Visma | Lease a Bike laat in vallei kans liggen om Tadej Pogacar rechtstreeks te bestrijden
Raymond Kerckhoffs
vrijdag 25 juli 2025 om 09:00

Visma | Lease a Bike laat in vallei kans liggen om Tadej Pogacar rechtstreeks te bestrijden

Opinie Ook op het dak van deze Tour de France stak de heerser er met kop en schouders bovenuit. Tadej Pogacar is in de laatste twee jaar duidelijk boven zijn laatste rivaal Jonas Vingegaard uitgegroeid. Ook op de zogenaamde zwakke punten van de Sloveen is hij inmiddels beter dan de Deen. Of het nu in de slopende derde week, de cols boven de 2000 meter, de strijd tegen de chronometers, of klimmen in een verzengende hitte is. Op alle terreinen is Pogacar dé baas.

De woorden van zijn inzinking van twee jaar geleden galmden nog door het dal van Les Trois Vallées. “I’m gone. I’m dead.” Deze uitspraak tekende Pogacars teloorgang op de bewuste 19e juli 2023 op de Col de la Loze. Het hoogste fietspad van Europa werd nu van de andere zijde beklommen. Ietwat minder zwaar, maar nog altijd ruim 26 kilometer lang met stijgingspercentages tot 14%.

Het was de herinnering aan die zwakke dag van ‘Pogi’ die de hoop bij Visma | Lease a Bike in leven hield. De achterstand van 4’15 van Vingegaard was groot, maar op deze monsterlijke klim was van alles mogelijk. Zo hield het Nederlandse WorldTeam zich voor richting de 18e etappe van deze Tour.

Het was prijzenswaardig hoe geel-zwart op de Col du Glandon en later zeker op de Col de la Madeleine het initiatief nam. Matteo Jorgenson zat goed gepositioneerd in de vroege vlucht als satellietrenner en met het Belgische drietal Wout Van Aert, Tiesj Benoot en Victor Campenaerts en vervolgens de Brits-Amerikaanse combinatie Simon Yates en Sepp Kuss werd UAE Emirates XRG vakkundig ontmanteld.

De hoop dat Visma | Lease a Bike op deze twee Alpenreuzen van ‘hors categorie’ beslissend sloopwerk had geleverd, verdampte enigszins toen duidelijk werd dat Vingegaard werkelijk geen meter ruimte kreeg van Pogacar. Op 72 kilometer van de streep probeerde Vingegaard het op vijf kilometer van de top van de Madeleine dapper. Er zat echter te weinig venijn in deze versnelling, want Pogacar hoefde niet eens één meter prijs te geven. Toch mag je dan de hoop niet opgeven en moet je richting de vreselijke Col de la Loze vasthouden aan het originele plan.

Foto: Cor Vos

Na de afdaling van de Madeleine, in het dal richting de slotklim op 40 kilometer van de streep, maakte Jorgenson vervolgens de fout om mee te springen met Ben O’Connor en Einer Rubio. Hierdoor kwam Vingegaard net zoals Pogacar geïsoleerd te zitten in de tweede groep met verder Florian Lipowitz, Thymen Arensman, Primoz Roglic en Felix Gall. Op die manier viel in deze groep de snelheid weg en ontstond er een hergroepering van een groep van zestien renners, waardoor Pogacar ineens op de D-weg naar Moûtiers weer omringd was door zijn ploegmaten Jhonatan Narvaez, Adam Yates en Marc Soller.

Door die samensmelting van groep twee en drie had de gele truidrager richting de slotcol de controle over de wedstrijd weer terug in handen. Al het werk van de geel-zwarte wespen op de eerste twee cols van de dag was hiermee teniet gedaan.

“Het had in de vallei geen zin om met Pogacar door te rijden”, verklaarde ploegleider Grischa Niermann de keuze na afloop. Maar waarom offer je je hele ploeg dan op om Pogacar te isoleren op de tweede col van de dag? En waarom laat je Pogacar weer omringen door ploegmaten net voor de Col de la Loze, de berg waarop hij twee jaar geleden op acht kilometer van de top die verschrikkelijke inzinking kende? Drie jaar geleden slaagde Vingegaard er immers op de Col du Granon in een man-tegen-man gevecht in om de Sloveen ook op achterstand te rijden.

Wanneer Jorgenson in de groep van Vingegaard was gebleven en in de vallei volop tempo tot aan de voet van de Col de la Loze had gereden, dan was het op de slotklim liefst 26 kilometer lang een man tegen man gevecht geweest tussen de nummers één en twee in het klassement.

Foto: Cor Vos

Of Vingegaard op dat superlange en supersteile fietspad een kans had gemaakt in een rechtstreeks duel met Pogacar zullen we nooit weten. Gezien het gemak waarmee de Sloveen in het wiel van de Deen bleef, lijkt de mogelijkheid klein dat de kopman van Visma | Lease a Bike hier daadwerkelijk tijd had kunnen winnen op de wereldkampioen. Maar, als Jorgenson zijn kopman in die situatie had gemanoeuvreerd dan had de ploeg tactisch in ieder geval het onderste uit de kan gehaald.

Natuurlijk heeft de winnaar achteraf altijd gelijk. En blijkt de tactiek van de verliezende ploeg nooit de goede. Feit blijft dat Visma | Lease a Bike hun opponent UAE Emirates op de Madeleine op de pijnbank had liggen. Het is zonde dat het die situatie niet beter heeft kunnen uitbuiten.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
34 Reacties
24-07-2025 21:24
Heel simpel. Ze wilden pogi lossen op de Madeleine. Dat was het plan. En als dat niet lukt, ga je niet pogi uit de wind naar de voet van de laatste klim brengen.
    24-07-2025 21:30
    Precies dat. Mano a Mano op een slotklim van 25km gaat Jonas Pogi er nooit afrijden. De enige kans is met een versmachtende leadout, gevolgd door een demarrage.
    Groep gele trui was trouwens al lang voorbij Moutiers toen Picnic terug kwam met de knechten…
    25-07-2025 05:51
    Eindelijk iemand die het snapt. En uiteindelijk kun je plannen maken wat je wil, maar bepaald de vorm van de dag van zowel Jonas als Tadej of je het plan daadwerkelijk kunt uitvoeren. Beiden hadden weinig over om nog flink huis te houden op la Loze leek het
    25-07-2025 07:54
    @Fast Freddy

    Was inderdaad in Brides-les-Bains waar de Picnic trein voorbij kwam, best een stuk na Moutiers. Letterlijk bij de start van de Col de la Loze, zo ongeveer.
25-07-2025 00:24
Ik had het idee/gevoel dat het boven op de Madeleine al afgelopen was met de kansen van Vingegaard, alle strategische overwegingen van deze en gene ten spijt.
25-07-2025 00:49
America first.....vlb en vingegaard gingen iets proberen op slotklim.. vingegaard ging alles doen voor geel zelfs als dat zijn 2e plek zou kosten. Neem aan dat bedoeling had moeten zijn dat joergensen in aanloop naar slotklim zich leegrijdt en vingegaard en pogacar het dan maar met zijn tweeën uitvechten..al ga je dan maar voor de etappe, want 1 mager ritje is niet zo indrukwekkend. Gaat Joergensen roglic en de rest vragen te rijden ..is die echt zo naief? ...in plaats van zelf op kop te rijden. Demareren er 2 gaat hij er ook nog achteraan in plaats van voor vingegaard die echt niet op zijn limiet zat op kop te rijden en zo het gat te dichten..het vervolg kennen we...als dat het grote plan was dan stel ik me toch grote vragen bij ploegleiding en renners. Ik denk dat Lefevre buikkrampen kreeg van lachen. Hoe dan ook zo gaat het strijdplan uit als een nachtkaars. En als ik de versterkingen voor komend jaar zie met wat over blijft zal ook de ploeg vlb langzaam maar zeker uitdoven...en als ik Brennan was ging ik naar Ineos.
25-07-2025 00:18
Ik ben het niet vaak eens met Niermann maar in deze wel. Ze wilden Pogi lossen op de Madeleine en Jorgensen op de top erbij hebben in de vallei. Jonas krijgt Pogi niet los en UAE heeft het gat te klein gehouden met de kopgroep. Daar gaat de tactiek. Enige fout is dat Kuss, Yates niet zijn gesprongen in de slotklim en Jorgensen in het tussenstuk teveel werk heeft gedaan. Maar ik denk dat ze allen niet sterk genoeg waren.
    25-07-2025 11:03
    Alle analyses kunnen in simpel worden samengevat : Ze waren gewoon niet goed genoeg
25-07-2025 00:20
Dus eigenlijk zeg ik dat deze man zoals altijd een hoop onzin verkondigt.
24-07-2025 21:39
Jorgensen in de vallei had niets opgeleverd. Vingegaard zijn tank was al aardig leeg op de laatste col.
Jorgensen mee laten gaan was nog niet eens een heel slecht idee. Wellicht had een goede Jorgensen nog iets kunnen betekenen op de laatste col wanneer vingegaard zijn tank iets minder leeg was geweest…
Deze analyse is achteraf vrij gemakkelijk te maken net als de mijne
24-07-2025 22:05
Op de Loze van deze kant was dat uiterst moeilijk. Je kon te veel profiteren om het een man tegen man gevecht te maken. Dan heb je veel kilometers tegen onmenselijke percentages nodig.
    25-07-2025 05:53
    Kant van Meribel leek mij ook zwaarder dan die ze nu deden. Bovendien was het koud. Denk dat Jonas liever een warme dag had gehad tov Pogi
24-07-2025 22:17
Het moest gebeuren op en over de Madeleine, dat was toch wel duidelijk? Volgens mij niet moeilijk om te zien wat ze daar qua energie op tafel hebben gelegd en wat dat betekende voor de slotklim. Ze hadden daar Pogacar vervolgens in een zetel naar ritwinst op de Loze gebracht als ze door hadden gereden. Wellicht met de schijn van strijd, maar tactisch verder waardeloos.
24-07-2025 22:29
'de berg waarop hij twee jaar geleden op acht kilometer van de top die verschrikkelijke inzinking kende? Drie jaar geleden slaagde Vingegaard er immers op de Col du Granon in een man-tegen-man gevecht in om de Sloveen ook op achterstand te rijden'

Dit is natuurlijk een onzinvergelijking. Deze kant van de Loze is een niemendalletje in vergelijking met de Loze van de andere kant en de Granon.
25-07-2025 07:14
"Of Vingegaard op dat superlange en supersteile fietspad een kans had gemaakt in een rechtstreeks duel met Pogacar zullen we nooit weten."

Dan had Vingegaard maar moeten wegspringen. Maar dat kon hij niet. En dus weten we dat hij geen kans maakt tegen Pogacar op dat superlange en -steile fietspad.
De 11 seconden die Pogacar er nam bevestigen dit.
25-07-2025 08:39
Die kans hebben ze inderdaad niet gepakt...want dat heeft geen zin. Ik denk dat Vingegaard ook wel gemerkt had dat hij Pogacar er niet af ging krijgen, al weet je dat natuurlijk nooit.

Maar het heeft weinig zin om als Vingegaard zijnde het hele lopende stuk op de Col de la Loze met Pogacar in je wiel tempo te maken. Pas in de laatste 5 km zou je een kans krijgen om Pogacar te lossen. Ook dat is geprobeerd, maar ook dat lukte niet.
25-07-2025 09:23
Matteo Jorgenson rijdt hard op kop in vallei waardoor Pogacar en Vingegaard samen aan beklimming beginnen. Halverwege rijdt Pogacar een minuut weg en wint.

Volgende ochtend op WF

opinie: Jorgensen had niet zo hard in vallei moeten rijden, en meer werk kunnen verzetten op col de la loze..............................
25-07-2025 07:58
Misschien kunnen ze jonas leren dat hij van achteren er een klets erop geeft ipv van kop af. Dan heb je nog een kleine kans op een gaatje
25-07-2025 09:00
Het was een blunder van jewelste dat Jorgenson meesprong. Overigens blunderde Red Bull evenzeer. Visma en Red Bull hadden na terugkomst van Lipowitz de handen ineen moeten slaan en tempo moeten maken, of in elk geval de groep erachter op dezelfde achterstand moeten houden. Onley kreeg nu bijna de witte trui en de derde plaats cadeau. Ook onbegrijpelijk dat Vingegaard een paar keer op het wiel sprong van Arensman en Gall. Dat geeft wel aan dat je een enorme tactische onbenul bent. En je verspeelt elke sympathie bij dergelijke renners en ploegen. Visma blonk beslist niet uit in intellect gisteren. Het plan vooraf zal goed geweest zijn, want ze reden UAE inderdaad kapot, maar aan actuele koersintelligentie ontbreekt het vervolgens. Dat blijkt regelmatig tijdens deze Tour.
24-07-2025 22:13
Hoe komt de columnist er bij dat het plan was om Pogacar te isoleren…?
25-07-2025 08:14
Wat velen hier denken lijkt mij onwaarschijnlijk. Alleen al omdat VKB Pogi denkt te kunnen kraken na een lange slopende koers. Dat is het nog niet geweest op de tweede klim van de dag. Daarnaast deed Vimhegaatd maar 1 demarrage op 5 km voor de top van de Madeleine, daarna was…
    25-07-2025 08:16
    … het een continue hoog tempo, waarvan het naïef zou zijn geweest om te denken dat Pogi dat niet zou kunnen volgen. Het leek er meer op dat ze Pogi op de Madeleine op het rooster wilden leggen, om hem op de Loze definitief te grillen. Maar daar zal Jonas geen puf meer voor….
25-07-2025 08:17
… hebben gehad. Andere verklaring zie ik niet voor het merkwaardige rijden van VLB.
25-07-2025 08:53
Zolang vlb de "gewone" rijders er niet afrijdt dan wel laat terugkeren dan weet je dat de druk niet groot genoeg is om Pogi er af te rijden.
25-07-2025 10:00
De vergelijking met de Granon gaat natuurlijk niet op. Toen was er een verrassingselement en had pogi schrik van Roglic. Als ze heb nu in de valei hadden bestookt moest pogi enkel te reageren op vingegaard. Nou en als vingegaard bergop hem niet kan lossen hoe dan op het vlakke? Het 1 tegen 1 klopt ook niet want op de granon was vingegaard alle knechten al kwijt en pogi had daar Majka nog.

Achteraf kun je makkelijk praten dat de tactiek niet gewerkt heeft of dat ze het anders hadden moeten doen. Maar als de tegenstander te sterk is houdt elke tactiek op, dan helpt enkel een ongeluk of pech.
25-07-2025 10:35
Wat de hele tour lang prima taktiek was om Jorgensen aan te laten vallen omdat Tadej daar telkens direct op reageerde is nu opeens taktisch falen. Berthe scorebord journalistiek dit.
24-07-2025 22:34
Edit Redactie. Aangepast Thx!
25-07-2025 06:03
Jonas had met Benno mee moeten springen, niet Jorg.
25-07-2025 10:02
Ik vermoed dat velen zich verkeken hebben op hoeveel makkelijker de Col de la Loze van deze kant is: maar 1 km in de finale aan 10% gemiddeld. De andere kant heeft er daarvan 3. Op deze kant het verschil maken in de laatste kilometers was redelijk onmogelijk, daarvoor zaten nog wat kilometers aan 5-6% dat is gewoon veel te makkelijk. Conclusie en tip voor de organisatie: laat deze kant in het vervolg links liggen!

Deze kant deze ze : https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/col-de-la-loze-brides-les-bains-courchevel

De moeilijke kant: https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/col-de-la-loze-brides-les-bains
25-07-2025 10:37
Vlak voordat Jorgensen in de vallei tussen de Madeleine en de Col de la Loze achter Rubio en O'Conner aan sprong, maakte hij wild misbaar tegen Vignegaard. Was dat uit onvrede met een beslissing uit de ploegauto? Wilde hij zelf liever bij Jonas blijven om het Plan tot een goed einde te brengen en Pogacar op de Loze in de tang te proberen te nemen? Het lijkt het meeste op een taktische blunder van de ploegleiding. Heel teleurstellend! Op dat moment brak de spanning in deze fantastische Tour. Visma| Lease a Bike verliest voor mij veel van z'n glans. Vandaag zullen ze er ook niks meer van bakken ben ik bang. En dat komt echt niet alleen doordat Pogi sterker is dan Jonas Vignegaard...
25-07-2025 11:23
Als je Pogacar er op de klim niet afrijdt, moet je dat proberen in de vallei of in de afdaling. Vingegaard had moeten demarreren en Jörgenson was er het liefst voor gebleven tot aan de voet van de col de la Loze.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine