Visma | Lease a Bike haalt Nike binnen als partner
Update Vanaf de komende Tour de France is het Amerikaanse sportmerk Nike partner van Visma | Lease a Bike. Nike gaat de vrijetijdskleding van de ploeg verzorgen. Op het NK tijdrijden was het logo van Nike al naast dat van de andere partners van de ploeg te zien.
Nike is geen onbekende in de wielersport. Van 1996 tot en met 2011 was het sponsor van de gele trui in de Tour de France. Later leverde het ook de groene, bolletjes en witte trui in de belangrijkste rittenkoers. In 2012 nam Le Coq Sportif de sponsoring van deze truien over.
Ook was Nike sponsor van Lance Armstrong in de periode van 1996 tot en met 2012. Het trof een persoonlijke overeenkomst met de Amerikaan al snel na zijn terugkeer na kanker. Later produceerde Nike de iconische Livestrong gele armbanden, waarvan er wereldwijd miljoenen werden verkocht en de opbrengst voor de kankerfondsen was. In 2012 verbrak het de band met Armstrong na uitkomst van het USADA-rapport.
Met Mark Cavendish en (sinds april 2024) Demi Vollering heeft Nike tegenwoordig persoonlijke deals. Voor de Brit werd een aangepaste wielerschoen gemaakt, terwijl Vollering ambassadeur van het wereldmerk is. Met de komst van Vollering bij Team FDJ-Suez werd Nike ook exclusief lifestyle-kledingleverancier van het vrouwenteam.

Nike sponsor bij Visma | Lease a Bike – foto: WielerFlits
Voor Visma | Lease a Bike is Nike inmiddels al de derde partner die zich vanaf de komende Tour de France bij het team aansluit. Eerder werd al bekend dat Rabobank en Skil een verbintenis met het Nederlandse WorldTour-team hebben afgesloten.
Update 2 juli – Richard Plugge is zeer enthousiast
Het partnership voor de vrijetijdskleding van Visma | Lease a Bike is een eerste nieuwe grote stap van Nike in de wielersport. Een samenwerking die de komende jaren kan groeien. CEO Richard Plugge legt uit: “We zoeken graag de samenwerking op met merken die niet alleen voor overwinningen gaan, maar ook voor betekenis en impact. Het gaat immers om wat je achterlaat”, klinkt het op de ploegsite.
Waardevolle kansen
“Daar vinden Nike en Team Visma | Lease a Bike elkaar. Dat sluit perfect aan bij onze eigen overtuiging: we ride for more. Het is fantastisch om te zien dat Nike zich verbindt aan Team Visma | Lease a Bike. Zij gaan immers alleen voor de allerbesten. Deze samenwerking biedt bovendien waardevolle kansen op het gebied van merkzichtbaarheid en premium merchandise voor onze fans.”
Just do it. @nike
We’re proud to welcome Nike as our new partner for off-bike clothing. 💛 Starting July 2025, our team will be wearing Nike’s premium, stylish casual wear whenever we’re not in the saddle. This partnership reflects a shared commitment to making an impact, both… pic.twitter.com/JKXYZ3ZI50
— Team Visma | Lease a Bike (@vismaleaseabike) July 2, 2025
(Advertorial)

Het zal ze voornamelijk om die vrijetijdskleding te doen zijn: een lijn van veel te dure merchandise opzetten. Dat spul is al niet goedkoop maar zal met dat vinkje er op nog een prijssprongetje gaan maken.
Het zal mij allemaal een zorg wezen. Het interesseert mij al weinig wie op welke fiets rondrijdt. Enige wat je met zekerheid weet is dat je als consument teveel betaald als een merk een hoog marketing budget hanteert en/of zich als premium brand probeert weg te zetten. Aan eenieder natuurlijk om voor zichzelf uit te maken of je die premium wenst te betalen.
Er zijn wel wat andere spelers in de sportkledij markt die het een stuk beter hebben gedaan en dus zelf een betere strategie dan Nike hebben gekozen, die zullen ook niet zomaar hun koers kopieren.
Ja. Wielerploegen leven van sponsoren, sponsoren zorgen dat wij van fietsen kunnen genieten. Dus laat maar komen. Als er geen aandacht is voor sponsoren, waarom zouden ze dan sponsoren worden?
(Ja, ik ben veel minder ad rem dan vroeger)