‘Volgende bom bij Lotto Dstny: kopman Maxim Van Gils zegt zijn contract op’
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 19 november 2024 om 17:12

‘Volgende bom bij Lotto Dstny: kopman Maxim Van Gils zegt zijn contract op’

Breaking Maxim Van Gils en Lotto Dstny liggen op ramkoers, zo meldt Het Laatste Nieuws. De 24-jarige Belg heeft namelijk zijn contract bij de ploeg opgezegd. Het is onduidelijk waar de toekomst ligt van de klassiekerspecialist. De vraag is ook hoe snel een overgang zal verlopen: in het verleden heeft de ploeg immers aangegeven niet te willen meewerken aan een vervroegde transfer.

De ploegleiding reageerde naar verluidt gechoqueerd na de mededeling van een van zijn belangrijkste renners, schrijft HLN. De ploeg vindt het niet kunnen dat Van Gils op deze manier een vertrek forceert. In het verleden heeft de formatie altijd gezegd dat ze niet wil meewerken aan een vervroegde transfer van de renner, die afgelopen seizoen goed was voor drie overwinningen en talloze ereplaatsen.

Mocht de ploeg zijn poot stijfhouden, dan zal het voorval een juridisch staartje krijgen. Volgens Het Laatste Nieuws zal Van Gils dan ‘altijd zijn zin krijgen’. Elke Europese burger heeft namelijk het recht om van werkgever te veranderen, maar dan zal Lotto wel een schadevergoeding (naar schatting tussen de 1 en 1,2 miljoen euro) moeten krijgen, aangezien Van Gils nog een doorlopend contract heeft tot eind 2026.

Snelle oplossing?
De vraag is hoe lang het allemaal zal aanslepen voor Van Gils. Gemiddeld duurt het tussen de twee en acht maanden vooraleer een dergelijke zaak kan voorkomen en er een uitspraak is. Met andere woorden: als Van Gils niet zelf een akkoord bereikt met Lotto, bestaat de kans dat hij (in het slechtste geval) tot volgende zomer aan de kant moet blijven.

Dat Van Gils aanstuurt op een vervroegd vertrek bij de Lotto-ploeg is opvallend, aangezien hij in maart nog zijn handtekening zette onder een nieuw en verbeterd contract. Na zijn contractverlenging begon de Antwerpenaar steeds betere resultaten te boeken en was hij naar verluidt niet meer tevreden over zijn verbintenis. In de maanden die volgden, toonden meerdere ploegen – waaronder Red Bull-BORA-hansgrohe en Astana Qazaqstan – interesse in de puncheur.

Achter de schermen rommelt het al geruime tijd bij Lotto Dstny. Uit de brede omkadering van de ploeg besloten meerdere bronnen naar voren te stappen om hun verhaal te doen bij WielerFlits. Dit deden ze anoniem, uit angst voor represailles. Zij schetsen een beeld van sportief mismanagement, pesterijen en intimidatie. Ook kampt de ploeg al langere tijd met financiële zorgen.

En dat is nog niet alles. De bronnen halen namelijk nog meer pijnpunten aan, met bezuinigingen, gebroken beloftes, verbreken van jarenlange relaties, onvrede over het sportieve beleid van Kurt Van de Wouwer én teammanager Stephane Heulot die op gespannen voet met een aantal renners leeft.

Ook is er voor volgend jaar vooralsnog geen tweede naamsponsor die Dstny vervangt. De Belgische Loterij is bereid het budget iets te vergroten om het ontstane gat – naar verluidt circa zes miljoen euro – te verkleinen. 

RIDE Magazine
38 Reacties
19-11-2024 17:16
Het begint toch wel lachwekkend te worden wat Carrera allemaal uitspookt. Het lijkt erop dat zij steeds vaker proberen onder contracten uit te komen, en dat roept vragen op over de waarde van een contract in het wielrennen.

In maart koos Van Gils voor stabiliteit en accepteerde hij een bod van Lotto. Dit contract zou duidelijk moeten zijn: je tekent, dus je houdt je eraan. Als je te vroeg hebt getekend en later spijt krijgt, is dat je eigen fout. Het idee dat je zomaar onder een contract uit kunt komen, ondermijnt het hele systeem.

Stel je voor dat de situatie omgekeerd is. Wat als een team, zoals Israel, besluit om hetzelfde te doen? Stel dat zij een renner als Froome een contract aanbieden, hem vervolgens overbetalen, en dan besluiten om het contract te verbreken omdat hij te weinig waard is voor z'n geld. Hoe geloofwaardig is een contract dan nog? Het lijkt eenzijdig in het voordeel van renners, terwijl teams ook gebonden worden aan hun afspraken.

Ik vraag me af of de UCI dit probleem binnenkort gaat aanpakken. Zonder ingrijpen blijven contracten een formaliteit en wordt het wielrennen steeds minder professioneel op dit vlak.
    19-11-2024 17:26
    Laat Visma Lease a Bike nog nét 1 plekje overhebben… en nog wat stootkracht in de Ardennen ontberen… 1+1?
    19-11-2024 17:36
    Je kunt niet zomaar onder je contract uitkomen. Hij zal een schadevergoeding moeten betalen om dat te bewerkstelligen. Die schadevergoeding kun je te laag vinden, maar die is gekoppeld aan de hoogte van zijn salaris en lengte van zijn contract en komt voort uit Europese wetgeving die ook gewoon voor wielrenners geldt. Verder kennen we waarschijnlijk niet het hele verhaal. Hij zal dit niet voor niks willen doen.

    Het is misschien niet sjiek van van Gils, maar teams zullen met dit soort praktijken rekening moeten houden en ervoor zorgen dat hun renners tevreden blijven (of ervoor zorgen dat die afkoopsom zo hoog is dat niemand over contractbreuk na wil denken).
    19-11-2024 17:38
    Denk je dat hij naar Visma gaat Kevin, op zich misschien wel logisch maar op de duur is het wel wat vervelend voor hun imago want dit is al de zoveelste renner die ze zo binnen halen.

    En inderdaad Jawbone, andersom zouden de renners het ook niet zo appreciëren dat als ze bijvoorbeeld een zware blessure hebben en ze gewoon bij het vuil worden gezet.
    19-11-2024 17:42
    Dat verhaal over Froome klopt natuurlijk niet. Volgens de huidige jurisprudentie kun je een contract voor bepaalde tijd opzeggen, maar moet je dan wel een bedrag gelijk aan het resterende salaris betalen aan je team. In het omgekeerde geval zou een beëindiging van het contract dus niets opleveren, aangezien je dan als team het resterende salaris gewoon zou moeten uitbetalen. Daarom wordt er, als een team tussentijds van iemand af wil, vaak de helft van het salaris geboden plus de vrijheid om elders te tekenen. Op die manier weten beide partijen van elkaar af te komen op manier waarop de sporter er niet per se slechter van wordt.

    Mocht Van Gils ergens anders het dubbele of meer kunnen verdienen, dan is hij financieel niet slechter af, zelfs als hij Lotto zijn resterende salaris moet betalen.
    19-11-2024 17:42
    De situatie omkeren is (arbeidsrechtelijk gezien) natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Het arbeidsrecht bestaat grotendeels om werknemers te beschermen tegen de werkgever, die tov de werknemer een machtigere positie heeft.
    19-11-2024 18:15
    In het voetbal de normaalste zaak van de wereld dat je je contract niet uitdoet, maar in de wielerwereld zijn het heilige huisjes. Ik kan echt niet begrijpen dat men daar zo moeilijk over doet, als er een financiële compensatie tegenover staat. Een speler gaat toch niet bij Club Brugge blijven als zijn plafond ver daarboven ligt. Waarom zou dat in de koers anders moeten zijn?
    19-11-2024 18:19
    Sean Kelly, als ze de afkoopsommen te hoog maken is het gewoon wachten tot de eerste die het voor de rechtbank brengt want daarmee verhinder je evengoed het vrij veranderen van werkgever. Als de ploegen zeker zouden zijn van zo'n dingen, had Bora dan niet het been stijf gehouden vorig jaar met het akkevietje met Cian/Visma-Lab, of hebben ze ingebonden omdat het een vervelend precedent zou zijn?
    19-11-2024 18:39
    @Kennie, de afkoopsom vloeit voort uit de hoogte van het salaris en de duur van het contract “ze” kunnen de afkoopsom dus niet te hoog maken. Wel kunnen ze hun renner een dergelijk hoog salaris en lang contract bieden dat niemand bereid is die afkoopsom te betalen.
    19-11-2024 20:56
    @Sean Kelly
    Daar zit een beetje het probleem natuurlijk. Die wetten zijn gemaakt voor de normale arbeidsmarkt waar, zoals je zelf aanhaalt, de werkgever normaal gezien de macht heeft tegenover werknemers. In sporten zoals het wielrennen is dat echt niet het geval. De atleten hebben meer en meer de macht, vaker dan niet bepalen zij mee het staan of vallen van een team.
    19-11-2024 22:22
    De tweehonderd miljoen afkoopsom bij Pogacar lijkt me nu niet echt in verhouding tot zijn acht miljoen loon, of die ik dat verkeerd Sean Kelly?
19-11-2024 21:46
En daar gaan we weer! Waarom ben ik toch totaal niet verrast dat het WEER een jonge Belgische renner is die denkt zomaar zijn contract te kunnen opzeggen? Een contract is niets meer waard in de ogen van die verwaande kapsones mannetjes. Bij je volle verstand een verbeterd, meerjarig contract tekenen en een paar maanden later denken er zoweer vanaf te kunnen. Dit terwijl hij weet dat Lotto daar niet mee akkoord gaat.

Los van het feit dat het gewoon niet netjes is om zo met gemaakte afspraken om te gaan is het ook nogal egoïstisch: hij weet dondersgoed dat hij een van de dragende renners van de ploeg is, om dan half november met dit soort acties te komen is in alle opzichten rampzalig voor de ploeg. Een gelijkwaardige vervanger vinden gaat op dit moment nooit meer lukken natuurlijk, komt nog bij dat dit soort situaties de zoektocht naar nieuwe sponsoren ook geen goed doet. Waarmee op termijn de ploeg, en dus de werkgelegenheid voor 40-50 man. in gevaar komt.
    19-11-2024 22:10
    De topsportwereld is keihard. Als je niet egoïstisch ben, kom je er berooid uit. Clubs en ploegen leven ook niet bepaald op altruïsme en al zeker niet bij Lotto. Een contract is niets meer waard in de sport in het algemeen, dat is toch al sinds het Bosman-arrest duidelijk.
    Laten we eens een simpele denkoefening doen. Jij tekent een contract in maart, maar in de maanden daarna presteer je uitzonderlijk, waardoor het bedrijf waar jij voor werkt floreert. Concurrerende bedrijven merken je prestaties op en beloven je drie, vier, vijf? keer wat je nu verdient. Je gaat naar je bazen en je vraagt opslag, gezien je uitzonderlijke prestaties het bedrijf serieus hebben doen groeien. Je krijgt een nee van je huidige baas, je mogelijk toekomstige baas zegt kom maar af, ik betaal je verbrekingsvergoeding wel en ik schat je prestaties wel naar waarde. Wat zou jij doen?
    Waar ik het wel mee eens ben: de timing. Ga nu nog maar eens een vervanger aantrekken.
    19-11-2024 22:49
    Het zou wel jammer zijn dat de macht volledig bij de renner komt te liggen. Want als Van Gils straks op een vrachtwagen knalt op training en heel 2025 aan de kant staat, dan verwacht hij wellicht wel dat zijn ploeg hem een heel jaar doorbetaalt. Als team dreig je zo altijd aan het kortste eind te trekken.

    Zeker voor de minder kapitaalkrachtige teams kan dit erg nefast zijn. Want die vechten bijvoorbeeld voor behoud in de World Tour en kunnen hun kopmannen niet zomaar ineens vervangen als 1 van hun grote namen het plots voor gezien houdt.
    19-11-2024 23:19
    En als je het omdraait? Misschien komt de ploeg haar afspraken niet na. Wat de voortgang van een carriere negatief beinvloed. We weten niet zoveel, dus wellicht gewoon lezen ter info, en verder met je leven...
19-11-2024 17:21
Eerst verlengen en dan contractbreuk in hetzelfde jaar.. Hij zal dan wel een dikke deal van Bora gekregen hebben.
19-11-2024 17:47
Probleem voor Lotto, al levert je een dikke afkoopsom op, wat kun je daar sportief mee? Anderzijds ook een gevolg van de weelde. Ook weer typische WielerFlits om het op frustratie van de praatgrage Eenkhoorm geschreven verhaal van een paar maanden geleden te koppelen aan dit verhaal. De enige relatie lijkt me de wielerploeg, verder weinig.
    19-11-2024 21:17
    Moeilijk hè lezen.
19-11-2024 17:25
De problemen bij Lotto (want Dstny verdwijnt) worden met de dag groter. Een nieuwe co-sponsor is er nog steeds niet.
Dat van Gils willens en wetens zijn contract ondertekende was destijds te begrijpen.
Als hij een veel betere aanbieding heeft van een concurrerend World Tour Team zal Lotto maar al te graag toehappen en de schadeloosstelling met vreugde in ontvangst nemen. Ook al beweren ze dat ze de renner aan zijn contract houden.
Nood breek wet en de nood is blijkbaar heel hoog bij deze Belgische formatie.

De tijd zal het wederom leren....
    19-11-2024 21:26
    Ik zie de grote problemen niet.
    Ze hebben hun budget en dat is op voor 2025, dus geen financiële ruimte om Van Gils een verbeterd contract te geven. Wat kunnen ze dan doen? Samen om tafel gaan zitten en opties bespreken, net wat nu gebeurt.
    19-11-2024 22:32
    Hun plekje in de WT voor 2026-2028 is quasi verzekerd. Er komt loonbudget vrij én als ze een afkoopsom ontvangen vervangt dat al een deel van de verdwenen co-sponsor. Bovendien hebben ze met De Lie en Van Eetvelt toch 2 renners die er kunnen staan op hun parcours. En een Berckmoes en Segaert gaan in de kleinere koersen ook wel punten pakken.
19-11-2024 17:26
Een contract moet je met vol verstand tekenen, rekening houdende met alles wat er tegen kan gaan staan in de periode waarvoor je tekent.
    19-11-2024 17:28
    Of het zinkende schip verlaten.
    19-11-2024 17:33
    Als er zwaarwegende redenen zijn dan moet je de rechter maar overtuigen. Maar 9 van de 10 keer is het: oeps ik kon meer geld verdienen/oeps ik ben sneller beter geworden dan verwacht/oeps ik vind het toch niet zo leuk hier op dit moment. Pech gehad, uitdienen.
    19-11-2024 17:41
    @A.M.M. Jonkers, ik denk nu niet dat Lotto een zinkend schip is om eerlijk te zijn, ze hebben wat strubbelingen maar dat kan evengoed komend seizoen al terug opgelost zijn. Een fan van Heulot ben ik nu eigenlijk nooit geweest, want zijn contractbreuk met Ridley om iets te noemen en zo vind ik nog altijd maar een hoop bullshit...
19-11-2024 22:52
Van de zomer al die kamikaze-actie in de tour. Nu dit weer..

Wel lekker dat er weer eens zo'n oprecht onsympathieke renner is opgestaan in de persoon van Van Gils..
19-11-2024 17:23
Rupsje nooitgenoeg? (minus de vlinder voorlopig dan)
19-11-2024 17:20
Die gaat naar Quick step of visma ?
    19-11-2024 17:27
    Quick step is vol… zal Visma wel worden… ook omdat ze niet gecommuniceerd hebben over een laatste renner..
    19-11-2024 17:33
    Bora schijnt grootste kanshebber te zijn
    19-11-2024 18:15
    Ik verwacht eerder Red Bull of Astana.
19-11-2024 18:12
Eindelijk wat echt nieuws in deze serieuze komkommertijd. Tja, we kunnen erover debatteren, maar uiteindelijk is hij toch weg.
19-11-2024 19:32
Natuurlijk bijna onmogelijk om te weten wat de oorzaak van dit waarschijnlijke vertrek zal zijn. Het zou wel een enorme aderlating voor Lotto zijn en een goede vervanging krijg je niet meer. Als het louter een geld kwestie is, dan is hij in maart wel niet zo slim bezig geweest. Dat er wat speelt is wel duidelijk gezien Lotto bevestigd dat er gesprekken zijn.
    19-11-2024 19:49
    Het rommelt al een hele tijd bij Lotto.
    Dus is deze onverkwikkelijke affaire eigenlijk wel te verklaren.
    Waar rook is, is vuur!
19-11-2024 19:44
400k€/jaar voor iemand die zich manifesteerde bij de top 8 beste eendagsrenners in zware heuvelkoersen. Dan kan je je als Lotto wel spekkoper wanen, maar dan moet je ook niet verrast zijn dat financiele onderwaardering uiteindelijk als een boomerang terugkomt.
20-11-2024 00:41
Het zou een fantastische aanwinst zijn voor Astana. Wel tegenstrijdig voor mij; aan de ene kant ben ik fan van Astana, aan de andere kant komt Van Gils onsympathiek over

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine