Vrees voor Tourkern rond Remco Evenepoel? “Ben bang dat zijn ploeg daar al gaat kapseizen”
Remco Evenepoel hoopt Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard in de Tour de France het vuur aan de schenen te kunnen leggen in de strijd om de eindzege, maar is de ploeg rond de Belg wel sterk genoeg? Jan Bakelants ziet het somber in.
De oud-renner gaat in zijn column voor Het Laatste Nieuws in op de waardeverhoudingen voor de komende Ronde van Frankrijk. “Zou Remco Evenepoel geschrokken zijn tijdens het BK? Zou hij onder de indruk gekomen zijn van Tim Wellens? Eerlijk, ik denk het niet. Ik denk dat Remco al tijdens de Dauphiné wist hoe laat het was: in de eerste bergrit naar Combloux heeft hij al gevoeld hoe het zit met de ploegverhoudingen.”
“Evenepoel zat helemaal alleen op de slotklim, zijn ploegmaats waren al allemaal gelost, terwijl Wellens nog volop de rode loper aan het uitrollen was voor Pogacar. Ik denk dat hij daar al besefte dat Wellens misschien wel in de beste vorm van zijn leven is.”
Angst voor rit tien
“Zelf heeft hij geen ploegmaat die dat soort werk voor hem kan doen. Ik geloof in Ilan Van Wilder, ik denk dat die heel waardevol kan worden de komende weken, maar ik vrees voor de ploeg in de breedte. Ik kijk met veel belangstelling, en wat angst, uit naar rit tien: een etappe met acht beklimmingen door het middengebergte”, doelt Bakelants op de rit naar Puy de Sancy.
“Ik ga ervan uit dat Remco dan in het geel rijdt, na een straffe tijdrit, maar ik ben bang dat zijn ploeg daar al gaat kapseizen als UAE Emirates en Visma | Lease a Bike er oorlog willen maken”, besluit de oud-renner.
Selectie Soudal - Quick Step in Tour de France 2025
Heb jij RIDE Magazine al besteld?
Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
"Een analist hoort afstand te houden tot en zeker niet meer samen te trainen met het lijdend voorwerp van zijn analyse."
Veel middengebergte, nooit boven de 1500m uit, klimmetjes max km of 5, beetje een mix tussen LBL en Lombardije.
Van alle (halve) bergritten die er deze Tour liggen, zie ik Soudal in deze net het best tot hun recht komen.
Dit is net het soort terrein waarin mannen als Schachmann, Van Wilder, Cattaneo en Evenepoel floreren.
Dan zou ik eerder mijn hart vasthouden voor ritten 12, 14, 18, 19 en 20, waar Landa stevig gemist zal worden. Het is hopen dat pure klimmer Paret-Peintre (de enige die in die ritten beter tot zijn recht moet komen dan in rit 10) tegen dan volledig opgewarmd is na zijn eerdere blessureleed.
Maar Remco kan zelf zo hard rijden, dat we geen zorgen hoeven te maken over hem en zijn team. Hij wint sowieso een etappe en rijdt top 5 klassement zonder pech.
En los daarvan, in een eerdere column maakte hij brandhout van de ploegleiding van Soudal dat ze nog maar durfden kijken naar en vergelijken met (de ploegen van) Pogacar en Vingegaard, waarom doet hij dat enkele dagen later dan zelf? Al rijden die twee door een overmacht aan ploegmaats uiteindelijk een halfuur weg, wat maakt het uit? Het is niet dat hij daardoor minder derde kan worden... Laat ze lekker doen zou ik zeggen, gewoon zorgen dat je in het wiel zit bij Roglic, Rodriguez, Mas, Lipowitz en dat soort patriotten. Het enige wat hij moet vermijden is dat 1 van de helpers van de 2 aliens, genre Almeida, Jorgenson of de Yates-broers, zou meesurfen in het spoor en zo ook veel minuten pakt.
Eventjes het palmares van Remco erbij halen en ... oh ... hij lijkt er toch niet echt onder te lijden
En als ik naar die Vuelta kijk zie ik namen als Roglic (want die stond ook voor zijn val al dik anderhalve minuut in het krijt), Mas, Ayuso, Almeida, O'Connor, Miguel Angel Lopez, Carlos Rodriguez, Hindley, Arensman, Uran, Valverde, Carapaz, Landa, Hart, Pinot, Vine, ... veel Jannekes en Miekes zie ik toch niet hoor, tenzij je in het huidige peloton ook alleen maar Tadej, Jonas en 500 Jannekes en Miekes ziet rondrijden.
Vorig jaar had je een landa die zelf tot de beste klimmers behoorde en hirt en van wilder die vaak zelf bij de laatste 20 zaten.
In de vuelta die hij wint, was van wilder ook echt goed en klom hij ook met de beste 15 mee.
Zolang je iemand hebt die tot de laatste berg bij je kan blijven, maakt het echt zoveel niet uit.
Ik moet nog altijd het eerste team zien die alles of niets speelt met hun medekopman.
En ook dit jaar zie ik almeida en jorgenson in de top10 ( of top-5) staan en gewoon volgen om hun positie te houden .
Dus 1 mannetje dat bij hem blijft voor bidons en beetje op te schuiven en dan in de wielen van pogi of vingegaard
Voor zijn doen erg afwachtend gekoerst in het eerste deel van de Tour en enkel energie verbruikt als zijn concurrenten dat ook deden, winst meegepakt in de tijdrit, toen Vingegaard het lastig leek te hebben eens getest of er wat te rapen viel met het oog op plek 2 en toen dat niet het geval bleek te zijn zelfs niet meer aangedrongen en meteen geschakeld naar risicoloos en op economie richting 3de plaats.
In ééndagskoersen is hij soms nog wat druistig (al is dat wat mij betreft zowel een zwakte als een sterkte, zie bv zijn wereldtitel en Olympische titel vs BK afgelopen week) maar in rond(j)es vind ik hem eigenlijk ook wel steeds verstandiger rondrijden. In de Dauphiné bv ook gewoon slim eigen tempo blijven rijden ipv te proberen meeschuiven met Pogacar en Vingegaard. Enige wat hij echt moet vermijden, is dat hij jongens als Jorgensen (zoals in Parijs-Nice toen) en Lipowitz (Dauphiné nu) laat rijden, bij hen moet hij wel gwn meteen op het wiel zitten.
Desalniettemin verwacht ik REV als best of the rest
Laatste 20 a 30km is hij alleen. Dat geld overigens ook voor pogi en vingegaard. Op het eind als de kopmannen gaan knallen is het aanhaken of hoog eigen temporijden voor remco. Dumoulin deed dit vaak ook, uitstekend tijdrijden en goed bergop de schade beperken. Remco is ongv het zelfde toebedeeld.