Voormalig geletruidrager Roger Hassenforder (90) overleden

zondag 3 januari 2021 om 19:58
Voormalig geletruidrager Roger Hassenforder (90) overleden

foto: Cor Vos

Oud-wielrenner Roger Hassenforder is zondag op 90-jarige leeftijd overleden. De Fransman was in de jaren ’50 en ’60 twaalf jaar profwielrenner. In die jaren won hij onder meer acht etappes in de Tour de France.

Hassenforder overleed op 3 januari in het het zorgcentrum van Colmar, gelegen in zijn thuisregio de Elzas. In dat tehuis verbleef de oud-wielrenner sinds afgelopen zomer. Zijn familie bevestigde zijn overlijden tegen de krant L’Alsace.

In 1953 mocht Hassenforder ook vier dagen de gele trui dragen in de Tour de France. In de vijfde etappe naar Caen werd hij tweede in de rituitslag, maar mocht hij wel de leiderstrui aantrekken. Het geel moest hij na de negende rit (Bordeaux-Pau) afstaan aan de Zwitser Fritz Schär.

Op de erelijst van de oud-renner staan onder meer ook het eindklassement van het Circuit du Provence, een ritzege in de Vuelta a España 1957 en een etappeoverwinning in het Critérium du Dauphiné 1953.

Dit artikel delen:

12 Reacties

bilthoven 3 januari 2021 om 20:47

Eén van de laatste nog in leven zijnde grote Franse renners uit de jaren 50. Was in die tijd één van de populairste renners in het peloton. Julian Alaphilippe wordt vaak met hem vergeleken. Dat lijkt me een heel groot compliment! R.I.P. Roger

Lalsacien 3 januari 2021 om 21:34

Le grand fusil leeft ook nog. Raphaël Geminiani, inmiddels 95 jaar oud. Onder niet-Fransen wat meer bekend.

bilthoven 3 januari 2021 om 21:59

@Lalsacien Klopt!! Ook Jean Forestier en Antonin Rolland leven nog. Maar dat zijn volgens mij dan ook zo wat de laatste uit die tijd.

FDJ 3 januari 2021 om 22:49

Jacques Marinelli leeft ook nog. Werd derde in de Tour van 49 achter Coppi en Bartali.

Murcia 4 januari 2021 om 13:12

Van der Pluijm werd later toch een schoenenkoning? Ik meen mij te herinneren dat hij aardig wat filialen had in het zuiden.

the-edge60 3 januari 2021 om 20:57

Was dit de renner die mijn plaatsgenoot Bas Maliepaard erin luisde voor een etappe zege in de tour? Toen ze met 2en voorop reden deed hij alsof hij nog amper het wiel kon houden en bleef Bas aansporen op kop te blijven rijden zodat Bas ging winnen om er in de laatste meters overheen te gaan? Ik weet het niet zeker..

bilthoven 3 januari 2021 om 21:04

Zou zomaar kunnen. Hij was een clown met de nodige streken. Maar zoals al opgemerkt toch heel populair.

Lalsacien 3 januari 2021 om 21:39

Nee, dat was bij het wereldkampioenschap amateurs in 1959 tegen de Oost-Duitser Schur.

girardengo 4 januari 2021 om 00:50

Nee, hij zei tegen Leo van der Pluijm dat hij niet beter kon, om tenslotte de sprint gewoon te winnen. Het was in de 9e etappe van de Tour in 1956. Leo van der Pluijm is op 29 augustus 2020 overleden. Die tweede plaats was zijn mooiste prestatie als prof.

Lalsacien 4 januari 2021 om 08:12

@girardengo jij hebt gelijk. Ik had gezocht op Bas Maliepaard.

the-edge60 4 januari 2021 om 00:04

Lalsacien, klopt helemaal. Bedankt voor de correctie. Ik verwarde wat namen en koersen.

Peter Lippens 4 januari 2021 om 01:41

Herinner me hem nog goed uit mijn jeugdjaren. Erg populaire renner vooral ook door zijn grappen en grollen maar ook een erg mooi palmares.

Headlines

Materiaalzone

Populair