Voorbeschouwing: Dwars door het Hageland 2025 – Nieuwe strijd tussen toptalenten Brennan en Del Grosso
Foto: Cor Vos
zaterdag 14 juni 2025 om 13:11

Voorbeschouwing: Dwars door het Hageland 2025 – Nieuwe strijd tussen toptalenten Brennan en Del Grosso

In de schaduw van het Critérium du Dauphiné, zorgt de Lotto Cycling Cup voor spektakel in de eigen contreien. Dankzij de onverharde stroken en kasseien krijgen we in Dwars voor het Hageland quasi altijd een attractieve koers. WielerFlits blikt vooruit.

Historie


Laatste editie


Parcours

Aarschot-Diest is nu al enkele jaren het traject van Dwars door het Hageland, en dat is dit jaar niet anders. Qua afstand is er de afgelopen jaren wel een trend ingezet. Waar het parcours tot en met 2019 quasi altijd de 200-kilometergrens overschreed, moeten de renners het nu nog met slechts 180 kilometer doen.

Vanuit de stad van burgemeester Gwendolyn Rutten begint het peloton aan een lange lus van zeventig kilometer doorheen het Hageland. Gemeentes als Scherpenheuvel, Rillaar, Aarschot, Langdorp, Zichem en Messelbroek passeren de revue. Hierbij ook de eerste onverharde zones van de dag, met de Wilgenput (1.000 meter) en Grootbroekstraat (3.100 meter) na zo’n dertig kilometer. Even later komen ook de Demervallei (3.300 meter), het Heidebos (1.200 meter) en de Demerdijk (4.000 meter) op het pad.

Na 67 kilometer koers belanden de renners in aankomstplaats Diest, nochtans maar een boogscheut verwijderd van Aarschot. Diest is de stad van Mario Aerts (winnaar van de Waalse Pijl in 2002) en 94-voudig Belgisch voetbalinternational Timmy Simons. De renners rijden er voor een eerste keer de beruchte Citadel van Diest op, een met kasseien betegelde helling van ruim 1.000 meter.

De volgende zestig kilometer zijn quasi identiek aan de eerste lus en doen alleszins dezelfde hindernissen aan. De finale, die wordt ingeleid op een kleine 45 kilometer van de streep, speelt zich voornamelijk in Diest en Scherpenheuvel af.

Tijd voor schietgebedjes aan de basiliek is er niet, want ook in de volgende lus van 22 kilometer, die tweemaal op de planning staat, volgen de onverharde stroken in snel tempo. Het Prinsenbos (1.800 meter) en wederom het Heidebos en de Demerdijk zijn de scherprechters van dienst. Vergeet ook het Grasbos niet, de pukkel die met zijn stijgingspercentages tot twintig procent ook wel de Poggio wordt genoemd. Maar aan het einde van elke ronde ligt ook die verraderlijke Citadel van Diest weer te wachten.

Zo komen we uit op een totaal van 41 kilometer onverharde stroken en kasseien. Over deze Citadel van Diest, ook wel de Allerheiligenberg genoemd: de renners komen via een kasseilaantje uit het centrum van Diest en draaien vervolgens met een scherpe linkse bocht het steilste deel van de helling op. In die laatste 700 meter lopen de percentages nog flink op, maar vanaf ze het bruggetje van de Citadel onderdoor gereden zijn, vlakt het af richting de korte aankomstlijn.

Duracell Dwars door het Hageland

Datum
zaterdag 14 juni 2025
Categorie
1.Pro | Men Elite
Afstand
180 KM
Tijden
14:05 - 18:08
Startplaats
Aarschot
Finishplaats
Diest

Favorieten

De strijd om UCI-punten heeft deze eendagskoers geen windeieren gelegd. Dwars door het Hageland mag trots uitpakken met de komst van maar liefst negen WorldTeams, dat is een verdubbeling van vorig jaar. Elf ProTeams en vijf continentale formaties completeren het deelnemersveld.

Matthew Brennan won al in Denain – foto: Cor Vos

Het lastige karakter van deze eendagskoers, gekleurd door onverharde wegen en kasseistroken, zorgt ervoor dat we meteen richting de klassiekerspecialisten moeten kijken. Bij Visma | Leae a Bike rijdt er met Matthew Brennan eentje rond die in de topklassiekers zijn beurt nog afwacht, maar in lastige eendagskoersen als de Grote Prijs van Denain – gekleurd met veel kasseienpassages – en de Rund um Köln kwam hij dit seizoen al als winnaar uit de bus. In de Tour of Norway was het recent van hetzelfde laken een broek.

Het amper 19-jarige toptalent zet dit seizoen reuzenstappen. Zijn ritzeges op WorldTour-niveau in de Vuelta a Catalunya en de Ronde van Romandië waren zo indrukwekkend dat Brennan in één klap als ’the next big thing’ wordt gezien. Terecht, want als puncheur lijkt hij nu al bijna onevenaarbaar. Visma | Lease a Bike wil Brennan echter rustig laten groeien en dat kan prima in wedstrijden als Dwars door het Hageland – nipt onder het topniveau. Als andere renners hem mee naar de slotklim nemen, lijken ze bij voorbaat geklopt.

Zijn grootste concurrenten rijden bij Alpecin-Deceuninck. Ook Jasper Philipsen – op een vlakke aankomst de snelste van dit pak, maar óók iemand die durft te koersen – zit immers in de uiteindelijke selectie van de Belgische ploeg. En dan is er ook nog Tibor Del Grosso. In de Ronde van Catalonië werd de Nederlander enkele keren nipt door Brennan geklopt, en recent in de Tour of Norway mocht de 21-jarige pion van Alpecin-Deceuninck opnieuw vanop de eerste rij vaststellen hoe sterk Brennan is. Dan vooral in die laatste punch is Brennan net dat tikkeltje sterker.

Del Grosso tijdens de Port Epic – foto: Cor Vos

Maar Del Grosso heeft ook zijn troeven. Als crosser moet hij gemakkelijker over de onverharde wegen kunnen rijden – al liep dat afgelopen week in de redelijk vergelijkbare Antwerp Port Epic nog mis. “Ik schatte een bocht verkeerd in. Ik was in de war met een andere bocht en dan gleed ik ook nog eens weg. Dan kwam de sloot wel heel snel dichtbij”, lachte hij toen smakelijk met zijn eigen val. Toch werd hij nog vijfde – een duidelijk signaal van zijn goede vorm.

Del Grosso zal er dan wel voor moeten zorgen dat hij niet in het verweer komt. Zijn ploeg Alpecin-Deceuninck is in dit soort wedstrijden ijzersterk – wat zowel een vloek als zegen kan zijn. In de Port Epic muisde Timo Kielich er slim als eerste vanonder. Zijn vlucht werd beschermd en zo kon de Limburger zijn grootste zege in zijn carrière pakken.

De ijzersterke Kielich rekenen we daarom ook in het Hageland bij de grootste favorieten. Hij viel nooit stil, reed goed over het onverharde en kan bovendien rekenen op supercompensatie na een lange Giro d’Italia. Hetzelfde zou moeten gelden voor zijn ploeggenoot Quinten Hermans, die als ex-crosser eveneens altijd goed is op de gravelwegen. En dan hebben we ex-winnaars Jonas Rickaert en Oscar Riesebeek nog niet eens genoemd. Dit is bij uitstek de te kloppen ploeg, een factor die ze zeker hier goed kunnen uitspelen.

Rasmus Tiller is altijd gevaarlijk – foto: Cor Vos

Over ex-winnaars gesproken: dan kijken we ook snel in de richting van Rasmus Tiller (Uno-X Mobility). De sterke Noorse beer was zelfs al twee keer succesvol op de Citadel van Diest – de eerste keer beleefde hij zijn absolute doorbraak in 2021, terwijl hij twee jaar geleden kon bevestigen. We weten niet wat het juist is met Tiller, maar hij heeft iets speciaals met deze wedstrijd. Vorig jaar werd hij nog vierde, dus verwacht hem sowieso dichtbij winst. En anders kan hij de afscheidnemende Alexander Kristoff altijd helpen.

Ook bij de andere WorldTeams zien we enkele interessante namen terug: denk dan aan Paul Magnier (Soudal Quick-Step), die zijn Giro-vorm al doortrok met winst in de Heistse Pijl. De nummer twee van de Omloop Het Nieuwsblad is bij de Belgische ploeg hét goudhaantje van de toekomst. Net als bij Brennan zal het plan zijn om hem klassieke ervaring te laten opdoen in een deelnemersveld waarin winst mogelijk is. En wat doen Yves Lampaert en Luke Lamperti?

Max Walscheid (Jayco AlUla) won eerder ook al de kasseikoers in Denain en is dus gevaarlijk, net als zijn ploegmaat Jelte Krijnsen, en Luca Mozzato – de voormalige nummer twee uit de Ronde van Vlaanderen – en Florian Sénéchal namens Arkéa-B&B Hotels. Laurenz Rex, Taco van der Hoorn en Vito Braet zijn de kanshebbers bij Intermarché-Wanty, Nils Eekhoff en Tobias Lund bij Picnic PostNL, Hugo Hofstetter (Israel Premier Tech), Lukas Kubis (Unibet Tietema Rockets) en Milan Menten en Toon Aerts (Lotto).


Website organisatie
Deelnemerslijst (Cyclingflash.com)


Weer en TV

Hoge temperaturen, komende zaterdag in en rond Aarschot en Diest. De renners mogen zich volgens Meteovista verwachten aan een maximale temperatuur van 30 graden Celsius. De zon schijnt erg fel – al heeft dat ook een keerzijde. In de loop van de (late) namiddag kunnen felle onweers- en regenbuien het feestje in Diest komen verstoren. De kans is immers 90% op felle buien.

Sporza op VRT 1, Eurosport 2 en HBO Max brengen Dwars door het Hageland zaterdag live op het scherm. Voor de exacte uitzendtijden kunt u terecht in onze TV-gids.


RIDE Magazine
8 Reacties
12-06-2025 08:23
Zo jammer dat koersen altijd worden gereduceerd tot 2 renners.... Er staan volgens de voorlopige startlijst morgen 169 renners aan de start maar het zou dus maar tussen 2 man gaan?
Ben trouwens ook wel benieuwd welke 4,5 WT teams er vorig jaar aan de start stonden :-)
    12-06-2025 09:08
    Het wordt niet gereduceert tot 2 renners. Maar die 2 renners maken wel de meeste kans op de overwinning. Daarom staat er in de voorbeschouwing ook renners die een kans maken als koersverloop voor hun gunstig verloopt (want beide top favorieten kunnen ook lek rijden op cruciale momenten, of gewoon deze keer niet sterk genoeg zijn.)

    Ga je straks ook het zelfde zeggen over de tour, dat voorbeschouwing wordt gereduceert tot 2 (3) renners? Omdat er nog 169 renners meedoen (want ja, uiteraard hebben Merlier en co ook een kans om de tour te winnen........)
    14-06-2025 15:21
    Dit is een community, EB. Voel je vrij om elke renner te noemen en te bespreken waarvan jij vindt dat die ook aandacht verdient.
12-06-2025 12:13
Belangrijkste reden om te volgen is om naar het commentaar op Sporza van de man van de streek Sven Nys te kunnen luisteren
13-06-2025 12:03
Waarom wordt Del Grosso bijna overal waar ie rijdt als favoriet naar voren geschoven door wielerflits? Hij rijdt echt een goed eerste seizoen, maar heeft nou nog niet echt veel weten te winnen. Wordt wel een beetje gehyped alsof hij en Brennan op gelijke voet staan op dit moment
12-06-2025 08:49
Spek naar de bek voor Brennan.
    12-06-2025 09:41
    Moet het wel alleen opnemen tegen een sterk alpecin
13-06-2025 20:37
Als je kijkt naar wat de renners van Alpecin hier hebben gepresteerd in het recente verleden (6 van de 7 renners hebben hier serieuze uitslagen gereden!!)......dan zou je toch denken dat ze hier als ploeg toch een streepje voor hebben...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine