Viviani eerste leider Eneco Tour, Van Poppel tweede
Elia Viviani heeft in de eerste etappe van de Eneco Tour Danny van Poppel (Trek Factory Racing) verslagen in Bolsward. De Italiaan van Sky was in de sprint nipt sneller dan onze landgenoot. Jempy Drucker (BMC) werd derde. Met Moreno Hofland (achtste) en Dylan Groenewegen (tiende) eindigden er nog twee Nederlanders in de top tien.
Jesper Asselman in de vlucht
De kopgroep van de dag kwam al snel tot stand. Jesper Asselman van Roompot Oranje Peloton was de enige Nederlander vooraan. Hij kreeg Frederik Veuchelen (Wanty-Groupe Gobert), Laurens De Vreese (Astana), David Boucher (FDJ), Nathan Haas (Cannondale-Garmin) en Nico Denz (stagiair AG2R La Mondiale) met zich mee. Zij hadden na 21 kilometer al meer dan zeven minuten voorsprong.
Sprintersploegen houden controle
De beide tussensprints van de dag waren een prooi voor Haas. De sprintploegen Lotto Soudal, Sky, Trek Factory Racing en LottoNL-Jumbo haalden een deel van de voorsprong af. Een valpartij achterin het peloton op vijftig kilometer zorgde voor een beetje opschudding. Onder meer Tom-Jelte Slagter, Dylan van Baarle, Tiesj Benoot en Heinrich Haussler waren erbij betrokken. De meeste renners konden zonder problemen terugkeren. Bij het oprijden van het lokale parcours rondom Bolsward daalde het gat tot minder dan een minuut.
Gouden Kilometer
De eerste Gouden Kilometer in de WorldTour was een prooi voor de koplopers. In één kilometer stonden drie punten. Op deze punten werden drie, twee en één seconde bonificatie vergeven. De eerste werd gewonnen door Denz, voor De Vreese en Asselman. De tweede (500 meter verder) ging naar Haas voor Asselman en Denz. Het zorgde voor een slagveld in de kopgroep. De laatste boni’s bleken een prooi voor De Vreese, voor Asselman en Denz.
Sprinten in Bolsward
Op zestien kilometer van het einde werden de laatste vroege vluchters opgeslokt door het peloton. Hierna gooiden de sprintersploegen het tempo de hoogte in. Jens Keukeleire kwam op een rotonde nog ten val, maar kon terugkomen. De meeste treintjes raakten ontregeld in de laatste twee kilometer, waardoor er nog een valpartij was. Etixx-Quick-Step kwam het beste de laatste lijn in. André Greipel ging vroeg aan vanuit de achtergrond, maar werd overvleugeld door Viviani. De Italiaan hield de jongste Van Poppel nipt achter zich.
Eneco Tour 2015 (2.UWT)
Uitslag etappe 1: Bolsward – Bolsward (183,5 km)
1. Elia Viviani (Sky) in 4u06m18s
2. Danny van Poppel (Trek Factory Racing) allen z.t.
3. Jempy Drucker (BMC)
4. André Greipel (Lotto Soudal)
5. Jonas Van Genechten (IAM Cycling)
6. Andrea Guardini (Astana)
7. Magnus Cort Nielsen (Orica-GreenEDGE)
8. Moreno Hofland (LottoNL-Jumbo)
9. José Joaquin Rojas (Movistar)
10. Dylan Groenewegen (Roompot Oranje Peloton)
Volledige uitslag
Algemeen klassement na etappe 1
1. Elia Viviani (Sky)
2. Danny van Poppel (Trek Factory Racing) op 4s
3. Jesper Asselman (Roompot Oranje Peloton) z.t.
4. Laurens De Vreese (Astana) op 5s
5. Nico Denz (AG2R La Mondiale) z.t.
6. Jempy Drucker (BMC) op 6s
7. Nathan Haas (Cannondale-Garmin) op 8s
8. André Greipel (Lotto Soudal) op 10s
9. Jonas Van Genechten (IAM Cycling)
10. Andrea Guardini (Astana)
Volledig klassement
De laatste km van @EnecoTour in beeld! Congratz to @eliaviviani & @TeamSkyhttps://t.co/mJ7SAirRll
— L1 (@L1) August 10, 2015
Zie het artikel.
Over de koers: De trein van Lotto-Soudal was er, maar zonder Greipel. Die leek steeds opgehouden te worden. Kwam te vroeg op kop, dan valt er moeilijk wat te halen tegen Viviani. Van Poppel zeer knap!
Zelfs ruim achter Boonen
Kort haar dit keer. Nog steeds top.
Nieuw forum onderwerp of bestaat het al? Vast wel.
Astana: Guardini 6e
Roompot: Groenewegen 10e, Looij 19e
Etixx: Boonen 11e
Wanty: Jans 12e, Backaert 21e
Giant: Arndt 13e
Lampre: Ferrari 14e
Katusha: Kuznetsov 15e, Selig 16e
FDJ: Demare 18e
Topsport Vl: Theuns 20e
Hofland leek toch vooral zelf de factor waardoor de trein niet functioneerde, al was de 4e man er volgens mij teveel aan. Hij moest voortdurend gezocht worden. Dat de trein an sich functioneerde, blijkt wat mij betreft uit het feit dat hij in de daadwerkelijke sprint genoeg snelheid had om a la Mario Kart allerlei terugzakkende bananen te ontwijken en toch nog 8e te worden.
Het was vandaag inderdaad voor meer ploegen lastig om hun sprinter te positioneren. Volgens mij is in de laatste 3km elke sprinter(trein) wel een moment uit positie geweest. Zie ook bijvoorbeeld Greipel, die nog wel vanvoren komt, maar daar veel te veel moeite voor moet doen. Ook zijn trein werd overspoeld en vond pas erg laat weer de vrije ruimte. Daarbij raakte ze ook nog eens Greipel kwijt.
Maar goed, hoe je het ook went of keert, de trein van TLJ heeft vandaag gewoon gefaald want ze hebben Hofland niet van voren af kunnen zetten. Achteraf gezien had hij beter zelf zijn weg kunnen zoeken in de chaos.
Jammer dat Van Winden hier niet rijdt, lijkt me de renner die bij TLJ degene die het best iemand van voren kan houden.
Ja, op die manier kun je zelfs een 18e plek van Hofland goed praten. Waarom zoek je toch altijd naar excuses en uitvluchten als het gaat om prestaties van TLJ-renners. Als je de koers hebt gezien, dan heb je toch met eigen ogen kunnen constateren dat in de laatste kilometers de vier TLJ-renners volkomen werden weggedrukt en dat Hofland aan de rechterkant van de weg in zijn eentje zat en door drie of vier andere eenlingen terug wordt gezet? Dat is op zich geen schande, maar dan kun je toch gewoon toegeven dat hij in dergelijke, wat chaotische sprints te kort komt en dat rassprinters als Viviani en de "kleine" Van Poppel het wel redden ? Is het zo moeilijk te accepteren dat enkelen hier negatief oordelen over de prestaties van TLJ in de slotfase? Ze hebben toch gewoon gelijk ?
regel 2, mocht xistnc het niet juist hebben kunnen zien, dan vallen we terug op regel 1.
Die "kleine"uit Goirle heeft het op het smalle Pijnenburgbaantje in de Reeshof geleerd ;)
We weten immers dat Hofland een goede renner is.
Vandaag kwam het er gewoon niet uit; klaar.
Genieten van Van Poppel is meer op zijn plaats, vandaag. :-)
Misschien kun je proberen om een bril op te zetten die wat ruimte laat voor nuance. Ik ben ervan overtuigd dat je daar oog voor kunt hebben, mits je door de juiste bril kijkt.
Dan zie je bijvoorbeeld nuance in het functioneren van Hofland ten opzichte van zijn 'trein', het presteren van Hofland en TLJ ten opzichte van andere ploegen en wie weet wat voor nuances nog meer!
En weet je dan ook waar Jan "Kanonbal" zelf trainde in Tilburg ?
Misschien moet je in dit verband het begrip "nuance" even nader uiteenzetten, want in deze context begrijp ik het gebruik van dit woord helaas niet. Maar ja, ik ben dan ook geen "deskundige" en jij wel blijkbaar...
Fijn dat sooike begint over nuance. Loopt elk topic weer vol te bashen op 1 ploeg, al gaat het desbetreffende topic er niet eens over. Vervolgens weer het slachtoffer uithangen.
Heb ik even moeten opzoeken.
Uit Tilburg wiki archief : TWEM
In 1921 werd achter de Tilburgseweg in Goirle de Tilburgsche Wieler- en Motorbaan (TWEM) geopend. Deze betonnen baan van 400 meter, die door velen destijds de mooiste baan van Europa werd genoemd, had tribunes voor 15.000 toeschouwers. Een van die toeschouwers was Jan Pijnenburg.
De toekomstige "de Pijn" of ook wel 'de Kanonbal" begon daar als chocoladeverkoper maar ging al snel daar trainen en wedstrijden rijden.
In 1929 werd vanwege financiële redenen de baan l weer gesloten
Wellicht dat hij ook sporadisch nog van andere Tilburgse banen gebruiktmaakte.
Van 1932 tot 1938 bestond nog de Tilburgse Wielerbaan in de Enschotsestraat, tegenover het Gemeentelijk Slachthuis. Van 1933 tot 1955 was er ook een wielerbaan in de omgeving van de huidige Plataanstraat.