Visma | Lease a Bike gaat vervolgstappen ondernemen bij UCI na Vuelta-chaos
Visma | Lease a Bike gaat na de chaotische start van de Vuelta España Femenina vervolgstappen nemen en indienen bij het bestuur van de UCI. De Nederlandse ploeg voelt zich gedupeerd na de ploegentijdrit, nadat er problemen ontstonden bij de bike checks en het team niet met zeven rensters kon starten. De wedstrijdjury erkende de fouten, maar zei niets meer te kunnen doen. Daar laat Visma | Lease a Bike het niet bij zitten.
In een persbericht blikt Visma | Lease a Bike terug op een incidentrijke openingsdag. Door getuigeverklaringen is inmiddels duidelijk dat bij de verplichte fietscontroles voor de start al vertraging opliep. Nadat Movistar te laat aankwam, volgde een dominoeffect. Movistar kon nog net op tijd met zeven rensters starten, maar Uno-X Mobility en Visma | Lease a Bike gingen te laat of niet-compleet van start.
Na de tijdrit diende de geel-zwarte formatie van Marianne Vos en Pauline Ferrand-Prévot meteen een klacht in. “De UCI-jury erkende dat er fouten zijn gemaakt in de organisatie van het startproces, maar gaf aan geen verdere actie te zullen ondernemen”, schrijft de ploeg in het statement. Maar daar neemt men geen genoegen mee. “Team Visma | Lease a Bike Women zal vervolgstappen ondernemen en een formele klacht indienen bij het bestuur van de UCI.”
“We werken in de topsport en dit is een van de grote rondes op de kalender”, vertelt Jacco Verhaeren, Head of Coaching van de ploeg. “Uiteraard feliciteren we de terechte winnaars van vandaag, Lidl-Trek, met hun overwinning. Tegelijkertijd willen we benadrukken dat het in de sport draait om fair play voor alle teams. Dat was vandaag helaas niet aan de orde, en dat betreuren we ten zeerste.”

De Vuelta España Femenina is met een schandaal van start gegaan. Meerdere teams begonnen met een niet-volledige ploeg aan de ploegentijdrit door Barcelona, omdat er problemen waren bij de controle van de tijdritfietsen. Onder meer Visma | Lease a Bike en Uno-X Mobility gingen daardoor te laat of niet-compleet van start en dat leidt tot […]
Verder kan misschien een herberekening van de snelheid gemaakt worden door na km 1 tot aan de finish te tijd meten en de snelheid te berekenen. Bij Visma lag de snelheid bijvoorbeeld op 49,338km per uur.
Stel dat vanaf km 1 tot aan de finish de snelheid uitkomt op 50,5, dan neem je het gemiddelde van deze 2 om een "acceptabele" eindtijd te berekenen. Misschien dat AI hier met alle kunstmatige intellegentie een goede analyse op los kan laten.
Het trollen is zo duidelijk.