Voorbeschouwing: Giro 2010 etappe 8
zondag 16 mei 2010 om 08:34

Voorbeschouwing: Giro 2010 etappe 8

WielerFlits blikt in de maand mei drie weken lang elke dag vooruit op de Giro-etappe die op het programma staat. Het parcours en dito deelnemersveld lijken garant te staan voor een aantrekkelijke Giro. Hoe ziet het traject van morgen eruit en wie zijn de favorieten? Vandaag de achtste etappe, tussen Chianciano Terme en Terminillo.

Parcours
De achtste etappe is de eerste met een aankomst bergop, hoewel het zaterdag ook bijna alleen maar stijgen was naar de finish in de laatste vijftien kilometers. Zondag wordt er maar liefst 189 kilometer afgelegd, maar het is niet echt een bergrit. Hoewel de start dalend is en er vrij snel een heuvel opdoemt, ligt de eerste gecategoriseerde klim pas na bijna 40 kilometer.

WielerFlits
Bron: Gazzetta dello Sport

Deze passage heet ‘Valico di Monte Nibbio’ en kent een gemiddelde van 3% (maximaal 8%), maar is wel iets meer dan tien kilometer lang. Daarna blijft het heel lang overwegend vlak. Pas na bijna 130 kilometer, op 60 kilometer van de finish, ligt de tweede klim te wachten. De Marmore is met 9,3 kilometer aan gemiddeld 2,5% (maximaal 9%) echter ook geen beul te noemen. Beide klimmen zijn als derde categorie aangewezen.

Tenue
Bron: Gazzetta dello Sport

Het is vervolgens eventjes rustig wat de route betreft, maar even later gaat het helemaal los. De Terminillo is 16,1 kilometer lang en heeft de top, waar gefinished wordt, op 1668 meter liggen. Het peloton moet hier 7,3% gemiddeld en maximaal 12% stijging overwinnen. De favorieten zullen zichzelf hier zeker moeten tonen.

Profiel slotklim (PDF)

Favorieten
Zaterdag konden we al een goed zicht krijgen op de capaciteiten van de klassementsmannen. Er zijn echter ook goede klimmers die simpelweg niet uit de verf komen in regenachtige omstandigheden op modderige wegen. Deze mannen zullen blij zijn dat ze zondag de hele dag asfalt onder de rubbers hebben. Natuurlijk bestaat er een mogelijkheid dat ontsnappers genoeg voorsprong opbouwen om het op de slotklim vol te houden, maar we wagen ons niet aan het voorspellen van zulke dappere volhouders.

Cadel Evans was in Montalcino oppermachtig, en mag ook voor deze rit topfavoriet genoemd worden. Alexander Vinokourov was sterk, zeer aanvallend, maar niet fel genoeg om de zege naar zich toe te trekken. De Kazach is geen rasklimmer, maar als hij in deze vorm de Terminillo oprijdt hoeft hij weinigen te vrezen. Bovendien zal hij niet willen kraken in de roze trui.

David Millar staat knap derde in het klassement, maar te verwachten is dat hij daar na zondag weg zal vallen. Voor nummer vier Vladimir Karpets zal het vooral aanklampen zijn. Vincenzo Nibali moest het roze afstaan, maar deed dat zeer waardig. Wellicht kan hij na morgen al weer omhoog kijken. Zijn ploeggenoot Ivan Basso staat achtste en drie plaatsen onder hem, ook hij zal omhoog kijken. Met een goede prestatie zal hij over Linus Gerdemann en Marco Pinotti heen kunnen, maar is hij niet gekwetst door zijn val?

Damiano Cunego liet zich in Montalcino goed zien, al kwam hij verrassend tekort voor de zege. Hij zal getergd zijn om dit de volgende dag recht te zetten. Veel lof ging in de rit ook naar Michele Scarponi, die een grote achterstand dichtte. Samen met Stefano Garzelli geldt hij als outsider zondag.

Andere outsiders lijken al niet echt meer mee te doen in het klassement: Bradley Wiggins, Dani Moreno en vooral Domenico Pozzovivo verloren al veel tijd. En dan is er natuurlijk nog podiumkandidaat Carlos Sastre: inmiddels staat hij 24e op meer dan 7 minuten. Hoe gaat hij dat nog recht zetten? Wie weet krijgt zijn knecht Xavier Tondo de vrijheid om voor de ritzege te gaan. ‘Sluiper’ David Arroyo zal zondag vast weer in de top-tien eindigen. En natuurlijk wachten we af hoe Bauke Mollema het er in zijn eerste finish bergop in een grote ronde van afbrengt.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Cadel Evans
*** Alexander Vinokourov, Damiano Cunego
** Carlos Sastre, Vincenzo Nibali, Ivan Basso
* Michele Scarponi, Stefano Garzelli, Vladimir Karpets, David Arroyo

RIDE Magazine
RIDE Magazine