Vincenzo Nibali: “Mijn excuses! Maar ik zal niet de eerste én niet de laatste zijn”
foto: Marcel Koch
maandag 24 augustus 2015 om 08:45

Vincenzo Nibali: “Mijn excuses! Maar ik zal niet de eerste én niet de laatste zijn”

Vincenzo Nibali heeft uitgebreid gereageerd op zijn diskwalificatie in de Vuelta. De Italiaan biedt zijn excuses aan in een bericht op zijn Facebookpagina. De renner van Astana werd gisteren uit de wedstrijd gezet, nadat hij na een val lang en opvallend aan de volgauto hing in de hoop terug te keren in het peloton.

“Ik verontschuldig me bij het publiek, zowel bij wie verontwaardigd als beschaamd is. Voor wat er vandaag gebeurd is, vraag ik oprecht excuses bij het publiek”, begint Nibali zijn uitleg.

“Velen van jullie hebben nog nooit een koers gereden, anderen zijn grote supporters en nog anderen zijn gepassioneerd. De fiets is passie en liefde en betekent lange dagen weg van de familie met lange trainingen en opofferingen die je al moet doen vanaf je 16e jaar. Wat er vandaag in de Vuelta is gebeurd, gebeurt in elke wedstrijd. Dat wil niet zeggen dat het niet fout is en onbestraft moet blijven. Het is aan de jury om een juiste straf uit te spreken.”

In het relaas probeert Nibali ook te leggen waarom hij het gedaan heeft. “Om duizenden redenen had ik een slecht jaar en ik wou dat in de Vuelta rechtzetten. Maar al in de eerste rit lag ik – vergeef me de uitdrukking – met mijn gat op de grond. Een ploegmaat helpt je recht, je hoopt dat het niet te erg is, je monstert je wonden en zoekt je kapotte fiets. Er is chaos in het peloton en je kunt pas met veel vertraging vertrekken…”

“Uiteindelijk begin ik met een achterstand van 1’20” aan de achtervolging, zonder angst, maar ook zonder water. Ik kom langzaam terug en vind mijn ploegmaats terug, die me opwachtten langs de weg. In je hoofd zit maar één gedachte: “Weer voorin geraken”. Voor de mensen die naar mij kijken, voor hen die mij liefhebben, mijn vrouw, mijn dochter en voor hen die zich afvragen hoe het met mij gaat. Ik reed stevig door, tot ik die fout maak, die me zuur opbreekt. Ik liet me 150 meter meetrekken en ging alleen in de achtervolging terwijl er vooraan werd aangevallen. In de koers wordt er niet op elkaar gewacht. Dat gebeurt in het huidige wielrennen wel vaker na een val.”

“Ik verwachtte een gepeperde rekening en zou zelfs een tijdstraf van tien minuten aanvaard hebben. Al bij al ben ik niet de eerste en niet de laatste die dit zal meemaken. Nogmaals mijn excuses voor jullie tijdverlies en bedankt voor zij die mij steunen. Goedenavond en tot gauw! Vince”

RIDE Magazine
96 Reacties
24-08-2015 12:25
Enige vergelijkbare wat ik ooit in beeld heb gezien was toen Rob Ruijgh tijdens de Gold Race werd "teruggebracht" Ging ook met 60-70 per uur langs groepjes renners op alsof ze stilstonden. Volgens mij niet eens een boete voor uitgedeeld destijds. Klassejustitie ten top. Als dit Valverde of Rodriguez was geweest waren ze echt nog wel in koers
24-08-2015 12:27
Echt Nederlands om weer met het vingertje te blijven zwaaien nadat excuses al zijn gemaakt. Ja, het was meer dan 150 meter, maar wat doet het er toe. Hij heeft een fout gemaakt, hij is er flink voor bestraft, en accepteert zijn straf. Boek toe, volgende ronde weer een kans.
24-08-2015 12:27
Als ze gelijk (kon waarschijnlijk niet vanwege de chaos na die val) de auto erbij hadden gehad, was hij hangend aan een auto terug gebracht terwijl er iemand vanuit de auto zijn fiets aan het betasten was. In dat geval was er helemaal niks aan de hand geweest. Nu het een paar minuten laten gebeurd zonder dat er iemand met zijn handen een beetje aan de fiets zit te plukken is het gelijk uit koers. Wat de juiste regels moeten zijn weet ik niet, maar op dit moment zijn ze wel erg krom.

Aan de andere kant, als ze dit willen bestraffen moet het ongeveer wel met uitsluiting. Als Nibali niet aan de auto ging hangen had hij ook 10 minuten verloren. Dus als hij 10 minuten tijdstraf krijgt kan hij beter in het vervolg altijd aan de auto gaan hangen, het kan alleen maar positief uitpakken. Of een half uur tijdstraf, kan natuurlijk ook.
24-08-2015 12:28
Tja, ik snap serieus niet hoe je dit een oprechte en sympathieke excuses kan vinden. De definitie van oprecht: [b]"wie de waarheid spreekt en niet bedriegt"[/b]. Nou, de waarheid spreekt ie in elk geval niet, en bedriegen is precies wat ie gisteren deed/probeerde.

Het is zo jammer, ik was altijd groot fan van hem. De laatste twee jaar is het een vervelende renner geworden, niet alleen hierdoor natuurlijk. Je ziet hem niet het hele jaar, alleen in de Tour, en die schitterende aanvallen zijn veelal verdwenen. Daar komt dan dat akelige moment van aanvallen bij, het ontkennen achteraf, en nu dit weer.. Het is een huichelaartje geworden.

Wat betreft vereffeningen: er werd echt niet keihard versneld, Movistar en Katusha reden de hele tijd al op kop en ik heb Sky denk ik maar 1 minuut op kop gezien. Oh, en wat deed Astana in de Giro toen Contador voor de Mortirolo op achterstand geraakt was..? Juist, het meest onsportieve moment in jaren. Tot gisteren dan.
24-08-2015 12:32
Als je ergens spijt van hebt, moet je dat ook menen. Ik heb het idee dat Niballi er alleen maar spijt van heeft dat ie betrapt is, maar niet dat ie zo hopsakkee aan een auto wegdemarreert uit een groep. Beetje de zielige onnozele spelen die graag wat begrip voor z'n actie wil. Gelukkig krijgt hij alle begrip die hij verdient voor zijn actie van de internationale uci jury (en nee, dat is niet hetzelfde als de Vuelta organisatie, zoals sommigen suggereren).
24-08-2015 12:52
Italiaans excuus is altijd bekleed met niet ter zake doende feiten als hard trainen, trouwe fans, teleurstelling kind, liefde vrouw en andere onzin.
24-08-2015 12:55
Zie hier! De italiaanse mentaliteit.
24-08-2015 12:56
Wat mensen écht niet snappen is dat dit inderdaad een 'beslissing' in the heat of the moment was. En ja, sporters staan onder zware druk en adrenaline zorgt er dan voor dat je ondoordachte en natuurlijk foute beslissingen neemt. Aangezien hij hiermee niet iemand rechtstreeks benadeelt lijkt het me gewoon voldoende een duidelijk signaal te geven en hem kansen op een klassement te ontnemen. Waarom begrijpen zelfs wielerfans niet dat dit niet zoals in het voetbal 'een match missen' is, maar bijna een seizoen?
24-08-2015 13:02
De oplossing is toch niet zo moeilijk. Geen ploegleiderswagens meer laten mee rijden, alleen nog neutrale wagens van de organisatie met fietsen en medische begeleiding.
24-08-2015 13:05
@ NairoQ:
[quote]wat mensen écht niet snappen is...[/quote]
[quote]waarom begrijpen zelfs wielerfans niet dat...[/quote]
volgens mij verwar je jouw mening met de algehele waarheid. maar goed, ene Contador heeft al lang vakantie, dus 'bijna een heel seizoen' kan wat mij betreft op dezelfde stapel als de 'het was maar 150 meter' van Nibali zelf.
24-08-2015 13:06
[quote]Wat mensen écht niet snappen is dat dit inderdaad een ‘beslissing’ in the heat of the moment was.[/quote]
Dat doet helemaal niets af aan het vergrijp.
[quote]sporters staan onder zware druk en adrenaline zorgt er dan voor dat je ondoordachte en natuurlijk foute beslissingen neemt.[/quote]Dit doet ook helemaal niets af aan het vergrijp, zo'n demarrage was tenslotte volslagen uniek en nog nooit vertoond.
[quote]Aangezien hij hiermee niet iemand rechtstreeks benadeelt[/quote]Uh, wat? Als hij straks in Madrid op het podium zou staan, dan worden er nogal wat renners achter hem direct benadeeld. Dat geldt trouwens ook voor lagere posities. Als hij na gisteren nog hoog in het klassement had gestaan, dan had Astana kunnen spelen en pokeren, wat een direct nadeel voor alle concurrende klassementsploegen was geweest.
[quote]Waarom begrijpen zelfs wielerfans niet dat dit niet zoals in het voetbal ‘een match missen’ is, maar bijna een seizoen?[/quote]Wat zeg je nou eigenlijk allemaal? Hij wordt gewoon uit deze wedstrijd gezet, en terecht. Hij mist niet bijna een heel seizoen, het grote gedeelte van het seizoen dat eigenlijk aan zijn neus voorbij is gegaan kwam door zijn eigen waardeloze rijden. Hij kan gewoon het WK rijden, Lombardije, en ik denk zelfs de Canadese wedstrijden (ken het reglement niet). Feitelijk onjuist dus.

Waarom moeten mensen dit toch steeds goed proberen te praten? Ik heb na Pierre St Martin een hele website volgespoten zien worden met onaantoonbare aantijgingen aan het adres van Froome, Thomas en eigenlijk alles dat Sky was. Dat was voor velen zogenaamd rechtvaardig. Nu speelt er iemand voor het oog van de hele wielerwereld keihard vals, en wordt er door sommigen gepoogd deze scheve actie recht te praten.. Ik snap het niet.
24-08-2015 13:16
@LL; helemaal eens. Zelden zo'n onoprecht excuus gehoord, zowel van de ploeg als van Vincenzo zelf. Dit excuus klinkt eerder sarcastisch dan oprecht, gaat nergens over. Ik vermoed inmiddels een vooropgezet plan.
24-08-2015 13:19
Nibali zelf zit ondertussen al lang en breed van cocktails te genieten in zijn ***** vakantieresort met een snel vervagende herinnering aan Vuelta2015
24-08-2015 13:26
Wat zijn jullie een stel azijnpissers zeg.

"Nibali was brought down in a crash with 30 kilometres remaining in Sunday’s opening road stage, and after a lengthy wait for a replacement bike, he set off with more than a minute and a half to recoup on the peloton."

Kortom, door een valpartij en lang wachten op een fiets achterop geraakt en zeker niet omdat hij niet goed genoeg was. Dan moet je het aanduwen door een mecanicien ook afkeuren. Jammer voor de vuelta, één mooie renner minder...
24-08-2015 13:26
Kon hij er aan doen dat er later niet nog eens gevallen werd voorin de koers, zodat er een neutralisatie kwam wegens gebrek aan ambulance-personeel? Was het Vincenzo Onbekend had er geen haan naar gekraaid.
24-08-2015 13:27
ze zouden beter Shefer zes maand schorsen of zijn licentie afnemen. Of Astana waarschuwen dat bij het volgende onsportief voorval het boeken toe is. Pure maffia.
24-08-2015 13:39
Het blijft een jammerlijke gebeurtenis.
Wat ik overigens nog niet gelezen had als invalshoek, met zoveel woorden:
je laten slepen door de ploegauto is eigenlijk een vorm van mechanische doping.
Had hij tijdens dat stuk demarrage een motortje in zijn frame gebruikt met hetzelfde effect, dan zou er geen enkel debat zijn.
24-08-2015 13:40
@Lynda

Ik vind je regelmatig goede reacties geven, maar als het om Astana gaat ben je altijd bevooroordeeld en post je vanuit emotie (woede). Neem je reacties in dit topic dan ook maar niet serieus
24-08-2015 13:49
Mozes kriebel, al een kleine 300 reacties omdat iemand ff meelift, Tom blijft steken op 25 en rijdt nog niet int rood.
24-08-2015 13:52
Enige terechte beslissing van de organisatie: diskwalificeren deze vorm van bedrog, ongeacht hoeveel dit gebeurt. Je moet juist in zulke situaties hard optreden, om erger in de toekomst te voorkomen.
24-08-2015 14:21
Enige terechte beslissing. Uit koers weet je, zodra je achterop zit, wil je terug. Achter een auto hangen, plakbidonnetje... je moet wat.

Die mentaliteit is natuurlijk niet goed. Flink bestraffen dus. Niet omdat je die mentaliteit dan uit het hoofd van de renner haalt maar omdat zo'n ploegwagen daar niet aan meewerkt. Want dat is natuurlijk écht van de zotte. Nibali uit de Vuelta: terecht. Zuur wel, maar een alternatieve straf is er niet.

Maar die ploegleider moet eigenlijk z'n licentie direct inleveren. Dit ging veel te ver.
24-08-2015 15:46
@lyndalid

Dit het meest onsportieve moment van de afgelopen jaren? Een volslagen unieke en nooit vertoonde demarrage?

Ken je dan ook de definitie van het woordje overdrijven?
24-08-2015 16:19
@Kasseistoemper, geef dan eens een voorbeeld (met beelden) van een identiek geval? Het is dus wel degelijk een uniek en nooit vertoond iets.

Neutraal blijven is voor veel mensen toch echt moeilijk. Volgens mij kan je als je echt neutraal bent niet zeggen dat dit een eerlijke manoeuvre was. Of de straf te hoog is en of er in het verleden meerdere mensen hadden moeten worden gestraft valt uiteraard wel te be-discussiëren.

Ik blijf echter als neutrale supporter van mening dat dit de grootste plakbidon of manipulatie was die ik ooit op TV heb gezien. Als er renners voor mindere vergrijpen (zoals een iets te lange plakbidon of extreem stayeren gezien door de Jury of op de TV) uit koers worden gezet, dan moet dat hier zeker gebeuren. Mochten er mensen beelden hebben van ergere gevallen, dan hou ik mij zeker aanbevolen.
24-08-2015 16:52
Hoe moeilijk is het om op die +/-40 volgauto's een cameraatje te zetten? Heb je 1 commissaris nodig die de beelden meekijkt en dan pak je gewoon iedereen en niet alleen de renners die interessant genoeg zijn om een TV-camera bij zich te krijgen. Doe dat eens twee wedstrijden en er hangt nooit meer iemand aan een auto.
24-08-2015 17:20
Hmmmmmmm West. interessant maar toch wel wat extra kosten want 1 persoon kan echt niet 40 volgauto's in de gaten houden, daar heb je al zo'n FBI/CIA-Databasis nodig van het type dat je altijd in van die slappe Amerikaanse films/series ziet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine