Wat een stunt! Vroege vluchter Townsend blijft sprinters voor in Hamburg Cyclassics, De Lie tweede
foto: Cor Vos
zondag 17 augustus 2025 om 16:42

Wat een stunt! Vroege vluchter Townsend blijft sprinters voor in Hamburg Cyclassics, De Lie tweede

De ADAC Cyclassics Hamburg – voorheen de BEMER Cyclassics Hamburg – heeft een heel verrassende winnaar gekregen. Rory Townsend won de WorldTour-eendaagse door als enige vroege vluchter het peloton nipt voor te blijven. Arnaud De Lie (tweede), Paul Magnier (derde), Jasper Philipsen (vierde) en Danny van Poppel (vijfde) kwamen nét te laat.

Het parcours van de ADAC Cyclassics was enigszins gewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren. Zo werd dit jaar gestart in Buxtehude – ten zuidwesten van Hamburg – en moest de beruchte Waseberg (800 meter aan 8%) niet drie maar vijf keer beklommen worden. De top van de laatste helling lag op zestien kilometer van de streep. Zoals altijd was het de vraag of dat voor de sprinters genoeg was om de puncheurs terug te pakken.

Zondag 17 augustus 2025, ADAC Cyclassics: Etappe (206.8 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe
Start:
12:00 ( Buxtehude)
Finish:
16:34 ( Hamburg)

De vlucht van de dag bestond uit vier renners. Bij dit kwartet zat met Dries De Pooter ook een Belg. De coureur van Intermarché-Wanty had het gezelschap van Nelson Oliveira (Movistar), Johan Jacobs (Groupama-FDJ) en Rory Townsend (Q36.5). We zouden de vier lange tijd van voren zien. Hun maximale voorsprong van bijna zes minuten liep op de lokale rondes in en rond Hamburg wel terug, maar bij de voorlaatste beklimming van de Waseberg hadden ze toch nog altijd twee minuten.

Kopgroep houdt sterk stand
Op die voorlaatste beklimming reed Jacobs even weg bij de andere drie, maar na de klim zou de kopgroep weer bij elkaar komen. In het peloton zagen we ondertussen een versnelling van Mathias Vacek. De sprinters kwamen al in de problemen en bovenop waren er ook voorin het peloton wat scheuren, maar nadien kwam er toch weer een hergroepering. Het zou op de laatste keer Waseberg moeten gebeuren voor de puncheurs.

De kopgroep op de Waseberg – foto: Cor Vos

Terwijl De Pooter definitief moest lossen uit de kopgroep, ging Vacek opnieuw aan in het peloton. Er scheidde zich daardoor een groepje af met naast Vacek ook onder meer Arnaud De Lie, Isaac Del Toro, Brandon McNulty, Paul Magnier, Marc Hirschi, Axel Laurance en Jonas Abrahamsen. De samenwerking was echter niet ideaal. Er kwamen nieuwe aanvallen, opnieuw verbrokkelingen en uiteindelijk een hergroepering. Al reden er nog steeds drie renners voorop: Oliveira, Jacobs en Townsend.

Townsend stunt
Intermarché-Wanty, Alpecin-Deceuninck en Uno-X Mobility werkten samen om het trio terug te pakken, maar de aanvallers bleven sterk standhouden. Bij het ingaan van de laatste kilometer hadden zo nog altijd tien seconden. Ging het dan toch lukken?

Ja, zo bleek. Tenminste, voor een van hen. Townsend keek in de slotkilometer eerst de kat uit de boom, maar ging de sprint vervolgens van ver aan. Terwijl Oliveira en Jacobs zich gewonnen gaven, spurtte de Ierse kampioen alsof zijn leven er vanaf hing. Het bezorgde hem de grootste zege uit zijn carrière, want de sprintende meute – met Arnaud De Lie voorop – kwam nét te laat.

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
33 Reacties
17-08-2025 16:43
Heerlijke stunt!
    17-08-2025 16:45
    Mooi toch dat dit af en toe is lukt.
    Andere 2 zatten echt piependood en dan nog zo er van weg knallen
17-08-2025 16:44
Ik zag dit op 500 meter aankomen
17-08-2025 18:01
Prachtig dat zo af en toe een durver beloond wordt en de arrogantie van pokerende ploegen afstraft…
    17-08-2025 21:27
    Vooral de arrogantie van de mannen die in de oortjes praten
17-08-2025 16:47
Spijtig voor de lie. Maar net als in de tour bemoedigend. De lie is op weg om terug naar zn beste niveau te groeien
17-08-2025 16:49
Townsend heeft dit volledig te danken aan de laatste kilometers van Jacobs en Oliveira (en zoals altijd een van de motoren die te dicht zat), jammer dat die niet mee op het podium eindigen.
    17-08-2025 16:52
    Als ik na iedere rit moet lezen dat de motor voordeel geeft, kunnen we dit toch beter implementeren in de sport en er niet meer over hebben……
    17-08-2025 16:53
    Jacobs en Oliveira dachten natuurlijk als we zelf niet kunnen winnen in de sprint laten we dan het peloton een loer draaien. Ze gingen nog net niet juichend over de streep.
    17-08-2025 16:55
    @Gebruikersnaam De motor zat ook geregeld duidelijk te dicht voor het peloton. Vooral in het bochtige gedeelte
    17-08-2025 17:00
    @Cycling

    Daarom ging ik er eerst niets over zeggen, maar toen het peloton te dicht kwam, moest de gangmaker van het peloton weg, maar mocht die van de kopgroep wel mooi derny blijven spelen.

    En als 't dan uiteindelijk maar 3 meter scheelt, dan is dát het verschil tussen winst en verlies.
    17-08-2025 18:06
    @Grbruikersnaam als sommige sprinters hun knechten op kop van het peloton hadden gezet, hadden de vluchters nooit gewonnen. De ploegen weten toch ook langzamerhand dat de kans groot is dat de koplopers 'hulp' van de motoren krijgen. Oftewel gewoon dom gereden van het peloton
    17-08-2025 18:29
    Je bedoelt wss dat Townsend de slimste van de 3 was … Als je na een hele dag in de vlucht met je groepje naar de finish gaat draait het om slim zijn, niet per se om de sterkste zijn en zeker niet in de laatste 5 km. Durven gokken en beurten overslaan hoort erbij. En dat van die motors tja, heb je in elke koers. Renners die klagen moeten zelf maar in de aanval trekken, kunnen ze ook even achter de motor hangen, toch ?
    17-08-2025 19:03
    domme sprinterstreinen veranderen niet dat er een probleem is met motoren en dat het zeker niet kleiner aan het worden is dit seizoen
    17-08-2025 19:44
    Het peloton reed er op 5km voor het end 10 seconden vanaf omdat ze zowat aan de motor mochten hangen.
    17-08-2025 19:50
    Jongens, het maakt toch niet uit wie er het meest voordeel van heeft gehad? Het gaat erom dat de motoren de koers beïnvloeden en dat dat niet de bedoeling is.
    Nog even en de domme voetbaldrogreden "aan het eind van het seizoen heb je allemaal geluk en pech met de scheids gehad en cancelt het elkaar uit" komt voorbij.
    En ja, de sprintersploegen hebben het verklooid. Lekker voor ze!
    17-08-2025 21:08
    @Tube Het peloton reed er zo goed als niks af, omdat er maar enkele renners op kop van het peloton gereden hebben. Bovendien viel het peloton stil en kregen de koploper de meters die hij nodig had cadeau.
    17-08-2025 21:50
    Helemaal mee eens @onetrickpony
17-08-2025 17:00
Hij wint ook de bierrace op het podium.
17-08-2025 16:46
Wint hij een goede sprint, blijft er een vluchter net voor. Dat is ff balen.
17-08-2025 16:44
Ik blijf het een blamage vinden, dit soort uitslagen.
    17-08-2025 16:52
    Het is vooral een blamage voor de sprintersploegen die hun knechten niet lieten rijden. Dom gereden van o.a. SQS door hun renner achter de renners van Movistar te zetten. Hierdoor viel het net genoeg stil om Townsend te laten winnen. Je zag het namelijk aankomen dat het stil ging vallen als de Alpecin renners 'kapot' waren. Chapeau dat Alpecin en Intermarche wel vol reden
    17-08-2025 17:36
    Precies, al had Soudal maar 1 knecht over, die hadden ze moeten inzetten.
    17-08-2025 18:12
    Waarom in Godsnaam? Dit is nou net wat sport leuk maakt. Net zoals een amateurploeg die een eredivisieploeg uit de beker knikkert.
    17-08-2025 18:31
    Het peloton was natuurlijk ook geen echt peloton meer, mss 40 man ofzo. Wie had nog helpers bij… ja, Magnier wss. Maar echt veel organisatie was er niet meer op het eind.
    17-08-2025 19:36
    Als je enkel kijkt naar de uitslag wel, maar dit was toch een prachtige koers? Ik vind het vooral jammer dat de andere twee vluchters nog werden gepakt.
17-08-2025 16:46
Goed dat die vreselijke sprinters, die alleen de laatste 150 meter gasgeven eens goed de deksel op hun neus krijgen.
17-08-2025 17:31
Geweldige actie en een blamage voor de sprintersploegen…
17-08-2025 22:06
Mooi hoor….en inderdaad moeten de knechten van de sprinters zich achter de oren krabben. Pithie kwam pas op het laatst, SQS hebben helemaal niet gereden. En zo waren er nog wel een paar ploegen
    17-08-2025 23:13
    Alsof knechten hun eigen beslissingen nemen. Natuurlijk niet. De tactische blunders worden gemaakt in de auto’s die er achteraan hobbelen.

Reacties zijn gesloten.