Visma | Lease a Bike waarschuwt renners voor technische ploegentijdrit: “Wedstrijd duurt drie weken”
foto: Cor Vos
woensdag 27 augustus 2025 om 17:24

Visma | Lease a Bike waarschuwt renners voor technische ploegentijdrit: “Wedstrijd duurt drie weken”

Visma | Lease a Bike start op dag vijf van de Vuelta als een van de topfavorieten voor de ritzege in de ploegentijdrit. Voor een vooruitblik kan je binnen de Nederlandse formatie maar bij één man zijn: Mathieu Heijboer, Head of Performance van de ploeg. De tijdritspecialist gaf bij Eurosport aan waar de belangrijkste aandachtspunten in de ploegentijdrit liggen. “Het is op sommige punten dus erg technisch, dus we moeten goed oppassen”, waarschuwt hij.

Heijboer staat de interviewer van Eurosport glimlachend te woord. “Ik verheug me altijd op teamtijdritten. Dat vind ik het mooiste onderdeel in het wielrennen”, legt hij uit. Toch ziet de Nederlandse coach de ploegenchrono niet als belangrijkste dag. “Natuurlijk is het een belangrijke dag, maar er komen nog een hoop sleuteletappes voorbij deze Vuelta. We hopen natuurlijk wel op een goed resultaat en waarom zullen we niet proberen om voor de ritzege te gaan?”

Mis niets van de vijfde Vuelta-etappe in ons liveblog

Vuelta 2025: Liveblog etappe 5 naar Figueres – Lidl-Trek en Q36.5 goed begonnen aan ploegentijdrit

De ambitie is er dus wel degelijk binnen Visma | Lease a Bike, maar hoe hebben zij zich voorbereid op deze test tegen de klok? “We hebben inmiddels best een aantal teamtijdritten gereden en we hebben veel getest de laatste jaren. Elke keer tijdens een training en tijdens een wedstrijd als vandaag testen we om te leren. Je kan dus niet zeggen dat we deze ploegentijdrit op een specifieke manier hebben voorbereid, want er is de afgelopen jaren gewoon een basis opgebouwd. Hopelijk kunnen we dat vandaag gebruiken.”

Technisch parcours
Toch is elke ploegentijdrit anders. De samenstelling van de ploeg speelt een cruciale rol in het resultaat, maar ook het parcours en de weersomstandigheden zijn volgens Heijboer cruciaal. Voor de ploegentijdrit in de Vuelta ziet de coach meerdere belangrijke punten. “Er zijn meerdere belangrijke of gevaarlijke punten in de dorpen waar we passeren met een paar sketchy verkeersdrempels en bochten.”

“Het is op sommige punten dus erg technisch, dus we moeten goed oppassen”, gaat hij verder. “De wedstrijd duurt drie weken en er zijn echt wel gedeelten waar we de snelheid flink de hoogte in kunnen jagen, maar we moeten vooral veilig blijven.”

Hoewel een ploegentijdrit voor de renners een flinke inspanning is, biedt de discipline ook de nodige uitdaging voor de ploegleiders. Je spreekt immers via de radio tegen alle renners van de ploeg, terwijl de snelheid erg hoog ligt. “Dat is uitdagend, maar ook heel erg leuk”, vindt Heijboer. “Je moet altijd in het moment coachen, maar ook aan de komende 500 meter denken. Dat is heel cool om te kunnen doen.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
1 Reacties
27-08-2025 17:28
Jammer dat dan even niet de cruciale vraag wordt gesteld wat het betekent als je met een man minder fietst.

Reacties zijn gesloten.