Voorbeschouwing: Cyclassics Hamburg 2025 – Neemt Jonathan Milan revanche op Visma | Lease a Bike?
In 2024 was Olav Kooij net te snel voor Jonathan Milan in de BEMER Cyclassics Hamburg. Deze zondag zouden de Nederlander en de Italiaan opnieuw aan de start staan van de Duitse WorldTour-eendaagse, die inmiddels de ADAC Cyclassics Hamburg heet. Maar helaas, Kooij is ziek en vervangen door Wout van Aert. Krijgen we opnieuw een sprintduel tussen Milan en Visma | Lease a Bike? Of is op het iets zwaardere parcours een puncheur aan het feest? WielerFlits blikt vooruit.
Historie
Laatste winnaars BEMER Cyclassics
Laatste editie

Het podium van 2024 – foto: Cor Vos
Parcours
ADAC Cyclassics
- Datum
- zondag 17 augustus 2025
- Categorie
- 1.UWT | Men Elite
- Afstand
- 206.8 KM
- Tijden
- 12:00 - 16:34
- Startplaats
- Buxtehude
- Finishplaats
- Hamburg
Vorig jaar was de Cyclassics Hamburg net geen tweehonderd kilometer lang, nu wordt die kaap met 206,8 kilometer wel weer gerond. Ook is de startplaats veranderd: voor de tweede keer in de geschiedenis van de wedstrijd wordt niet begonnen in Hamburg zelf. In plaats daarvan vertrekken de renners vanuit Buxtehude, ten zuidwesten van de Hanzestad. Vanaf daar wordt eerst een lus van zo’n 75 kilometer afgelegd. Hierin bereikt men met de klim naar Rossengarten (150 meter) ook het hoogste punt van de dag.
Eenmaal in Hamburg, volgt de finale, met daarin de klassieke scherprechter. Deze korte maar pittige Waseberg (800 meter aan 8%) zit ditmaal vijf keer in het parcours, en dus niet slechts drie keer, zoals de voorbije jaren. De eerste keer is na een kleine negentig kilometer. Niet de lengte of het stijgingspercentage maakt de helling bijzonder lastig, maar juist het nerveuze koersgedrag door de smalle straten van de sjieke wijk Blankenese zorgt voor een extra moeilijkheidsgraad.
Na de eerste keer Waseberg rijden de renners voor het eerst naar de streep in Hamburg. Vanaf daar is het nog honderd kilometer te gaan. Er wachten nu twee grote rondes van beide goed vijftig kilometer met in die grote rondes telkens tweemaal een kleiner rondje. Dit kleinere rondje van zo’n elf kilometer is het interessantst, want deze bevat de Waseberg. Op 38 kilometer van de finish volgt de voorlaatste passage en met nog 17 kilometer te gaan is het nog één keer klimmen naar de top.
De sprinters krijgen na de laatste keer Waseberg nog 16 kilometer de tijd om, waar nodig, de schade te herstellen en om hun sprinttreinen op de rails te krijgen. De laatste rechte lijn op de Mönckebergstraße in Hamburg is 500 meter lang en breed genoeg voor een koninklijke sprint. Maar krijgen we wel een sprint? Door het toevoegen van twee extra passages van de Waseberg, een openingsfase met iets meer klimwerk en simpelweg net wat meer kilometers, is het aantal hoogtemeters bijna verdubbeld. Van ruim 800 naar maar liefst 1600.
Favorieten
Van ruim 800 hoogtemeters naar maar liefst 1600 hoogtemeters, van drie keer de Waseberg naar vijf keer de Waseberg. De kansen van de puncheurs zijn duidelijk gegroeid in de ADAC Cyclassics Hamburg. En ze waren al niet kansloos, zoals bijvoorbeeld bleek in 2022, toen Marco Haller de zege pakte voor Wout van Aert. Staan er nu weer renners aan de start die de sprinters een hak kunnen zetten?
We moeten het dan vooral in de hoek van UAE Emirates XRG zoeken. De ploeg uit de Emiraten brengt met Juan Sebastian Molano een snelle man aan het vertrek, maar reken maar dat ze het over een aanvallende boeg gaan gooien. Mannen als Brandon McNulty, Jan Christen, António Morgado én Isaac Del Toro zullen er zeker invliegen. En gelijk hebben ze, want als deze kleppers elke beklimming van de Waseberg omhoog knallen, gaan veel sprinters het op den duur lastig krijgen. Maar zullen ze de koers bij UAE zó hard maken?

Del Toro, in mei bijna winnaar van de Giro, is een opvallende naam op de startlijst – foto: Cor Vos
Daar komt bij dat een groot deel van de aanwezige sprinters meer dan behoorlijk klimt. De Waseberg, een klimmetje van nog geen kilometer lang, moet voor de meeste snelle mannen goed te doen zijn. Sterker nog, we hebben meer dan eens gezien dat de sprinters zich zelf mengen in de debatten op deze ‘berg’. Zo gooide Arnaud De Lie vorig jaar de knuppel nog in het hoenderhok tijdens de laatste beklimming. De Stier van Lescheret, die een goede Tour de France achter de rug heeft, schrijven we nu weer op bij de favorieten.
Maar nog eerder zien we Jonathan Milan of Olav Kooij winnen. Als het op een massasprint aankomt – en dat scenario is nog steeds het meest waarschijnlijk – zijn zij op papier de snelste renners van dit pak. Milan won de voorbije Tour de France twee etappes én het groen, Kooij schreef dan weer twee ritten in de Giro d’Italia op zijn naam. De Nederlander was recent ook nog de beste in de openingsrit van de Ronde van Polen, dus met zijn vorm zit het wel snor. Wat Milan betreft, is het even afwachten hoe hij uit de Tour is gekomen.
Update vrijdag 15 augustus 10.30 uur
Geen Kooij dus bij Visma | Lease a Bike, maar zijn vervanger is niet voor de poes. De Nederlandse ploeg heeft Wout van Aert bereid gevonden om de Nederlandse sprinter te vervangen. In Hamburg vindt Van Aert een parcours op zijn maat. Hij kan meeschuiven met aanvallen en hij heeft zijn sprint dan nog achter de hand. Net voor niets dat Visma | Lease a Bike hem meteen ook maar aangewezen heeft als kopman. In 2022 werd hij bij zijn enige deelname direct tweede.

Milan won twee keer in het groen tijdens de Tour – foto: Cor Vos
Hoewel Milan laat in de Tour zijn tweede rit won, leek hij in de slotweek wel wat vermoeid te worden. Hoe anders was dat bij Kaden Groves! In rit twintig liet de Australiër – niet voor het eerst trouwens – zien dat hij veel meer is dan een sprinter. Hij soleerde toen naar de zege in Pontarlier. Als het een sprint met een kleine groep wordt in Hamburg, zal hij er ongetwijfeld nog bijzitten. Of trekt hij zelf door op de Waseberg? Het zou ons niet verbazen van de winnaar van de Volta Limburg Classic 2023.
Biniam Girmay heeft een mindere Tour de France achter de rug. Nadat hij vorig jaar drie etappes won, kwam de Eritreeër nu nooit echt in de buurt van een ritzege. In Hamburg vindt hij wel een parcours dat hem moet liggen. Niet voor niets werd Girmay vorig jaar bij zijn debuut al derde achter Kooij en Milan. Dit seizoen noteerde hij trouwens ook al de nodige ereplaatsen, maar zoals de overwinning uitbleef in de Tour, lukte het hem in 2025 ook elders nog niet om te zegevieren.

Groves is een gevaarlijke klant in Hamburg – foto: Cor Vos
Voor Paul Magnier is dat totaal anders. De 21-jarige Fransman van Soudal Quick-Step schreef op zijn eerste koersdag van het jaar meteen de openingsrit van de Ster van Bessèges op zijn naam. Daarna was het even wachten op zijn tweede zege, maar in juni was het weer raak in de Heistse Pijl. Nu was hij los. Magnier won vervolgens namelijk Dwars door het Hageland, de Elfstedenronde Brugge en – heel recent – een rit in de Ronde van Polen. Zijn sprint in die laatste koers was indrukwekkend.
Onlangs ook nog succesvol: Alexander Kristoff. De oude krijger van Uno-X Mobility boekte in zijn eigen Arctic Race of Norway alweer de 98ste zege uit zijn carrière. Met een overwinning in Hamburg zou hij wéér een stap dichter komen bij zijn ultieme doel: honderd profoverwinning. Het kan, maar dan moet wel alles goedvallen voor de sterke Noor.
Hetzelfde kunnen we zeggen van Jordi Meeus, die richting de Ronde van Frankrijk meerdere sprints won, maar in de Tour zelf hard ten val kwam. Hij heeft daar nog altijd last van, maar zijn sprint in Valence (tweede achter Milan) bewijst dat hij zijn snelheid niet plots kwijt is. Bovendien heeft hij met Danny van Poppel de perfecte lead-out. Of kan de Nederlander voor eigen kansen gaan als de koers te lastig blijkt voor Meeus?

Een magnifieke zege van Magnier in Polen – foto: Cor Vos
We noemen ook nog de volgende snelle mannen: drievoudig winnaar Elia Viviani (Lotto), Pascal Ackermann (Israel-Premier Tech), Tobias Lund Andresen (Picnic PostNL), Alberto Dainese (Tudor), Sam Bennett (Decathlon AG2R), Giacomo Nizzolo (Q36.5), Arnaud Démare (Arkéa-B&B Hotels), Paul Penhoët (Groupama-FDJ), Bryan Coquard, Alexis Renard, Milan Fretin (Cofidis), Max Kanter, Davide Ballerini en Cees Bol (XDS Astana).
Tot de renners die juist via de aanval zouden kunnen zegevieren, rekenen we Mike Teunissen, Alberto Bettiol (XDS Astana), Marc Hirschi, Matteo Trentin (Tudor), Lorenzo Milesi (Movistar), Matej Mohoric (Bahrain Victorious), Axel Laurance (INEOS Grenadiers) en Jasper Stuyven (Lidl-Trek).
Weer en TV
Het wordt zondag heerlijk koersweer in en rond Hamburg. Er zijn wat wolken, maar de zon krijgt voldoende de ruimte en het kwik stijgt naar zo’n 24 graden Celsius. Van neerslag is geen sprake en de wind (noordnoordwest) valt met 3 Beaufort mee.
De ADAC Cyclassics Hamburg is zondagmiddag live te zien via HBO Max en op Eurosport 1. Op HBO Max begint de uitzending om 14.00 uur, op televisie kun je om 15.30 uur inschakelen. Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.
Meeus had hier altijd een ster moeten krijgen natuurlijk.