Visma | Lease a Bike ging in laatste bergrit Tour vol voor ritzege Jonas Vingegaard
Video Visma | Lease a Bike ging in de laatste bergrit van de Tour de France vol voor de ritzege met Jonas Vingegaard. Ploegleider Grischa Niermann vertelde dat na afloop voor de camera van WielerFlits. Het plan was om Tadej Pogacar het kopwerk te laten doen en de Sloveen zo te kunnen kloppen op La Plagne. “Maar ze hebben zich verkeken op Thymen Arensman”, aldus Niermann.
“Het plan was om te volgen vandaag, want we waren zeker dat Pogacar en UAE vandaag voor de rit zouden gaan. Voor ons was het ook niet de dag om vier minuten goed te maken, dus wilden we de rit winnen met Jonas. Dit was de manier om Pogacar te verslaan: hem het werk laten doen. Hij wilde duidelijk ook winnen, maar uiteindelijk hebben ze zich een beetje verkeken op Thymen. Chapeau en gefeliciteerd aan Thymen en INEOS.”
“Het leek lang alsof ze nog wel terug bij hem zouden komen, maar ze zijn de sprint laat begonnen”, ging Niermann nog verder. De ploegleider legde vervolgens uit dat het inkorten van de rit zeker heeft meegespeeld in het maken van het plan voor rit negentien. “Dat heeft er mede voor gezorgd dat we niet meer voor het algemeen klassement zijn gegaan. Dat zou nu heel lastig zijn geworden. Daarom zijn wij voor de ritzege gegaan.”
Dat de Tour de France winnen nu echt niet meer gaat lukken, sijpelt stilaan binnen in het kamp van Vingegaard en co. “Of dit nu betekent dat het echt gedaan is? We hebben nog twee dagen door Parijs, maar normaal gaat het niet meer lukken”, sloot Niermann af.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Het is dat Lipowitz doortrekt om Onley op achterstand te rijden want anders wordt het nog niet eens spannend ook voor de ritzege. Als die Vingegaard een beetje meehelpt, al is het maar een beetje, dan strijden ze wel voor de ritwinst. Goed dat het anti-wielrennen vandaag verloren heeft!
Als je tegen een snellere renner een sprint wilt winnen, kun je inderdaad pokeren. Maar bouw dan eerst samen een voorsprong op waardoor ook je eigen kansen vergroten en ga de laatste kilometers in het wiel zitten. Nu was het vooral passief en zonder te kunnen sprinten voor de overwinning.
Ik zie de cartoon al zo voor me:
Grischa: “Komaan hè Jonas, stay in the wheel of Tadej. Als je Pogacar vandaag weet te kloppen is de ritwinst voor jou vandaag!”
…
Jonas: “Zo baas, dat was nog eens een mooie ritwinst hé!”
Grischa: “…zucht”
Pogacar ook teleurgesteld maar wel een dikke buit binnen. Dat gevoel zal overheersen vanavond.
Aangezien je regelmatig best wel prima posts hebt (al ben ik het ook vaak niet met je eens ;-)) een oprechte vraag:
Wat had Vingegaard hier anders moeten doen om de kans op winst zo groot mogelijk te maken?
Hij wint nu voor het eerst een sprintje van Pogacar en dat is echt niet omdat Pogacar het hier laat lopen. Die heeft vele te veel eergevoel en wil hier ook een sprint voor de 2e plaats van Vingegaard winnen.
Jarenlang hadden we het over ‘eerst het bordje van een ander leeg eten. Waarom is dat nu ineens anti-wielrennen?
Wel grappig dat iedereen hier het passieve rijden van Vingegaard verdedigt omdat hij anders toch in de sprint zou verliezen. En nu wint hij de sprint en heeft hij nog niets. Lijkt mij niet echt een hele slimme tactiek?
En misschien, heel misschien, had Pogacar vandaag ook helemaal geen topdag en trok hij daarom niet vol door met die stoorzender aan zijn wiel. Want zoals iedereen hier het logisch vindt dat Vingegaard Pogacar niet aan de ritwinst gaat helpen is het omgekeerde minstens zo logisch.
Dat kan het gevoel over het missen van de etappezege beter of juist slechter maken. Net welke renner het betreft.
Nee zonder gekheid, maar wat had je hem vooraf verteld te moeten doen om zijn kansen zo groot mogelijk te maken?
Dus een beetje meerijden had hij moeten doen om Pogacar meer te laten doen dan nu. Dan had Vingegaard er wel om kunnen sprinten.
Tot gisteren reden ze echt wel leuk en probeerde van alles, maar nu is er weinig van over.
Dat doe je dan anders. Eerst rijd je samen weg en bouw je een voorsprong op. En dan de laatste paar kilometer kun je pokeren in het wiel van de snellere renner. Daar had iedereen begrip voor gehad.
Dit was voor Visma de logische strategie inderdaad. Uiteindelijk balen ze allebei dat ze niet winnen
“Dan allebei maar niks vandaag” moet Pogacar hebben gedacht.
maar de gok van Visma dat Pogacar het op zou knappen is ook mislukt toch?
Dus allebei niks.
Vingegaard had Pogacar er absoluut af kunnen rijden in de laatste kilometers, net zoals nu gebeurde in de sprint. Natuurlijk had je op dat moment geen 4,5 minuut meer terug kunnen pakken, maar wél de etappe, tijdwinst, een goed gevoel én een mentale opsteker voor volgend jaar!
De beangstigende conclusie van de dag is nu dat Pogacar niet alleen fysiek veel sterker is, maar ook mentaal. Vingegaard en heel Visma dachten dat ze geen enkele kans meer zouden maken, en hebben hun plan vroegtijdig de prullenbak in gegooid. Zou dat met Merijn ook gebeurd zijn?