Vingegaard had mee moeten rijden en cijfers in de Tour vallen mee
Video Het eerste deel van de Tour de France 2024 zit erop. Na een fantastische gravelrit waarin de favorieten voor de eindzege elkaar bestookten, is het stof langzaam weer neergedaald. Hoog tijd om in de WielerFlits Update de balans op te maken na negen etappes, daags voor de eerste rustdag.
Tadej Pogačar smeet met zijn krachten, Remco Evenepoel plaatste een aantal snedige demarrages, Jonas Vingegaard kwam defensief rijdend nooit écht in de problemen en Primož Roglič moest opnieuw een achterstand goed maken. Dat is in een notendop de samenvatting van de spectaculaire gravelrit. Toch hadden de eerste drie genoemde renners een (flinke) bres kunnen slaan met de rest van de concurrentie, waarmee ze ook Roglič hadden kunnen elimineren. Maar Vingegaard wilde dat vanuit tactisch oogpunt niet en dus verloor er uiteindelijk niemand terrein. Anthony Turgis won de rit, waarin topfavoriet Mathieu van der Poel zich ook nog roerde.
We maken ons dus op voor de rustdag. Normaal eentje die de renners goed kunnen gebruiken, maar de sfeer in het peloton is goed. De hectiek valt tot nu toe grotendeels mee en datzelfde geldt voor het moordende tempo waarmee het pak normaal de Tour afhaspelt. Dat is terug te zien aan het aantal uitvallers, dat beduidend lager ligt dan andere jaren. Hoe dat komt, wat de balans is bij UAE Emirates, welke bijzondere verhalen schuilgaan achter Sauna Diana, wie de grote morele winnaar van de eerste Tourweek is en waarom Visma | Lease a Bike defensief blijft koersen, hoor of bekijk je allemaal in een spiksplinternieuwe aflevering van de WielerFlits Update!
Iedere dag
Deze Ronde van Frankrijk voorzien onze verslaggevers Maxim Horssels en Youri IJnsen het publiek dagelijks van de WielerFlits Update. In een podcast en video van om en nabij het half uur duiden zij de gebeurtenissen in en rondom de Tour de France en kijken ze uit naar de etappe van een dag erna. De video verschijnt dagelijks op YouTube en hier op de website, de audio daarvan is te beluisteren in je favoriete podcast app.
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

Die andere twee hadden dus meer redenen om door te rijden. Blijkbaar durfden ze dat echter niet, laf wordt dat op andere plekken hier genoemd. Grappig genoeg gebruikten ze (vooral Evenepoel) daarbij de enige die wel inzicht leek te hebben in de realiteit van de situatie als alibi om toch maar niet door te zetten wat ze zelf hadden geforceerd.
Pogacar moet vooral afstand blijven nemen nu met al die bergritten (Jonas) in het verschiet en de slottijdrit (Remco).
Vooral toen ze met z'n drieën weg waren
Wat spannend...word een driestrijd tot Nice
Die is inderdaad de belangrijkste tactische keuze van gisteren waar je vragen over kunt hebben. Twee renners die een gunstige situatie voor elkaar hadden gekregen. Ze hadden hun minste tegenstander op dit terrein, die zwaar leunde op het hebben van de sterkste ploeg, losgeweekt van zijn knechten en dan zat hij ook nog op de fiets van een ploeggenoot. Genoeg aanleiding om daarvan te zeggen dat je dat door kunt zetten (moeten zoals in bovenstaande kop gaat me te ver). Vreemd genoeg wordt de bal hier echter bij degene gelegd die het minste voordeel uit die situatie kon halen.
Visma maakt een verstandige keuze. Pogacar is 2x zo goed op dit terrein, Vingegaard heeft zijn ploeg nodig om te overleven. Ze hebben dit uitstekend gedaan.
om te kijken is sowieso Pogacar leuker , maar die smijt met zijn krachten wat m misschien later nog gaat opbreken