Visma | Lease a Bike krijgt tien dagen de tijd om zaken om te draaien
Interview Na vier etappes in Tour de France 2024 kijkt Jonas Vingegaard tegen een achterstand aan van vijftig seconden in het algemeen klassement. In de rit over de Galibier hield de Deen bergop de schade beperkt. Wel werd duidelijk dat zijn ploeg Visma | Lease a Bike het moeilijk had.
Slechts acht seconden. Op de top van de Galibier verloor Vingegaard zijn grote concurrent Tadej Pogacar niet uit het oog. In de laatste kilometer was het buigen, maar niet barsten. In de bijna twintig kilometer lange afdaling wist Pogacar dat gat met bijna een halve minuut verder uit te diepen.
Hoe hij dat kon doen? Niet door grotere risico’s te nemen of een betere daaltechniek, verzekert Visma | Lease a Bike-ploegleider Arthur van Dongen. “Dat komt door een behoorlijk gewichtsverschil tussen Vingegaard en Pogacar. Ook is Pogacar net wat explosiever. Na een scherpe haarspeldbocht kan hij direct bam, vol accelereren. Mathieu van der Poel kan dat ook. Vingegaard verliest het daar. Zo simpel is het.”
Ondanks het tijdverlies en een voorlopig derde plek in het algemeen klassement blijft de ploeg vertrouwen uitstralen. Geschrokken van het tijdverlies zijn ze niet. Hoofdploegleider Grischa Niermann liet doorschemeren dat ze rekening hielden met een groter verschil.
De rollen zijn omgedraaid
De eerste bergetappe bevestigde wat velen al dachten. UAE Emirates is op dit moment veruit de sterkste ploeg. Bergop is tegen hun overmacht en overtal weinig in te brengen. Ook niet door de renners van Visma | Lease a Bike, die dat de laatste twee edities wel konden.
Het maakte dat op de flanken van de Galibier de gevolgen van de vele tegenslagen dit seizoen niet te missen waren. “Sepp Kuss had altijd bij die laatste acht renners gereden. Die missen we natuurlijk. En hij is onvervangbaar”, aldus Van Dongen.

UAE Emirates deelde de lakens uit in de eerste bergetappe van deze Tour – foto: Cor Vos
Ook Steven Kruijswijk en Dylan van Baarle, beiden uitgevallen in het Critérium du Dauphiné, stonden op de planning om de Tour te rijden. In de bergen waren zij voorzien als steunpilaar voor hun Deense kopman. Hun vervangers zijn niet ongeschonden uit het openingsweekend gekomen. Wilco Kelderman rijdt sinds de eerste rit met grote pleisters op zijn schouder, arm en knie door een val. Ook Wout van Aert en Matteo Jorgenson lagen op de grond toen de Tour nog in Italië was.
Door het moordende tempo in de openingsfase van de Galibier-rit moest Van Aert al snel lossen. Zijn poging om de vroege vlucht te halen moest hij daarmee bekopen. Voorafgaand aan de Tour liet de Belgische vedette weten graag belangrijk te willen zijn op sleutelmomenten, maar ook nog nooit met zo’n slechte voorbereiding aan de Tour te zijn begonnen.
Twee dagen na zijn valpartij kende Jorgenson naar eigen zeggen ‘gewoon’ een slechte dag. De Amerikaan bleef het langst bij Vingegaard, maar toen UAE om beurten op kop ging sleuren met João Almeida, Adam Yates en Juan Ayuso moest hij het hoofd buigen. En datzelfde gebeurde eerder al, logischerwijs, met Jan Tratnik en Tiesj Benoot.

Vingegaard kreeg een eerste tik te verwerken, maar beperkte wel de schade – foto: Cor Vos
Kansen creëren op ander terrein
De eerstvolgende grote bergrit volgt pas in rit veertien van Pau naar de top van de Pla d’Adet. Dat betekent dat Visma | Lease a Bike tien dagen de tijd krijgt om orde op zaken te stellen. Met een tijdrit, de graveletappe rondom Troyes en mogelijke waaiers richting Saint-Amand-Montrond, moet Visma | Lease a Bike daar druk zetten op het supersterke klimmerscollectief van UAE Emirates. Alleen op die manier kunnen ze de zaken omdraaien, voordat de Tour de Pyreneeën bereikt.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Oftewel ze wisten het allang dat Vingegaard gewoon top is, maar ze gebruiken een beetje excuses.
Heeft iemand al meer kennis van vermogens? Want ik vernam ergens dat Vingegaard betere waardes reed dan vorig jaar? Misschien mensen die dat kunnen verifiëren? Ik zou het iig wel knap vinden dat hij 2 maanden terug nog in het ziekenhuis lag met van alles en nog wat, en dat hij nu betere waardes rijdt dan ooit te voren als dat zo is, dus graag iemand met kennis over vermogens?
Vorig jaar op weg naar de La Loze hadden ze Kelderman en Benoot vooruit. Op de Tourmalet hadden ze Van Aert vooruit en ook op weg naar de Granon hadden ze een pion vooruit (en een staaltje blufpoker van Roglic)
Vorig jaar was UAE qua klimmen al zeker niet de mindere. Als je de rit over de Joux Plane bekijkt zag je Vingegaard al vrij snel alleen met Kuss zitten waar UAE o.a. Majka nog had.
Dat ze bergop dominant zijn is leuk, maar je zult ze tactisch moeten kraken. En daar is UAE tot nog toe nooit heel sterk in gebleken. Krijg je nog dat Ayuso vooral de bv Ayuso erg belangrijk vindt en dat lekker kan gaan knetteren met Almeida. Alle voer voor een koningsdrama.
Ik geloof nog in Vingegaard, zeker, maar dan moet hij op Le Lioran al herstel laten zien en met Pogaçar omhoog kunnen…Als Visma en Vingegaard het hier niet laten zien zullen ze het ook niet in de Pyreneeën laten zien. De laatste 3 dagen zijn zwaar maar wel heel kort en explosief…..Dán geloof ik het niet meer qua totale ombuiging…moet dus eerder komen