Vincenzo Nibali: “Mijn excuses! Maar ik zal niet de eerste én niet de laatste zijn”
Vincenzo Nibali heeft uitgebreid gereageerd op zijn diskwalificatie in de Vuelta. De Italiaan biedt zijn excuses aan in een bericht op zijn Facebookpagina. De renner van Astana werd gisteren uit de wedstrijd gezet, nadat hij na een val lang en opvallend aan de volgauto hing in de hoop terug te keren in het peloton.
“Ik verontschuldig me bij het publiek, zowel bij wie verontwaardigd als beschaamd is. Voor wat er vandaag gebeurd is, vraag ik oprecht excuses bij het publiek”, begint Nibali zijn uitleg.
“Velen van jullie hebben nog nooit een koers gereden, anderen zijn grote supporters en nog anderen zijn gepassioneerd. De fiets is passie en liefde en betekent lange dagen weg van de familie met lange trainingen en opofferingen die je al moet doen vanaf je 16e jaar. Wat er vandaag in de Vuelta is gebeurd, gebeurt in elke wedstrijd. Dat wil niet zeggen dat het niet fout is en onbestraft moet blijven. Het is aan de jury om een juiste straf uit te spreken.”
In het relaas probeert Nibali ook te leggen waarom hij het gedaan heeft. “Om duizenden redenen had ik een slecht jaar en ik wou dat in de Vuelta rechtzetten. Maar al in de eerste rit lag ik – vergeef me de uitdrukking – met mijn gat op de grond. Een ploegmaat helpt je recht, je hoopt dat het niet te erg is, je monstert je wonden en zoekt je kapotte fiets. Er is chaos in het peloton en je kunt pas met veel vertraging vertrekken…”
“Uiteindelijk begin ik met een achterstand van 1’20” aan de achtervolging, zonder angst, maar ook zonder water. Ik kom langzaam terug en vind mijn ploegmaats terug, die me opwachtten langs de weg. In je hoofd zit maar één gedachte: “Weer voorin geraken”. Voor de mensen die naar mij kijken, voor hen die mij liefhebben, mijn vrouw, mijn dochter en voor hen die zich afvragen hoe het met mij gaat. Ik reed stevig door, tot ik die fout maak, die me zuur opbreekt. Ik liet me 150 meter meetrekken en ging alleen in de achtervolging terwijl er vooraan werd aangevallen. In de koers wordt er niet op elkaar gewacht. Dat gebeurt in het huidige wielrennen wel vaker na een val.”
“Ik verwachtte een gepeperde rekening en zou zelfs een tijdstraf van tien minuten aanvaard hebben. Al bij al ben ik niet de eerste en niet de laatste die dit zal meemaken. Nogmaals mijn excuses voor jullie tijdverlies en bedankt voor zij die mij steunen. Goedenavond en tot gauw! Vince”
Il mio pensiero… la mia riflessione!! https://t.co/EX73a59pRs
— Vincenzo Nibali (@vincenzonibali) August 23, 2015
Aan de andere kant, als ze dit willen bestraffen moet het ongeveer wel met uitsluiting. Als Nibali niet aan de auto ging hangen had hij ook 10 minuten verloren. Dus als hij 10 minuten tijdstraf krijgt kan hij beter in het vervolg altijd aan de auto gaan hangen, het kan alleen maar positief uitpakken. Of een half uur tijdstraf, kan natuurlijk ook.
Het is zo jammer, ik was altijd groot fan van hem. De laatste twee jaar is het een vervelende renner geworden, niet alleen hierdoor natuurlijk. Je ziet hem niet het hele jaar, alleen in de Tour, en die schitterende aanvallen zijn veelal verdwenen. Daar komt dan dat akelige moment van aanvallen bij, het ontkennen achteraf, en nu dit weer.. Het is een huichelaartje geworden.
Wat betreft vereffeningen: er werd echt niet keihard versneld, Movistar en Katusha reden de hele tijd al op kop en ik heb Sky denk ik maar 1 minuut op kop gezien. Oh, en wat deed Astana in de Giro toen Contador voor de Mortirolo op achterstand geraakt was..? Juist, het meest onsportieve moment in jaren. Tot gisteren dan.
[quote]wat mensen écht niet snappen is...[/quote]
[quote]waarom begrijpen zelfs wielerfans niet dat...[/quote]
volgens mij verwar je jouw mening met de algehele waarheid. maar goed, ene Contador heeft al lang vakantie, dus 'bijna een heel seizoen' kan wat mij betreft op dezelfde stapel als de 'het was maar 150 meter' van Nibali zelf.
Dat doet helemaal niets af aan het vergrijp.
[quote]sporters staan onder zware druk en adrenaline zorgt er dan voor dat je ondoordachte en natuurlijk foute beslissingen neemt.[/quote]Dit doet ook helemaal niets af aan het vergrijp, zo'n demarrage was tenslotte volslagen uniek en nog nooit vertoond.
[quote]Aangezien hij hiermee niet iemand rechtstreeks benadeelt[/quote]Uh, wat? Als hij straks in Madrid op het podium zou staan, dan worden er nogal wat renners achter hem direct benadeeld. Dat geldt trouwens ook voor lagere posities. Als hij na gisteren nog hoog in het klassement had gestaan, dan had Astana kunnen spelen en pokeren, wat een direct nadeel voor alle concurrende klassementsploegen was geweest.
[quote]Waarom begrijpen zelfs wielerfans niet dat dit niet zoals in het voetbal ‘een match missen’ is, maar bijna een seizoen?[/quote]Wat zeg je nou eigenlijk allemaal? Hij wordt gewoon uit deze wedstrijd gezet, en terecht. Hij mist niet bijna een heel seizoen, het grote gedeelte van het seizoen dat eigenlijk aan zijn neus voorbij is gegaan kwam door zijn eigen waardeloze rijden. Hij kan gewoon het WK rijden, Lombardije, en ik denk zelfs de Canadese wedstrijden (ken het reglement niet). Feitelijk onjuist dus.
Waarom moeten mensen dit toch steeds goed proberen te praten? Ik heb na Pierre St Martin een hele website volgespoten zien worden met onaantoonbare aantijgingen aan het adres van Froome, Thomas en eigenlijk alles dat Sky was. Dat was voor velen zogenaamd rechtvaardig. Nu speelt er iemand voor het oog van de hele wielerwereld keihard vals, en wordt er door sommigen gepoogd deze scheve actie recht te praten.. Ik snap het niet.
"Nibali was brought down in a crash with 30 kilometres remaining in Sunday’s opening road stage, and after a lengthy wait for a replacement bike, he set off with more than a minute and a half to recoup on the peloton."
Kortom, door een valpartij en lang wachten op een fiets achterop geraakt en zeker niet omdat hij niet goed genoeg was. Dan moet je het aanduwen door een mecanicien ook afkeuren. Jammer voor de vuelta, één mooie renner minder...
Wat ik overigens nog niet gelezen had als invalshoek, met zoveel woorden:
je laten slepen door de ploegauto is eigenlijk een vorm van mechanische doping.
Had hij tijdens dat stuk demarrage een motortje in zijn frame gebruikt met hetzelfde effect, dan zou er geen enkel debat zijn.
Ik vind je regelmatig goede reacties geven, maar als het om Astana gaat ben je altijd bevooroordeeld en post je vanuit emotie (woede). Neem je reacties in dit topic dan ook maar niet serieus
Die mentaliteit is natuurlijk niet goed. Flink bestraffen dus. Niet omdat je die mentaliteit dan uit het hoofd van de renner haalt maar omdat zo'n ploegwagen daar niet aan meewerkt. Want dat is natuurlijk écht van de zotte. Nibali uit de Vuelta: terecht. Zuur wel, maar een alternatieve straf is er niet.
Maar die ploegleider moet eigenlijk z'n licentie direct inleveren. Dit ging veel te ver.
Dit het meest onsportieve moment van de afgelopen jaren? Een volslagen unieke en nooit vertoonde demarrage?
Ken je dan ook de definitie van het woordje overdrijven?
Neutraal blijven is voor veel mensen toch echt moeilijk. Volgens mij kan je als je echt neutraal bent niet zeggen dat dit een eerlijke manoeuvre was. Of de straf te hoog is en of er in het verleden meerdere mensen hadden moeten worden gestraft valt uiteraard wel te be-discussiëren.
Ik blijf echter als neutrale supporter van mening dat dit de grootste plakbidon of manipulatie was die ik ooit op TV heb gezien. Als er renners voor mindere vergrijpen (zoals een iets te lange plakbidon of extreem stayeren gezien door de Jury of op de TV) uit koers worden gezet, dan moet dat hier zeker gebeuren. Mochten er mensen beelden hebben van ergere gevallen, dan hou ik mij zeker aanbevolen.