Voorbeschouwing: Tirreno-Adriatico 2018
foto: LaPresse
woensdag 7 maart 2018 om 12:00

Voorbeschouwing: Tirreno-Adriatico 2018

De eerste echte Italiaanse wielerweek begon afgelopen zaterdag met Strade Bianche en gaat woensdag verder met Tirreno-Adriatico. Il corso che ti fa desiderare il Giro. De koers die je doet verlangen naar de Giro. Dwars door het Italiaanse landschap, van de Tyrreense Zee naar de Adriatische Zee. In het voorjaar o zo onvoorspelbaar met het grillige weer. De startlijst is om van te smullen. Wat kunnen we verwachten? WielerFlits blikt vooruit. Andiamo!

Historie
De Koers van de Twee Zeeën mocht in 1966 zijn eerste laureaat verwelkomen in de persoon van Dino Zandegu, door zijn zangkunsten ook wel ‘de Zingende Sprinter’ genoemd. Door de jaren heen mochten vele grote renners hun naam op de erelijst plaatsen. Grote slokop was de Belg Roger De Vlaeminck, die de koers van 1972 tot 1977 maar liefst zesmaal wist te winnen. En wat te denken van namen als Francesco Moser (1980 en 1981) en Giuseppe Saronni (1978 en 1982).

Het podium van 2015 – foto: Sirotti

Drie keer slaagde een Nederlander er in er met de overwinning in het eindklassement vandoor te gaan. In 1985 wist Joop Zoetemelk op 38-jarige leeftijd aan het langste eind te trekken. De andere twee Nederlandse winnaars komen uit een minder ver verleden. Zowel Erik Dekker als naamgenoot Thomas wisten te winnen in 2002 en 2006. In 2015 leek Bauke Mollema zich in dat illustere rijtje te scharen, maar hij kwam achttien seconden tekort op Nairo Quintana. Ook dit jaar zal Mollema het niet doen; hij kiest voor Parijs-Nice.

Na de opvallende eindzege van Greg Van Avermaet in 2016, toen de koninginnenrit afgelast werd en het eindigde in een spannende strijd om de eindzege met Peter Sagan, wist vorig jaar Nairo Quintana Tirreno-Adriatico te winnen. De kleine Colombiaan deed dat voor de tweede keer in zijn loopbaan. Hij is nog steeds de enige Colombiaan die deze wedstrijd in de 52 voorgaande edities wist te winnen. Quintana sloeg zijn slag in de bergrit naar Terminillio. De andere ritzeges gingen naar BMC (ploegentijdrit), Geraint Thomas, Peter Sagan (twee keer), Fernando Gaviria en Rohan Dennis.

Dennis mocht na zijn winst in de slottijdrit mee het eindpodium op als nummer twee, terwijl Thibaut Pinot derde werd. Met Tom Dumoulin (zesde) en Bauke Mollema (negende) stonden er twee landgenoten in de top tien. Met Primoz Roglic (vierde) eindigde nog iemand met een Nederlandse link bij de beste tien in het eindklassement.

Quintana won vorig jaar zijn tweede Tirreno – foto: Sirotti

Laatste tien eindwinnaars Tirreno-Adriatico
2008: flag-ch Fabian Cancellara
2009: flag-it Michele Scarponi
2010: flag-it Stefano Garzelli
2011: flag-au Cadel Evans
2012: flag-it Vincenzo Nibali
2013: flag-it Vincenzo Nibali
2014: flag-es Alberto Contador
2015: flag-co Nairo Quintana
2016: flag-be Greg Van Avermaet
2017: flag-co Nairo Quintana

Parcours
Organisator RCS heeft een typisch Tirreno-Adriatico-parcours uitgerold. De vaste ingrediënten zijn aanwezig: een ploegentijdrit ter opening, twee vlakke etappes voor de sprinters, twee ritten waar de puncheurs de ruimte krijgen, een aankomst bergop halverwege de koers en de afsluitende chrono in San Benedetto del Tronto. In tegenstelling tot vorig jaar zijn alleen de tweede en de derde etappe ‘omgewisseld’. Was vorig jaar de tweede etappe nog een rit voor de puncheurs en rit drie eentje voor de sprinters; dit jaar mogen de sprinters op dag twee hun gang gaan en krijgen de heuvelmannen op de derde dag een finale op maat.

Woensdag 7 maart – Etappe 1: Lido di Camaiore – Ploegentijdrit (21,5 km)

Sinds 2015 vormt Lido di Camaiore dé apartura van Tirreno-Adriatico. Lido di Camaiore, een gehucht dat valt onder de auspiciën van de gemeente Camaiore. De wieg van Francesco Chicchi stond er. De sprinter die in 2008 een etappe wist te winnen, toen in San Benedetto del Tronto nog een rit in lijn finishte. In 2015 was er nog een individuele tijdrit, beter gezegd een proloog, die gewonnen werd door de inmiddels gestopte Adriano Malori. Daarna is een ploegentijdrit uitgezet; beide keren kwam deze op het conto van BMC. Dit jaar is de chrono voor ploegen iets korter, maar of dat BMC ervan weerhoudt een hattrick te completeren, is zeer de vraag.

Start: 14.00 uur
Finish: 16.10 uur

Donderdag 8 maart – Etappe 2: Camaiore – Follonica (167 km)

De tweede rit gaat in zuidelijke richting langs de kust. Vanuit het vertrek in Camaiore volgt de eerste beklimming van deze rittenkoers, maar dat zal de sprinters geen angst inboezemen. Het verloop van de koers volgt de kust van de Tyrreense Zee naar Follonica, waar er waarschijnlijk gesprint kan worden om de overwinning. Follonica, van waaruit je Elba (het grootste eiland van de Toscaanse archipel kan zien) is een badplaats. Aan de boulevard is de laatste rechte lijn meer dan een kilometer lang. Ruim baan voor de rappe mannen dus!

Start: 12.10 uur
Finish: 16.05 – 16.25 uur

Vrijdag 9 maart – Etappe 3: Follonica – Trevi (234 km)

Etappe drie is de langste etappe van deze rittenkoers. In een grote ronde zou dit een overgangsetappe genoemd worden. Deze kilometers, allemaal in oostelijke richting, moeten nu gemaakt worden om daadwerkelijk de Adriatische Zee te bereiken. Onderweg liggen drie beklimmingen, waarvan de Passo del Lume Spento na 76 kilometer de langste is. Bovenaan de vierde klim van de dag ligt de finishstreep.

Deze slotklim naar Trevi is 2,5 kilometer lang en op te delen in twee stukken. De eerste kilometer is gemiddeld 3,3%, waarna de pas echt steile stroken komen. De laatste 1500 meter kunnen in drieën geknipt worden. Van 1500 tot 1000 meter is het 11,8% steil, met een piek tot 16%. Daarna volgen 500 meter van gemiddeld 7%, met een stukje naar beneden. Maar dan is het nog niet over, in de laatste 500 meters stijgt het percentage tot gemiddeld 15,9%, met een maximum van 20% in de allerlaatste meters voor de finish. Explosiviteit? Dat is wel handig om hier een korte klassering te rijden. Na de ploegentijdrit gaan hier de nodige renners tijd verliezen in de strijd om de eindwinst.

Start: 10.05 uur
Finish: 15.55 – 16.35 uur

Zaterdag 10 maart – Etappe 4: Foligno – Sasso Tetto (219 km)

De zaterdagetappe is traditioneel de koninginnenrit van Tirreno-Adriatico. Opnieuw rijdt het peloton oostwaarts, maar deze keer wordt wel het (hoog)gebergte opgezocht. Onderweg wordt het heuvelachtige binnenland aangedaan, maar het klapstuk volgt met de slotklim naar skigebied Sarnano Sassotetto. Het constante op en af-gehalte in gedurende de rit zal de renners afmatten, evenals de lengte van bijna 220 kilometer.

De slotklim naar Sassotetto is 14,2 kilometer lang aan een gemiddeld stijgingspercentage van 5,8%. Het steilste gedeelte (rond kilometer 8 à 9 van de klim) is 12%, maar over het algemeen is deze col een ‘loper’. Hier gaat het klassement in een plooi vallen. Goed positioneren in de rangschikking is nodig, want de kans is groot dat enkel in de afsluitende tijdrit nog verschillen gemaakt kunnen worden.

Start: 10.25 uur
Finish: 15.50 – 16.30 uur

Zondag 11 maart – Etappe 5: Castelraimondo -Filottrano (178 km)

De meest emotionele etappe zal de vijfde zijn. Deze is namelijk opgedragen aan de vorig jaar overleden Michele Scarponi. Ter eerbetoon aan de Italiaanse klimmer, die vorig jaar nog vijftiende werd in het eindklassement, ligt de finish op zondag in Filottrano, waar Scarponi begraven ligt.

De rit zelf staat bekend om haar muri, de korte maar steile beklimmingen, in de regio Marche. Na een kilometer of zeventig bereikt de koers de Adriatische kust, ter hoogte van Civitanova Marche. Daarna gaat het een heel deel in noordelijke richting langs de zee, waarna het binnenland weer opgezocht wordt. In de laatste zestig kilometer liggen vier gecategoriseerde beklimmingen. Er is een plaatselijke ronde van 16,1 kilometer rond Filottrano, dat twee keer afgelegd moet worden. Daarin zit vijf kilometer voor de streep de Muro di Filottrano, met stroken tot 15%. De finish wordt nooit bereikt in die lokale rondjes, omdat 500 meter daarvoor afgeslagen wordt. Na de derde passage van de Muro gaat het wel richting de omhooglopende aankomstlijn. De laatste 500 meter gaan aan 6,5%.

Start: 11.50 uur
Finish: 16.00 – 16.25 uur

Maandag 12 maart – Etappe 6: Numana – Fano (153 km)

De zesde etappe is de tweede kans voor de aanwezige sprinters. Zij zullen na de start in Numana, een kustplaats aan de oostkust van De Laarseen relatief korte etappe van 153 voorgeschoteld krijgen met de nodige hoogtemeters in de eerste 110 kilometer. Veel schrik zal het niet opleveren. De laatste veertig kilometer zijn nagenoeg vlak. In finishplaats Fano, dat een rijke historie heeft met Keizer Augustus en bekend staat om de commercie, de industrie en de jacht- en vissershaven, worden twee lokale rondes van 12,8 kilometer afgelegd. De rappe mannen worden dus uitgebreid in de gelegenheid gesteld om alles eens te verkennen. Dan zullen zij ook weten dat de laatste bocht op 350 meter van de finish ligt. Relatief kort op de streep, dus een goede plaatsing is noodzakelijk.

Start: 12.35 uur
Finish: 16.00 – 16.25 uur

Dinsdag 13 maart – Etappe 7: San Benedetto del Tronto – Individuele tijdrit (10 km)

Tirreno-Adriatico wordt traditioneel afgesloten met een individuele tijdrit in San Benedetto del Tronto. Het 10,05 kilometer lange traject is biljartvlak en kent weinig bochten. Ideaal dus voor de mannen die het verschil kunnen maken met de grote plaat. Kan hier nog een wissel van de wacht plaatsvinden voor het algemeen klassement?

Start: 13.00 uur
Finish: 16.10 uur

Favorieten
Alle achttien WorldTour-ploegen komen aan het vertrek in Lido di Camaiore. Zij krijgen gezelschap van wildcard-ploegen Gazprom-Rusvelo, Israel Cycling Academy, Nippo-Vini Fantini-Europa Ovini en Wilier Triestina-Selle Italia. Met Greg Van Avermaet en Vincenzo Nibali staan twee oud-winnaars aan de start.

Rohan Dennis droeg vorig jaar al eens de blauwe leiderstrui – foto: Sirotti

Na zijn tweede plaats van vorig jaar mikt Rohan Dennis dit jaar op meer. Gezien de kracht van BMC in de ploegentijdritten en zijn eigen kracht om de tijdrit in San Benedetto del Tronto te winnen, moet de Australiër voornamelijk in de enige bergrit opletten. Veel vertrouwen zal de Abu Dhabi Tour, waarin hij uit de leiderstrui gereden werd, Dennis niet gegeven hebben. Daar miste hij echt de kracht om de favorieten bergop te volgen. Aanvankelijk zou Richie Porte het kopmanschap dragen in Tirreno-Adriatico, maar hij heeft ziek af moeten zeggen. Greg Van Avermaet (ritsucces) en Damiano Caruso (klassement) zijn twee andere renners om op te letten binnen BMC.

Tom Dumoulin zint op revanche na zijn mislukte Abu Dhabi Tour – foto: LaPresse – Massimo Paolone

Iemand anders die niet zo’n goed gevoel over zal hebben gehouden aan de Abu Dhabi Tour, is Tom Dumoulin. De Limburger kende twee keer materiaalpech in de ritten dat het voor hem móést: de tijdrit en de bergetappe. De frustratie spatte ervan af, maar die heeft hij in Strade Bianche (21ste) weg kunnen trappen. Als Girowinnaar wordt er veel verwacht van Dumoulin. Kan hij de Italiaanse verwachtingen waarmaken? Een schrale troost voor de Sunweb-kopman was dat Wilco Kelderman de rol van leider van de ploeg goed overnam in Abu Dhabi. Hij eindigde knap als tweede in het klassement daar en hier in Tirreno-Adriatico rijden beiden weer samen. “Tom heeft nu twee keer pech gehad, maar hij is gewoon een stapje beter”, vertelde Kelderman. “Ik denk dat we allebei heel goed voor de dag kunnen komen in de Tirreno en daar een mooi blok kunnen vormen.”

Froome werd tiende in de Ruta del Sol – foto: Sirotti

Chris Froome is ook aanwezig. Na zijn veelbesproken seizoensdebuut in de Ruta del Sol, waarin hij tiende werd, is de storm een beetje gaan liggen. De Brit voert de rangen van Sky aan, al heeft de sterrenformatie meerdere paarden om op te wedden. Michal KwiatkowskiGeraint Thomas en ook Gianni Moscon kunnen in Italië uit de voeten in de bergen, terwijl de ondersteuning komt van onder meer Jonathan Castroviejo en Vasil Kiryienka.

Romain Bardet is in vorm – foto: Sirotti

De Franse hoop is gevestigd op Romain Bardet. Hij is de vooruitgeschoven renner bij AG2R La Mondiale en toonde afgelopen weekend in Strade Bianche aan in topvorm te verkeren. Achter Tiesj Benoot snelde hij in de modder naar de tweede plaats. Het wordt de eerste kennismaking voor Bardet met Tirreno-Adriatico, die de laatste seizoenen (als Fransman niet geheel onlogisch) koos voor Parijs-Nice. Hij mag zich tot de topfavorieten scharen, maar de ploegentijdrit is in zijn nadeel. Hoe ver komt Bardet?

Miguel Ángel López is met Astana in de breedte ijzersterk – foto: Sirotti

BORA-hansgrohe was sterk vertegenwoordigd in de klimetappe van de Abu Dhabi Tour. De twee mannen die daar ten tonele verschenen, Rafal Majka en Davide Formolo, zijn hier ook van de partij. Zij krijgen bijval van Leopold König en kunnen een serieuze rol van betekenis gaan spelen. Miguel Ángel López wist de BORA-mannen echter af te troeven op Jebel Hafeet. De Colombiaan was daar als enige in staat om Alejandro Valverde bij te houden. Hij werd uiteindelijk derde in het algemeen klassement, een week nadat hij in de Ronde van Oman tweede werd. Gaat hij nu voor de hoogste trede? Met Dario Cataldo, Tanel Kangert, Alexey Lutsenko en Moreno Moser heeft Astana hier een sterke formatie opgetrommeld.

Vincenzo Nibali en Sonny Colbrelli – foto: LaPresse

Vincenzo Nibali is al genoemd als oud-winnaar. De ervaren Haai zal namens Bahrain Merida zich willen tonen. Hij rijdt dit jaar de Tour de France en dat is bij veel Italianen in het verkeerde keelgat geschoten. Weet hij hier iets daarvan goed te maken bij het thuispubliek? Dit jaar reed Nibali nog geen top-10 in een eindklassement. Met Domenico Pozzovivo beschikt de ploeg over nog een troef. Een andere Italiaanse favoriet is Fabio Aru, die dit seizoen uitkomt voor UAE Emirates.

Wat kan Bob Jungels? – foto: LaPresse – Fabio Ferrari

Bij de Belgische ploegen zal ritsucces het hoofddoel zijn. Lotto Soudal draaft op met Strade Bianche-strijder Tiesj Benoot. Victor Campenaerts zal alles zetten op de afsluitende chrono. Quick-Step Floors heeft met Bob Jungels iemand die voor een mooie klassering in het klassement kan gaan. De Luxemburger krijgt voornamelijk renners met zich mee die zich voorbereiden op het klassieke voorjaar. Mitchelton-Scott zet haar geld op Adam Yates. Katusha-Alpecin heeft Simon Spilak en José Goncalves in de gelederen.

Landa wil namens Movistar Quintana opvolgen – foto: Sirotti

Movistar heeft een titel te verdedigen, maar doet dat zoals gezegd zonder Nairo Quintana. Met Mikel Landa hebben de Spanjaarden wel een absolute kopman, die met Andrey Amador, Nelson Oliveira en Jaime Roson prima ondersteuning mee krijgt. Bij Dimension Data wordt Louis Meintjes naar voren geschoven, terwijl Rigoberto Urán de kopman is van EF Education First-Drapac. Met Simon Clarke en Daniel Moreno beschikt de ploeg-Vaughters over een sterk blok. Vanuit Nederlandse hoek is het uitkijken naar George Bennett en Primoz Roglic. De Nieuw-Zeelander en de Sloveen vormen een sterk tweetal dat voor een goed klassement kan gaan. Met Jos van Emden heeft LottoNL-Jumbo een belangrijke troef meegenomen voor de ploegentijdrit, en mogelijk ritwinst op de slotdag.

Sprinters
Wereldkampioen Peter Sagan kon geen potten breken in Strade Bianche, maar heeft goede herinneringen aan Tirreno-Adriatico. Hij vindt hier genoeg ritten die hem op het lijf geschreven zijn. Waartoe is de Slowaak in staat? Sonny Colbrelli is de sprinter van dienst bij Bahrain Merida. De Italiaan reed dit seizoen acht koersdagen; allemaal in de top-10. In de Dubai Tour won hij op Hatta Dam, wat hem ook favoriet maakt op enkele aankomsten in deze Tirreno. Wat te denken van Fernando Gaviria, die tot nu toe in elke rittenkoers die hij dit seizoen reed een etappe wist te winnen.

Zien we Sagan nu ook juichen op Europees grondgebied? – foto: Sirotti

Marcel Kittel besloot op het laatste moment zijn programma om te gooien. Hij liet Parijs-Nice schieten en koos voor Tirreno-Adriatico, omdat hier zeker twee sprintkansen zijn. De seizoensstart loopt nog niet voor hem. Kan hij in Italië het tij keren? Sacha Modolo zagen we dit jaar wel al juichen. Eén keer was dat onterecht, toen was Thomas Boudat sneller, en één keer wel terecht. LottoNL-Jumbo zet alle lottoballen in op Danny van Poppel, die al heeft laten zien te kunnen wedijveren met de topsprinters. Daaronder mogen we ook Mark Cavendish (Dimension Data) scharen.

Danny van Poppel is de sprinter bij LottoNL-Jumbo – foto: Marcel Koch

Andere namen van sprinters om op te letten zijn Giacomo Nizzolo (Trek-Segafredo), Caleb Ewan (Mitchelton-Scott), Edvald Boasson Hagen (Dimension Data), Jakub Mareczko (Wilier Triestina-Selle Italia), Jens Debusschere (Lotto Soudal) en Kristian Sbaragli (Israel Cycling Academy).

Favorieten volgens WielerFlits
**** Miguel Ángel López
*** Mikel Landa, Tom Dumoulin
** Chris Froome, Romain Bardet, Primož Roglič
* Michal Kwiatkowski, Wilco Kelderman, Rohan Dennis, Geraint Thomas

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)

Weer en TV
Tirreno-Adriatico begint – net als Parijs-Nice – met regen. De ploeg die de meeste risico’s durft te nemen in Camaiore zal daar profijt van hebben. Na 15.00 uur stopt het met regenen, dus wellicht hebben de ploegen die laat starten een drogere weg tot hun beschikking. Donderdag, vrijdag en zondag is het droog, met een aardige zuiderwind. De temperatuur schommelt deze dagen tussen de 11 en 14 graden Celsius. Voorlopig zijn de weersvoorspellingen niet zo dat gevreesd hoeft te worden dat er sneeuw valt tijdens de koninginnenrit.

Zondags, als het peloton de oostkant van het land bereikt, gaat de temperatuur richting de 20 graden Celsius. Het is dan ook zeker niet onmogelijk dat de zon doorbreekt. Op maandag zakt de temperatuur weer richting de 14 graden Celsius en neemt de kans op buien toe. De afsluitende tijdrit in kustplaats San Benedetto del Tronto wordt vooralsnog in droge weersomstandigheden gereden. De temperatuur is dan ongeveer 14 graden Celsius, met een noordenwind. (Buienradar)

Eurosport heeft de exclusieve rechten voor Tirreno-Adriatico in Nederland en België. De sportzender zendt dagelijks de koers uit op het eerste én het tweede kanaal. Dagelijks begint de uitzending om 13.30 uur. Alleen op de openingsdag (woensdag) is 14.00 uur het aanvangstijdstip van de uitzendingen.

[poll id=”744″]

RIDE Magazine
60 Reacties
05-03-2018 22:20
Tuubke +1
Van Jungels verwacht ik ook wel wat.
06-03-2018 08:45
Bwoa Jungels, vorig jaar was het niet veel soeps.
06-03-2018 09:33
Amador. Prima rondje die voor hem. Zal Landa in die laatste afsluitende tijdrit voorbij steken
06-03-2018 10:10
Jammer van de competitievervalsende ploegentijdrit natuurlijk, voor de rest best een mooi rondje.
06-03-2018 10:15
Hoezo competitie vervalsend ? Wielrennen is nog steeds een teamsport, ploegenspel en een ploegentijdrit horen daar ook bij.
06-03-2018 11:09
Objectief gezien is Dumoulin hier volgens mij gewoon de topfavoriet. Ploegentijdrit, zijn ze WK in, met behoorlijk wat renners die hier ook starten, een individuele tijdrit, is hij zelf WK in, en één bergop aankomst, na een relatief vlakke etappe. Precies de etappes waar hij in de Giro die hij won het sterkst was. Ik snap niet waarom Lopéz meer favoriet zou zijn, vormpeil misschien, maar is daar in deze periode al zoveel over te zeggen?
06-03-2018 11:23
D Impey outsider rijdt erg sterk tot nu toe.Alles kunner.
06-03-2018 11:29
@ skylimit,

'nog steeds' een teamsport ?!? Bij mijn weten is wielrennen nooit een teamsport geweest.
Je beoefent het in team, maar het blijft wel een individuele sport. Vandaar ook dat een ploegentijdrit competitievervalsend is. En versta mij niet verkeerd, ik vind het een prachtige discipline, maar niet wanneer je het laat meetellen voor een klassement!
06-03-2018 11:45
Gaat Benoot geen klassement rijden? Een top 10 plaats moet hij wel kunnen halen, toch?
06-03-2018 13:08
@leor16 wielrennen is voor mij wel een teamsport. Froome wint anders nooit de Tour de France zonde hulp. Groenewegen komt nooit aan sprinten toe zonder zijn ploeggenoten.
Vandaar ook dat een ploegentijdrit onderdeel is/kan/moet zijn van een meerdaagse etappekoers. Net als sprinters-berg/heuveletappes/individuele tijdritten heeft een ploegentijdrit invloed op een algemeenklassement, maar is zeker niet alles bepalend.
06-03-2018 13:13
@leor
Ploegen zijn niet voor niets uitgevonden, alles moet kloppen en geolied draaien, prachtige discipline alleen veel te kort.
06-03-2018 13:46
@ schipperaar & skylimit,

Het staat jullie natuurlijk vrij een mening te hebben die niet strookt met de realiteit.

Maar het feit blijft dat het nergens op slaat om een individuele ranking op te maken van de combinatie van een prachtige discipline als een ploegentijdrit (= een pure ploegsport) met de rest van het wielrennen (= een individuele sport in teamverband).

Om een omgekeerd voorbeeld te geven (kwestie van het duidelijk te maken), we mixen een pure ploegsport en voegen er een individuele discipline aan toe:
Voorafgaand aan een voetbalmatch mogen alle speler met de bal jongleren, de ploeg van de speler die dit het langst vol houd, start met een 1-0 voorsprong.

Ondanks dat dit best leuk kan zijn, lijkt het me duidelijk dat dit maar weinig met voetbal heeft te maken. Net zoals een ploegentijdrit niet thuis hoort in een rittenwedstrijd.
06-03-2018 14:02
@leor
Misschien een idee om de renners in een rit om de twee minuten te laten starten als je het zo graag individueel wilt houden al ben ik bevreesd dat ze toch weer stiekem samen gaan grouperen wat niet strookt met de realiteit natuurlijk meen ik.
06-03-2018 14:36
@ schipperaar, leuk om te lezen dat je blijkbaar geen argumenten hebt.

Benieuwd of EBH na het uitrijden van de SB stilaan wat aan vorm gewonnen heeft, na deze Tirreno zou hij dan toch nog klaar kunnen zijn voor MSR. Vooral in de rit naar Filottrano hoop ik dat hij zijn neus aan het venster zal steken.
06-03-2018 15:43
@ leor: ik vind die vergelijking met voetbal juist een tegenargument voor jouw stelling. Daar gebeurt toch precies wat jij beschrijft, alleen dan na een wedstrijd bij de penalties. Als het gelijk blijft, dan is er uiteindelijk één speler die de beslissende moet nemen. Mist die (in z'n eentje, daar krijgt hij geen enkele hulp van z'n team bij), dan verliest het hele team de wedstrijd. Dus ook daar wordt teamprestatie, met individuele prestatie met elkaar gemixt. En dat is prima natuurlijk. Net als in het wielrennen, ook daar hebben de team- en individuele prestaties invloed op de uiteindelijke uitslag van de wedstrijd.
06-03-2018 15:53
@ lnnrt,

Penalty's na een wedstrijd zijn er enkel omdat er slechts 1 winnaar kan zijn, en men nu eenmaal niet 'eeuwig' kan blijven verder voetballen tot er iemand een goal maakt. Om in wielrennen ex aequo's te voorkomen hebben we genoeg andere zaken (foto-finish, plaatsen, cijfers na de komma in de TT, ...), dus daarvoor speciaal nog een competitievervalsende ploegentijdrit toevoegen hoeft voor mij niet. ;)
06-03-2018 16:00
Het punt was toch niet hoe een gelijkspel kan worden voorkomen, je punt is dat individuele rankings niet mogen worden beïnvloed door een pure ploegprestaties. En dat is wat er bij het voetbal omgekeerd gebeurt met penalties. Er wordt een ploegen ranking opgemaakt, die wordt beïnvloed door een pure individuele prestatie. Als je voetbal als voorbeeld wilt gebruiken, dan hadden ze geen penalties moeten gebruiken, maar bijvoorbeeld zo vaak mogelijk met het team hooghouden ofzo. Maar ze gebruiken penalties, en dus heeft het één invloed op het ander, en gaat je vergelijking dus mank.

Edit: Enfin, het is duidelijk, jij vindt het competitievervalsing als het één het ander beïnvloed. Ik vind het juist competitieverrijking dat het één, het ander beïnvloed. Je moet als individu in het beste team zien te zitten, en je moet als team de beste individuen zien te hebben.
06-03-2018 16:36
@ lnnrt,

Het punt is, dat je appels met peren vergelijkt, aangezien penalty's enkel genomen worden als de wedstrijd in een gelijkspel eindigt én in het geval dat er 1 winnaar moet zijn. Het is een makkelijke manier om een probleem (er is geen winnaar) op te lossen.

Een ploegentijdrit in een rittenkoers, lijkt me daarom niet echt vergelijkbaar met jouw 'punt'.

ik wil @ schipperaar trouwens nog toevoegen, dat ik nergens vermeld heb dat ik wielrennen een puur individuele sporten wil 'houden' (ik vermoed dat je bedoelde wil 'maken', aangezien wielrennen geen puur individuele sport is).
De ploegmaats hebben nu eenmaal een invloed op de prestatie van het individu, dat is net 1 van de leuke kanten aan de sport. (zoals vb. in de sprintvoorbereiding, of een knecht die bergop tempo kan blijven maken)
Dat is echter nog heel wat anders dan wanneer de prestatie van het individu volledig afhankelijk is van de prestatie van de ploegmaats. (zoals bij een ploegentijdrit)

Het is natuurlijk vreemd dat er wel commotie ontstaat als een renner op de laatste beklimming weg rijdt van zijn concurrenten nadat zijn team de wedstrijd 'dood' controleerde.
Maar als diezelfde renner tijd zou winnen in het INDIVIDUELE klassement omdat zijn ploegmaats rapper rijden, dan de ploegmaats van zijn concurrenten, dan noemt men dat een verrijking ...

edit:

"Je moet als individu in het beste team zien te zitten, en je moet als team de beste individuen zien te hebben."

Dat is denk ik een goede samenvatting van het grootste nadeel aan een ploegentijdrit, dat alles kan gereduceerd worden tot geld. En dat sterke teams (= rijke teams) alleen maar sterker gaan worden, want wie wil er nog rijden in een zwakker team, waar de kansen op individueel succes sterk verlaagd zijn?
06-03-2018 19:54
Waarom zou sunweb hier de TTT kunnen winnen van BMC??? Lijkt me uitgemaakte zaak dat BMC morgen wint!!!!
06-03-2018 20:29
@leor 16
Het komt toch de spanning ten goede dat de mindere klimmers de lichtere mannetjes dwingen tot aanvallen? Dat wil je toch niet wegnemen? Gaat ook niet gebeuren want dit was er al in de tijd van Anquetil. In het geval van BMC, met de ploeg dat ze de ploegentijdrit winnen hebben ze dan weer geen ondersteuning in de bergen.
06-03-2018 20:38
@Samlambeej
Inderdaad, uiteindelijk is het aan de ploegleider om de ideale mix te vinden tussen alle verschillende disciplines binnen een ronde (TTT, klimwerk, waaierrijden etc).
Met 4 Tony Martins en 4 Cancellara's in je team ga je als kopman de Tour niet winnen.
06-03-2018 20:40
Sky ook wel heel sterk voor de TTT
06-03-2018 21:41
Hoop vooral dat Teunissen weer net zo lekker tekeer gaat in die TTT als op het WK ! Zo, dan gaat er weinig aan te doen zijn voor de rest.
06-03-2018 22:05
@rv teunissen ? die rijdt een individuele tijdrit, maar dan in parijs-nice;)
06-03-2018 22:16
Mocht Froome hier een etappe winnen, zou het een perfect protest zijn als ploegen onderling afspreken dat de tweede in de dag uitslag juichend over de streep komt. Schoot me ineens te binnen bij het zien van de foto van dit artikel..

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine