Voormalig bondscoach Egon van Kessel luidt noodklok over toekomst Nederlands wielrennen
Foto: Raymond Kerckhoffs
zondag 11 augustus 2024 om 09:20

Voormalig bondscoach Egon van Kessel luidt noodklok over toekomst Nederlands wielrennen

Voormalig bondscoach Egon van Kessel luidt de noodklok over de toekomst van het Nederlandse wielrennen. Van Kessel was in het verleden bondscoach van de Nederlandse profs (2005-2008), maar heeft ook jarenlang voor de KNWU in de opleiding gewerkt. Op Facebook schrijft hij een betoog waarin hij aangeeft somber te zijn over de toekomst van de Nederlandse wielersport.

“We hebben het vorige week op de Olympische Spelen kunnen zien en eigenlijk zien we het ook over het hele seizoen; zonder Mathieu van der Poel stelt het Nederlandse mannenwielrennen niet echt meer veel voor”, zo schrijft Van Kessel.

“Na de afgelopen editie van de Giro d’Italia heb ik ook wat twijfels gekregen over Thymen Arensman. Gelukkig hebben we met het oog op de toekomst nog een veelbelovende jonge sprinter met Olav Kooij.”

Van Kessel geeft aan dat hij dagelijks de uitslagen van alle internationale wedstrijden, ook van de jongere categorieën, bestudeert. “Het valt mij op dat er weinig wordt gekoerst en dat onze twee grootste opleidingsteams (Team dsm-firmenich PostNL en Visma | Lease a Bike) voornamelijk deelnemen met buitenlanders als kopmannen. Dat belooft dus ook weinig goeds voor de toekomst van de Nederlandse talenten.”

foto: BEAT Cycling Club

“De jonge Nederlandse profs bij het WorldTeam van Visma | Lease a Bike zijn vooral op training en rijden daardoor ook maar weinig wedstrijden. Ik zou willen dat het anders was.”

Zaterdag keek Van Kessel naar de Classica San Sebastian. “Het was ver zoeken naar de eerste landgenoot in de uitslag”, geeft hij aan. Dat was overigens Wilco Kelderman op de 35ste plaats.

Van Kessel: “Als we ook nog eens stil staan bij het feit dat er veel wedstrijden op de Nederlandse kalender zijn weggevallen dan kan ik niet anders dan somber zijn over de toekomst van het wielrennen in ons land. Hopelijk heb ik ongelijk.”

Al heeft Van Kessel ook een positieve noot in zijn betoog: “Gelukkig kan ik mij als Oranje ‘supporter/volger” verheugen op de Tour de France Femmes die maandag van start gaat. Daar gaat Nederland zeker scoren.”

RIDE Magazine
16 Reacties
11-08-2024 10:03
Ok, maar alleen maar zeggen dat het niet goed gaat heeft natuurlijk weinig nut. Je verwacht dan dat zo iemand ook aangeeft hoe het kan veranderen. Al weer een goede kans voor WF voor een gedegen achtergrond artikel. Ga eens praten met de verschillende betrokken partijen, wat vinden die van de staat van het Nederlandse wielrennen en hoe vinden zij dat het beter kan. Enkel roepen dat iets niet goed gaat kan iedereen.
    11-08-2024 11:00
    Kijk om je heen steeds minder wedstrijden en deelnemers het Nederlandse weg wielrennen is stervende en bijna dood. De development teams van Visma en Dsm doen amper mee in de Nederlandse 1.2 wedstrijden en TDT Unibet heeft slechts 6 Nederlandse renners enz enz enz. Blijkbaar is er geen behoefte meer aan en dan komt er een einde aan en heeft reanimeren geen zin meer helaas.
    11-08-2024 14:17
    Zelfs het continentale VolkerWessels rijdt tegenwoordig met veel buitenlanders. Nee Van Kessel heeft helemaal gelijk. En het is een beetje onzinnig om meteen ook met een oplossing moeten te komen. Eerlijk gezegd is er die er ook niet.
11-08-2024 11:17
We hebben topploeg(en) nodig met uitsluitend Nederlandse renners. Het kan overal, in jeugdploegen of goede ploegen op een iets lager niveau maar op topniveau moet het altijd maar één grote mix worden, uiteraard enkel vanwege commercieel belang. Dat commerciële belang moet eens aan de kant worden geschoven en de ogen moeten enkel gericht worden op Nederlandse renners. Het is niet dat het niet kan maar de wil ontbreekt gewoon. Het is echt niet zo dat er op dit moment weinig goede Nederlandse renners rijden op hoog niveau maar het is allemaal gewoon los zand. Een Nederlandse topploeg met uitsluitend Nederlandse renners en Nederlandse trainers met Nederlandse sponsoren voor de Nederlandse toekomst is hard nodig en zou geweldig zijn.
    11-08-2024 11:31
    Topploegen met een focus op 1 nationaliteit bestaan al lang niet meer (Lotto en Franse ploegen zijn écht een uitzondering tegenwoordig). Is ook totaal niet relevant. Het gaat om de lagen daar onder. Daar wordt je opgeleid, daar leer je het vak.

    Dus opleidingsploegen, pro contintental teams, maar vooral denk ik wedstrijden organiseren. Wieler wedstrijden organiseren in Nederland is letterlijk nog nooit makkelijk geweest vanwege allerlei regelgeving e.d. en de onwil van het lokale leven om hier voor te wijken.
    11-08-2024 14:16
    it's not exactly the same, but UNO-X (focussing on Norje and Danish) is working out quite nicely.
    11-08-2024 14:20
    @Thorsen dat is waar maar vervolgens moet je ook kansen krijgen om op WT-niveau te rijden en die mogelijkheid hebben jonge Nederlandse renners veel te weinig. Als we een procontiploeg hadden die wel Nederlandse renners durft op te stellen, zou het al een stuk beter zijn. Maar nee we zitten opgescheept met de rare kwiebus van een Tietema.
    12-08-2024 11:15
    Het probleem is ook wel Patrick, dat veel mensen dingen willen en vinden maar dat ze ook vinden dat anderen het maar moeten oplossen. Als alle mensen die op WF zitten iets zouden doen als vrijwilliger dan is het wielrennen in Nederland direct terug op de rails gezet...

    Er zijn niet genoeg wedstrijden, trainen is onveiliger dan vroeger, clubs vinden geen vrijwilligers, ... en ook niet onbelangrijk. Nederland heeft de allerbeste eendaagse renner van dit moment, maar die woont in België en toppers zien doet mensen naar een bepaalde sport gaan dus dat effect is misschien ook minder dan zou kunnen.
11-08-2024 16:11
Als je geen grote wedstrijden meer kan organiseren, kijk dan naar alternatieven.
Hill climbs, 10k/10 mijl tijdritten, veldrijden, mountainbike parcours afzetten en daar een wedstrijd houden.
In andere landen komen ook uit deze activiteiten profrenners op.
11-08-2024 19:38
Ik zeg het niet graag, maar ik denk dat over 5 tot maximaal 10 jaar het wegwielrennen in Nederland niet meer bestaat (en die tijdspanne is wrs nog ruim). Je kunt dan nog enkel op wat afgesloten parcoursen zoals Sloten, Tom Dumoulin Bike Park, rondjes rijden.
11-08-2024 14:49
DE Kes heeft wel een punt dat we weer achter de muziek aanlopen. Bij de mannen zit we achter in de groep nog net niet op het kantje. Jammer dat TdT met zoveel buitenlanders werkt had ook het Roompot effect kunnen hebben. Om over het BEATcycling verhaal maar te zwijgen

Bij de vrouwen gaat het nog goed maar de concurrentie wordt steeds sterker. We moeten bij zowel vrouwen als mannen opletten dat we niet lossen.
Met alle respect voor Anna van der Breggen maar dit had niet meer op moeten stappen. Ze doet dit uit pure armoede voor haar ploeg
11-08-2024 15:22
Als je naar de basis kijkt, het dagelijkse fietsen, begint daar al de malaise. Ik verwacht een grote neergang als het zo doorgaat met e-bikes en fat bikes.
11-08-2024 19:02
Misschien eens goed kijken naar de wedstrijden voor de jeugd in Nederland. Deze vallen allemaal weg door een tekort aan motoragenten die de koers veilig moeten leiden. Hierdoor is er nauwelijks competitie. De basis en omkadering moet beter(gesloten circuit) Of er moet een ander concept komen om de jeugd warm te maken voor wielrennen.
    11-08-2024 21:31
    Al eens van de Toekomst of Talentcup gehoord. Mooie wedstrijden op afgesloten omlopen dit jaar in Limburg 3 keer , Groningen, Noord Holland en Kop van Overijssel. Geen politie maar begeleiding van o.a. het MBT Assen
    11-08-2024 21:49
    Heel mooi initiatief Kaj. Hopelijk kan dat lang blijven bestaan. Echter is de landelijke omkadering, die mijn inziens geleid moet worden door de knwu, ver te zoeken. Door externe sponsering waren/zijn veel koersen verloren gegaan. Dat moet beleidstechnisch beter weggezet worden. Bestaanszekerheid en hierbij ondersteuning van een bond wordt gevraagd. Lange termijn visie is gewenst. Daarna kun je bouwen aan een goede competitie voor jeugdrenners/ploegen. Zodat de doorstroom (op lange termijn) gewaarborgd wordt.
    11-08-2024 22:51
    Jeugdwedstrijden hebben geen motor begeleiding nodig.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine