Visma | Lease a Bike gaat vervolgstappen ondernemen bij UCI na Vuelta-chaos
Jacco Verhaeren, rechts - foto: Cor Vos
zondag 4 mei 2025 om 17:47

Visma | Lease a Bike gaat vervolgstappen ondernemen bij UCI na Vuelta-chaos

Visma | Lease a Bike gaat na de chaotische start van de Vuelta España Femenina vervolgstappen nemen en indienen bij het bestuur van de UCI. De Nederlandse ploeg voelt zich gedupeerd na de ploegentijdrit, nadat er problemen ontstonden bij de bike checks en het team niet met zeven rensters kon starten. De wedstrijdjury erkende de fouten, maar zei niets meer te kunnen doen. Daar laat Visma | Lease a Bike het niet bij zitten.

In een persbericht blikt Visma | Lease a Bike terug op een incidentrijke openingsdag. Door getuigeverklaringen is inmiddels duidelijk dat bij de verplichte fietscontroles voor de start al vertraging opliep. Nadat Movistar te laat aankwam, volgde een dominoeffect. Movistar kon nog net op tijd met zeven rensters starten, maar Uno-X Mobility en Visma | Lease a Bike gingen te laat of niet-compleet van start.

Na de tijdrit diende de geel-zwarte formatie van Marianne Vos en Pauline Ferrand-Prévot meteen een klacht in. “De UCI-jury erkende dat er fouten zijn gemaakt in de organisatie van het startproces, maar gaf aan geen verdere actie te zullen ondernemen”, schrijft de ploeg in het statement. Maar daar neemt men geen genoegen mee. “Team Visma | Lease a Bike Women zal vervolgstappen ondernemen en een formele klacht indienen bij het bestuur van de UCI.”

“We werken in de topsport en dit is een van de grote rondes op de kalender”, vertelt Jacco Verhaeren, Head of Coaching van de ploeg. “Uiteraard feliciteren we de terechte winnaars van vandaag, Lidl-Trek, met hun overwinning. Tegelijkertijd willen we benadrukken dat het in de sport draait om fair play voor alle teams. Dat was vandaag helaas niet aan de orde, en dat betreuren we ten zeerste.”

Chaos bij start van Vuelta Femenina hindert meerdere teams, woede bij Visma | Lease a Bike

De Vuelta España Femenina is met een schandaal van start gegaan. Meerdere teams begonnen met een niet-volledige ploeg aan de ploegentijdrit door Barcelona, omdat er problemen waren bij de controle van de tijdritfietsen. Onder meer Visma | Lease a Bike en Uno-X Mobility gingen daardoor te laat of niet-compleet van start en dat leidt tot […]

Dit gebeurde er volgens Visma | Lease a Bike:
“Hoewel de rensters ruim op tijd aanwezig waren bij de verplichte bike check voorafgaand aan de ploegentijdrit, ontstond er vertraging in het controleproces doordat een ander team te laat arriveerde. Bovendien werd de controle in eerste instantie slechts door één persoon uitgevoerd, wat de wachttijd verder vergrootte. Pas later werd een tweede controleur ingezet, maar op dat moment had Team Visma | Lease a Bike Women daar geen profijt meer van. Hierdoor kregen enkele rensters hun fietsen pas zo laat terug dat zij niet meer op tijd aan de start konden verschijnen.”
RIDE Magazine
13 Reacties
04-05-2025 20:45
Je zou hopen op solidariteit in het peloton. Dus een statement van ALLE ploegen. Misschien zelfs wel het voorstel om iedereen dezelfde tijd te geven, en enkel de trui(en) aan Trek. Want die waren uiteindelijk gewoon het snelst, en dat mag best een vorm van beloning krijgen.
04-05-2025 18:45
Oh ja ... een spijtig voorval. Niets meer, niets minder. Geen energie aan verspillen en focus op de volgende rit !
    04-05-2025 18:59
    Juist wel…
    04-05-2025 19:14
    Een renner van Visma-LaB is nu volledig voor het klassement uitgeschakeld door toedoen van de organisatie. Op basis hiervan moet je wel een protest indienen. Bovendien verliezen de kopvrouwen minimaal 10 seconde, maar waarschijnlijk meer.
    04-05-2025 20:27
    Nee hoor silent hill.... De zoveelste flater van de UCi maar geen energie aan verspillen. We laten het gewoon weer gebeuren, gaan over tot de orde van de dag en we wachten vrolijk op de volgende flater van dat stel incompetente figuren.
    05-05-2025 08:23
    De UCI commissaris van dienst zit zo te zien ook op wielerflits
04-05-2025 21:41
Als ik het na alle berichten goed inschat zijn alleen Team Visma en UNO-X de ploegen die benadeeld zijn. Denk niet dat je daardoor alle tijden op nul kunt zetten, want dat zou dan weer geen recht doen aan de niet benadeelde ploegen. Misschien kan er voor Team Visma en UNO-X een herberekening van de tijd plaatsvinden door te kijken hoeveel seconden er verloren zijn gegaan bij de start nadat de tijd is gestart door aarzeling, vertraging door eventueel wachten, verschil starttijd en daadwerkelijke start (te laat vertrokken)
Verder kan misschien een herberekening van de snelheid gemaakt worden door na km 1 tot aan de finish te tijd meten en de snelheid te berekenen. Bij Visma lag de snelheid bijvoorbeeld op 49,338km per uur.
Stel dat vanaf km 1 tot aan de finish de snelheid uitkomt op 50,5, dan neem je het gemiddelde van deze 2 om een "acceptabele" eindtijd te berekenen. Misschien dat AI hier met alle kunstmatige intellegentie een goede analyse op los kan laten.
    04-05-2025 22:09
    @Sjylimit 1 renster van beide ploegen heeft de tijdrit alleen moeten rijden. De ploegen reden met een renster minder. Ze zijn later gestart. Dit is niet in seconden uit te drukken. Om deze ploegen niet te benadelen kan alleen besloten worden de verschillend oo nul te zetten. De overige ploegen hebben dan geluk gehad.
    05-05-2025 00:07
    Jij overschat de UCI nogal.
    05-05-2025 00:30
    Skylimit die in zijn Vislabhaat, het punt ploeg in de ploegentijdrit vergeet.

    Het trollen is zo duidelijk.
    05-05-2025 14:11
    Ik denk dat zoiets onmogelijk te berekenen valt zonder dat je een precedent creëert waarbij andere ploegen te pas en te onpas een herberekening kunnen eisen, als je het überhaupt kan berekenen want je hebt wel heel erg veel factoren om mee te nemen. Dat zou enkel kunnen als je op voorhand de dingen al vastlegt zodat je nadien geen discussies kan krijgen. Als ze bijvoorbeeld voor Visma herberekenen en ze komen daardoor voor mijn ploeg uit, dan zou ik eisen dat ze de wind op elk stuk van het parcours meenemen want voor hetzelfde geld heeft tien seconden later starten een voordeel op dat vlak. Wind kan draaien dus je kan evengoed heel de tijd wind in de rug hebben, of andersom, . En dan stopt het want zelfs met AI kan je dat niet uitrekenen omdat je teveel mogelijkheden hebt. OF je moet zeggen dat je alles het slechtste neemt en dat kan evengoed tegenvallen dan, want welk renster lag er al bij voorbaat af, misschien diegene die de boel misschien zelfs had vertraagt en wat doe je dan. Dat willen de ploegen dan ook weer niet veronderstel ik.
    05-05-2025 14:16
    Dit leidt tot niets. Ze hadden gewoon moeten weigeren te starten zolang ze buiten hun schuld niet compleet waren. Maar ja dat bedenk je achteraf..
05-05-2025 15:48
Een protest indienen bij de organisatie die de fout begaat? Vergeet het maar.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine