Voorbeschouwing: Ronde van Oostenrijk
zondag 5 juli 2009 om 13:46

Voorbeschouwing: Ronde van Oostenrijk

Terwijl in Frankrijk nu de Tour de France wordt verreden, gaan ze vandaag ook van start in de Ronde van Oostenrijk. Daar rijden namens een aantal ploegen onder meer de renners die niet goed genoeg waren bevonden voor de Tour-selectie. Er staan zeker een aantal mooie etappes op het programma, zo moet er morgen gefinisht worden op de gevreesde Kitzbüheler Horn.

Parcours
Etappe 1: Dornbirn – Messepark Dornbirn 141,9 km
De eerste etappe is een relatief makkelijke etappe, met slechts een aantal obstakels die overwonnen moeten worden. Vrij vroeg in de etappe duikt de Thüringer Berg op, een berg van de derde categorie met een steile afdaling. Niet veel later volgt de eerste van de twee bergjes van de vierde categorie, en op 50 kilometer van de streep ligt de laatste bergprijs. Daarna is het nagenoeg vlak tot aan de finish wat de kans op een massasprint zeer groot maakt.
Profiel

Etappe 2: Landeck – Kitzbüheler Horn 183,2 km
Het klassement van de Ronde van Oostenrijk wordt vroeg in de wedstrijd al in vrij definitieve vorm
gegoten. Zo is de tweede etappe tot aan de voet van de Kitzbüheler Horn een makkelijke etappe, maar de slotklim is verschrikkelijk. De Kitzbüheler Horn is slechts 9,8 kilometer lang maar kent een stijgingspercentage van bijna 13%. Vorig jaar werd deze beklimming ook gedaan toen was Chris Anker Sörensen de sterkste, maar hij rijdt dit jaar de Tour.
Profiel

Etappe 3: Kitzbühel – Prägraten a. Grosvenediger 183,7 km
De derde etappe is de organisatie uitgeroepen tot de koninginnerit van de Ronde van Oostenrijk en dat kan ook wel kloppen. Vanuit de start gaat het gelijk omhoog tot na 15,6 kilometer de top van de Pass Thurn (3e categorie) is bereikt, daarna volgt een afdaling en een vlak stuk tot de beklimming van de Fuschertörl. De Fuschertörl is een beklimming van bijna 20 kilometer en brengt de renners tot 2428 meter hoogte, maar dat is niet het dak van de Ronde van Oostenrijk. Na de Fuschertörl krijgen de renners eerste een korte afdaling en dan volgt Hochtor die op 2504 meter hoogte ligt.

Het laatste gedeelte van de etappe is een stuk makkelijker dan het eerste gedeelte, want na de Hochtor volgt eerst een afdaling van 35 kilometer tot aan de voet van de Iselsberg (3e categorie). Wanneer de Iselsberg achter de rug is volgt er een korte afdaling, en vervolgens loopt het eerst vals plat omhoog tot aan de voet van de Virgen. De Virgen zelf is ingedeeld als een tweede categorie klim, maar is niet heel erg lang, hij is ook niet het eindpunt van deze etappe. Het is na de top van de Virgen nog een goede acht kilometer aan de finish, dus gelosten kunnen nog terugkeren.
Profiel

Etappe 4: Lienz – Wolfsberg 217,2 km
Met de vierde etappe zullen alle niet-klimmers zeer blij zijn, want er hoeven maar drie klimmetjes overwonnen te worden. Vrij vroeg in de wedstrijd ligt de eerste van de drie obstakels, na 14,4 kilometer wordt de top van de Gailbergstalle (2e categorie) bereikt. Met de Abtei (2e categorie), na 155,6 kilometer en de Griffener Berg (3e categorie) na 198,5 kilometer lijkt dit een etappe voor de sprinters.
Profiel

Etappe 5: Wolfsberg – Judendorf 138,9 km
Een relatief korte overgangsetappe, die geschikt lijkt voor de vluchters. Vanuit de start loopt het gelijk omhoog totdat na 20,8 kilometer de Pack (2e categorie) is bereikt, dan is er lange afdaling waarin de gelosten weer terug kunnen keren. Op 51 kilometer van de streep beginnen de drie lokale rondes van ongeveer 17 kilometer. Tijdens het rondje is de Plankenwarth (3e categorie) de beklimming die opgereden moet worden, na de klim volgt nog een lang stuk vlak wat de kans op een sprint vergroot.
Profiel

Etappe 6: St. Pölten – Horn 189 km
Met de tijdrit voor de boeg zullen de renners die hoog staan in het klassement, zich niet al te veel willen inspannen en daar is de zesde etappe ook uitermate geschikt voor. De zesde etappe kent drie beklimmingen, twee van de derde categorie en één van de vierde, al te lastig zal het dus niet worden. Op 21,5 kilometer van de streep ligt de top van de laatste beklimming (3e categorie), dus er kan eventueel nog een aanval op de leiderstrui worden geplaatst.
Profiel

Etappe 7: Podersdorf – Podersdorf 26,3 km
De tijdrit valt niet superveel over te zeggen, hij is niet lang met zijn 26,3 kilometer, maar lang genoeg om een verschil te maken. Volgens het profiel is de tijdrit ook zo vlak als een biljartlaken, wat dus betekent dat de mannen met echte power in de benen het verschil kunnen maken.
Profiel

Etappe 8: Podersdorf – Wien 124,3 km
De Ronde van Oostenrijk kent ook zijn Champs Elysees etappe en dat is ook te zien aan het profiel. Het eerste gedeelte van de etappe is nog een beetje heuvelachtig, maar de laatste 50 kilometer zijn zo vlak als het maar kan. Hopelijk krijgen we net als in de Tour hier een mooie winnaar op de Champs Elysees.
Profiel

Favorieten
Vorig jaar ging de zege naar Thomas Rohregger maar die is niet van de partij deze editie, dat betekent dat we een nieuwe winnaar krijgen. Een opvallende naam die op de startlijst staat is Kevin Seeldraeyers, de nummer veertien van de voorbije Giro. Na de Giro heeft hij eerste een tijd gerust en vervolgens de Ster Elektrotoer en BK gereden, het is te hopen voor hem dat hij niet in vorm moet komen, want hij moet er vanaf dag twee al staan, wil hij winnen.

Een andere iets minder bekende naam, die kans maakt op de eindoverwinning is de Italiaan Giampaolo Caruso. Hij werd vorig jaar vijfde in de Ronde van Oostenrijk, maar een aantal man die voor hem eindigden vorig jaar, zijn er nu niet meer bij. Met zijn vorm zit het wel goed, gezien zijn derde plek in de Route du Sud twee weken geleden en de zevende plek in de Giro dell’Appennino.

Aangezien Fuji-Servetto niet voor de Tour de France is uitgenodigd, maar wel voor de Ronde van Oostenrijk, hebben ze daar een sterke selectie heen gestuurd. Zo rijden daar Juan José Cobo en Frederik Kessiakoff mee en zij hebben allebei al laten zien dat ze bergop goed mee kunnen. Cobo won onder meer een etappe in de Vuelta Castilla y Leon voor onder meer Menchov, Leipheimer en Contador.

Het is misschien een beetje te optimistisch, maar misschien maakt zelfs Koos Moerenhout een kans op de overwinning. Hij is momenteel in zeer goede vorm, gezien zijn prestaties op het afgelopen NK en het is hem natuurlijk ook wel gegund. De Tour liep hij mis, maar hopelijk kan hij hier zijn benen laten spreken en de leiding van Rabobank laten zien dat hij toch wel mee moest.

Deelnemende teams
Team Milram (DUI) – Markus Fothen
Quick-Step (BEL) – Kevin Seeldraeyers/Dario Cataldo
Rabobank (NED) – Koos Moerenhout/Graeme Brown
Silence-Lotto (BEL) – Jelle Vanendert/Jonas Ljungblad
Team Katusha (RUS) – Laszlo Bodrogi/Ben Swift
Fuji-Servetto (SPA) – Frederik Kessiakoff/Juan José Cobo
Team Columbia (USA) – Michael Albasini/Andre Greipel
Garmin-Slipstream (USA) – Huub Duyn
Cervélo TestTeam (ZWI) – Xavier Florencio/Martin Reimer
Diquigiovanni (VEN) – Leonardo Bertagnolli/Alessandro Bertolini
Amica Chips-Knauf (SMO) –
Ceramica Flaminia (IRL) – Giampaolo Caruso/Filippo Simeoni
ISD (ITA)- Ruslan Pidgornyy
Team Vorarlberg (OOS) – Sebastian Siedler/Wim Vanhuffel
Elk Haus (OOS) – Markus Eibegger/Steffen Radochla
Arbö-KTM (OOS) –
RC Arbö (OOS) –

Nederlanders en Belgen
De Nederlanders die meedoen aan de Ronde van Oostenrijk zijn zoals vaak te vinden bij Rabobank, zij hebben dit keer een vrij Nederlands georiënteerde selectie naar Oostenrijk gestuurd. Bram de Groot, Rick Flens, Koos Moerenhout, Kai Reus, Bram Tankink en Pieter Weening vormen samen met Huub Duyn van Garmin-Slipstream en Michiel Elijzen van Silence-Lotto het Nederlandse gedeelte.

De Belgen zijn bij Quick-Step niet goed vertegenwoordigd, de Belgische ProTour ploeg stuurt er met Kevin Seeldraeyers en Dries Devenyns slechts twee naar Oostenrijk. Broer Silence-Lotto doet het dan toch beter met Olivier Kaisen, Bart Dockx, Gorik Gardeyn, Roy Sentjes en Jelle Vanendert. Gert Dockx (Team Columbia) en Wim Vanhuffel (Voralberg) completeren de Belgische afvaardiging.

Mijn favorieten
**** Giampaolo Caruso
*** Juan José Cobo, Kevin Seeldraeyers
** Rusland Pidgornyy, Leonardo Bertagnolli, Frederik Kessiakoff
* Koos Moerenhout, Xavier Florencio, Jelle Vanendert, Michael Albasini

RIDE Magazine