Visma | Lease a Bike haalt Nike binnen als partner
foto: Cor Vos (archief)
Raymond Kerckhoffs
woensdag 2 juli 2025 om 13:13

Visma | Lease a Bike haalt Nike binnen als partner

Update Vanaf de komende Tour de France is het Amerikaanse sportmerk Nike partner van Visma | Lease a Bike. Nike gaat de vrijetijdskleding van de ploeg verzorgen. Op het NK tijdrijden was het logo van Nike al naast dat van de andere partners van de ploeg te zien.

Nike is geen onbekende in de wielersport. Van 1996 tot en met 2011 was het sponsor van de gele trui in de Tour de France. Later leverde het ook de groene, bolletjes en witte trui in de belangrijkste rittenkoers. In 2012 nam Le Coq Sportif de sponsoring van deze truien over.

Ook was Nike sponsor van Lance Armstrong in de periode van 1996 tot en met 2012. Het trof een persoonlijke overeenkomst met de Amerikaan al snel na zijn terugkeer na kanker. Later produceerde Nike de iconische Livestrong gele armbanden, waarvan er wereldwijd miljoenen werden verkocht en de opbrengst voor de kankerfondsen was. In 2012 verbrak het de band met Armstrong na uitkomst van het USADA-rapport.

Met Mark Cavendish en (sinds april 2024) Demi Vollering heeft Nike tegenwoordig persoonlijke deals. Voor de Brit werd een aangepaste wielerschoen gemaakt, terwijl Vollering ambassadeur van het wereldmerk is. Met de komst van Vollering bij Team FDJ-Suez werd Nike ook exclusief lifestyle-kledingleverancier van het vrouwenteam.

Nike sponsor bij Visma | Lease a Bike – foto: WielerFlits

Voor Visma | Lease a Bike is Nike inmiddels al de derde partner die zich vanaf de komende Tour de France bij het team aansluit. Eerder werd al bekend dat Rabobank en Skil een verbintenis met het Nederlandse WorldTour-team hebben afgesloten.


Update 2 juli – Richard Plugge is zeer enthousiast

Het partnership voor de vrijetijdskleding van Visma | Lease a Bike is een eerste nieuwe grote stap van Nike in de wielersport. Een samenwerking die de komende jaren kan groeien. CEO Richard Plugge legt uit: “We zoeken graag de samenwerking op met merken die niet alleen voor overwinningen gaan, maar ook voor betekenis en impact. Het gaat immers om wat je achterlaat”, klinkt het op de ploegsite.

Waardevolle kansen
“Daar vinden Nike en Team Visma | Lease a Bike elkaar. Dat sluit perfect aan bij onze eigen overtuiging: we ride for more. Het is fantastisch om te zien dat Nike zich verbindt aan Team Visma | Lease a Bike. Zij gaan immers alleen voor de allerbesten. Deze samenwerking biedt bovendien waardevolle kansen op het gebied van merkzichtbaarheid en premium merchandise voor onze fans.”


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
25 Reacties
25-06-2025 13:31
Visma Lease a Nike dus ;)
    26-06-2025 20:58
    Nike Lease a bike klinkt veel mooier
25-06-2025 07:13
Een goede zaak dat grote internationale sponsoren de sport weten te vinden. Maar een grote stap? Je hebt een vergrootglas nodig om dat logo op een stilstaande auto te zien!

Het zal ze voornamelijk om die vrijetijdskleding te doen zijn: een lijn van veel te dure merchandise opzetten. Dat spul is al niet goedkoop maar zal met dat vinkje er op nog een prijssprongetje gaan maken.
25-06-2025 09:50
De terugkeer van Nike in de wielersport is wel degelijk relevant, maar dat komt niet goed naar voren in het artikel. Na de breuk met Armstrong in 2012 heeft Nike zich bewust afgekeerd van de wielersport en het dopingverleden, maar kiest nu voor een 'schoner' imago met atleten zoals Demi Vollering. Het partnerschap met Visma | Lease a Bike is dus meer dan alleen een sponsordeal voor vrijetijdskleding; het is een volgende strategische stap om Nike weer steviger in de wielersport te positioneren.
    25-06-2025 16:02
    Naast Vollering hebben ze al iets vergelijkbaars met FDJ-Suez sinds begin dit jaar.
    02-07-2025 14:27
    Nike holt achteruit op enkele concurrenten, kampt met wereldwijde omzetdalingen en is dus duidelijk bezig met het herpositioneren van het merk. Daar zal dit wel onderdeel van zijn. WF is hier gewoon een verlengstuk van de marketing van zowel VLAB als Nike.

    Het zal mij allemaal een zorg wezen. Het interesseert mij al weinig wie op welke fiets rondrijdt. Enige wat je met zekerheid weet is dat je als consument teveel betaald als een merk een hoog marketing budget hanteert en/of zich als premium brand probeert weg te zetten. Aan eenieder natuurlijk om voor zichzelf uit te maken of je die premium wenst te betalen.
25-06-2025 08:16
Wereldnieuws.... ze hebben er een kleine subsponsor bij gemeten naar de logo grootte op de auto. Of staat er een grote Swoosh midden op hun shirt? Denk het niet.... wat mij betreft te ridicuul om te melden. Wel mooie click-bait.
    25-06-2025 09:02
    Behalve dan dat Nike als bedrijf waarschijnlijk even groot is als alle andere sponsors bij elkaar. En dat ze nu bij VLAB instappen betekent een reële kans op een grotere betrokkenheid bij de wielersport komende jaren. We gaan het zien!
    25-06-2025 12:50
    Er zit dus niks tussen 'wereldnieuws' en 'click-bait'?
25-06-2025 10:03
Ter aanvulling op mijn vorige bericht: De aanwezigheid van een iconisch merk als Nike creëert een sneeuwbaleffect. Nike’s toetreding stimuleert andere (grote) sponsoren om zich ook aan de sport te verbinden, omdat het vertrouwen van zo’n merk als sterk signaal werkt.
    02-07-2025 14:31
    Nike mag dan een grote speler zijn, het is wel een speler die verkeerde strategische keuzes heeft gemaakt.

    Er zijn wel wat andere spelers in de sportkledij markt die het een stuk beter hebben gedaan en dus zelf een betere strategie dan Nike hebben gekozen, die zullen ook niet zomaar hun koers kopieren.
25-06-2025 07:56
Dus geen La Machine meer? Was een mooie toepasselijke Nederlandse partij
25-06-2025 08:28
Ik heb even all artikelen gemist over alle andere mini sponsors die er al op de auto van Lease My Bike staan. Ik zie nog 20 anderen... Krijgen we daar ook een artikel over per sponsor?
    25-06-2025 10:31
    Misschien even de zoekfunctie gebruiken. Heb er vijf gezocht en ze hebben allemaal hun eigen artikel.
25-06-2025 09:20
Oef daar zal dat steile Spaanse geitenpad niet blij van worden, nog een sponsor die je met het dopingverleden kunt verbinden.
25-06-2025 14:32
Het is slim van Nike om met Vislab in zee te gaan. Vislab is een populaire ploeg in de wielerwereld. Net als dat Demi heel populair is bij het dameswielrennen over de wereld gezien en met Nike gaat het al jaren steeds een beetje minder goed. Dit zou een ommekeer kunnen betekenen voor Nike.
25-06-2025 20:31
Is er een link met de contacten die Zeeman al had met AZ-kledingsponsor Nike?
25-06-2025 22:44
"Iedere minisponsor een artikel?".

Ja. Wielerploegen leven van sponsoren, sponsoren zorgen dat wij van fietsen kunnen genieten. Dus laat maar komen. Als er geen aandacht is voor sponsoren, waarom zouden ze dan sponsoren worden?
    26-06-2025 21:06
    Nike is een reus in de sportwereld. Ik denk dat elke sport of sport team of individuele sporter zich op de borst mag kloppen met zo een sponsor
25-06-2025 10:02
Lichtelijk off-topic, maar kan iemand mij eens uitleggen waarom VLAB van tenue moet wisselen voor de Tour, en bv niet in Parijs-Nice of de Dauphiné, ondanks dat de gele leiderstruien daar identiek zijn?
    25-06-2025 10:08
    In de Tour de France zijn de regels strikter voor de gele trui vanwege de iconische status en branding van de race. Bij andere koersen zijn die eisen minder streng. Paris-Nice en Dauphiné duren maar een week, terwijl de Tour de France drie weken duurt. Het verschil in duur draagt ook bij aan de strengere regels voor de gele trui in de Tour.
    25-06-2025 10:23
    Snap ik op zich wel, al schuilt er wat mij betreft niet veel logica achter, zeker niet omdat die regel verantwoord wordt door "De zichtbaarheid van de leiderstrui vergroten en verwarring vermijden". Is eigenlijk het zoveelste voorbeeld van 'Twee maten, twee gewichten' in de wielersport. Een beetje rechtlijnigheid (niet alleen in dit geval) zou niet slecht zijn.
    25-06-2025 15:06
    Inconsistentie is helaas iets wat wel vaker voorkomt bij de ASO. VLAB zou er ook voor kunnen kiezen het standaard ontwerp te maken met minder geel, in plaats van elk jaar het tenue aan te passen. Maar misschien is het om marketingtechnische redenen juist interessant om elk jaar iets nieuws te presenteren, zodat fans ieder jaar een nieuw Tour-shirt kopen.
25-06-2025 12:59
Dit zegt iets over het aanzien van deze wielerclub in de zakenwereld.
26-06-2025 18:20
Visma Lease a Nike.
(Ja, ik ben veel minder ad rem dan vroeger)

Reacties zijn gesloten.