Vlaamse overheid stopt met steun aan Flanders-Baloise
foto: Cor Vos
maandag 30 juni 2025 om 12:41

Vlaamse overheid stopt met steun aan Flanders-Baloise

De Vlaamse overheid zal Flanders-Baloise nog één seizoen financieel ondersteunen. In 2026 krijgt het team een laatste overgangsjaar om zich te heroriënteren. Daarna verschuift de overheidsfocus naar investeringen in het baanwielrennen.

De continuïteit van de opleidingsploeg komt daarmee ernstig in het gedrang. Flanders-Baloise, dat jarenlang als kweekvijver diende voor jonge Belgische profs, zal na volgend jaar op eigen benen moeten staan. “De doorstroming van beloftevolle wielrenners naar de WorldTour staat onder druk binnen de context van het moderne wielrennen”, verklaart Vlaams minister van Sport Annick De Ridder de beslissing bij Sporza.

Volgens De Ridder is het landschap ingrijpend veranderd. “Jonge renners worden almaar sneller rechtstreeks door WorldTour-teams gecontracteerd, waardoor de rol van tussenliggende opleidingsploegen is veranderd. De ploeg kan bovendien niet opboksen tegen de loonvoorwaarden die de grote teams aanbieden.”

Baanrenners
Ondanks het stopzetten van de structurele steun, krijgt de ploeg in 2026 nog een jaar de tijd om nieuwe partners te vinden en zo de toekomst veilig te stellen. De Vlaamse overheid richt zich nadien expliciet op de piste. Binnen Flanders – Baloise rijden op dit moment meerdere baanwielrenners, onder wie Jules Hesters en Tuur Dens. Voor hen blijft er mogelijk ondersteuning, ook als de ploeg ophoudt te bestaan.

“Als de ploeg op een of andere manier voortgezet wordt, kunnen we onze steun aan de betrokken baanwielrenners behouden. Als dat niet het geval is, worden zij opgevangen via de reguliere topsportondersteuning van Sport Vlaanderen en Cycling Vlaanderen”, aldus De Ridder. Wat er na 2026 met de vrijgekomen middelen gebeurt, ligt nog open. “Maar het wielerlandschap is in volle evolutie, en dat dwingt ons om gemaakte keuzes opnieuw tegen het licht te houden. We doen dat met respect voor het verleden, en met oog voor een duurzame toekomst voor onze topsporters.”

RIDE Magazine
2 Reacties
30-06-2025 14:01
Op zich vrij logisch dat de overheid stopt met geld te steken in professionele sport. Destijds is men begonnen als soort van opvang voor werkloze renners, wat al snel uitgroeide tot een opleidingsploeg. De redenatie dat die functie nu feitelijk niet meer nodig is is goed te begrijpen: veel ploegen hebben tegenwoordig hun eigen opleidingsteam. En hoewel er wel renners van Flanders naar grotere teams overstappen zitten daar al jaren geen toppers meer tussen: die zijn eerder al opgepikt door de grote teams.

Dat neemt niet weg dat een ploeg als Flanders zeker wel een functie heeft: de PRT's zijn immers al vrij dun gezaaid. Het is dus te hopen dat de ploegleiding de komende anderhalf jaar nuttig weet te besteden door een nieuwe sponsor te zoeken. Dat zal niet makkelijk zijn, zeker niet voor een toch vrij onzichtbare ploeg maar ze zullen ook weer geen 10 miljoen nodig hebben dus wellicht lukt het?
30-06-2025 15:51
Op naar Lotto-Baloise in 2027 (of zelfs al 2026)?

Logische ontwikkeling in ieder geval, tien jaar geleden had je enkel Lotto en Quickstep als worldtour teams, en Wanty en Flanders als Proconti's. Volgend jaar heb je Lotto én Soudal én Alpecin én Intermarché in de worldtour, en Wagner Bazin (en nog een laatste jaar Flanders) als proconti's. Dan snap ik best dat de nood niet echt als hoog gezien wordt vanuit de overheid, zeker als je bedenkt dat ook bij meerdere buitenlandse teams een handvol Belgen aan de slag is (Visma, Cofidis, Décathlon, Trek, UAE, Unibet,...).

Denk dat, met alle respect voor de jongens die er nu nog rijden, de kwaliteit ook stevig afgeroomd is. De laatste jaren winnen ze gemiddeld misschien 2 koersen per jaar, 10-20 jaar geleden waren dat er regelmatig 10+ per jaar. Campenaerts, Naesen, Van Marcke, Declercq, Rickaert, Keisse, Wallays, Theuns, Lampaert, Van Gestel, De Gendt, ... was toch wel van een ander niveau dan wat er nu rondrijdt. Gezien de financiële situatie rijdt dat soort jongens nu rond bij Intermarché en Lotto, ipv bij Flanders.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine