Visma-manager Richard Plugge reageert voor het eerst op vertrek Olav Kooij en Tiesj Benoot
Olav Kooij en Tiesj Benoot komen nu nog uit voor Visma | Lease a Bike, maar zijn bezig aan hun laatste maanden voor de Nederlandse ploeg van Richard Plugge. Hoe kijkt de teammanager hier eigenlijk naar? In een interview met Het Laatste Nieuws reageert Plugge voor het eerst op het vertrek van deze twee belangrijke krachten.
Eén ding is zeker: Benoot (31) en Kooij (23) zullen in 2026 niet meer uitkomen voor Visma | Lease a Bike. Alles wijst erop dat het tweetal op weg is naar Decathlon AG2R La Mondiale, waar ze hun handtekening zullen zetten onder meerjarige en bovenal nog riantere contracten.
Waarom kiezen ze eigenlijk voor andere oorden? “Omdat andere ploegen budgettair een stap vooruit hebben gezet en onze renners proberen weg te halen door hen meer te betalen dan wij bereid zijn voor een renner van die marktwaarde”, schetst Plugge. “Als die renners kiezen om elders meer te gaan verdienen, feliciteer ik hen. Het zijn profs, het is hun broodwinning.”
Er is niet alleen het financiële component. “Ook het sportieve speelt mee. Soms wil een renner sportieve garanties, die wij niet kunnen bieden en die hij elders wel vindt”, geeft de ploegbaas aan. Zo heeft Kooij al meerdere keren aangegeven dat hij klaar is voor zijn debuut in de Tour de France. “En wij willen de Tour winnen”, countert Plugge.
Dringen aan de top
Is het vertrek van Benoot en Kooij een teken dat Visma | Lease a Bike financieel krap bij kas zit? “Dat is een fabel. Vanaf de Tour krijgen we met Skil nog een nieuwe cosponsor op de mouw. We doen het financieel goed en hebben het vijfde hoogste budget van alle ploegen, maar door de komst van bedrijven als Decathlon, Red Bull en Lidl bij andere ploegen is het dringen aan de top”, legt Plugge uit.
“Om het verschil tegen die andere grote ploegen te maken, moeten we ervoor blijven zorgen dat renners bij ons beter kunnen presteren. Dat is nog steeds zo. Er staan renners in de rij om bij ons te komen en dan heb je het spel van vraag en aanbod. Wij hebben goede renners aangetrokken, die nu minder verdienen dan bij hun vorige ploeg. […] Elke renner heeft een bepaalde waarde en wij gaan niet graag over die waarde heen.”
Een boekwaarde voor een renner is natuurlijk ook niet vast te stellen.
Tegelijkertijd is het seizoen meer dan de Tour. Kooij heeft een enorme potentie, niet alleen in sprintetappes, maar ook in bepaalde (semi)klassiekers. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en het is echt wel mogelijk om én met Kooij én met Vingegaard naar de Tour te gaan. Je hoeft niet met 7 renners om Vingegaard heen te hangen en je hebt renners die voor beide renners kunnen knechten. Neem een Van Aert, Affini, Campenaerts enz.
Natuurlijk kun je ook bij Visma een ploeg bedenken voor de Tour de France met Vingegaard en Kooij, en kan hij een mooi voorjaarsprogramma rijden. Daarmee kun je echter nooit bieden wat hij bij Decathlon voorgeschoteld krijgt.
We zullen het nooit weten, maar dat is hoe ik erover denk.
Overigens eens met wat Michael Boogerd tijdens een etappe van de Giro hierover zei: Rabobank stapt weer in en rekening houdend met hun filosofie om het Nederlandse wielrennen te omarmen en te ontwikkelen, is dit gewoon een slechte zaak. Kooij als één van de uithangborden van een Nederlandse ploeg werkt op veel gebieden als een magneet.
Daarnaast denk ik dat een succesvolle Nederlandse sprinter inderdaad positief is voor het Nederlandse wielrennen in het algemeen en eventueel wat doet voor de aantrekkingskracht bij de jeugd. Ik geloof er daarbij niets van dat het uit maakt voor welke ploeg hij rijdt (Decathlon op zijn shirt staat waarschijnlijk zelfs dichterbij dan Visma).
Succes bij Decathlon is goed voor zijn financiële carrière, maar succes bij Visma zou méér teruggeven aan het Nederlandse wielrennen als geheel. En ik ben van mening dat Visma er alles aan moet doen om hem te houden.
De kopmannen van TVLAB zijn nu eenmaal een Deen, een Brit (Yates) en een Belg.
Lidl- Trek is Amerikaans met 1 renner uit USA onder contract, INEOS was ooit heel Brits, nu nog maar 6.
Alleen Belgische ploegen hebben nog overwegend Belgen onder contract.
Ik geloof veel meer in investeren in de jeugd structuur, wanneer je het heb over het verbeteren van de algehele wielerstructuur. Succes bij de profs kan daarbij zeker helpen in de aantrekkingskracht van de sport, maar dat daar een 'nationale' ploeg voor nodig is geloof ik niet. Ik denk juist dat spreiding van de toppers goed is.
Spreiding van talent kan sportief gezond zijn, maar nationale herkenbaarheid is nog steeds een krachtig hulpmiddel om een sport te laten groeien, zeker in een klein land als Nederland. Het gaat dus niet om óf het één of het ander, maar om het samenspel.
Zou het wielrennen in Nederland er werkelijk structureel anders voor staan wanneer Van der Poel zijn hele carrière voor Visma of Picnic had gereden? Ik zie dat niet. Volgens mij gaat de sportbeleving van de jeugd tegenwoordig sowieso grotendeels voorbij aan dit soort grenzen.
Zeker, de sportbeleving van de jeugd verandert, maar juist daarom is het belangrijk dat die beleving ook lokaal wordt gevoed, via renners die je tegenkomt op een open dag of die jouw taal spreken in een interview na een Touretappe in het shirt van een Nederlandse ploeg. Die combinatie van bereik én nabijheid doet echt iets.
De kern is: we moeten investeren in de basis én zorgen dat er een top is waar jeugd zich aan kan spiegelen. Het liefst dichtbij, in hun eigen taal, met een shirt dat ze ook in de fietsenwinkel om de hoek zien hangen. Dat is geen garantie op verbetering, maar het helpt wel degelijk.
Of een frisdrank die ze graag drinken. Of een supermarkt waar ze in de pauze broodjes halen.
Hoe weet jij dat Visma Kooij zo maar laat gaan? Is jou bekend wat Visma Kooij heeft aangeboden? Of welke eisen Kooij exact op tafel heeft gelegd?
1 ding wat duidelijk lijkt is dat Kooij naar de Tour wil en Visma niet bereid is om dat te garanderen. Dat wil daarom niet zeggen dat Visma niet alle moeite heeft gedaan om Kooij te behouden.
Als er een andere ploeg is die wel aan Kooij wil garanderen dat hij naar de Tour mag, bereid is om een heel team om hem heen te bouwen en een hoger salaris biedt dan wordt het voor Visma op een gegeven moment lastig om een vergelijkbaar aanbod te doen.
Ik ben dan nu wel benieuwd wat ze doen qua salaris met Brennan straks. Die heeft al aardig wat overwinningen binnengehaald voor vislab.
Het zijn 2 partijen die het eens moeten worden. Het is dus niet alleen Visma die bepaald of Kooij bij de ploeg blijft. Sterker nog de beslissing ligt uiteindelijk bij Kooij.
Uiteindelijk lijkt me voor iedere prof (die iets te zeggen heeft) zijn keuze van de ploeg met name afhangen van de combinatie van (1) wat je gaat verdienen, (2) de sportieve mogelijkheden (wat wordt je rol en met welke ondersteuning) en (3) de sportieve omkadering.
Voor Kooij kan VLAB (3) bieden. Ik vermoed dat ze bereid zijn flink te betalen voor Kooij, maar zelfs als hetzelfde zouden bieden als andere ploegen, dan kunnen ze Kooij niet bieden dat hij minstens een halve ploeg ter ondersteuning mee kan krijgen naar de tour. Daarmee kom je er toch al snel op uit dat Kooij haast wel moet vertrekken. Alternatief voor VLAB zou zijn om niet meer in te zetten op Vingegaard in de Tour, maar dat is niet echt een reëel alternatief...
TVLAB maakt renners nog steeds beter (Ik denk dat S Yates de Giro nooit had gewoon bij Jayco dit jaar), maar heeft (nog) niet het budget om al die toppers aan boord te houden.
Bij Visma is het best leuk als Kooij twee sprinters ritten wint in de Giro, maar zonder die zege van Wout en de eindwinst van Yates was het gek genoeg een 'magere Giro' geweest.
Een ploeg als Decathlon, die Budgetair grote stappen heeft gemaakt heeft dergelijke kopmannen nog niet. En dus ontstaat daar de mogelijkheid om mannen als Kooij salarissen te bieden die voor Visma niet haalbaar zijn.
Ineos-Total
Red Bull Bora
Lidl-Trek
Decathlon
XDS-Astana
hebben allen een budget dat vanaf volgend seizoen hoger ligt dan dat van Visma-Lease a Bike. De vier eersten hebben nu al een groter budget. Ineos gaat iets minder investeren maar komt door de fusie uiteindelijk wel op een hoger totaal budget uit. XDS heeft bij Astana al aangegeven een flinke injectie te geven wanneer de ploeg zich handhaaft op World Tour niveau, en het is algemeen bekend dat Decathlon binnen nu en enkel seizoenen op gelijke financiële hoogte wil staan met UAE. Ik heb verder nog geen rekening gehouden met Tudor, maar ook van hen is bekend dat ze in de komende jaren flinke stappen willen zetten.
Dus vanaf volgend seizoen heeft Visma-LAB het 7e budget. Maar ik ben reuze benieuwd wat er gebeurd zodra Rabobank weer instapt.
Kooij is geen gemis, tenzij je de zegeteller belangrijk vindt als ploeg. Het blijven al met al hoofdzakelijk sprintjes in koersen of etappes met minder prestige. Kooij doet het niet eens onaardig bij iets als MSR maar om nou het idee te hebben dat er een klassiekerrenner in zit die op termijn mee gaat strijden lijkt me niet het geval.
Kooij snap ik naast het financiële aspect goed. Hij krijgt waarschijnlijk garantie op de Tour en een ploeg gericht op alleen hem.
Benoot kan nu nog cashen. Begint op leeftijd te raken. Dus nu of nooit.
Plugge is verstandig. Die heeft een maximum budget en moet daarmee een team van 29 goede renners samenstellen.