Visma | Lease a Bike ziet hoe ‘game-changer’ Van Aert roze loper uitrolt voor ‘held’ Simon Yates
foto: Cor Vos
zondag 1 juni 2025 om 08:50

Visma | Lease a Bike ziet hoe ‘game-changer’ Van Aert roze loper uitrolt voor ‘held’ Simon Yates

Simon Yates leek zich na de negentiende etappe naar Champoluc al te verzoenen met een derde plaats in het eindklassement, maar de Brit deed met een majestueuze solo in de rit over de Colle delle Finestre toch een succesvolle greep naar de Giro-macht. Met dank aan een perfecte uitgekiende strategie van zijn ploeg Visma | Lease a Bike.

In een video van Velon – dit mediaplatform levert unieke beelden vanuit de buik van het peloton – zien we hoe de Nederlandse formatie Yates naar de roze trui weet te loodsen in de rit naar Sestrière. Na een geslaagde aanval op de flanken van de Colle delle Finestre, kan de Brit in de afdaling en vlakkere kilometers richting de voet van de slotklim rekenen op steun van niemand minder dan Wout van Aert.

De Belg – die deel uitmaakte van een omvangrijke kopgroep – doet vervolgens als ‘game-changer’ een flinke duit in het zakje, waarna het aan Yates is om het af te ronden. Dit doet de 32-jarige rondekopman met verve en zo mag Yates zich – als hij de slotetappe naar Rome zonder kleerscheuren doorkomt – de eindwinnaar noemen van de 108ste Giro d’Italia.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Velon CC (@veloncc)

Ploegleider Marc Reef was na afloop uiteraard in de wolken. “We hadden wel een goed plan klaar, met Wout in de vlucht. Of tenminste iemand in de vlucht”, vertelde hij bij Eurosport. “We hadden misschien wel een beetje het geluk dat het verschil zo groot werd, waardoor de kans ontstond dat Wout over de Finestre kwam. Als Simon dan de benen had, kon Wout van grote toegevoegde waarde zijn.”

“Simon heeft het al sinds de winter over specifiek deze rit. Iedereen weet wat er in 2018 is gebeurd”, doelt Reef op de inzinking die Yates destijds als rozetruidrager had in de rit over de Colle delle Finestre. “Hij wou het hier nu echt laten zien. Dat heeft hij gedaan.”

Shirt for OIC AK

RIDE Magazine
21 Reacties
01-06-2025 08:59
Inderdaad, de factor geluk speelt zeker een rol. Maar kijk, ondanks nog wat wankele benen in het begin van de Giro, speelt Van Aert een doorslaggevende rol voor Visma-LAB in deze ronde. Zelf winnen, Kooij piloteren naar ritwinst en Yates ondersteunen naar eindwinst. Het aloude statement dat je niet beter wordt in een grote ronde kan wat WvA betreft de prullenbak in.
01-06-2025 09:58
Wellicht is het allemaal een beetje over de top wat betreft de lof voor WvA. Het zit in ieder geval veel dichter bij de waarheid dan hetgeen een aantal anti Visma en Wout toetsenbord ridders gedurende de Giro wist neer te pennen. Hij zou beter kunnen stoppen, naar huis kunnen gaan of op een lager niveau koersen. Hij zou nooit meer iets winnen en zwaar over de top zijn. Alles en iedereen heeft hij, en Visma, deze Giro volledig ongelijk bewezen. Dan mag je wat mij betreft een beetje overdrijven en genieten van hetgeen je hebt gepresteerd.
    01-06-2025 10:29
    Hij heeft vooral mentaal laten zien dat ie er nog toe doet. Na zoveel tegenslagen vooral zich heropgericht en nu mooi 15km kunnen knechten voor de eindwinnaar.
    01-06-2025 10:51
    Hij heeft alle critici idd volledig de mond gesnoerd. Zonder Van Aert wint Yates de Giro niet. Hij had solo nooit z’n 30 seconden voorsprong in het virtuele klassement kunnen behouden als ie op z’n eentje die laatste 20 k had moeten doen. De zoveelste keer nu dat Van Aert z’n kopman voor het AK naar de eindzege leidt, dit verdient alle lof en kan gewoon niet overschat worden.
01-06-2025 09:04
Beetje overdreven die enorme lofzang voor Van Aert. Zonder Van Aert had ie ook makkelijk gewonnen.
    01-06-2025 09:42
    Als ze daarachter weten dat Yates alleen de laatste 15 km moet rijden, dan breken ze niet zo mentaal. Dan kunnen ze met een halve inspanning er nog achter blijven. En dan heeft Yates ook minder geloof dat hij ervoor kan blijven in zijn aanval, dus durft hij dan minder energie in de klim te stoppen.

    Zeker weet je het nooit natuurlijk.
    01-06-2025 09:48
    @AZH, klopt, ik ben het ondertussen meer dan moe die WvA verhalen hier, om maar te zwijgen van die Belgische zwamneus bij Eurosport, ik wil niet weten hoe vaak die per uitzending de naam WvA noemt. Je kan fan zijn maar als commentator blijf neutraal en concentreer je op het verloop van de wedstrijd ipv waar WvA uithangt of hem weer eens de hemel inprijst.
    01-06-2025 10:56
    Ja daarom dat yates zelf en de ploegleiding vol lof over Van Aert zijn..die zullen het wel beter weten...en als je iets van wielrennen snapt. weet je dat wat van aert deed wel minuten opleverde en yates daardoor kilometers lang uit de wind kan herstellen..maar doet er ook niet toe yates heeft gewonnen en hij weet wie hem daarbij geholpen heeft. Heeft het natuurlijk zelf wel allemaal moeten doen. Trouwens de bewierookte Kooij stond zonder Van Aert ook op 0. Zou op zijn minst vandaag de sprint moeten winnen..
    01-06-2025 11:53
    Vanaf het moment dat Yates aansluit tot wanneer Van Aert past, rijden ze een kleine minuut dicht op de koploper. Del Toro en Carapaz verliezen in die fase iets meer dan 2 minuten op Harper. Dus ja, Van Aert maakt een verschil maar het beslissende verschil komt door het getreuzel van de roze trui. Eerst al op de Finestre, daarna na de top.
    01-06-2025 12:17
    Het beslissende was dat Del Toro weigerde kopwerk te doen en te bang was dat Carapaz hem dan ergens zou gaan lossen en op Sestriere die 41 seconden nog zou gaan pakken. Plus dat de achtervolgers met Gee en zijn ploeggenoten te ver zaten op de top Finestre. Van Aert heeft het ze uiteindelijk niet meer moeilijk gemaakt en hen voor een voldongen feit gesteld.
01-06-2025 09:10
Heb het idee dat deze tactische move iedere bergrit is ingezet. Er was er altijd wel één bij die lang in de ontsnapping meekon. Alleen bleek Yates in die ritten niet sterk genoeg om met Del Toro en Carapaz mee te kunnen. Lijkt er meer op dat het kwartje ook een keer de andere kant oprolt en dat zo alles samenkwam dat leidt tot deze ontwikkeling.
    01-06-2025 09:30
    Met Lemmen, Kelderman en zelfs Kruijswijk of Van Baarle zou het resultaat hetzelfde zijn geweest als nu met Wout. De bijna-valpartij van de EF-trein in de afdaling, de gratis voorsprong van 10 minuten, de onderlinge aanvallen en het surplacen van Zuid-Amerika en het drie weken lang anti-wielrennen van Yates waren veel belangrijker.
    01-06-2025 10:28
    @xistnc spijker op z'n kop. Simon Yates heeft "slim" gereden. Nergens opvallend gereden en gegokt en gewonnen gisteren.
    01-06-2025 10:49
    @xistnc: denk jij echt dat een Lemmen of Kruijswijk hetzelfde werk hadden kunnen doen voor Yates zoals Van Aert gisteren gedurende 15 km deed ? Lol, dan heb je echt wel weinig van deze Giro gezien.
    01-06-2025 11:44
    ‘Met Lemmen, Kelderman en zelfs Kruijswijk of Van Baarle zou het resultaat hetzelfde zijn geweest als nu met Wout.’

    Moeten ze wel vooraan zitten natuurlijk.
01-06-2025 09:50
Plan van visma volgens de bestaande praktijk uitstekend uitgevoerd; knecht in ontsnapping en dan de kopman opvangen voor het laatste traject. Hier in België: Wout heeft de Giro voor Visma gewonnen.
Nouja.
Wout is blij; das belangrijk en in een team waar hij zich thuis voelt.
01-06-2025 11:27
WvA in de rol die hem het beste ligt: die van meesterknecht. Niet te veel druk op zijn eigen schouders, gewoon alles geven voor de kopman.
    01-06-2025 12:02
    Dank u, blix.
    Zijn fanboys horen het niet zo graag, maar gisteren het zoveelste bewijs. Zelf geen beslissingen moeten nemen, niet moeten sprinten of de druk om het af te maken ... nee, gewoon verstand op nul en stoempen voor killers en afmakers pur sang in plaats van zelf voor ereplaatsen te gaan.
    By far de beste knecht uit het peloton.
01-06-2025 12:05
Wout reed gisteren een dijk van een rit en hielp Yates aan nog meer voorsprong. De huidige Wout, die moeite heeft met winnen, is op dit moment misschien het meeste geschikt om doorslaggevende factor te zijn voor de kopmannen. Wellicht volgend jaar pas compleet hersteld van zijn 2 klappers want dat dit nog niet de Wout uit Tour 22 voorstelt is natuurlijk ook waar.
En of hij dat niveau ooit weer gaat halen betwijfel ik. Ook bij Wout gaan de jaren hard.
01-06-2025 14:08
Op allerlei platforms
01-06-2025 14:09
Op allerlei platforms lees ik reacties van mensen over de rol van WvA. Maar nergens zo zuur en bitter als hier.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine