Voorbeschouwing: GP de Québec 2025 – Poetst Tadej Pogacar een hiaat op zijn erelijst weg?
foto: Cor Vos
woensdag 10 september 2025 om 08:00

Voorbeschouwing: GP de Québec 2025 – Poetst Tadej Pogacar een hiaat op zijn erelijst weg?

De GP de Québec en GP de Montreal, het Canadese tweeluik, zijn al jaren een van de grootste koersen in het najaar. Dit jaar staat er weer een sterk deelnemersveld aan de start in Qúebec, deels in functie van het komende WK in Rwanda, al gaat alle aandacht naar één man: Tadej Pogacar. De Sloveen maakt zijn rentree na zijn triomftocht in de Tour de France, maar won hier nog nooit. Nu wel? WielerFlits blikt vooruit!

Historie


Laatste editie

Terug naar vrijdag 13 september 2024. Het verzamelde peloton keek voor de start van de Grand Prix Cycliste de Qúebec naar Tadej Pogacar, die op Milaan-San Remo na al zijn wedstrijden winnend had afgesloten. Meerdere ploegen stemden dan ook hun koers op de Sloveen af. Die laatste zou – na het inrekenen van de vroege vlucht met onder meer de Nederlander Frank van den Broek – de koers bij de horens vatten. In de hoop de snelle mannen overboord te kieperen.

Maar het was niet Pogacar, maar Matteo Jorgenson die in de slotronde een serieuze gooi deed naar de zege. De Amerikaan van Visma | Lease a Bike viel met nog tien kilometer te gaan aan en reed een voorsprong van twintig seconden bij elkaar, maar dat zou ook niet voldoende blijken. Jorgenson werd met nog drie kilometer te gaan ingerekend, waarna Julian Alaphilippe het nog maar eens probeerde. De voormalige wereldkampioen kreeg echter weinig vrijheid van de ploeg-Pogacar.

De kopman van UAE Emirates plaatste uiteindelijk zijn laatste aanval op 2,2 kilometer van de finish. De Sloveen maakte indruk, maar raakte opvallend genoeg niet af van drie(!) Lotto Dstny-renners: Arnaud De Lie, Maxim Van Gils en de verrassend sterke Jenno Berckmoes. Titelverdediger De Lie werd zo in een zetel naar de streep gebracht, maar kon zichzelf niet opvolgen op de flink oplopende Grande Allée.

De koplopers werden namelijk nog in extremis opgeslokt door een op hol geslagen groep achtervolgers. Zoals wel vaker de afgelopen jaren eindigde de wedstrijd in een sprint van een uitgedunde groep. Tiesj Benoot ging als een van de eersten aan en leek op weg naar de zege, maar werd voorbijgestoken door de tot dan toe onzichtbare Michael Matthews. De Australiër won zo voor een derde keer in Qúebec, voor Biniam Girmay en Rudy Molard.

Michael Matthews is nog maar eens de beste – foto: James Startt / GPCQM

Parcours

Grand Prix Cycliste de Québec

Datum
vrijdag 13 september 2024
Categorie
1.UWT | Men Elite
Afstand
201.6 KM
Startplaats
Québec
Finishplaats
Québec

Het zal even wennen zijn: de GP de Québec hield lang vast aan zijn beproefde recept, maar de organisatie heeft dit jaar besloten om het parcours op de schop te gooien. De belangrijkste wijziging: de start en finish van de wedstrijd worden verplaatst van het Parc de la Francophonie naar de Plains de Abraham. Verder valt op dat de lokale ronde in Qúebec is ingekort, tot twaalf kilometer, en dat de beslissing niet meer zal vallen op een Côte de la Potasse (420 meter à 9%) of de Montée de la Fabrique (190 meter à 7%).

Een belangrijke reden: de organisatoren en de stad Quebec willen zoveel mogelijk mensen het evenement laten bijwonen. Gezien de populariteit van de wedstrijd, was het vinden van een ruimere locatie een van de belangrijkste agendapunten. Volgens koersdirecteur Joseph Limare zijn de natuurlijke tribunes van de Plains de Abraham perfect voor het evenement. Daar komt nog eens bij dat werkzaamheden in verschillende straten ertoe hebben geleid dat de koers wel moet uitwijken naar een ander gedeelte van Qúebec.

Hoewel de route van de GP Qúebec iets is ingekort, wordt voor de komende editie een extra ronde toegevoegd. De renners rijden zodoende toch 216 kilometer door de kronkelige straten van de oude hoofdstad. In totaal heeft elke ronde 145 hoogtemeters, wat na 18 rondes neerkomt op een totaal van 2.610 hoogtemeters. Na de start gaat het eerste gedeelte van de wedstrijd door Battlefields Park en vervolgens over Avenue Ontario, om daarna via de Grande Allee Ouest de Boulevard de Champlain te bereiken. Daarna zet het peloton opnieuw koers richting het hart van de Canadese stad.

Het parcours is in de eerste tien kilometer nog vlak, maar wanneer het parcours van het water wegdraait, volgen er in het historische centrum nog twee zeer lastige kilometers, waar de betere klimmers en puncheurs het verschil moeten maken. Na tien kilometer vormt de Côte de la Montagne een 600 meter lange venijnige puist, waar het stijgingspercentage oploopt tot 13%. Het peloton rijdt in deze fase kort over de stadswallen, met uitzicht op de haven.

Na de top van deze korte maar wel pittige Côte de la Montagne is het nog maar een dikke kilometer tot de finish, die ook nog eens stevig oploopt. De finishstreep is getrokken op de Avenue George-VI, na de beklimming van de Montée Rue Saint-Louis (1 km à 3%), in het hart van de Plains de Abraham. Volgens oud-wielrenner Antoine Duchesne, nu als ambassadeur betrokken is bij de Canadese wedstrijden, zorgt deze routewijziging voor een grotere uitdaging voor de sprinters. “Zij zullen hun inspanning nu over een langere periode moeten volhouden”, klinkt het.

“We hebben het parcours iets aangepast, om meer ruimte te hebben rondom start en finish. We hebben op deze locatie nu ook meer ruimte voor de toeschouwers”, zegt Limare over het vernieuwde parcours. “Door de wijziging hebben we de finale ook iets aangepast, iets wat we de komende jaren ook zo gaan houden. De finish is niet hetzelfde als de laatste jaren. Toen hadden we drie korte klimmetjes in de laatste vijf kilometer, met ook wat dalende stroken. Maar nu lopen de laatste twee kilometer omhoog.”

Start: flag-nl/flag-be 17.00 uur
Finish: flag-nl/flag-be Omstreeks 22.05 uur

Favorieten

Het complete deelnemersveld voor de Grand Prix de Québec is nog niet bekend. Daarom is het favorietendeel niet volledig ingevuld. Als er op tijd een startlijst bekend wordt, zullen wij op een later moment dit deel van de voorbeschouwing aanvullen en wijzigen.

Voor sommige renners is de Grand Prix Cycliste de Qúebec een van de laatste voorbereidingskoersen richting het WK wielrennen in het Afrikaanse Rwanda van eind september, maar het is toch vooral een wedstrijd die niet zou misstaan op eenieders palmares. In de beginjaren van de GP de Québec waren het vooral de puncheurs die streden voor de overwinning. Denk aan Philippe Gilbert, Thomas Voeckler en Robert Gesink. Die trend is de laatste jaren veranderd, want de laatste winnaars zijn vooral sterke sprinters of klassieke renners.

De twee overwinningen van Peter Sagan en de drie zeges Michael Matthews zijn daar een goed voorbeeld van, maar ook de overwinning van Arnaud De Lie toont aan dat de GP de Québec een andere koers is geworden. Alleen: nu het parcours flink is gewijzigd, is het moeilijk om een topfavoriet aan te wijzen. Of om het koersverloop te voorspellen. Wie een blik werpt op de nieuwe route, is wellicht in de veronderstelling dat de sterke sprinters nog meer in het voordeel zijn. Er staat immers nog maar één serieuze beklimming (Côte de la Montagne) op het menu.

Tadej Pogacar – foto: Cor Vos

En toch geeft dit een vertekend beeld, want de korte maar steile helling ligt nu wel dichter bij de finish. Het maakt van de Côte de la Montagne een ideale springplank voor een Tadej Pogacar om naar de zege te knallen. De Sloveen wil in Canada met name de puntjes op de i zetten voor het WK in Rwanda, maar hij zal als veelvraat natuurlijk ook graag willen zegevieren. En dan al helemaal in Québec, want deze wedstrijd staat – ondanks twee eerdere deelnames – nog niet op zijn erelijst. Reken er maar op dat dit voor de eergierige Pogacar een reden is om een tandje bij te steken.

Het is voor de wereldkampioen – die zijn eerste wedstrijdkilometers zal betwisten sinds zijn zo succesvolle Tour de France – wel zaak om de koers zo hard mogelijk te maken. Doet hij dit niet, dan is het maar de vraag of hij de sterke sprinters – die over nog meer explosiviteit beschikken – kan lossen op de korte Côte de la Montagne. Nu heeft Pogacar wel de ploeg om er een afvallingsrace van te maken, want UAE Emirates brengt ook kleppers als Brandon McNulty, Tim Wellens en Adam Yates aan het vertrek.

Arnaud De Lie – foto: Cor Vos

Maar is het genoeg om Arnaud De Lie uit de wielen te rijden? Als we terugdenken aan de editie van 2024, dan was het toch echt de Belg die in staat bleek om Pogacar te volgen bergop. Hij wist de aanvallen van de Sloveen te neutraliseren, al kwam hij daarna wel tekort in de sprint. Toch durven we De Lie wel naar voren te schuiven als de topfavoriet, want de kopman van Lotto is na een zeer moeilijke periode helemaal terug aan het wielerfront. Dit resulteerde al in de eindzege in de Renewi Tour (na een fantastische tweestrijd met Mathieu van der Poel) en winst in de Bretagne Classic.

Kortom: we kunnen wel spreken van een herboren Arnaud De Lie, die blaakt van vertrouwen en zich de wereldtopper toont die de ploeg al die tijd in hem zag. Hij zal maar wat graag op zijn winnende elan willen doorgaan en krijgt in Québec een ideaal parcours voorgeschoteld. De Côte de la Montagne is echt op zijn lijf geschreven en de oplopende finishstraat is ook spek naar zijn bek. We herinneren ons allemaal nog zijn sprint in 2023, toen hij in geslagen positie iedereen nog voorbij wist te sprinten. Die combinatie, een zware koers kunnen overleven en het hebben van een erg sterk (sterker dan Pogacar) eindschot, zorgt ervoor dat we de vier sterren aan De Lie geven.

Wout van Aert – foto: Cor Vos

Er staan echter nog genoeg andere snelle finishers aan het vertrek. Vanuit Belgisch oogpunt is het ook zeker uitkijken naar de prestatie van Wout van Aert. De troef van Visma | Lease a Bike snakt naar eigen zeggen ‘wel een beetje’ naar het einde van het seizoen, maar is nog wel zeer gemotiveerd voor de twee Canadese koersen. De bijna 31-jarige Belg – hij viert volgende week zijn verjaardag – is met zijn explosiviteit en sterke sprint altijd een renner om rekening mee te houden. Van Aert was bij zijn voorlopig enige deelname in 2022 al vierde.

Van Aert eindigde toen nipt achter Biniam Girmay, die ook dit jaar weer aan de start zal verschijnen. De 25-jarige Eritreeër zal ongetwijfeld niet tevreden terugblikken op zijn seizoen, hij wist dit jaar nog niet een keer te zegevieren, maar met zijn vorm lijkt weinig aan de hand. De renner van Intermarché-Wanty zit er namelijk wel altijd goed bij, maar komt telkens (net) tekort voor de overwinning. Zo was hij onlangs nog vijfde in de Bretagne Classic, toch ook een wedstrijd met ruim 4.000 hoogtemeters. Kortom: Girmay mogen we zeker opschrijven voor toch op zijn minst een dichte klassering.

Biniam Girmay – foto: Cor Vos

Wie we ook altijd bij de favorieten moeten zetten, is Michael Matthews. Zijn trackrecord in de Canadese koersen – en dan met name in de GP de Québec – is ronduit indrukwekkend. De Australiër won de koers niet alleen drie keer (in 2018, 2019 en 2024), maar was ook meermaals tweede (2015 en 2022), derde (2017 en 2023) en vijfde (2016). Matthews stelt met andere woorden nooit teleur op Canadese bodem. De puncheur van Jayco AlUla was door tekenen van een longembolie lang buiten strijd, maar werd bij zijn comeback in de Bretagne Classic meteen achtste. Dat belooft voor zijn koersen!

Als de wedstrijd eindigt in een sprint met een beperkte groep, dan zal Dorian Godon ook zeker zijn kans wagen. De Franse kampioen van (nu nog) Decathlon AG2R La Mondiale staat te boek als een sterke puncheur, maar kan ook zeer goed aankomen na een lastige koers. Dit is een gevaarlijke en wellicht winnende combinatie, zeker in Québec. Zijn landgenoot Christophe Laporte beschikt over dezelfde kwaliteiten en was al eens zesde in Québec, maar de renner van Visma | Lease a Bike komt van heel ver. Voelt hij zich na enkele wedstrijden weer helemaal de oude?

Is de finale lastig genoeg voor Tourrevelatie Oscar Onley? – foto: Cor Vos

Bahrain Victorious heeft misschien niet een echte afmaker in huis, maar met Fred Wright, Pello Bilbao, Matej Mohoric en dark horse Edoardo Zambanini wel meerdere kaarten om mee te spelen. XDS Astana zal dan weer hopen op een uitschieter van Simone Velasco, zeker na zijn vierde plaats in Luik-Bastenaken-Luik, of Alberto Bettiol. Visma | Lease a Bike heeft met Tiesj Benoot – die vorig jaar even op weg leek naar de overwinning – dan weer een tweede interessante Belg in de gelederen. Het Zwitserse Tudor rekent op Julian Alaphilippe, die uitstekend op dreef was in de Tour of Britain.

Verder houden we rekening met de snelle Tobias Lund Andresen en diens ploeggenoot Oscar Onley (Picnic PostNL), Corbin Strong (Israel-Premier Tech), Mattias Skjelmose, Quinn Simmons (Lidl-Trek), Jenno Berckmoes (Lotto), Tobias Halland Johannessen (Uno-X Mobility), Neilson Powless (EF Education-EasyPost), Lewis Askey, Valentin Madouas (Groupama-FDJ), Axel Laurance (INEOS Grenadiers), Florian Lipowitz, Roger Adrià (Red Bull-BORA-hansgrohe), Quinten Hermans (Alpecin-Deceuninck), Paul Lapeira (Decathlon AG2R), Alex Aranburu (Cofidis) en Louis Barré (Intermarché-Wanty).

We zullen vrijdag ook twee renners in de gaten houden, die binnenkort afscheid nemen: Michael Woods (Israel-Premier Tech) en Ide Schelling (XDS Astana). Kunnen zij zich nog een keer onderscheiden, voordat het peloton definitief van hen wegrijdt?


Weer en TV

De renners mogen zich opmaken voor een mooie koersdag, want in Québec blijft het droog en krijgt de zon af en toe de ruimte om door te breken. Het kwik stijgt overdag (in Canada, welteverstaan) naar de achttien graden Celsius. Er staat een matige wind uit het westen.

De Grand Prix Cycliste de Québec is ook dit jaar weer live te volgen op Eurosport 1 en via HBO Max. Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.

Vrijdag
16:50
Logo HBO Max
HBO Max
18:00
Logo Eurosport 1
Eurosport 1
(Eurosport)
In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
2 Reacties
09:32
"Overgewaardeerd tweeluik bestaande uit stadscriteriums door urbane zones met onvermijdelijke wachtwachtpoef finale. Laat ze een A naar B rijden door de lommerrijke bergwouden in de omgeving en je krijgt geheid een kraker van een koers"
Wat zijn de (verwachte) start- en finishtijden in onze tijdzone? Die mis ik.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine