Voorbeschouwing: Etappe 1 Vuelta a España
zaterdag 29 augustus 2009 om 10:45

Voorbeschouwing: Etappe 1 Vuelta a España

Vandaag is het dan zover: op het TT circuit van Assen gaat de Vuelta a España van start. Veel Nederlandse fans zullen toestromen, en hopen op een bevlieging van Lars Boom. Toch is Fabian Cancellara de grote favoriet. Een vooruitblik op de eerste etappe.

Etappe 1: Assen-Assen (4,8 km; I.T.T.) 29/8
Op zo’n 2000 kilometer van de Spaanse hoofdstad Madrid zal de Vuelta a España 2009 van start gaan in het Drentse Assen. Voor het eerst in de geschiedenis van de Spaanse rittenkoers zal er buiten het Iberisch schiereiland gestart worden, en dat in de vorm van een individuele tijdrit over 4,8 kilometer. De proloog loopt over het befaamde TT-circuit van de Drentse hoofdstad en kent, op de lastige bochten na, geen noemenswaardige hindernissen.
Profiel
Parcours
Starttijden

Favorieten
4,8 kilometer moeten de renners dus overbruggen. Een afstand die ook voor krachtige sprinters zeker te doen is. Omdat er geen hoogteverschillen zijn, zijn er veel kanshebbers vandaag. Maar de belangrijkste is wel Fabian Cancellara.

Lars Boom heet de belangrijkste Nederlandse uitdager te zijn, maar het is de vraag of de jonge krachtpatser al genoeg inhoud heeft om het tegen de grote mannen op te nemen. Maar hij heeft zich hierop gericht, en pieken kan Boom als de beste.

Andere kanshebbers zijn tijdrijders als Frantisek Rabon (Columbia), Svein Tuft (Garmin), David Millar (Garmin), Manuel Quinziato (Liquigas), Koos Moerenhout (Rabobank) en ga zo maar door. Maar ook sprinters als Tyler Farrar (Garmin) en Tom Boonen (Quick-Step) maken een kans. En wie weet wat outsiders als Alessandro Ballan (Lampre), Phillipe Gilbert (Silence) en Simon Gerrans (Cervélo) doen. Bovendien zullen de klassementsmannen hier nog geen tijd willen verliezen.

Koldo’s favorieten
**** Fabian Cancellara
*** Frantisek Rabon, David Millar
** Tom Boonen, Lars Boom, Tyler Farrar
* Svein Tuft, Alessandro Ballan, Manuel Quinziato, Koos Moerenhout

RIDE Magazine
RIDE Magazine