Voortbestaan Amstel Gold Race staat op het spel
Het voortbestaan van de grote wielertoertochten van de Amstel Gold Race, Limburgs Mooiste en de Mergelheuvelland 2Daagse is in gevaar. Als eerste gemeente in Limburg wil Vaals de toertochten weren, zo meldt De Limburger. En daarmee zet de gemeente ook de toekomst van de Amstel Gold Race zelf op het spel.
Het zijn de verontrustende woorden van organisator Leo van Vliet, deze week tijdens een gemeentelijke commissievergadering in Vaals. “U kunt ze niet los van elkaar zien”, benadrukt de oud-renner, die in 2026 definitief het stokje zal doorgeven aan Flanders Classics. “Zonder toerversie komen de wedstrijden op zondag ook in gevaar, dus geen twintig miljoen euro economische impact voor de regio en geen inkomsten voor al die vrijwilligers en verenigingen.”
Wat is nu het probleem? Als het aan het college van burgemeester en wethouders van Vaals ligt, worden de duizenden deelnemers tellende toerevenementen al deze lente geweerd. Ze tasten volgens de gemeente te zeer de leefbaarheid aan, zorgen voor te veel spanningen tussen landbouwers en wielertoeristen en verstoren de rust in stiltegebieden. Dit zijn de belangrijkste conclusies van het gemeentebestuur, in een voorstel dat op 19 februari inhoudelijk in de raad wordt behandeld.
Raadsbesluit
Afgelopen zomer stelden Zuid-Limburgse gemeenten al het Beleid Wielertochten Zuid-Limburg vast. Daarin werd aanvankelijk voorgesteld om nog maximaal drie grote wielertochten (van tussen de 5000 en 15.000 deelnemers) toe te staan. De teneur was toen echter al dat er geen hele grote toertochten in die zogenoemde categorie-5 moesten worden toegestaan. Dat werd toen niet opgenomen in het raadsbesluit, maar daar wil de gemeente Vaals nu alsnog werk van maken.
Commissieleden plaatsten deze week kanttekeningen bij het collegevoorstel en opperden toch mogelijkheden voor één toertocht per jaar van tussen de 5000 en 15.000 deelnemers. De commissieleden zien tevens ruimte voor grote toertochten, waarbij maar een beperkt deel van de fietsers een lus door Vaals neemt. Tijdens de inhoudelijke zitting op 19 februari zal moeten blijken of hier een meerderheid voor te vinden is.
Van Vliet maakt zich zorgen
De grote man achter de Amstel Gold Race, Leo van Vliet, uitte eerder deze week tijdens de gemeentelijke commissievergadering zijn zorgen. Van Vliet erkende dat fietsen steeds populairder is geworden en dat de drukte in het Heuvelland de laatste jaren is toegenomen, maar benadrukte ook dat het aantal wielertochten sinds 2013 is gedaald en het aantal deelnemers zelfs is afgenomen.
Er wordt momenteel hard gewerkt aan het verder verspreiden van recreatieve fietsers over de regio, stelt Van Vliet. Hij hamert op samenwerking met de gemeente en kondigde aan al bezig te zijn om de vaste routes van de Amstel Gold Race samen te smelten tot één.
Volgens de organisator van de Amstel Gold Race zijn toertochten van groot belang, gezien de inkomsten voor vrijwilligersorganisaties. “Met een verkeerde keuze wordt een evenement met internationale uitstraling voor Limburg op het spel gezet en dus een 60-jarige historie”, schetst hij een inktzwart scenario.
Maar ook ik woon in een toeristisch gebied, en ook hier zie je het toerisme veel te hard groeien. Zomers kan je bijna niet normaal fietsen, zoveel wandelaars wielrenners etc. Naar werk gaan is het ok, maar terug is het soms niet leuk door de drukte.
En sinds de mooie metro naar het strand door rijdt, is het daar nog erger. achtelijk druk, gelukkig gaan wij met de fiets en fietsen even verder, en is de meeste drukte weg.
Maar hier is het altijd 'traditie' geweest om met sloepen te varen en muziek te draaien, gewoon gezellig op het water. Maar ook dat is nu toch wel aan banden gelegd. Op heel veel plekken mag er geen harde muziek gedraaid worden. En dan krijg je weer het zelfde, onze vrijheid bla bla, het is traditie bla bla. Maar vroeger vaarden ze langs je huis met muziek, leuk gezellig, uurtje later kwam er er nog 1 langs, even zwaaien en meenewegen op de muziek, vinden de jongeren leuk. 2 uurtjes later nog 1.
Maar nu komt er om de 10 minuten 1 langs met keiharde muziek, en dan is het gewoon niet leuk meer. Dan wordt het overlast. men kan dus niet gewoon rustig in tuin zitten genizten van hun vrijeid.
Maar dit gebeurt dus ook met toerisme, ja toerisme is leuk en brengt geld met zich mee. Maar als het teveel wordt, dan is de overlast groter dan de opbrengsten.
Een keer een klacht uit de burgerij en nog eens en dan komen ze met die politiek correctie prietpraat en vooral veel algemeenheden.
Niets erger dan al die lui die elkaar na papegaaien met "wij herkennen ons". "wij staan svhouder aan schouder" "algemeen belang en leefbaarheid" "verstoring rust stiltegebieden"
Veel kut smoesjes om ervan af te geraken.
Het beste gaat niemand een jaar in Zuid limburg fietsen. Moet je eens opletten wat er dan gebeurt want niets opportunistische dan de politici.
Dat gezegd hebbende is het afschaffen van specifiek de AGR tocht natuurlijk een dom idee. Je hebt de dag nadien sowieso al chaos dus rek het dan maar naar een vol weekend op. Er wordt regionaal een zieke smak geld mee verdient waar men niet zonder kan. Richt je pijlen gewoon op álle andere toertochten, gooi die er allemaal uit dan en laat men zelf lekker routes bedenken en met minder man komen.
Omdat het organiseren voortaan zo duur is dat men moeilijk zonder de winst kan van de dag ervoor.
Bovendien vrijwel elk economisch voordeel heeft ook een nadeel. Voor de mijnstreek die weinig bedrijvigheid hadden was dit het toerisme en met name wielertoerisme.
In de buurt van de Hoogovens is er sprake van een sterk economisch klimaat. Meer inkomsten dan uitgaven even kort door de bocht. Het nadeel gaat men aanpakken maar de activiteit blijft.
Rondom Schiphol en gelieerd aan, 350.000 banen. Schioholmmaar sluiten.
Veel werk in uw gemeente en sterk gezond verenigingsleven want veel maak- 30en handelsbedrijven die ook veel sponsoren. Maar ja elke dag druk bij toegang en uitgang dorp en overdag wat vrachtwagens.
Industrie terrein wordt heide, weg piekbelasting wegennet.
Regels zijn gevolg van die drukte, we moeten alles vastleggen en reguleren om iedereen dat beetje ruimte te geven dat hem/haar toekomt. Heel irritant, maar zonder wordt het een zootje.
Een visie en mentaliteit waarin iedereen mee profiteert en bijdraagt is echt haalbaar.
Het equivalent van de feesttenten en braadworsten op de cc.
Zonder geen geld… tot daar de staat van het wielrennen, benieuwd hoe de Saoudis dat gaan opvangen…
Gravel staat en valt overigens bij het model van bekostiging door massaparticipatie.
Men moet er tot op zekere hoogte maar mee leren leven, een limiet alla, maar een verbod? De klagende grachtengordel yuppen kunnen bijvoorbeeld ook ergens anders gaan wonen als ze geen last willen hebben van toerisme.
Het is de vloek van toerisme. De economie van zo'n dorp draait erop, maar het maakt de mensen murw en veel gaat kapot. Als local ga je in die contreien ook niet meer fietsen in het seizoen, vanwege alle scootervrijgezellenfeestgroepen en landgenoten die denken dat de verkeersregels niet van toepassing zijn in het heuvelland. En als je dat reguliere toerisme niet in de hand hebt, dan pak je aan waar je wél invloed op hebt: de vergunningen.
De toenemende drukte is natuurlijk wel een probleem. Maar zoals RV zegt, de AGR is de enige die je dan juist niet moet schrappen.
Fascistan is weer bezig.
Blijkbaar vinden ze het niet fijn 5u hun activiteiten lichtjes te moeten vertragen. Stel je voor dat het 2 weken blokkades zou zou zijn.
Euhm,.. Mij lijkt het niet dat je het Heuvelland en Parkstad samen door de blender mikken moet en door 2 delen. Sowieso wemelt het eerste gebied van de dikke investeringen en volledig opgeknapte pracht & praal, niet zelden invasief.
Aan de andere kant zijn wielerkoersen blijkbaar deels afhankelijk geworden van grote toertochten met zeer veel deelnemers en dan weet je ook als organisatie dat dat vroeg of laat spaak gaat lopen. Overigens wat de organisator nu doet is gewoon hard onderhandelen, als jij, dan zal ik. Daar gaat ongetwijfeld een compromis uit komen.
Maar dat de overlast van toeristen op bepaalde plekken aangepakt zal moeten. worden is een no-brainer, Het trieste is dat het eerst weer eens teveel moet worden voordat oogjes open gaan. Korte termijn denken past goed in egocentrisch denken, zaken doen omdat je er zelf beter van wordt, dat er anderen geschaad worden interesseert de korte termijn denkers minder dan niets. Als zij hun zin (lees geld en ego) maar krijgen. De ziekte van deze tijd. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.
Het is vergelijkbaar met de watersport. Dat romantische idee van lekker zeilen op de friese wateren kun je vergeten, het is slalommen tussen de bezopen vrijgezellen en studenten motorsailors.
Staat bij mij in de categorie 'alleen met motregen heen of héél vroeg/laat in het fietsseizoen'.
De Amerongse berg vindt ik persoonlijk ook heel makkelijk te mijden. De Utrechtse/Arnhemseweg tot aan Rhenen, daarna langs de Nederrijn tot aan Arnhem en nog een stukje Veluwezoom erbij: Je kan constant op en af en hebt na Rhenen ook praktisch geen verkeerslichten meer. Mits de ronde te groot wordt kan je altijd met de trein terug.
@FDJ Ik verbaas me er ook altijd over hoe rustig het is nadat je de Belgische grens over bent gestoken, terwijl je er vanuit Maastricht (met de trein) praktisch even lang over doet om naartoe te fietsen.
Een reguliere inschrijving kost € 57,00 (inclusief € 6,00 borg). Een bedrijventeam arrangement kost € 150,00 excl. BTW p.p."
De Elfstedenfietstocht kost 28 euro, met ook 15k fietsers meen ik. Dan lijkt het er idd op dat hier wel een flinke duit aan verdient wordt.
Dat je last hebt van dag in dag uit luide muziek / ronkende motoren / etc. : vooruit. Maar we hebben het hier over FIETSEN! Gewoon mensen die een stukje fietsen, gezond en niet vervuilend. Mensen fietsen al sinds jaar en dag in Limburg, maar als dat een paar keer per jaar georganiseerd gebeurd is het opeens een groot probleem? Types die zich hier al druk om maken moeten lekker rustig in een tentje in de woestijn gaan wonen.....
Als ik een toertocht rijd, is het huftergedrag veelal aanwezig. Onnodig wegen blokkeren voor het overige verkeer, afval op de grond gooien, bij mensen in de tuin pissen, verkeersregels negeren en onvoldoende rekening houden tegenliggers.
Door dit gedrag neemt de irritatie alleen maar toe en geef je lokale overheden een reden om de vergunning te weigeren.
Nog een voorbeeldje, waar het gros in zijn naïviteit het hier nog mee eens is ook: boeren die grenzen aan natuurgebieden moeten uitgekocht, voor behoud en groei van natuur. Dus als opgekocht land van een boer beschermd natuurgebied wordt, dan moet de aangrenzende boer uitgekocht worden. Tot er niks meer aan boeren over is. Wat gaan we straks nog eten met z'n allen? 3D-geprint puin? Het zou goed zijn voor een ieder om zich eens in te lezen in de Sustainable Development Goals, Agenda2030. En dat eens te doen zonder een roze bril van "jaaa, dit gaat de wereld redden!" In tussentijd maakt diezelfde "club" de wereld kapot met blijvende oorlogen, bizarre transities in industrie, ruimtevaart en what not. En iedereen levert zijn vrijheid in, terwijl die "club" doet wat ie wil. Maar goed, zal wel weer slap gewappie zijn van eoa onnozele. I tell you, de toekomst van deze sport ligt in rondjes rijden op (buiten)stedelijke circuitjes. Kijk maar vast met weemoed terug naar de dagen van weleer.