zondag 7 juli 2024 om 10:00

Vingegaard had mee moeten rijden en cijfers in de Tour vallen mee

Video Het eerste deel van de Tour de France 2024 zit erop. Na een fantastische gravelrit waarin de favorieten voor de eindzege elkaar bestookten, is het stof langzaam weer neergedaald. Hoog tijd om in de WielerFlits Update de balans op te maken na negen etappes, daags voor de eerste rustdag.

Tadej Pogačar smeet met zijn krachten, Remco Evenepoel plaatste een aantal snedige demarrages, Jonas Vingegaard kwam defensief rijdend nooit écht in de problemen en Primož Roglič moest opnieuw een achterstand goed maken. Dat is in een notendop de samenvatting van de spectaculaire gravelrit. Toch hadden de eerste drie genoemde renners een (flinke) bres kunnen slaan met de rest van de concurrentie, waarmee ze ook Roglič hadden kunnen elimineren. Maar Vingegaard wilde dat vanuit tactisch oogpunt niet en dus verloor er uiteindelijk niemand terrein. Anthony Turgis won de rit, waarin topfavoriet Mathieu van der Poel zich ook nog roerde.

We maken ons dus op voor de rustdag. Normaal eentje die de renners goed kunnen gebruiken, maar de sfeer in het peloton is goed. De hectiek valt tot nu toe grotendeels mee en datzelfde geldt voor het moordende tempo waarmee het pak normaal de Tour afhaspelt. Dat is terug te zien aan het aantal uitvallers, dat beduidend lager ligt dan andere jaren. Hoe dat komt, wat de balans is bij UAE Emirates, welke bijzondere verhalen schuilgaan achter Sauna Diana, wie de grote morele winnaar van de eerste Tourweek is en waarom Visma | Lease a Bike defensief blijft koersen, hoor of bekijk je allemaal in een spiksplinternieuwe aflevering van de WielerFlits Update! 

Iedere dag
Deze Ronde van Frankrijk voorzien onze verslaggevers Maxim Horssels en Youri IJnsen het publiek dagelijks van de WielerFlits Update. In een podcast en video van om en nabij het half uur duiden zij de gebeurtenissen in en rondom de Tour de France en kijken ze uit naar de etappe van een dag erna. De video verschijnt dagelijks op YouTube en hier op de website, de audio daarvan is te beluisteren in je favoriete podcast app.


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
29 Reacties
08-07-2024 00:59
Evenepoel en Pogacar hadden het meeste voordeel bij de situatie waarin ze met Vingegaard weg waren. Die laatste op zijn kwetsbaarst; zonder ploeggenoten, op de fiets van een ander, op terrein dat zijn tegenstanders beter lag. Klaar om verderop gesloopt te worden.

Die andere twee hadden dus meer redenen om door te rijden. Blijkbaar durfden ze dat echter niet, laf wordt dat op andere plekken hier genoemd. Grappig genoeg gebruikten ze (vooral Evenepoel) daarbij de enige die wel inzicht leek te hebben in de realiteit van de situatie als alibi om toch maar niet door te zetten wat ze zelf hadden geforceerd.
    08-07-2024 08:49
    Dus gravel ligt evenepoel meer? Wat jumbo fans al niet aangrijpen om wedero laf gedoe, een groot kampioen in deze tijd onwaardig, te excuseren
    08-07-2024 09:13
    Reken maar dat dit type gravel een gewezen rouleur als Evenepoel veel beter ligt dan Vingegaard.
    08-07-2024 09:29
    Heel duidelijk, er viel niets te winnen voor Jonas. De kans dat hij de aansluiting later verloor was aanwezig en zelfs als hij een ontketenende Pogi en Evenepoel kon volgen leverde hem nog potentieel verlies van boni's op.

    Pogacar moet vooral afstand blijven nemen nu met al die bergritten (Jonas) in het verschiet en de slottijdrit (Remco).
    08-07-2024 09:32
    Evenepoel gaat denk ik de 2 in verlegenheid brengen met wat uithalen op terrein dat je het niet meteen verwacht, ik zie hem aankomende week het geel pakken. Er komt namelijk een moment dat allebei de grote 2 weigeren het dicht te rijden.
    08-07-2024 09:53
    Gravel ligt Evenepoel niet per se beter, maar Evenepoel zat alleen met Landa, terwijl Vingegaard nog Van Aert, Laporte en Jorgenson had. Zonder knechten doorgaan zou voor Evenepoel voordeliger zijn, zeker omdat positionering in een kleine groep gemakkelijker is.
    08-07-2024 13:31
    @Mwielerfan volgens mij staan er hier alleen maar inhoudelijke reacties, geen fanpraat. Jouw reactie is de enige die gebaseerd is op emotie, namelijk anti Vingegard.
07-07-2024 22:26
De morele winnaar is vingegaard. Niemand gaf hem een kans op podium. Tot nu toe ben ik daar het meest van onder de indruk na de zware blessure.
    08-07-2024 08:48
    Niemand? Of waren we heel veel mensen die vooraf benadrukte dat ie alleen zou starten als ie kans maakte om te winnen
    08-07-2024 09:10
    Er werd idd op voorhand aangekondigd dat Vingegaard niet zou meedoen om louter maar mee te doen, dus zijn aanwezigheid verraadde al veel. Daarnaast was ie bij de bookies ook de tweed grootste favoriet op eindwinst, en de tweede grootste kanshebber op podium. Heeft ook geen dijbeen of dergelijke gebroken in het Baskenland.
    08-07-2024 09:56
    Hele goede taktiek van Visma lab. Het gaat erom wie straks in het geel staat.
07-07-2024 22:57
Vingegaard fantastisch vandaag hoor...het onmogelijke gepresteerd op Pogacar z'n terrein
Vooral toen ze met z'n drieën weg waren
Wat spannend...word een driestrijd tot Nice
08-07-2024 07:53
Niet eerste keer dat Vismakopmannen schrik hebben om te koersen. Hopelijk wordt deze laffe houding nog afgestraft.
    08-07-2024 14:55
    2 keer tour gewonnen wat afgestraft en als vingegaard dit jaar niet wint zal iedereen dat begrijpen
08-07-2024 09:46
De tactiek van Visma en Vingegaard is duidelijk. Helaas lukte het Pogacar niet om Vingegaard te lossen. Misschien hadden Evenepoel en Pogacar toch samen met de kopgroep door moeten rijden naar de volgende strook en daar proberen Vingegaard te lossen. Vingegaard zal waarschijnlijk zijn slag proberen te slaan op Plateau de Beille, mits hij inderdaad zo sterk is, mocht Pogacar daar niet breken dan resten er nog 2 zware bergetappes om het te proberen. Het gaat nog een tactisch steekspel worden, waarbij UAE ook nog andere pionen vooruit kan sturen, waardan toch Visma op zal dienen te reageren.
    08-07-2024 10:59
    ´Misschien hadden Evenepoel en Pogacar toch samen met de kopgroep door moeten rijden naar de volgende strook en daar proberen Vingegaard te lossen.´

    Die is inderdaad de belangrijkste tactische keuze van gisteren waar je vragen over kunt hebben. Twee renners die een gunstige situatie voor elkaar hadden gekregen. Ze hadden hun minste tegenstander op dit terrein, die zwaar leunde op het hebben van de sterkste ploeg, losgeweekt van zijn knechten en dan zat hij ook nog op de fiets van een ploeggenoot. Genoeg aanleiding om daarvan te zeggen dat je dat door kunt zetten (moeten zoals in bovenstaande kop gaat me te ver). Vreemd genoeg wordt de bal hier echter bij degene gelegd die het minste voordeel uit die situatie kon halen.
    08-07-2024 11:31
    @Skylimit Het probleem is alleen dat de kopgroep ook niet gek is en echt niet gaat meedraaien met Evenepoel en Pogacar om er bij de volgende gravelstrook eraf gereden te worden. Ze waren lekker in het wiel gaan zitten.
    08-07-2024 13:34
    @cycling dat zou het probleem van pogacar en evenepoel niet geweest zijn. ze hadden het allicht kunnen proberen op de volgende strook en wie er dan aanblijft hangen hadden ze dan wel gezien. Het ging hen alleen om eventueel tijdwinst te behalen, maar ja zover is het helaas niet gekomen.
08-07-2024 10:44
Meerijden met Pogacar? Roep maar raak. En dan op de volgende stroken er compleet afgereden worden. Dan pakt ie wellicht wat tijd op Roglic en Evenepoel maar verliest Vingegaard er 1-2 minuten op Pogacar.
Visma maakt een verstandige keuze. Pogacar is 2x zo goed op dit terrein, Vingegaard heeft zijn ploeg nodig om te overleven. Ze hebben dit uitstekend gedaan.
08-07-2024 09:13
Heeft er al eens iemand gecheckt bij Jumbo waarom Vingegaard niet opnieuw naar zijn reservefiets wisselde? Er waren toch heel wat momenten waarbiji dit mogelijk was. Volgens mij hebben ze Tratnik laten starten op de reservefiets van Vingegaard, zodat één wissel met een ploegmaat zou volstaan bij pech.
    08-07-2024 09:17
    @Wernerfranke Fiets van Tratnik was even hoog als de fiets van Vingegaard. Tratnik zou de hele etappe i het wiel van Vingegaard rijden om een eventuele fietswissel te doen. Dit is ook de reden dat Tratnik nooit op kop heeft gereden, maar achter Vingegaard
08-07-2024 13:43
Lees reactie snoek1974, misschien de hele reactie lezen van reageerders voor je zo een domme reactie typt, en dan heb ik het nog geen eens over de meerdere andere reacties op de vorige artikelen want dan ben ik wel even bezig.
08-07-2024 14:09
Wat een onzin. Pogacar was sterker en kon Vingegaard elke strook onder druk zetten en potentieel lossen. Als je dan 3 ploeggenoten vlak achter je hebt, ben je wel heel dom als je door gaat rijden.
08-07-2024 10:24
Denk idd dat die de 1 tegen 1 nog niet aandurfde . Want niet heel gek is zo ver van de meet . Later had die misschien wel kunnen door rijden , maar voornaamste doel was geen tijdverlies op Pogacar .

om te kijken is sowieso Pogacar leuker , maar die smijt met zijn krachten wat m misschien later nog gaat opbreken
08-07-2024 11:47
Had… hij moet namelijk niets. Zichzelf in het rood trappen en tegen een coupé aanlopen
08-07-2024 12:55
Altijd grappig om de reacties te lezen dat Pogi gisteren met zijn krachten smeet en Jonas op reserve aan het rijden was.
    08-07-2024 13:29
    Het is nog grappiger als iemand verwijst naar reacties die er helemaal niet bij staan.
08-07-2024 14:33
Wat ik mij eigenlijk afvraag dat als je toch aan het gokken bent op winst je daarom een niet nog groter gokje neemt als Visma en Pogacar op kop laat zwemmen om te proberen hem in de laatste paar kms weer binnen te hengelen. Laporte en Jorgensen plus misschien nog een knecht van Remco of Roglic erbij en hem dan binnen 15/30 sec laten zwemmen. Zeker bij die 80km had dit nog wel gekund. Dan hadden zij hem echt intens veel energie laten verspelen, maar dan moet je het vertrouwen hebben dat zij hem weer naar binnen hadden gehengeld. Dat was zeker spannend geweest.
08-07-2024 18:14
Die gast met dat gele shirt. Weet zijn naam niet maar herken wel zijn stem. Ik heb eerder stukjes podcast van hem gehoord. Deze gast is tactisch niet heel sterk.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine