Botte pech of speelt er meer? Visma | Lease a Bike doet onderzoek naar vele valpartijen
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 5 december 2024 om 08:35

Botte pech of speelt er meer? Visma | Lease a Bike doet onderzoek naar vele valpartijen

Voor Visma | Lease a Bike is 2024 een jaar van uitersten. Er waren de nodige successen, maar het voorbije seizoen werd vooral gekenmerkt door een opeenstapeling van valpartijen en andere tegenvallers. Dit is voor de Nederlandse ploeg reden voor een grondige evaluatie. “We kijken kritisch naar onszelf”, laat ploegleider Arthur van Dongen weten in de podcast De Cross.

De beste ploeg ter wereld. Dat was (toen nog) Jumbo-Visma vorig jaar. Het overtreffen van het winnen van de drie grote ronden leek voor het seizoen 2024 een onmogelijke missie, maar met de volle focus op de voorjaarsmonumenten en een nieuw doel in de Giro d’Italia – het winnen van etappes – moest de ploeg ook in 2024 een onuitwisbare indruk kunnen achterlaten.

Zelfkritisch
Door een opeenstapeling van valpartijen werden de sportieve hoogtepunten echter overschaduwd. Het is voor Visma | Lease a Bike echter ook een aanleiding om in de spiegel te kijken. “We kijken kritisch naar onszelf. De evaluatiedagen hebben we in oktober gehad. We kijken met een aantal mensen waarom wij vorig seizoen bij heel veel valpartijen betrokken waren”, geeft Van Dongen aan.

“Dat wordt onderzocht. En dan gaan we kijken wat we ermee kunnen doen. Maar het is ook zo: als je als ploeg in de frontlinie rijdt, zijn de risico’s groter. Als je ziet hoe Jonas Vingegaard door de Tour de France is gemanoeuvreerd, hij is weinig tegengekomen. Dat lag ook deels aan het etappeschema, wat heel lastig was aan het begin. Helaas is de eerste week van de Tour van komend jaar… Ik ben bang dat renners voor het klassement worden uitgeschakeld door valpartijen”, vreest Van Dongen.

Vraagtekens
Michael Boogerd plaatste in oktober – in zijn column voor De Telegraaf – nog zijn vraagtekens bij de vele blessures die renners van Visma | Lease a Bike opliepen. De oud-wielrenner speculeerde daarbij over de mogelijke redenen van de botbreuken van vooral de kopmannen die lang afwezig waren, zoals Wout van Aert en Dylan van Baarle.

“Ik weet absoluut niet wat er aan de hand is en wil ook geen rare dingen roepen, maar ik vind dat er bij Visma | Lease a Bike veel renners iets breken als ze vallen”, aldus Boogerd. “Dat kan pech zijn, maar soms is het ook onnodig. Ze checken en weten alles. Zijn er echter voedingspatronen waardoor de botstructuur niet helemaal meer goed is? Is dat een punt waar ze een steekje laten vallen? Nogmaals, ik weet niet wat het is, maar ik vind het vrij veel als een renner twee of drie keer per jaar iets breekt.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
19 Reacties
05-12-2024 10:09
Paar zaken lijken mij wel voer voor evaluatie
Valpartijen WvA “te hoge drang om te willen presteren “
Te zware verzetten “ mee trappen” met 80+, gestoord gewoon.
Schijfremmen “laatste val WvA en val in afdaling met Vingegard
Oortjes, onnodig blijven verdedigen dat oortjes het veiliger maken, tegendeel lijkt me meer logisch onnodig stress verhogend
En ik ben benieuwd of Visma medicamenten neemt tegen “pijn”
En verbied onnodige astma attests
    05-12-2024 11:22
    Zeker eens met het eerste. Het tweede en het derde punt komen eigenlijk op hetzelfde neer. Het peloton is gewoon op hol geslagen en dat wordt ook deels mogelijk gemaakt door grotere verzetten en schijfremmen. Wat je er als ploeg zelf tegen kan doen is dan wel de vraag. Wat de laatste val van WvA met schijfremmen te maken had snap ik alleen niet helemaal, dat kwam vooral doordat hij in het wiel ging zitten van iemand die iets te enthousiast een natte afdaling wou doen. Achteraf had hij zich daar ngewoon moeten laten uitzakken en de rit rustig uitrijden, ik denk dat hij de etappe toch al niet ging winnen en voor de bollen had ie zijn zaken al gedaan. Oortjes maken het verder tegelijkertijd veiliger en onveiliger. Misschien is een oplossing om ploegleiders te verbieden een gesprek over de oortjes te starten, tenzij de koersdirectie een instructie geeft omdat er bijvoorbeeld een gevaarlijke situatie op het parcours ontstaan is en wellicht tijdsverschillen wanneer de koersradio die doorgeeft. Dan kunnen ze nog wel reageren als een renner meldt dat ie gevallen is, pech heeft, eten of water wil halen, vraagt om tijdsverschillen etc. Als ze inderdaad pijnmedicatie nemen moet het effect daarvan inderdaad grondig onderzocht worden. En wat de astma tests betreft, zie ik niet hoe ze bijdragen aan valpartijen. Verder, als ze enkel gebruikt worden voor diagnostische doeleinden zoals ze beweren is er op zichzelf niets slechts aan denk ik. Maar het is wel zo dat er eenmaal mee beginnen misschien wel een slippery slope kan veroorzaken waar zeker voor gewaakt moet worden.
    05-12-2024 12:17
    Doel je met de asma attest op dat het middel tegen asma invloed heeft op de botbreuken die sneller ontstaan? Waarmee je inspeelt op de insinuatie van Boogerd dat de voeding en dieetplannen te maken hebben met zwakkere of in elk geval breekbare bot-eigenschappen?
05-12-2024 12:30
Botten pech.
05-12-2024 14:04
2 jaar na de fameuse uitspraak van Plugge dat pech een te domineren factor is gaan ze het nog eens proberen.
Als ze dat écht lukt verdienen ze op zijn minst een Nobelprijs…
05-12-2024 15:21
Minder alleen op een berg zitten en meer koersen lijkt mij ook best een goed plan. Gebrek aan koersritme en daarmee het rijden in een peloton zal er ook mee te maken hebben.
    05-12-2024 17:29
    Als test dit jaar gewoon inschrijven op alle 1.1 wedstrijden. Leuk voor de Nederlandse wielerliefhebber, goede opleiding voor neo-profs en devo-team, terugkeer in de strijd om titel "beste wielerploeg".
    Boogerd, Kerckhoffs, Armstrong en Horner geven de analyse wel.
05-12-2024 11:16
Ik zeg het al vaker. De valpartijen van Wout heb ik geen idee over hoe en waarom. Gesink, Kelderman, Roglic enz. zijn wattage fietsers en kunnen dus eigenlijk niet echt fietsen of zijn het verleerd.
    05-12-2024 13:22
    Hahaha want die gasten die wel op hun fiets blijven zitten kijken niet naar hun powermeter in de koers?
05-12-2024 14:05
Pech, snelheid, materiaal, stuur kunsten…. Combinatie van alles. Het zijn allemaal profs op fietsen, maken de meeste km van alle fietsers ter wereld, op de hoogste snelheid. Meer risico op vallen is daaruit de conclusie. Dat ze tegen de grenzen aanlopen wat nog veilig is qua snelheid/parcoursen/materiaal en bescherming zie je al jaren aankomen… misschien is het menselijk lichaam wel niet echt bestand hiertegen. Een full body armor zie ik niet snel gebeuren…
    05-12-2024 14:48
    Ik wil ook niet pleiten voor full body armor, maar als je ziet waar ze hedendaags in rondrijden..
    Eigenlijk worden ze gewoon +- naakt met een helm op hun kop (en kussen onder hun kont) op een fiets weg gestuurd.
    Natuurlijk zijn aerodynamica voor snelheid en temperatuurregeling/vochtdoorlatendheid voor comfort belangrijke parameters. Maar zou veiligheid toch niet een beetje meer prioriteit mogen hebben...

    Lijkt me niet onmogelijk om ergens een wielerpak te maken die niet scheurt bij het minste contact en beetje valbescherming geeft zonder al te veel in te boeten op comfort/snelheid.
    Tevens lijkt me de fietshelm met interne airbag ook wel nuttige toevoeging bij zwaardere valpartijen.
05-12-2024 15:19
Mijn eerste gedachten zijn:
1) Minder koersdagen (al vanaf de jeugd) zorgen voor minder stuurmanskunsten in het peloton. Dit ook gekoppeld aan het verhoogd aantal uren training indoor (Zwift etc).
Denk eens ergens een verslag gelezen te hebben waarin er tegenwoordig niet meer renners vallen dan vroeger. Maar vroeg me toen ook al af of het aantal koersdagen hierin ook meegerekend wordt. Want 3x vallen per jaar met 50 koersdagen of 100 koersdagen lijkt me toch groot verschil.

2) Verhoogde belangen/gebrek aan 'voorbereidingswedstrijden'. Leunt wat aan bij bovenstaand punt, maar renners rijden zelden nog wedstrijden ter voorbereiding. De toppers rijden bijna enkel nog WT-races waarin ze gewoon moeten presteren.
Dit zorgt gewoon voor meer chaos en nervositeit en dus verhoogde valkans. Nogmaals versterkt door de hogere snelheden.

3) Nivellering van het niveau. Er zijn tegenwoordig zeer veel profwaardige renners die dicht bij elkaar qua niveau aanleunen. Daardoor heb je minder snel renners die afhaken of achteraan zitten. Meer renners dicht bij elkaar zorgt ook voor verhoogd risico.
Tevens willen ze nog meer hun kans nemen als ze die eens krijgen wat voor extra belangen zorgt.

4) De parcoursen: De parcoursen zijn absoluut wel al veiliger geworden dan vroeger ( al zijn er nog altijd verbeterpunten natuurlijk). Maar dat zorgt volgens mij voor ook ongewenste bijeffecten. Minder obstakels zorgen voor nog hogere snelheden en misschien ook wat 'concentratieverlies' doorheen de koers.
Maar dit weegt natuurlijk niet op tegen de voordelen van de veiligere parcoursen

Qua gevolgen van valpartijen (die mogelijks zwaarder zijn)
1) Nog altijd gebrekkige veiligheidskledij. Wielertenue moeten gewoon wat extra bescherming geven en niet enkel op aero/comfort gefocust zijn.
2) Het voedingschema: In zoektocht naar a) lager gewicht en b) ideale energieconsumptie wordt het lichaam gewoon brozer volgens mij.
Niemand wilt die extra kilo's bergop sleuren, maar deze beschermen je lichaam wel bij breuken.
En het voedingschema is vooral gefocust op energie-inname (en wss vele andere parameters ook), maar is het idd effectief ook gezond voor botbroosheid en andere lichaamsdelen (die niet bijdragen tot koersprestatie)?
    06-12-2024 17:11
    En dat allemaal in één jaar. Ik geloof er geen r.. van.
05-12-2024 17:06
Framemaat groter nemen. Ziet er bij veel renners van Visma erg ongebalanceerd uit. Lijkt of bv. Pogacar en Van der Poel een iets groter frame hebben in verhouding.
05-12-2024 20:22
En dan is er nog de factor botdichtheid. De combinatie ondergewicht en wielrennen geeft groot risico op verminderde botdichtheid. Hardlopen daarentegen beschermt bv de botdichtheid door de piekbelasting tegen de zwaartekracht in. Ook daarom dat er bv. een gunstig bijeffect zijn van cyclocross.
05-12-2024 12:42
Slimmer en verstandiger afdalen. Niet aan de buitenkant zitten bij een afdalingsbocht, zoals bij de valpartij van Vingegaard. De renner aan de binnenkant ging onderuit en neemt alles aan de buitenkant mee.
    05-12-2024 13:40
    Er wordt gerust wel roekeloos afgedaald, maar dit is gewoon compleet niet mogelijk.
    Je beseft toch dat er in een afdaling zowel linkse als rechtse bochten zijn...
    Dus uitgezonderd dat iedereen achter elkaar rijdt op 1 uitgerekt lint, lijkt me het wat onmogelijk (en levensgevaarlijk) om bij elke bocht het peloton te doorkruisen om toch maar langs de binnenkant te zitten...
06-12-2024 07:53
Nog even overdacht. Valpartijen in sprints is visueel te beoordelen in vergelijking met sprints van jaren terug. En zelf te voelen op bv een Carbon frame/wielen VS een stalen/titanium of zelfs aluminum frame. Krijg een duwtje en vergelijk de reactie wat de fiets doet… wereld van verschil. Ook de aanzet vanuit bochten etc. Carbon reageert veel reactiever. Lijkt me dat daar ook meer risico op vallen in zit.

Heb trouwens zelf wel wat mindere ervaring met cervelo fietsen, net als Giant… ik zit daar niet met veel vertrouwen en gemak op in tegenstelling tot bv cannondale/bmc… altijd gedacht dat dat aan de sloping frames lag. Gewoon niet mijn fietsen.

De valpartijen van van Aert en Vingegaard lijken me vooralsnog gewoon botte pech. Mede door andere renners die daar ook onderuit gingen.

Idee dat schijfremmen ook invloed hebben bekijk ik kritisch. Al vertrouw je wel meer op die remkracht. Dus ben je wellicht ook ingesteld dat je dat bochtje wel kunt halen of kunt corrigeren….
    06-12-2024 08:53
    Vingegaard heeft bij mijn weten geen reputatie in het crashen en
    zou ik hem inderdaad het voordeel van de twijfel geven van gewoon brute pech.

    Wat Wout betreft kan je 'brute of botte pech', na een crashscore van 10X in één wielerseizoen
    op de teller, zeker niet als argument gaan gebruiken en al zeker niet dat dit mede
    door andere renners kwam, die ook tegen de grond gingen.......als hijzelf in DDV
    de veroorzaker van die crash was en van zijn 9 andere crashes, een deel hiervan ook
    door eigen fout gebeurden.

Reacties zijn gesloten.