Visma | Lease a Bike schaafde aan tijdrit Cian Uijtdebroeks: “Schade beperken tot een minuut”
Foto: Cor Vos
vrijdag 10 mei 2024 om 12:39

Visma | Lease a Bike schaafde aan tijdrit Cian Uijtdebroeks: “Schade beperken tot een minuut”

De beste tijdrijder is Cian Uijtdebroeks nooit geweest en hij zal dat allicht ook niet meer worden. Maar bij Visma | Lease a Bike doen ze er wel alles aan om het maximale uit hun Belgische kopman te halen. Uijtdebroeks verdedigt vanmiddag zijn top 5-plaats in de Giro in een 40,6 kilometer lange rit tegen de klok, maar dat boezemt de ploeg geen angst in.

Op basis van de twee tijdritten die Uijtdebroeks dit jaar al afwerkte – 109e in O Gran Camiño en 129e in Tirreno-Adriatico – zou je het niet zeggen, maar Visma | Lease a Bike ging wel degelijk fors met de Belgische klassementsman aan de slag, specifiek met de tijdritten in het achterhoofd.

“Het eerste wat we deden, was alle tijdritten die hij al had gereden analyseren”, zegt performance manager Mathieu Heijboer aan Het Nieuwsblad. “Dan kijk je verder dan de uitslagen en ga je ook de vermogens die hij reed bestuderen. Dieper ingaan op bepaalde segmenten van die tijdritten en welke feedback hij daarbij had. Ten tweede keken we naar zijn positie op de fiets, al was die niet zo slecht. We zijn daarop verder gegaan en hebben hier en daar licht aangepast. Na die voorfitting zijn we nog in december een eerste keer met hem naar de piste van Alkmaar gegaan voor testen. Daar keken we hoe we hem zo snel mogelijk zo aerodynamisch mogelijk op de fiets kregen.”

Al zal dat voor Uijtdebroeks nooit gemakkelijk worden. “Van nature uit is Cian een ranke en stijve atleet. Als klimmer is dat prima, maar als tijdrijder moet je jezelf zo klein mogelijk kunnen maken en in zo’n positie toch veel vermogen leveren. Dat was voor Cian een moeilijke oefening. Sterker en stabieler worden, daar zit voor hem de grootste progressiemarge. Vandaag is hij fysiek al een andere renner dan vier maanden geleden. Door meer trainingsuren in zijn tijdritpositie te klokken raakt hij er beter aan gewend en gaat hij er ook krachtiger op rijden. Dat is in deze fase belangrijker dan aerotesten doen om halve wattjes te winnen.”

Eén minuut?
In de Girotijdrit volgt dus een eerste echte test, weet Heijboer. “Pogacar is van een ander niveau, Thomas is ook een betere tijdrijder, en ook ten opzichte van rechtstreekse concurrenten zoals Arensman en Tiberi gaat hij in principe tijd moeten toestaan. Als hij op die jongens het verlies tot een minuut kan beperken, dan tekenen we daarvoor.”

RIDE Magazine
14 Reacties
10-05-2024 13:02
Proberen kan altijd. Maar leg die verwachtingen nou niet te hoog voor die knul. De benen zijn goed, dus laat 'm lekker onbevangen rijden, zonder druk. Op Arensman wordt het gewoon meer dan 2 minuten, op po en G tot 4, Martinez 3. En ook daar mogen ze gewoon voor tekenen, want dat zou heel normaal zijn. Alles wat ie meer wil, gaat hem doen opblazen.
10-05-2024 14:06
De schade op de andere klassementsmannen beperkt houden tot 1 minuut, zou niet zomaar wat "schaven" aan zijn tijdrit geweest zijn. Hey zou een heuse metamorfose van de tijdrijder Uijtdebroeks zijn.
10-05-2024 13:44
Ik verwacht stiekem dat hier vandaag de kentering ingezet zal worden en hij ook 'ineens' wat beter tijdrijdt dan voordien.

Dat gesteld hebbende: gaan ze hier weer met die achterlijke helmen rijden? Dan weet ik het nog niet zo..
10-05-2024 12:55
Hebben ze ook geprobeerd met Mollema, Kruijswijk en Gesink.
    10-05-2024 13:09
    Klopt! Gesink die op een gegeven moment toptien reed in die afsluitende vlakke tijdrit van Tirreno en Kruijswijk die op zijn hoogtepunt dikke toptien tijdritten kon rijden in de Tour de France. Waarmee ze zelfs uit die tijd al aardige resultaten kunnen tonen om nu ontwikkeling te verwachten, kun je nagaan wat ze nu jaren later allemaal te bieden hebben om Uitdebroeks het beste uit zichzelf te laten halen.
    10-05-2024 13:17
    Kruiswijk 2e in klintijdrit giro '16. Maar dat was allemaal in hoogvorm. Ik verwacht een groter verschil...
    10-05-2024 14:04
    Verschil dat die drie ook gewoon degelijke tot goede tijdritten konden rijden. Cian is echt een pure klimmer.
    10-05-2024 14:28
    Ik vind het nog te vroeg om dat te zeggen.
10-05-2024 13:23
[quote]109e in O Gran Camiño en 129e in Tirreno-Adriatico[/quote]
Die twee zonder blikken of blozen als referentie noemen? Dan heb je lef. Of je bent nog niet helemaal wakker, kan ook.
    10-05-2024 13:41
    Had wel een kanttekening bij gemogen inderdaad, maar goed: een andere referentie is er niet sinds hij bij Visma rijdt.
10-05-2024 14:15
Wat is dan het verschil eigenlijk qua lichaamsbouw met een Arensman of zelfs Froome? Ik besef dat goede klimmers (van groot gestalte) zelden ook goede tijdrijders zijn, maar wat zorgt er dan voor dat die dat wel kunnen?
10-05-2024 16:41
Volgens mij moet hij met nieuwe helm ten minste 40 seconden profiteeren ten opzichte van competentie.
10-05-2024 17:46
Ik begrijp echter niet waarom Cian niet harder kon rijden. Hij is bij Bora vertrokken om betere steun en ook tijdrit expertise bij Visma te krijgen maar nu lijkt hij veel trager in vergelijking met Bora rijders. Ook helm is wetenschappelijk veel better qua aerodynamica.

Mischien omdat hij in de tijdritpak van organisatie moest rijden?
10-05-2024 17:47
Ik begrijp echter niet waarom Cian niet harder kon rijden. Hij is bij Bora vertrokken om betere steun en ook tijdrit expertise bij Visma te krijgen maar nu lijkt hij veel trager in vergelijking met Bora rijders. Ook helm is wetenschappelijk veel better qua aerodynamica.

Mischien omdat hij in de tijdritpak van Giro organisatie moest rijden?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine