rode leiderstrui rijdt, kan Landa het denk ik niet maken om lak te hebben aan alle stalorders en zijn eigen gang te gaan. Daarom ben ik het wel eens met een wat lagere ranking van Landa in de favorietenlijst voor morgen. Hoop dat het een beetje mooi weer is en we mooie beelden te zien krijgen. Regen heb ik in die hoek van Spanje al teveel meegemaakt.
04-09-2015 21:28
De slotklim morgen is ideaal voor Tom wanneer hij niet vermoeid is. Ik denk echter dat hij woensdag een serieus jasje heeft uitgedaan. De slotklim van maandag is er eentje die Tom wel zal vrezen met behoorlijk wat hoge stijgingspercentages.

Hij mag in totaal maximaal 2 minuten verliezen op Aru. Dan maakt hij nog enigszins kans op de eindoverwinning.

Thomas de Gendt geblesseerd of alles op morgen? Kwam op dik 10 minuten binnen vandaag. Toch wel teleurstellend wat Montfort, JvdB en de Gendt tot nu toe laten zien.

Voor de mensen die interesse hebben. In het volgende filmpje filmt een toeschouwer de aanrijding van Sagan.

http://www.ciclo21.com/el-video-que-resuelve-el-caso-sagan/
04-09-2015 22:38
Ik ga voor iemand van Sky nu Froome wegvalt. Nieve staat nog te kort, maar vanuit een vlucht moeten Henao, Kiryienka of Roche dit ook kunnen.
Tom hopelijk kort eindigen tov favorieten omdat die pas op de slotklim gaan.
04-09-2015 23:24
Sicard gaat echt geen ruimte meer krijgen. Rolland en Henao ws wel. Landa zal toch wel bij Aru moeten blijven, veronderstel ik.
05-09-2015 00:35
@kelder
Denk dat de niet klimmers meer afzien en dus aan reserve inboeten. Een echte ronderenner, en dumoulin is flink op weg, zal id tijdrit beter anticiperen, vooral met een wisselvallig parcours. Er is nog hoop.
05-09-2015 01:15
Gezien de lengte van de rit denk ik dat mannen als Valverde en Rodriguez boven komen drijven. Die houden wel van wat extra kilometers.
05-09-2015 07:59
Ik gok op Majka. Ook denk ik dat de komende drie dagen enorm belangrijk zijn voor Dumoulin. Kan op iedereen in deze top 10 minstens 2 minuten terugpakken in de tijdrit. Persoonlijk vrees ik echter dat hij een dezer dagen door de mand valt. Desalniettemin is het ongelooflijk mooi wat voor een sprookje hij al gepresteerd heeft.
05-09-2015 08:02
@ TeamNL:
eigenlijk kun je nog niet zo veel zien in dat filmpje, maar goed.
overigens tel ik maar liefst 19! motoren in het korte filmpje van TeamNL.
05-09-2015 09:09
Het wordt tijd dat de ploegleiding van Giant eens gaat nadenken over tactiek. Behalve Craddock moeten de Kort, Stamsnijder, Waeytens, Hupond en Frölinger (in die volgorde) Tom in een constant tempo naar boven rijden op de Puerto del Escudo. Dan is het voor hun gedaan. Craddock blijft bij Tom om het vlakke stuk te overleven en zo lang mogelijk bij de slotklim. Als dat lukt zie ik Tom ze allemaal pakken in de laatste paar kilometers....
05-09-2015 09:17
Ik zou Dumoulin adviseren niet de snelheid van Stamsnijder en Waeytens aan te houden op die klim, maar gewoon het peloton te volgen met in ieder geval Craddock nog in zijn buurt. De enige tactische keuze waar ze over kunnen nadenken is het meesturen van een renner in de kopgroep zodat deze er na Escudo mogelijk nog bij kan zijn. Waarschijnlijk zullen ze dat ook wel proberen.
05-09-2015 09:53
Op de escudo zal het waarschijnlijk niet ontploffen, met nog 40 vlak en misschien wind tegen zou dat zelfmoord zijn, net als contador met schleck al aanging op de telegraphe in de rit alpe d'huez. Andy schleck dacht ik probeerde het nog een keer op de lautaret en viel hard terug op de galibier.
05-09-2015 09:59
Ik zie Astana wel in staat om die Escudo maar ook al in de aanloop er naar toe als een bezetene door te razen in de stijl van de giro-etappe waar Kruijswijk als laatste vluchter werd gepakt. Na pakweg 250 meter op de beklimming zit Dumoulin zonder ploeg hoor.
05-09-2015 10:03
Waarschijnlijk is het inderdaad niet, maar je tactiek stem je niet alleen af op het meest waarschijnlijke koersverloop. Een vergelijkbare situatie als de aanloop naar de slotklim tijdens de rit van woensdag zou hier ook kunnen ontstaan als wat specialisten van het ultra stijle gedoe denken dat ze op de Escudo al iets moeten proberen en ze opnieuw allemaal een mannetje vooruit hebben zitten.
05-09-2015 10:46
@rv
Wat bedoel je toch steeds met dat "hoor"? Dumoulin heeft tot nu allang laten zien het alleen aan te kunnen maar zou als ie slim is het best op een akkoordje met sky kunnen gooien. Enige wat ie niet moet vergeten is voldoende te eten op de vlakke aanloop. Komt helemaal goed, na 2 weken nog altijd maar op 30 sec, wie had dat gedacht?
05-09-2015 10:59
Hoor... als in hoor je me wel, ik verkondig de toekomst.
Ik ga gewoon verder met me te verbazen over de aanval s lust van TLJ en het ontzettende goede rijden van Tom.
Naar welke ploeg gaat Tom volgende jaren ?
05-09-2015 11:02
Ja, maar al wel twee keer tijd verloren in de aankomsten bergop, en er komen er nog drie aan. Dus een opmerking als 'het komt wel goed', alsof de komende dagen het Tom wel makkelijk af zal gaan en het een gegeven is dat hij in de buurt van Aru eindigt, lijkt me onrealistisch.
05-09-2015 11:07
Hoe meer ik naar het profiel van deze etappe kijk, hoe linker het mij voorkomt. Die slotklim is inderdaad best te doen, maar het risico ligt daarvoor. Wie op de voorlaatste klim moet afhaken, loopt grote kans er in het vlakke stuk daarna nooit meer bij te komen. Daar kun je een ronde verliezen.
Stel je voor dat een van de favorieten daar in de problemen komt, dan krijg je een geweldige ploegenachtervolging (als de afhaker tenminste nog ploegmaats bij zich heeft). Ik denk en hoop dat het een heel tactisch spel gaat worden.
05-09-2015 14:44
@Tuubke, ik ben het met je eens. Als je met een zwakke ploeg op een kleine afstand zit na die klim op dat vlakke stuk dan kom je er niet snel bij. Zeker als je op de derde plek staat. Dan gaan Moviestar, Orica en Astana opeens heel hard doorhalen. Ben wel benieuwd hoe het gaat lopen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine