Volledige internationale sprinttop kiest voor Belgische najaarskoersen: “Nog straffer dan EK”
Foto: Cor Vos
vrijdag 20 september 2024 om 07:47

Volledige internationale sprinttop kiest voor Belgische najaarskoersen: “Nog straffer dan EK”

Interview Jasper Philipsen, Tim Merlier, Jonathan Milan, Jordi Meeus, Olav Kooij, Biniam Girmay, Arnaud De Lie, Alexander Kristoff, Pascal Ackermann, Arnaud Démare, Caleb Ewan, Fabio Jakobsen en Arvid de Kleijn. De volledige sprinterstop zakt dit weekend af naar België voor het Kampioenschap van Vlaanderen en de Gooikse Pijl, nota bene twee vlakke 1.1-koersen. Sommigen pikken tussendoor ook nog de lastigere SUPER 8 Classic mee. De organisatoren beseffen amper wat hen overkomt.

Is het de positie op de kalender, de goede reputatie van deze wedstrijden of gewoon puur toeval? De organisatoren van het Kampioenschap van Vlaanderen (overigens de afsluiter van de Lotto Cycling Cup) en de Gooikse Pijl hebben er het gissen naar. Maar hun deelnemerslijst oogt indrukwekkender dan ooit tevoren.

“Of we daardoor zelf verbaasd zijn?”, herhaalt Wim David, die al meer dan 35 jaar in het organisatiecomité van Koolskamp Koers zit, de vraag. “Ja en nee. Voor Philipsen en Merlier hebben we een extra inspanning gedaan, maar op de andere namen hebben we weinig invloed gehad. Wat ons betreft, is Koolskamp uitgegroeid tot de sprinterskoers van het jaar. Iedereen spreekt over de Scheldeprijs, maar qua sprinters mag onze startlijst daar wel naast worden gezet. Kijk maar naar onze erelijst van de afgelopen jaren, dan vind je allemaal behoorlijke namen.”

David heeft gelijk: Jakobsen, Philipsen, Groenewegen en Gaviria kwamen al eens winnen in Koolskamp, een wedstrijd die sinds 1908 meegaat. Ook de Gooikse Pijl, nog maar sinds 2018 een profkoers, heeft Philipsen, Ackermann en Jakobsen al op de erelijst. “We hebben elk jaar wel enkele topsprinters, maar dit jaar is het wel subliem”, vindt organisator Danny Schets. “Ik heb eens geteld: er zijn 13 sprinters die op een goede dag kunnen winnen, en dan nog een paar outsiders. Voor een 1.1-koers is dat top, bijna ongezien.”

Philipsen won vorig jaar in Koolskamp én Gooik – foto: Cor Vos

Meer nog: dat 1.1-statuut speelde de wedstrijden zelfs een beetje parten. “Heel veel ploegen wilden bij ons komen rijden. Al van in april staan wij op hun lijstje. Maar omdat we een koers van het 1.1-statuut van de UCI zijn, mogen maximaal de helft van onze deelnemende ploegen WorldTeams zijn”, zegt David. “De meeste grote ploegen zijn er wel bij, maar Groupama-FDJ hebben we moeten weigeren.”

Maar waarom willen al die ploegen nu zo graag hun seizoen afsluiten in Koolskamp en Gooik? De wedstrijden liggen in zekere zin ideaal op de kalender, vlak na het Europees kampioenschap dat dit jaar in Belgisch Limburg doorging. De meeste snelle mannen waren dus al in de buurt en zeker zij die hun wegseizoen niet al half september wilden afsluiten, vinden zo toch nog een eindeseizoensdoel(tje).

“We willen ieder jaar de sprinters nog een laatste kans geven, aan het einde van een lang en zwaar seizoen”, zegt Schets. David: “Veel ploegen combineren het Kampioenschap van Vlaanderen met de Gooikse Pijl en de Omloop van het Houtland, waardoor ze een mooi blok competitie kunnen afwerken. En wij maken het ook niet al te ingewikkeld. We rijden op een vaste omloop, dat is qua veiligheid een pluspunt dat de ploegen appreciëren. Het heeft geen zin om uit te wijken naar de Kemmelberg, want dat doen al heel veel koersen.” Schets bevestigt: “Aan het einde van het jaar moet je het niet te lastig maken, wij kiezen ook voor een korte aanloop. Onze lokale ronde is al mooi genoeg.”

Tot hun groot jolijt krijgen ze in Koolskamp bovendien ook nog een primeur. “Tim Merlier rijdt bij ons zijn eerste wedstrijd in zijn gloednieuwe Europese trui. We hebben dat eerder ook met Fabio Jakobsen mogen meemaken in 2022 en hij won toen meteen. Laat ons hopen dat Merlier dat nummertje kan overdoen.” Schets: “Ook wij voelen ons vereerd dat Tim komt meerijden in Gooik. Maar ook Jonathan Milan lijkt een man voor de toekomst en een mooie naam op de erelijst. Laten we hopen dat het volk de weg naar hier vindt, voor toch wel de herkansing van het EK.”


Deelnemerslijst Kampioenschap van Vlaanderen
Deelnemerslijst Gooikse Pijl

RIDE Magazine
11 Reacties
19-09-2024 12:06
Het viel me ook al op. Renners die na augustus wel gewoon klaar zijn bestaan nauwelijks meer. Dat pure sprinters niets te zoeken hebben op komende WK is natuurlijk ook nog een factor voor het mooie veld van deze koersen.
    19-09-2024 20:10
    Je vertegenwoordigt als renner ook gewoon een waarde qua punten voortaan dus je kunt niet zomaar stoppen wanneer je zin hebt.
19-09-2024 12:16
Tsja, waar moeten die sprinters anders gaan rijden? Niet iedereen zal trek hebben in Langkawi of Guangxi en in de Italiaanse heuvelkoersen hebben ze ook niets te zoeken.
19-09-2024 16:45
Tja in de echte koersen maken pure sprinters nog maar weinig kans, logisch dat die gaan samentroepen in die vlakke kleinere koersjes. Vroeger had je nog MSR waar een sprinter een vrij redelijke kans heeft om te kunnen sprinten maar ook dat is al jaren achterhaald (Philipsen dit jaar wel maar zonder mvdp als afstopper wint die dat ook nooit, en dat is al een iets meer polyvalente renner bovendien). Nu moeten ze al blij zijn met een scheldeprijs of bredene of nokere koerse of deze najaarskoersen, mooi maar allemaal B koersen uiteindelijk.
    20-09-2024 08:35
    Goeie evolutie wat mij betreft.
    20-09-2024 09:17
    In het profpeloton pakken nieuwe renners graag uit met wedstrijden in België gereden, al of niet gewonnen, in hun curriculum.
    B wedstrijd of niet, als hij maar op de heilige wielergrond werd gereden.
19-09-2024 15:39
Zal afwachten zijn hoeveel van deze rappe mannen de finish niet halen. Of elkaar na de finish overhoop rijden. Daar moet je tegenwoordig ook rekening mee houden.
    20-09-2024 07:09
    Je moet rekening houden dat ze elkaar NA de finish…wat?
19-09-2024 16:31
Bizar dat Gianluca Pollefliet niet genoemd wordt.
20-09-2024 07:13
Koersen ontlenen deels hun bestaansrecht aan de interesse van het publiek. Als er minder interesse is in vlakke koersen is het logisch dat hun aantal op de kalender afneemt. Er zijn nog genoeg koersen voor sprinters. Er zijn ook geen 30 tijdritten voor tijdrijders. Sprinters van de toekomst zullen meer inhoud en pumch nodig hebben hoor iets zwaardere aankomsten.
20-09-2024 08:21
Hopelijk komen dan een aantal ook nog naar Friesland op 2 oktober.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine