Voorbeschouwing: Critérium International 2010
zaterdag 27 maart 2010 om 11:51

Voorbeschouwing: Critérium International 2010

Het Critérium International wordt komend weekend georganiseerd en staat dit jaar in het teken van de eerste clash tussen Lance Armstrong en Alberto Contador sinds de Tour de France afgelopen jaar. Opvallend is dat de wedstrijd dit jaar georganiseerd wordt op het eiland Corsica, de laatste negen jaar werd de wedstrijd steeds georganiseerd in de Franse Ardennen. Jens Voigt, de winnaar van de laatste drie edities, is er dit jaar niet bij. Wie kan de Duitser opvolgen?

Historie
Het International Wegcriterium staat al erg lang op het programma. In 1932 werd deze voor het eerst georganiseerd. Toen heette de koers nog Critérium National de la Route en deden er alleen Fransen mee. Pas in 1978 mochten er voor het eerst renners uit het buitenland meedoen die voor een Franse ploeg reden. In 1979 was het dan ook gelijk Joop Zoetemelk die won. In 1981 mochten ook buitenlandse ploegen meedoen en werd de naam veranderd naar Critérium International.

De laatste jaren is de koers ook een echt internationaal gebeuren. Sinds 1983 wonnen er slechts vier Fransen en maar liefst negen verschillende nationaliteiten. Nederland was daar één van, met twee zeges van Erik Breukink (1988, 1993). De laatste jaren werd de wedstrijd geregeerd door de ploeg van Bjarne Riis, eerst CSC en later Saxo Bank. Sinds 2004 was de zege steeds voor die ploeg met Jens Voigt, Bobby Julich, Ivan Basso en nog drie keer Jens Voigt. Ook in 1999 won Voigt, toen nog voor Crédit Agricole. De Duitser is daarmee recordhouder, samen met de Fransen Raymond Poulidor en Emile Idée.

Vorig jaar begon het criterium erg goed voor Jimmy Casper, die toen de massasprint in de eerste etappe op zijn naam schreef. In de ochtendetappe op de zondag sloeg Jens Voigt zijn slag. In de heuvelachtige rit was de renner van Saxo Bank de betere van Danny Pate en Romain Feillu. In de afsluitende tijdrit ’s middags kwam de leiderstrui nog in gevaar, Frantisek Rabon naderde tot op twee seconden. De tijdrit werd gewonnen door landgenoot Tony Martin.

Parcours
Traditoneel wordt er in deze wedstrijd eerst een relatief vlakke rit gereden, gevolgd door een heuvelachtige korte etappe op zondag en nog een korte tijdrit op zondag. Dit is nu een beetje veranderd. De eerste etappe is zeer lastig en eindigt op een berg, de tweede korte rit is relatief vlak.

Rit 1: Porto-Vecchio – Col de l’Ospedale (175.5 km):
De eerste etappe is erg lastig, maar bouwt zich rustig op. Er liggen vijf bergjes op het programma. De eerste zijn goed te doen, hoe verder in de koers hoe lastiger ze worden. De eerste moeilijke berg ligt na ruim honderd kilometer koers. De Col de Mela is 10.1 kilometer lang en heeft een stijgingspercentage van zes procent. De Col de Bacinu, met de top op 41 kilometer van de meet, is tien kilometer lang met een stijging van 4,5 procent. De moeilijkste klim ligt echter naar de finishlijn toe. De Col de l’Ospedale is 14.2 kilometer lang en heeft een gemiddelde stijging van 6,2 procent. Het zwaarste stuk ligt in het midden van de klim met stukken van boven de tien procent. De laatste paar honderd meter zijn vlak.

Tenue

Rit 2: Porto-Vecchio – Porto-Vecchio (75 km):
Deze etappe is niet zo heel lastig. Er ligt maar één heuveltje na 24 kilometer in de wedstrijd. Dit klimmetje is ook maar drie kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van drie procent. Dit hoeft dus niemand te vrezen. Het lijkt een echte etappe voor de sprinters.

Tenue

Rit 3: Porto-Vecchio – Porto-Vecchio (7.7 km):
Zoals altijd wordt het Critérium International afgesloten met een korte tijdrit onder de tien kilometer. Dit maal is deze 7.7 kilometer lang, in en om het plaatsje Porto-Vecchio. De start en finish liggen bij de haven van dit 11.000 inwoners tellende stadje. De eerste 1,2 kilometer zijn licht bergop, daarna is het zo goed als vlak. Een ideaal parcours voor de echte hardrijders.

Tenue

Deelnemers
Er ontbreken een heleboel grote ploegen aan de start van het Internationaal Wegcriterium. Saxo Bank is de grootste naam die wegblijft, Bjarne Riis hecht dit jaar geen waarde aan de wedstrijd. Een beslissing die Jens Voigt al betreurde met de woorden “waarom zou ik een ploeg nodig hebben? Ik kan het ook alleen.” Ook Rabobank staat niet aan de start. In totaal zijn er zeventien teams aan de start, waarvan tien Pro Tour-ploegen.

Wie wel aan de start staan, zijn Vacansoleil en Skil-Shimano. Beide ploegen hebben een aantal Fransen binnen de ploeg, die zich naar alle waarschijnlijk graag willen tonen op eigen bodem. De meest opvallende naam bij die ploegen is waarschijnlijk Brice Feillu, de jongeling die vorig jaar nog een rit won in de Ronde van Frankrijk.

Niet alleen de Nederlanders doen mee, ook de nummers één en drie van de voorbije Tour de France staan aan de start op Corsica. Alberto Contador had de koers eerst niet op zijn programma, maar veranderde dit na zeges in de Ronde van de Algarve en Parijs-Nice. De Spanjaard, die de hulp krijgt van Alexandre Vinokourov, zal ook zeker meedoen voor de eindzege in de tweedaagse met de lastige aankomst op zaterdag. Zijn grote rivaal Lance Armstrong (RadioShack) is waarschijnlijk geen kanshebber voor de eindzege, zeker na het buikgriepje dat hij had opgelopen voor aanvang van Milaan-San Remo.

Een andere opvallende naam op Corsica is Frantisek Rabon. Als hij in de eerste etappe de schade kan beperken dan is hij een serieuze kandidaat voor de eindwinst. Er is namelijk bijna geen enkele coureur die beter een korte tijdrit kan rijden dan de Tsjech. Verder rijden ook nog Maxime Monfort en Michael Rogers mee in de ploeg HTC-Columbia.

Garmin heeft met David Millar een kanshebber voor de eindzege in huis. De Schot is de laatste jaren, na zijn dopingschorsing, flink verbeterd in het klimmen en heeft ook nog steeds een goede tijdrit in de benen. Cadel Evans is echter voor BMC nog een grotere kandidaat, de Australiër liet al eerder in de Tirreno-Adriatico zien over goede benen te beschikken en aan mentaliteit ontbreekt het niet bij hem. Zijn ploeg is echter nog niet sterk voor de dag gekomen dit jaar.

Team Sky doet het in Frankrijk met Thomas Löfkvist en Simon Gerrans. De nieuwbakken ploeg heeft al veel laten zien en kan misschien ook hier nog wel voor de bloemen gaan. Verder kan misschien gekeken worden naar de jongelingen Rigoberto Uran (Caisse d’Epargne) of Jérôme Coppel (Saur-Sojasun).

Deelnemerslijst

Favorieten volgens Wielerflits
**** Alberto Contador
*** Cadel Evans, David Millar
** Frantisek Rabon, Michael Rogers, Lance Armstrong
* Rigoberto Uran, Jérôme Coppel, Simon Gerrans, Thomas Löfkvist

RIDE Magazine
RIDE Magazine