Voortbestaan Amstel Gold Race staat op het spel
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
donderdag 8 februari 2024 om 08:49

Voortbestaan Amstel Gold Race staat op het spel

Het voortbestaan van de grote wielertoertochten van de Amstel Gold Race, Limburgs Mooiste en de Mergelheuvelland 2Daagse is in gevaar. Als eerste gemeente in Limburg wil Vaals de toertochten weren, zo meldt De Limburger. En daarmee zet de gemeente ook de toekomst van de Amstel Gold Race zelf op het spel.

Het zijn de verontrustende woorden van organisator Leo van Vliet, deze week tijdens een gemeentelijke commissievergadering in Vaals. “U kunt ze niet los van elkaar zien”, benadrukt de oud-renner, die in 2026 definitief het stokje zal doorgeven aan Flanders Classics. “Zonder toerversie komen de wedstrijden op zondag ook in gevaar, dus geen twintig miljoen euro economische impact voor de regio en geen inkomsten voor al die vrijwilligers en verenigingen.”

Wat is nu het probleem? Als het aan het college van burgemeester en wethouders van Vaals ligt, worden de duizenden deelnemers tellende toerevenementen al deze lente geweerd. Ze tasten volgens de gemeente te zeer de leefbaarheid aan, zorgen voor te veel spanningen tussen landbouwers en wielertoeristen en verstoren de rust in stiltegebieden. Dit zijn de belangrijkste conclusies van het gemeentebestuur, in een voorstel dat op 19 februari inhoudelijk in de raad wordt behandeld.

Raadsbesluit 
Afgelopen zomer stelden Zuid-Limburgse gemeenten al het Beleid Wielertochten Zuid-Limburg vast. Daarin werd aanvankelijk voorgesteld om nog maximaal drie grote wielertochten (van tussen de 5000 en 15.000 deelnemers) toe te staan. De teneur was toen echter al dat er geen hele grote toertochten in die zogenoemde categorie-5 moesten worden toegestaan. Dat werd toen niet opgenomen in het raadsbesluit, maar daar wil de gemeente Vaals nu alsnog werk van maken.

Commissieleden plaatsten deze week kanttekeningen bij het collegevoorstel en opperden toch mogelijkheden voor één toertocht per jaar van tussen de 5000 en 15.000 deelnemers. De commissieleden zien tevens ruimte voor grote toertochten, waarbij maar een beperkt deel van de fietsers een lus door Vaals neemt. Tijdens de inhoudelijke zitting op 19 februari zal moeten blijken of hier een meerderheid voor te vinden is.

Van Vliet maakt zich zorgen

De grote man achter de Amstel Gold Race, Leo van Vliet, uitte eerder deze week tijdens de gemeentelijke commissievergadering zijn zorgen. Van Vliet erkende dat fietsen steeds populairder is geworden en dat de drukte in het Heuvelland de laatste jaren is toegenomen, maar benadrukte ook dat het aantal wielertochten sinds 2013 is gedaald en het aantal deelnemers zelfs is afgenomen.

Er wordt momenteel hard gewerkt aan het verder verspreiden van recreatieve fietsers over de regio, stelt Van Vliet. Hij hamert op samenwerking met de gemeente en kondigde aan al bezig te zijn om de vaste routes van de Amstel Gold Race samen te smelten tot één.

Volgens de organisator van de Amstel Gold Race zijn toertochten van groot belang, gezien de inkomsten voor vrijwilligersorganisaties. “Met een verkeerde keuze wordt een evenement met internationale uitstraling voor Limburg op het spel gezet en dus een 60-jarige historie”, schetst hij een inktzwart scenario.

RIDE Magazine
63 Reacties
08-02-2024 09:51
die argumentatie vind ik echt vreemd: de fiets als meest duurzaam vervoersmiddel weren omwille dat ze de leefbaarheid zouden aantasten? klinkt ongerijmd. Verblijfstoerisme en zachte recreatie is net wat een rurale streek nodig heeft ... Klinkt als een gemeentebestuur dat paniekerig reageert op de klachten van enkele luide minderheden, populisme en communicatie weet je wel, en vice versa
    08-02-2024 10:01
    Dat laatste gebeurt helaas veel te veel, zoals Zonneveld laatst ook in zijn column over voetbalveldjes en speeltuinen aanhaalde. Zelf ook gezien bij Schaarsbergen boven Arnhem; door een kleine groep bewoners (stuk of 10) die continu klaagden is bijna het hele stuk dichtgegooid voor fietsers, terwijl er een snelweg doorheen loopt en er een motorcrossbaan ligt. Gelukkig hebben meerdere fietsorganisaties daar een stokje voor kunnen steken. Politici zijn helaas heel gevoelig geworden voor klagers in ons land. Zonde.
    08-02-2024 10:56
    het is inderdaad wel en probleem. Als je niet in een toeristisch gebied woont, dan merk je er zelf weinig van.

    Maar ook ik woon in een toeristisch gebied, en ook hier zie je het toerisme veel te hard groeien. Zomers kan je bijna niet normaal fietsen, zoveel wandelaars wielrenners etc. Naar werk gaan is het ok, maar terug is het soms niet leuk door de drukte.

    En sinds de mooie metro naar het strand door rijdt, is het daar nog erger. achtelijk druk, gelukkig gaan wij met de fiets en fietsen even verder, en is de meeste drukte weg.

    Maar hier is het altijd 'traditie' geweest om met sloepen te varen en muziek te draaien, gewoon gezellig op het water. Maar ook dat is nu toch wel aan banden gelegd. Op heel veel plekken mag er geen harde muziek gedraaid worden. En dan krijg je weer het zelfde, onze vrijheid bla bla, het is traditie bla bla. Maar vroeger vaarden ze langs je huis met muziek, leuk gezellig, uurtje later kwam er er nog 1 langs, even zwaaien en meenewegen op de muziek, vinden de jongeren leuk. 2 uurtjes later nog 1.
    Maar nu komt er om de 10 minuten 1 langs met keiharde muziek, en dan is het gewoon niet leuk meer. Dan wordt het overlast. men kan dus niet gewoon rustig in tuin zitten genizten van hun vrijeid.

    Maar dit gebeurt dus ook met toerisme, ja toerisme is leuk en brengt geld met zich mee. Maar als het teveel wordt, dan is de overlast groter dan de opbrengsten.
    08-02-2024 11:10
    Zietemgaan, er is wel een verschil tussen de fiets als vervoersmiddel of als recreatief iets vind ik. Nu kan ik me wel verplaatsen in de tegenstanders van zo’n massaevenementen want als je meermaals per jaar heel je grondgebied geblokkeerd ziet worden, dat kan wel wat teveel van het goede zijn. En in tegenstelling tot een wedstrijd loopt zo’n tourtocht over een langere tijd door de grote hoeveelheid deelnemers met verschillende niveau’s, dus daar heb je ook wel langer en meer last van. En tjah, wielertoeristen zijn nu eenmaal minder en minder gewenst vrees ik, dus mensen gaan zich daardoor ook wel sneller ergeren aan zo'n evenementen denk ik….
    08-02-2024 11:56
    Vanuit heinde en verre naar Limburg rijden om daar te gaan fietsen is natuurlijk verre van duurzaam.
    08-02-2024 12:55
    En de wandeltochten zal het volgende zijn dat ze gaan viseren
    08-02-2024 16:27
    Men wist dat dit een keer ervan zou komen. Er zijn altijd lieden en vooral in de politiek die nergens tegen zijn.
    Een keer een klacht uit de burgerij en nog eens en dan komen ze met die politiek correctie prietpraat en vooral veel algemeenheden.

    Niets erger dan al die lui die elkaar na papegaaien met "wij herkennen ons". "wij staan svhouder aan schouder" "algemeen belang en leefbaarheid" "verstoring rust stiltegebieden"
    Veel kut smoesjes om ervan af te geraken.

    Het beste gaat niemand een jaar in Zuid limburg fietsen. Moet je eens opletten wat er dan gebeurt want niets opportunistische dan de politici.
08-02-2024 09:24
Ik begrijp best dat er stemmen opgaan aldaar om het wat terug te dingen. Kom er soms, altijd buiten 'seizoen' en met niet té mooi weer, en dan is het al één grote optocht aan cyclosportivio's. Het moet als oorspronkelijke inwoner best irritant zijn om dit ieder jaar te zien aangroeien. Ik woon al lang niet meer op de zuid-Veluwe maar als ik daar weer eens kom zie ik ook daar een waanzinnige aanzwelling van het aantal hijgende figuren op snelle fietsjes. Langs mijn ouderlijk huis heb je letterlijk élk weekend wel een toertocht lopen. Volkomen terecht dat in algehele zin op gemeentelijk niveau gekeken wordt naar welke inbreuk dit heeft en wat de bewoners er van vinden.

Dat gezegd hebbende is het afschaffen van specifiek de AGR tocht natuurlijk een dom idee. Je hebt de dag nadien sowieso al chaos dus rek het dan maar naar een vol weekend op. Er wordt regionaal een zieke smak geld mee verdient waar men niet zonder kan. Richt je pijlen gewoon op álle andere toertochten, gooi die er allemaal uit dan en laat men zelf lekker routes bedenken en met minder man komen.
    08-02-2024 12:34
    Tja RV , altijd maar die anderen he
    08-02-2024 16:39
    Zoals je laatste alinea. Plus geen toertocht, geen AGR wedstrijd.
    Omdat het organiseren voortaan zo duur is dat men moeilijk zonder de winst kan van de dag ervoor.

    Bovendien vrijwel elk economisch voordeel heeft ook een nadeel. Voor de mijnstreek die weinig bedrijvigheid hadden was dit het toerisme en met name wielertoerisme.
    In de buurt van de Hoogovens is er sprake van een sterk economisch klimaat. Meer inkomsten dan uitgaven even kort door de bocht. Het nadeel gaat men aanpakken maar de activiteit blijft.

    Rondom Schiphol en gelieerd aan, 350.000 banen. Schioholmmaar sluiten.

    Veel werk in uw gemeente en sterk gezond verenigingsleven want veel maak- 30en handelsbedrijven die ook veel sponsoren. Maar ja elke dag druk bij toegang en uitgang dorp en overdag wat vrachtwagens.
    Industrie terrein wordt heide, weg piekbelasting wegennet.
08-02-2024 09:11
Clickbait in de kop.
    08-02-2024 11:27
    “Zonder toerversie komen de wedstrijden op zondag ook in gevaar"
08-02-2024 09:13
Nederland is als een spin die steeds verder verstrikt en bekneld raakt in zijn eigen web van regels, wetten, quota, veto's, normen en verdragen.
    08-02-2024 09:32
    Zoals zovelen kom je niet verder dan de analyse van het symptoom en niet de oorzaak. De oorzaak is dat het te druk wordt. We willen met z'n allen teveel op een te kleine ruimte en gunnen elkaar dan ook niet altijd even veel. O, en het gaat hier niet over asielzoekers, want die heb ik nog nooit op een wielrenfiets zien zitten.

    Regels zijn gevolg van die drukte, we moeten alles vastleggen en reguleren om iedereen dat beetje ruimte te geven dat hem/haar toekomt. Heel irritant, maar zonder wordt het een zootje.
    08-02-2024 09:40
    De recreatieruimte in NL staat al langer onder druk waarbij corona, toen ineens iedereen buitenmens werd, dit naar een kookpunt bracht. Ik heb mazzel om in een rustig landsdeel met ruim achterland te wonen anders zou ik gek worden.
    08-02-2024 10:06
    Ik denk dus ook niet dat regels perse het probleem zijn. Het is vooral het ontbreken van overkoepelende visie waardoor men steeds maar weer losse regeltjes verzint zonder een lange termijnvisie voor ogen te houden.
    08-02-2024 13:32
    +1 @alexander - hoewel ik linkser ben dan Omtzigt, vond ik dit wel een van de goede punten van zijn partij: minder complexe regels, meer empathie, meer holistische visie. Juist holistische visie is wat de laatste decennia met Rutte aan het roer heeft ontbroken, en kijk waar we nu zijn: de woningmarkt zit op slot, de energie markt heeft geen capaciteit voor alle groene energie milieu doelstellingen lijken hoe langer hoe moeilijker haalbaar.
    Een visie en mentaliteit waarin iedereen mee profiteert en bijdraagt is echt haalbaar.
08-02-2024 08:58
Als je als profwedstrijd afhankelijk bent geworden van de afgeleide tourversie voor toeristen, heb je ergens een verkeerde afslag genomen. Op zich te begrijpen, in de koers van het draaien en keren...
    08-02-2024 09:49
    Is gewoon hét verdienmodel van de meeste semi- en echte klassiekers, duizenden deelnemers x zoveel Euro…
    Het equivalent van de feesttenten en braadworsten op de cc.
    Zonder geen geld… tot daar de staat van het wielrennen, benieuwd hoe de Saoudis dat gaan opvangen…
    08-02-2024 10:15
    Is juist een uitstekende manier om een profwedstrijd minder afhankelijk te maken van grote sponsors. Vergroot tevens de kans dat het bij de economische waarde van een wedstrijd voor de regio niet bij de gebruikelijke luchtkastelen blijft, maar er daadwerkelijk geld wordt uitgegeven.

    Gravel staat en valt overigens bij het model van bekostiging door massaparticipatie.
    08-02-2024 13:15
    @ardoiser als de duimpje omlaag feature er nog was had ik hem subiet gegeven: sport verdiend zijn geld altijd aan participatie en komen kijken. Dat wielrennen in de buitenlucht plaats vind maakt het organisatorisch wat lastiger maar maakt ook dat lokale partijen mee verdienen: als een voetbal stadion vol zit verdiend alleen de club daar aan, in wielrennen de hele regio.
    Men moet er tot op zekere hoogte maar mee leren leven, een limiet alla, maar een verbod? De klagende grachtengordel yuppen kunnen bijvoorbeeld ook ergens anders gaan wonen als ze geen last willen hebben van toerisme.
08-02-2024 10:07
Ik heb het idee dat heel veel mensen steeds kleinzeriger worden, minder geduld hebben en egoïstischer worden. Dat geldt voor de inwoners maar ook voor de toeristen. Waarom zou je dit doen, dit is iets wat zuid limburg zo ongelofelijk kenmerkt. De impact van wielrennen en vlaai eten op zo’n dag als associatie met limburg moet je niet onderschatten.
    08-02-2024 13:20
    Op zich eens, maar teveel is ook niet goed. Spreiding en preventie van overlast is het devies, maar een absoluut verbod gaat veel te ver. Je kan best aan organisaties vragen om niet allemaal hun toertocht door Vaals te laten gaan…
08-02-2024 09:15
Treurig, hopelijk vinden ze een oplossing.

Het is de vloek van toerisme. De economie van zo'n dorp draait erop, maar het maakt de mensen murw en veel gaat kapot. Als local ga je in die contreien ook niet meer fietsen in het seizoen, vanwege alle scootervrijgezellenfeestgroepen en landgenoten die denken dat de verkeersregels niet van toepassing zijn in het heuvelland. En als je dat reguliere toerisme niet in de hand hebt, dan pak je aan waar je wél invloed op hebt: de vergunningen.
08-02-2024 09:47
Dit is wel echt een enorme clickbaittitel zeg. Overigens ook wel typisch dat het weer om de landbouwers gaat, de lobby van Big Agro zet helaas overal zoden aan de dijk. De belangen van boeren zijn niet belangrijker dan die van toertochtorganisatoren en andere instanties die hiermee hun geld verdienen. Kwetsbare natuur wel natuurlijk altijd ontzien, maar dan moet je de boeren opdragen dat óók te doen. En je kan prima toertochten om de kwetsbare natuur heen organiseren daar. Is nog nooit eerder een probleem geweest in die regio.

De toenemende drukte is natuurlijk wel een probleem. Maar zoals RV zegt, de AGR is de enige die je dan juist niet moet schrappen.
    08-02-2024 12:34
    Landbouw is heel belangrijk, toch meer dan het wielrennen. MAAR, diezelfde landbouw is momenteel door een aantal politiek geactiveerde heethoofden gebruikt. Zij komen met incoherente eisen en willen vooral een bepaalde politieke richting forceren (in verband met duurzaamheid en pollutie), eerder dan de echte problemen op te lossen (degelijke inkomsten for de landbouwers)
    08-02-2024 13:18
    Wat Nico zegt.
    08-02-2024 16:27
    Ik beweer niet anders Nico.
08-02-2024 10:20
Zo'n gemeente Vaals is natuurlijk ook een meester in zichzelf even groter te wanen dan dat ze zijn. We hebben het over een paar dagen per jaar. Zo'n toertocht levert onder de streep zo'n gemeente natuurlijk ook het nodige geld op aan toerisme etc. Die gemeente moet zich natuurlijk wel beseffen dat ze in grote mate afhankelijk zijn van toerisme. Het is me de waanzin enigszins ten top dit.
    08-02-2024 13:36
    +1 de klachten zijn tot op zekere hoogte terecht natuurlijk, maar het middel zeker niet
08-02-2024 09:35
Landbouwers... ok.
Fascistan is weer bezig.
Blijkbaar vinden ze het niet fijn 5u hun activiteiten lichtjes te moeten vertragen. Stel je voor dat het 2 weken blokkades zou zou zijn.
    08-02-2024 09:56
    En zelf met hun stinkende, niet duurzame, veel te grote, landbouwvoertuigen met 10kmh over doorgaande wegen rijden. Wie veroorzaakt hier nu overlast?!?
    08-02-2024 12:32
    Blijft natuurlijk vervelend dat je door die wielrenners niet meer met 60 per uur met dubbellucht over de landweggetjes en door dorpjes kan scheuren.
    08-02-2024 12:44
    Alle toegevingen aan de landbouwsector zullen door het gewone hardwerkende volk betaald moeten worden. En denk nu maar niet dat de natuur er ook maar een beetje beter van gaat worden
08-02-2024 11:26
Nederland is een fietsland. Nederland is echter geen wielerland.
08-02-2024 09:49
Ik snap dit helaas erg goed. De wegen in Zuid Limburg zijn eigenlijk altijd bezaaid met wielrenners. Er profiteren een aantal sectoren(vooral toerisme) hier natuurlijk van, maar de rest merkt hier direct niet veel van. Ik vind dit weer een voorbeeld van gebrek aan lange termijn perspectief. Limburg had dit eerst juist wel; Limburg zou van mijnregio naar gebied gaan waarbij natuur voorop stond wat hierbij dan weer toerisme moest aantrekken. Dit is fantastisch gelukt, maar nu is er dus een nieuw plan nodig. Hoeveel toerisme kan de regio aan en wat voor toeristen wil de regio hebben? Denk dat de regio wel moet beseffen dat zij er 30 jaar geleden stuk slechter voor stonden en zeer vergelijkbaar waren met midden en noord Limburg waar nu echt sprake is van leegloop en slechte economische perspectieven. Terwijl zuid Limburg het juist heel goed doet op vrijwel alle vlakken. Eigenlijk zeer exemplarisch voor het Nederlandse politieke klimaat. Er is gebrek aan lange termijnvisie waardoor het draagvlak voor korte termijnoplossingen minimaal is en men vooral aan symptoombestrijding doet die makkelijk te verkopen is. Een echt ingewikkeld lange termijnplan met nuances durft men niet meer achter te gaan staan, want dan komt boos Nederland over je heen.
    08-02-2024 09:56
    'Terwijl zuid Limburg het juist heel goed doet op vrijwel alle vlakken'

    Euhm,.. Mij lijkt het niet dat je het Heuvelland en Parkstad samen door de blender mikken moet en door 2 delen. Sowieso wemelt het eerste gebied van de dikke investeringen en volledig opgeknapte pracht & praal, niet zelden invasief.
    08-02-2024 13:41
    @Romains, ja maar zijn het niet nu juist die invasie en die het probleem groter maken dat het is? Amsterdamse grachtengordel yuppen klagen het hardst over het toerisme voor hun deur…
08-02-2024 11:29
Okee, dus landwouwers mogen 24/7 het milieu verzieken maar fietsers verstoren de rust en leefbaarheid? Van wie dan wel? Van automobilisten. In een fietsfile door het heuvelland is ook niet mijn ding (ik kom er wel eens, maar fiets er altijd buiten de 'spits' ), maar last van al die fietsers heb je alleen als je zelf met de auto ergens heen wilt. Ergens is stilzwijgend afgesproken dat de wegen van de automobilisten zijn en alle anderen plaats moeten maken. Zoals al meer opgemerkt, in dit soort 'beleid' mist een visie over het grotere geheel.
08-02-2024 10:16
Je ziet het natuurlijk overal, toerisme is lang ongebreideld gestimuleerd zonder lange termijn visie, zonder te snappen dat iets wat je heel erg stimuleert wellicht ergens dan over grenzen gaat. Dat dat overlast zou gaan geven was te voorzien, nu moet je snel, snel maatregelen gaan invoeren terwijl je al lang de tijd had om te bekijken waar het een beetje minder kan.
Aan de andere kant zijn wielerkoersen blijkbaar deels afhankelijk geworden van grote toertochten met zeer veel deelnemers en dan weet je ook als organisatie dat dat vroeg of laat spaak gaat lopen. Overigens wat de organisator nu doet is gewoon hard onderhandelen, als jij, dan zal ik. Daar gaat ongetwijfeld een compromis uit komen.
Maar dat de overlast van toeristen op bepaalde plekken aangepakt zal moeten. worden is een no-brainer, Het trieste is dat het eerst weer eens teveel moet worden voordat oogjes open gaan. Korte termijn denken past goed in egocentrisch denken, zaken doen omdat je er zelf beter van wordt, dat er anderen geschaad worden interesseert de korte termijn denkers minder dan niets. Als zij hun zin (lees geld en ego) maar krijgen. De ziekte van deze tijd. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.
08-02-2024 10:39
Zuid-Limburg druk? Ik denk dat het nog veel drukker kan. Ik woon zelf al jaren precies midden op de Utrechtse Heuvelrug, daar is het nog een stuk drukker geworden. De amerongse berg is op zaterdagmiddag letterlijk file-rijden voor sportieve fietsers, terwijl het reguliere verkeer er langs raast. Hoe dan ook, wordt deze manier van recre-eren slachtoffer van zijn eigen succes.

Het is vergelijkbaar met de watersport. Dat romantische idee van lekker zeilen op de friese wateren kun je vergeten, het is slalommen tussen de bezopen vrijgezellen en studenten motorsailors.
    08-02-2024 10:45
    Heuvelrug is net zoals de Zuid Veluwe idd bijna niet meer te doen.
    Staat bij mij in de categorie 'alleen met motregen heen of héél vroeg/laat in het fietsseizoen'.
    08-02-2024 10:56
    Ik fiets veel liever net over de Belgische grens in het Pays de Herve of de Voerstreek of de Ardennen. Zuid Limburg is mij persoonlijk te druk, maar dat vind ik al snel.
    08-02-2024 11:22
    off topic, maar ik kan iedereen het Odenwald (regio Heidelberg) aanraden. Mooiere en hogere heuvels en lang niet zo druk. En beter eten.
    08-02-2024 11:31
    @Joop dan heb je het Weserbergland en net iets verderop de Hoher Meissner nog dichterbij.
    08-02-2024 12:07
    @FDJ Dat ligt er aan waar je woont. Vanaf zuid-NL is het Odenwald dichterbij. En ik woon toevallig in het Odenwald, vandaar ;-)
    08-02-2024 13:38
    Drukte is natuurlijk ook relatief. Ik stoor me er zelf niet zoveel aan, de fietsers en wandelaars dan. Wat vervelender is dan de intensiteit zijn wat mij betreft de mensen die midden op kruisingen of smalle paden stil gaan staan (c.q. niet kijken 'waar ben ik?') en daarmee de rest ophouden.

    De Amerongse berg vindt ik persoonlijk ook heel makkelijk te mijden. De Utrechtse/Arnhemseweg tot aan Rhenen, daarna langs de Nederrijn tot aan Arnhem en nog een stukje Veluwezoom erbij: Je kan constant op en af en hebt na Rhenen ook praktisch geen verkeerslichten meer. Mits de ronde te groot wordt kan je altijd met de trein terug.

    @FDJ Ik verbaas me er ook altijd over hoe rustig het is nadat je de Belgische grens over bent gestoken, terwijl je er vanuit Maastricht (met de trein) praktisch even lang over doet om naartoe te fietsen.
08-02-2024 11:33
WOKE !!
    08-02-2024 12:41
    Wat is er woke?
08-02-2024 11:41
"Wat zijn de kosten voor deelname aan de Toerversie Amstel Gold Race 2024?
Een reguliere inschrijving kost € 57,00 (inclusief € 6,00 borg). Een bedrijventeam arrangement kost € 150,00 excl. BTW p.p."

De Elfstedenfietstocht kost 28 euro, met ook 15k fietsers meen ik. Dan lijkt het er idd op dat hier wel een flinke duit aan verdient wordt.
    08-02-2024 11:54
    De grootste zwendel is nog wel NLtourrides/gravelty. Routes jatten van anderen via Komoot en deze verpatsen als 'eigen event' voor dik geld, met een China fietsjasje van 3 euro 50 als kado. Kost ze 3x niks, alle centjes in de zak van Prokwadraat. Goed verdienmodel. En de dikbuiken trappen er en masse in. Dan liever een event als de AGR tourversie. Mijn ding ook niet, maar er zijn nu eenmaal mensen die graag betalen voor iets wat een heel jaar te rijden is.
    08-02-2024 11:55
    En het zou me niets verbazen mocht van Vliet in al die jaren wat aftakkingen en zijriviertjes gecreëerd hebben die zijn kant oplopen. Wat laten we wél wezen: het is van Vliet die hier de noodklok luidt.
08-02-2024 11:15
Ik word zo moedeloos van dat eeuwige gezeik in Nederland! En het wordt hoe langer hoe erger.....
Dat je last hebt van dag in dag uit luide muziek / ronkende motoren / etc. : vooruit. Maar we hebben het hier over FIETSEN! Gewoon mensen die een stukje fietsen, gezond en niet vervuilend. Mensen fietsen al sinds jaar en dag in Limburg, maar als dat een paar keer per jaar georganiseerd gebeurd is het opeens een groot probleem? Types die zich hier al druk om maken moeten lekker rustig in een tentje in de woestijn gaan wonen.....
08-02-2024 12:18
Hoe helpt regionaal en lokaal Zuid - Limburg haar eigen economie, toeristen - en horeca branche om zeep. Zo dus. Ergo, ze verkloten het niet alleen voor de duurzame fietsers, maar ook voor zichzelf. Met dergelijke redenering kan de Nederlander vakantie, recreatie in eigen land ook wel schudden. Welke regio is next?
08-02-2024 12:34
In plaats van klagen over de regelgeving, niet geheel ten onrechte. Mogen mensen in gevallen als deze ook wel wat zelfkritischer zijn.

Als ik een toertocht rijd, is het huftergedrag veelal aanwezig. Onnodig wegen blokkeren voor het overige verkeer, afval op de grond gooien, bij mensen in de tuin pissen, verkeersregels negeren en onvoldoende rekening houden tegenliggers.

Door dit gedrag neemt de irritatie alleen maar toe en geef je lokale overheden een reden om de vergunning te weigeren.
    08-02-2024 13:19
    Heb je zeker een punt. Groot gedeelte van de, met name, racefietsers lijkt alle normen en waarden overboord te kieperen als de blote bips de zeem raakt. Lekker Van-der-Poeletje spelen met de Strava-segementenpieper geactiveerd op de Garmin/Wahoo. Schijt aan de wereld, want ik beoefen mijn hobby. Nu is dat eerste helaas verheven tot NLse cultuur, maar de fietshobby wakkert dat nog ff extra aan. Om na het 30km/u toprondje op het terras wat bier en ballen weg te hakken en collectief het aantal kudo's te tellen, want immers 'strava or it didnt happen'
08-02-2024 13:38
De structurele drukte voor wat betreft fietsers in 'mijn' regio (Zuid-Limburg) is in mijn ogen ontstaan door e-bikes. Natuurlijk helpen (te) veel toertochten niet mee voor de beeldvorming van de inwoners, maar waar vroeger een doorsnee toerist het wel uit zijn hoofd liet om hier te gaan fietsen, kan tegenwoordig iedereen zonder enige vorm van conditie met een e-bike de heuvels aan.
09-02-2024 09:20
Is het heel gek dat mensen het niet zien zitten dat vele duizenden mensen tegelijk door hun kleine dorpjes komen? Absoluut niet. De mensen die daar wonen willen rustig wonen in een kleine gemeenschap en hebben daar helemaal geen zin in. Ook massa-toerisme op veel plekken in Nederland zien mensen, terecht, steeds minder zitten. En wat treurig dat mensen hier in de reacties dan op onze boeren gaan afgeven. Ik fiets graag maar snap heel goed dat mensen geen zin hebben in vele duizenden fietsers tegelijk de hele dag. Je moet gewoon luisteren naar die mensen in plaats van afgeven op die mensen, de boeren of komen met onzintermen als populisme wanneer mensen een andere opinie hebben.
08-02-2024 10:29
Ansich niks mee. Men is motorrijders ook al aan het weren (terwijl) toerfietsers/tochten minstens net zo veel overlast brengen. Als je maatregelen wilt nemen dan niet op 1 groep verkeersdeelnemers richten. Voortbestaan Amstel zal echt geen probleem zijn. De Voerstreek ligt om de hoek. Ook daar genoeg klimmetjes.
08-02-2024 21:54
Gotta see the much bigger picture. Maar nog altijd ziet men, dus ook hier lezende de reacties, alles als op zichzelf staande gebeurtenissen. Wereldwijd wordt de bewegingsvrijheid van de mens meer en meer beperkt. Terecht of onterecht, doet er echt niet toe. Elk natuurgebied valt onder artikel 461 van wetboek van strafrecht... je wandelingetjes en ritjrs en tochtjes worden gedoogd... tot dusver. Maar voor hoelang nog? Alles voor behoud van natuur, wordt gezegd.
Nog een voorbeeldje, waar het gros in zijn naïviteit het hier nog mee eens is ook: boeren die grenzen aan natuurgebieden moeten uitgekocht, voor behoud en groei van natuur. Dus als opgekocht land van een boer beschermd natuurgebied wordt, dan moet de aangrenzende boer uitgekocht worden. Tot er niks meer aan boeren over is. Wat gaan we straks nog eten met z'n allen? 3D-geprint puin? Het zou goed zijn voor een ieder om zich eens in te lezen in de Sustainable Development Goals, Agenda2030. En dat eens te doen zonder een roze bril van "jaaa, dit gaat de wereld redden!" In tussentijd maakt diezelfde "club" de wereld kapot met blijvende oorlogen, bizarre transities in industrie, ruimtevaart en what not. En iedereen levert zijn vrijheid in, terwijl die "club" doet wat ie wil. Maar goed, zal wel weer slap gewappie zijn van eoa onnozele. I tell you, de toekomst van deze sport ligt in rondjes rijden op (buiten)stedelijke circuitjes. Kijk maar vast met weemoed terug naar de dagen van weleer.
    11-02-2024 14:10
    Er is niemand die fietsen gaat verbieden, waarom moet je perse als een kudde dier achter elkaar door Limburg fietsen? Je bent appels en peren aan het vergelijken.
11-02-2024 14:06
Er is geen Limburger die het vervelend zal vinden als die tochten worden geschrapt. De enige die er beter van worden zijn de grote organisatoren en verder hebben de meeste inwoneres er last van. Ik zou het in ieder geval als fietsen heerlijk vinden om weer normaal door Limburg te kunnen fietsen zonder die massa opstoppingen. Voor de duidelijk, kom alle lekker fietsen in Limburg, maar je kunt beter en fijner fietsen zonder das massale gedoe
    11-02-2024 21:51
    Deze Limburger zou het wel vervelend vinden als ze allemaal worden geschrapt. Vind het toch mooi dat onze provincie de ruimte biedt aan recreatieve wielrenners, maar het aanbod zou voor sommige dorpskernen (terecht) wat minder mogen. Het moet wel voor iedereen leuk blijven, dus een beetje snoeien kan geen kwaad. Overigens zullen mensen weinig last hebben van de tochten met bijv. 250 tot 1000 deelnemers. De veelvraten qua deelnemers zijn AGR en Limburgs Mooiste met ca. 15.000 en 12.000 deelnemers?! De buurgemeente van Vaals denkt er alvast anders over: https://www.1limburg.nl/nieuws/2561781/gulpen-wittem-boos-over-eenzijdig-wielertochtenplan-vaals

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine