Vincenzo Nibali: “Mijn excuses! Maar ik zal niet de eerste én niet de laatste zijn”
foto: Marcel Koch
maandag 24 augustus 2015 om 08:45

Vincenzo Nibali: “Mijn excuses! Maar ik zal niet de eerste én niet de laatste zijn”

Vincenzo Nibali heeft uitgebreid gereageerd op zijn diskwalificatie in de Vuelta. De Italiaan biedt zijn excuses aan in een bericht op zijn Facebookpagina. De renner van Astana werd gisteren uit de wedstrijd gezet, nadat hij na een val lang en opvallend aan de volgauto hing in de hoop terug te keren in het peloton.

“Ik verontschuldig me bij het publiek, zowel bij wie verontwaardigd als beschaamd is. Voor wat er vandaag gebeurd is, vraag ik oprecht excuses bij het publiek”, begint Nibali zijn uitleg.

“Velen van jullie hebben nog nooit een koers gereden, anderen zijn grote supporters en nog anderen zijn gepassioneerd. De fiets is passie en liefde en betekent lange dagen weg van de familie met lange trainingen en opofferingen die je al moet doen vanaf je 16e jaar. Wat er vandaag in de Vuelta is gebeurd, gebeurt in elke wedstrijd. Dat wil niet zeggen dat het niet fout is en onbestraft moet blijven. Het is aan de jury om een juiste straf uit te spreken.”

In het relaas probeert Nibali ook te leggen waarom hij het gedaan heeft. “Om duizenden redenen had ik een slecht jaar en ik wou dat in de Vuelta rechtzetten. Maar al in de eerste rit lag ik – vergeef me de uitdrukking – met mijn gat op de grond. Een ploegmaat helpt je recht, je hoopt dat het niet te erg is, je monstert je wonden en zoekt je kapotte fiets. Er is chaos in het peloton en je kunt pas met veel vertraging vertrekken…”

“Uiteindelijk begin ik met een achterstand van 1’20” aan de achtervolging, zonder angst, maar ook zonder water. Ik kom langzaam terug en vind mijn ploegmaats terug, die me opwachtten langs de weg. In je hoofd zit maar één gedachte: “Weer voorin geraken”. Voor de mensen die naar mij kijken, voor hen die mij liefhebben, mijn vrouw, mijn dochter en voor hen die zich afvragen hoe het met mij gaat. Ik reed stevig door, tot ik die fout maak, die me zuur opbreekt. Ik liet me 150 meter meetrekken en ging alleen in de achtervolging terwijl er vooraan werd aangevallen. In de koers wordt er niet op elkaar gewacht. Dat gebeurt in het huidige wielrennen wel vaker na een val.”

“Ik verwachtte een gepeperde rekening en zou zelfs een tijdstraf van tien minuten aanvaard hebben. Al bij al ben ik niet de eerste en niet de laatste die dit zal meemaken. Nogmaals mijn excuses voor jullie tijdverlies en bedankt voor zij die mij steunen. Goedenavond en tot gauw! Vince”

RIDE Magazine
96 Reacties
24-08-2015 10:02
@ Boer, Uiteraard had hij het achteraf nooit zo gedaan met de camera erop. In het heetst van de strijd hopende dat ze er weg mee zouden komen en dat hij na dag 2 nog binnen de top zou zitten hebben ze dit gedaan. Als je dan veel tijd verliest op de slotklim en weet dat het vol in beeld was, kan je leven met een tijdstraf en zo nog een etappe kan winnen en je ploeg kan helpen.
24-08-2015 10:11
Domme actie idd maar wat die zegt klopt wel: dit gebeurd in een grote ronde honderden keren, maar omdat het een grote renner als Nibali is wordt het in beeld gebracht en er wat mij betreft overdreven maatregelen genomen, tijdstraf van een minuutje of 5 was beter geweest.
24-08-2015 10:27
Domme PR uitleg; ik was bereid 10min straf te nemen om toch maar vooraan te zijn? En bij 15min? zelf naar huis? Er is geen uitleg voor, gewoon betrapt en Astana vestigd hier zeker een snelheidsrecord. Ff de nitro knop aan en hop. PS: ik was ook bereid als ik niet betrapt was om mijn excuses aan te bieden aan iedereen van mijn groepje,maar he...ik ben wel Nibali en in de Tour mag het wel stiekem.
24-08-2015 10:31
Ik zal zeker niet de laatste zijn...in onze ploeg zijn er nog waaghalzen genoeg in de wachtrij. 1auto over? Geen probleem langs beide kanten een renner en een reuzemagneet achteraan voor de ultimate trick.
24-08-2015 10:39
Geeft weer eens aan hoe weinig moeite deze heren met vals spelen hebben, al vind ik het plankgas geven na zo'm massale valpartij ook niet erg van sportiviteit getuigen, maar dát was bij Katusha toch al niet aan de orde..
24-08-2015 10:40
Ik reed maar even 150meter mee moet zijn ik reed maar even tegen 150per uur mee.
24-08-2015 10:48
Wat een flauwekul verhaal, het was gewoon een doelbewuste actie die van tevoren afgesproken was met zijn ploegleider.
Bovendien heb je totaal geen respect voor je collega renners die op dat moment in dat groepje zitten.
24-08-2015 10:52
@wheely

een sprinter die de bergen overleeft door aan de auto te hangen vind ik onsportiever dan dit. Die sprinter is gewoon niet goed genoeg maar kan zo toch nog vlakke etappes winnen die eigenlijk naar de sprinters zouden moeten gaan die de bergen wel eerlijk verteren. Dit was een gevolg van pech, niet van niet goed genoeg zijn. Deze straf is gewoonweg veel te zwaar!
24-08-2015 10:52
Sympathiek verhaal.
24-08-2015 11:02
De Haai krimpt ineen naar een "Guppie"
24-08-2015 11:08
@kasseistoemper
Klopt, is ook absoluut niet eerlijk. Schijnt dat bepaalde renners binnen het peloton daar ook enorm probleem mee hebben. Traksel heeft daar ooit enorm verhaal over opgehangen tijdens de uitzending.
24-08-2015 11:11
Is Gerrans niet eens zo teruggekeerd in het peloton om vervolgens de koers te winnen?
24-08-2015 11:12
de kasseistoemper :dit is de enigste goede reactie die ik hier gelezen heb ! Sprinters hanegen elke bergetappe oaan de wagens. Komen op tijd binnen omdat de tijdslimieten veel te ruim zijn en winnen daags erna 'n sprint etappe .Dat is lekker sportief!!!!!!!!!!!!!!!!
De hele Astana ploeg had gewoon naar huis moeten gaan !
24-08-2015 11:12
Wat een lulkoek. Zoiets heb ik nog nooit gezien! Er zijn geen excuses voor. En 150 meter? Het was zeker een kleine kilometer met een vaartje van 60 a 70 km/u... Misschien dat het wel gebeurt, maar dan is het vaak aan de achterkant met renners die er doorheen zitten en toch op een stiekeme manier op tijd binnen willen komen. De camera stond er op, men zag het, en dan is dit de consequentie. Take it Vincenzo.
24-08-2015 11:28
Uitstekende reactie. Uiteraard geen 150 mtr maar het gaat meer om de strekking uiteraard.

Zoals eerder gesteld komt ie er wel overheen.
24-08-2015 11:33
@Marszzz,

Volgens mij "taked" hij het toch behoorlijk.

Snap niet wat de mensen verkeerd vinden aan deze reactie. Die 150 meter is wat geminimaliseerd maar voor de rest toch gewoon een eerlijk betoog.
24-08-2015 11:38
Wat een regelteven hier, en ik dacht dat wij Belgen erg waren... Dit is imo een perfect gegronde reactie, hij legt zich er bij neer maar laat goed verstaan dat de straf buiten proportie is. Want eerlijk zijn, wat is er precies mis mee dat hij zijn kansen op een klassement laat varen hierdoor? Dan kan hij ten minste de rest van de Vuelta voortzetten, want we kijken toch vooral voor de sport, niet? Een tijdstraf van 10 minuten belet dat klassementsrenners dit zo maar even zullen doen, een boete belet dat iedere renner voor wie het klassement niet boeit dit zal doen. Combinatie van beiden lijkt me een redelijke oplossing, uit koers zetten is totaal niet proportioneel... Had hij nog iemand van z'n fiets geduwd, dan begreep ik het ja.
24-08-2015 11:39
Grappig dat hij wel een tijdstraf van 10 minuten had geaccepteerd. Had hij beter kunnen blijven fietsen in het groepje achtervolgers. Voor de rest prima reactie. Kan ook niet anders...
24-08-2015 11:44
Ondertussen blijkt onze Australische vriend Caleb Ewan de dader van de val, aldus Vincenzo.

Die jonge rakker moet ook nog veel leren.
24-08-2015 11:44
"Snap niet wat de mensen verkeerd vinden aan deze reactie".

Omdat het aan alle kanten rammelt. Indien Nibali zich 150 meter zou laten meeslepen, dan zat hij in een chasse patat. Dan kan hij beter bij zijn ploegmaats blijven. Wat Nibali deed was de oversteek maken, iets heel anders. Daarnaast zegt Nibali dat hij met 1:20 achterstand vertrok, maar graag het risico nam op 10 minuten tijdstraf. Ook onlogisch. Nibali (en users hier) zeggen dat het in iedere koers gebeurt, maar niemand kan met voorbeelden komen van Youtube (er zouden toch vele duizenden voorbeelden moeten zijn?). Kortom: Nibali's betoog rammelt aan alle kanten.

De Gendt en Rojas zijn om deze reden ook ooit uit koers gezet, dus Nibali is echt geen uitzondering.
24-08-2015 11:45
Gebeurd is gebeurd. Life goes on.
Het was voor de Vuelta-organisatie natuurlijk ook wel de ideale Vuelta om hem eruit te kunnen gooien. Opzichtig incident, geen Spanjaard en alsnog heel veel grote namen in koers. Iets zegt mij dat Nibali er niet uit was gezet als hij één van de weinige toppers zou zijn geweest die in de Vuelta aanwezig was.
24-08-2015 11:49
Prima reactie, al blijft de actie natuurlijk niet goed te praten.

@wheely
Jij geeft een goed voorbeeld. Het was in Canada. Dat is er een waar ik me vorig jaar kapot aan geërgerd heb. En zo zijn er zeker weten veel meer, maar niet in beeld gebracht.
24-08-2015 12:07
Barguil deed het in de afgelopen tour nog veel extremer. Kwam terug van 4 min achterstand in slechts 10 km en wordt uiteindelijk top 15. En dan niet zeggen dat hij alleen zat en blah blah blah. Hij rekte toen keihard tojd wn het leeķ dat hij af zou stappen en dacht toen na een huilsessie toch maar weer te fietsen. En natuurlijk is dat niet in beeld gebracht (zelfs bewust, aangezien er continue een camera bij was), dat was overduidelijk. Het is gewoon corrupt met het uitdwlen van straffen
24-08-2015 12:15
Nu moet je eigenlijk met terugwerkende kracht, elke renner die op abnormaal snelle wijze terug in het peloton kwam, uitsluiten (Dus Sagan en Barguil uit de Tour).
24-08-2015 12:23
@Orakel, zeg ik ergens dat Nibali uitzondering is? Hij is heel terecht uit koers gezet. Maar met deze reactie heb ik geen probleem.

Ik zeg toch ook dat die 150 meter wat gedownsized is. Met die 10 minuten straftijd bedoelt hij natuurlijk achteraf, eens het vaststond dat hij een straf zou krijgen. Op het moment zelf zit hij echt niet af te wegen of hij al dan niet een tijdstraf er voor over heeft. Dit soort dingen gebeuren "in the heat of the moment" zonder na te denken. En het gebeurt wel degelijk nog (Barguil wordt je hier al voorgeschoteld ;) ) maar meestal zijn ze zo slim om het niet in beeld te laten komen. Dan kan het ook moeilijk op youtube staan é.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine