Voigt: “Straks knippen ze de remkabels door”
De tiende en dertiende etappe van de Tour de France, respectievelijk een vlakke en bergachtige, zullen zonder de befaamde en beruchte ‘oortjes’ worden verreden. Veel enthousiasme is er niet te bespeuren in het peloton, bij renners noch ploegleiders.
Door het besluit van de ASO kunnen de ploegleiders alleen nog rechtstreeks met hun renners bij de volgauto communiceren. Jens Voigt denkt er het zijne van: “Straks laten ze ons nog twee dagen zonder helm rijden, of knippen ze de remkabels door, gewoon omdat het ze interessant lijkt. Oortjes horen erbij, dat is gewoon hoe het werkt in de moderne tijd. Als ze zo’n besluit nemen voor de Grand Prix van Monaco, zegt iedereen ‘hallo, leeft daar iemand?’.”
“Ik probeer mijn ploegleiders juist bij te brengen dat ze de renners sturen en ze coachen”, vertelt Bjarne Riis aan Wieler Revue. “Zonder oortjes worden het eigenlijk gewoon reisleiders. En wat denk je van de veiligheid? Sportdirecteurs zullen in paniek raken als er wat gebeurt, die willen allemaal naar voren. Moeten ze dan net als vroeger het peloton in? Laten we allemaal bidden dat het goed gaat.”
Daarnaast merkt de manager van Saxo Bank dat de sponsors er verre van lyrisch over zijn. “Die investeren heel veel geld in mijn ploeg. Stel dat één van de kopmannen op tien kilometer valt en er geen communicatie is. Dat kan ik niet verkopen.”
Ronde van Vlaanderen-winnaar Stijn Devolder ziet ook meer nadelen dan voordelen. “Mét de oortjes is het beter voor de veiligheid. Het wordt in elk geval een nieuwe ervaring en volgens mij zal het zeker zorgen voor een ander soort koers, een andere uitslag ook.”