Vrouwenkoers Ceratizit Challenge wordt in 2022 vijfdaagse
Dit jaar ging de eindzege naar Annemiek van Vleuten - foto: Cor Vos
vrijdag 17 december 2021 om 08:24

Vrouwenkoers Ceratizit Challenge wordt in 2022 vijfdaagse

De Ceratizit Challenge by La Vuelta breidt uit en is volgend jaar een vijfdaagse rittenkoers. Dat heeft de organisatie donderdag bekendgemaakt tijdens de presentatie van de Vuelta a España voor mannen. De Ceratizit Challenge was afgelopen seizoen nog een vierdaagse.

De Spaanse ronde bestond dit jaar uit etappes naar A Rua, het skistation van Manzaneda, Pereiro de Aguiar en Santiago de Compostela. Voor volgend jaar zal er dus nog een etappe bijkomen. Het is nog even wachten op de presentatie van het definitieve parcours.

De Ceratizit Challenge, de vrouwelijke tegenhanger van de Vuelta a España, werd in 2015 voor het eerst georganiseerd. De inmiddels gestopte Amerikaanse Shelley Olds won de eerste editie en verder staan ook Jolien D’hoore (2016 en 2017), Ellen van Dijk (2018) en Lisa Brennauer (2019 en 2020) op de erelijst.

Dit jaar ging de eindzege naar Annemiek van Vleuten, voor de Zwitserse dames Marlen Reusser en Elise Chabbey.

RIDE Magazine
3 Reacties
17-12-2021 08:46
Mooie stappen in het vrouwenwielrennen. Hier nog minimaal een week van maken (of het vorige weekend meepakken en op 8 a 9 etappes komen) en de laatste monumenten toevoegen en je hebt gewoon een prima assortiment aan koersen (van naam).
    17-12-2021 09:25
    De Primavera Rosa heeft begin jaren 2000 een aantal jaar bestaan, maar is dan stopgezet wegens gebrek aan financiële middelen.
    Dat zou in de huidige situatie misschien toch al een ander verhaal zijn.

    Al heb je in dezelfde periode natuurlijk ook al de Trofeo Alfredo Binda, eigenlijk een van de enige echte klassiekers bij de vrouwen, met een historiek van al bijna 50 jaar.
    Vrouwenversies van grote wedstrijden zijn goed, maar het is niet slecht dat er ook enkele organisaties zijn die geen afgeleide zijn maar origineel voor vrouwen bedoeld.
    17-12-2021 11:21
    Het voordeel van koersen 'van naam' is dat de kans dat men ze ook uitzendt veel groter is en men ze ook wil kijken. Milaan San Remo is een ontiegelijk saaie race, maar is wel bekend en wordt tegenwoordig zelf integraal uitgezonden. Ik zie eerder dat een damesversie van die race wordt uitgezonden dan een 'eigen' race over prachtig Strade/PR parcours. Met name ook uit gelijkwaardigheid: de NOS kan het slecht maken dat ze wel de herenversie uitzenden, maar vervolgens niet de damesversie. Dat ligt bij 'eigen' races weer anders.

    Ik ben groot voorstander van het 'RVV-model', waarbij de damesversie ná de herenversie komt. De liefhebber zit al te kijken en blijft vaak kijken, met mooie kijkcijfers als gevolg. 50-60 minuten met mooie kijkcijfers lijkt me als leek wel rendabel. Wel nieuwsgierig naar de voor- en nadelen van zo'n model. Wellicht eens een mooi onderwerp voor een interview met organisatoren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine