Vijf lekke banden voor pechvogel Alaphilippe tijdens Strade Bianche

zondag 2 augustus 2020 om 12:35
Vijf lekke banden voor pechvogel Alaphilippe tijdens Strade Bianche

foto: Cor Vos (archief)

Julian Alaphilippe mocht zaterdag zijn titel verdedigen in Strade Bianche, maar de Franse springveer kwam slechts als 24e over de streep in Siena, op een kwartier van winnaar Wout van Aert. Er waren echter wel verzachtende omstandigheden: Alaphilippe kreeg onderweg af te rekenen met maar liefst vijf lekke banden.

De renner van Deceuninck-Quick-Step werd gedurende de dag geplaagd door pech. Het begon allemaal na tien kilometer koers toen hij na een gebroken achterwiel moest achtervolgen. Op de gravelsector van Monte Sante Marie had Alaphilippe voor de laatste maal af te rekenen met pech.

“Ik ben doorgegaan, uit respect en liefde voor deze wedstrijd”
De Fransman reed toen voor de vijfde keer lek en daarmee was zijn rol uitgespeeld. Hij kwam uiteindelijk als 24e over de meet. “Het was echt een onmogelijke dag. Ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak ik heb moeten stoppen en moest achtervolgen. De wedstrijd is an sich al zwaar genoeg en dan kun je deze mechanische problemen wel missen.”

Alaphilippe weigerde echter vroegtijdig op te geven. “Uit respect en liefde voor deze koers ben ik doorgegaan tot de finish. Het was mijn eerste koers na Parijs-Nice en een goede test met het oog op de rest van het seizoen.” Zijn werkgever Deceuninck-Quick-Step reed de hele wedstrijd achter de feiten aan.

Zdeněk Štybar (6e): “De conditie is goed, maar ik had last van de hitte”
Zdeněk Štybar, winnaar van de Strade Bianche in 2015, was uiteindelijk de beste renner namens de Belgische sterrenformatie. De Tsjech finishte na een lange achtervolgingsrace als zesde. “Het is mooi om weer in de top-10 te eindigen, maar ik mikte toch op iets meer eigenlijk. De conditie is goed, maar ik had last van de hitte.”

“Daardoor miste ik net wat procentjes om te reageren op de aanvalspogingen. Ik weet uit ervaring dat er geen reden was om te panikeren en ik bleef daarom een stevig tempo rijden. Toen de wedstrijd vorderde begon ik me beter te voelen. Het was vandaag zwaar, maar ik was blij dat we opnieuw mochten koersen. Ik heb het echt gemist!”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Dikke 2 augustus 2020 om 13:07

Das veel. Jammer voor hem

harryjohan71 2 augustus 2020 om 13:09

Maarten_85, Jsprunk Jullie zeggen dat Stybar door pech is teruggevallen. Waar komt dit vandaan? Hij geeft zelf aan dat hij procentjes te kort kwam om te volgen. Hebben jullie nu gelijk of Stybar? Jullie bedenken de excuses voor Stybar wel.

bonimenier 2 augustus 2020 om 13:40

Edit: Gedraag je

peervaneynthoven 2 augustus 2020 om 13:50

@redactie, dit soort taal mag van mij geblokkeerd worden, of is dit het ‘nieuwe normaal’ ?. Hoed u voor verloedering.

harryjohan71 2 augustus 2020 om 14:06

@ Redactie Dit zijn zijn standaard reacties als blijkt dat hij zich ergens niet in kan vinden. Zie ook zijn andere reacties.

harryjohan71 2 augustus 2020 om 14:23

@Bonimenier als mensen beweren dat ik niet de waarheid spreek, onderbouw ik mijn mening dan wel geef toe dat ik ongelijk heb. Dit verwacht ik ook van anderen, maar dat is voor jou zeker teveel gevraagd. Jij reageert met stop met liegen, leugenaar, dommerik en bek toe

nickdt 2 augustus 2020 om 14:30

Gebrek aan intelligentie omdat je niet normaal de discussie kan aangaan?

bonimenier 2 augustus 2020 om 14:44

Wow met zijn allen op 1 iemand bashen. Beetje laag bij de grond, niet?

harryjohan71 2 augustus 2020 om 14:51

@Bonimenier Dit is geen bashen, maar een logische reactie op hoe jij reageert op meningen van anderen. Jouw toonzetting kan gewoon niet, is mijn mening en ik hoop van een ieder op wielerflits.nl

Maarten_85 2 augustus 2020 om 18:08

@harryjohan75
Ik vind jouw reactie in dat andere artikel anders ook wel niet netjes. Zeker niet omdat je die maakte o.b.v. informatie die tot dat moment nog niet beschikbaar was. Daarom dat ik besloot om er daar niet verder op te reageren.

Ik was niet de enige die net ervoor dacht dat Stybar de forcing aan het voeren was en dat hij dus door pech teruggeslagen moest zijn, als hij een halve kilometer later al plots niet meer in beeld was (met al zijn ervaring) en daarna toch zo gezwind terugkeerde op al die andere renners. Maar blijkbaar wilde hij gewoon het tempo bepalen voor Alaphilippe omdat hij aanvoelde dat hij bij eerdere plotse versnellingen ook niet meteen kon volgen. En zelfs daarover, dat het in dienst was van een kopman, kunnen we nu niet zeker zijn, want dat zegt hijzelf niet en uit het interview spreekt toch vooral persoonlijke ambitie. Dat toonde hij daarna ook door zo vol jacht te blijven maken op de koplopers.

Al bij al is het interview zo summier en heb ik op deze website al zo vaak halve weergaves van feiten en commentaren gelezen, dat ik er liever niet te veel conclusies uit trek. Wie weet, wat hijzelf allemaal heeft meegemaakt? Niet elke renner gaat een lekke band vermelden na zo'n koers, zeker niet als zijn ploegmaat zes keer langs de kant heeft gestaan. En 90-95% van de pech zal wel op een slecht moment geweest zijn, omdat je nu eenmaal veel vaker lek rijdt op de grindwegen en dat zijn precies de fases waarin je vooraan moet trachten te zitten.

Er zijn een paar renners die dat wel deden. Maar tenzij die pech zich voordeed in volle koers aan het begin van een grindstrook toen de concurrenten vol doorgingen of moesten reageren op een aanval van een andere concurrent, vind ik dat persoonlijk in deze koers een beetje te gemakkelijk. Alleen al door het uitzonderlijk hoge aantal pechmomenten. In welke andere wedstrijd stapt een volledige ploeg uit koers vanwege pech?

Lalsacien 2 augustus 2020 om 18:56

@maarten_85 gewoon niet te vroeg conclusies trekken!

harryjohan71 2 augustus 2020 om 18:58

Maarten_85 Dan is het een discussie tussen ons en daar hoeft niet zo’n reactie van Bonimenier op te komen. Het is niet de eerste keer dat hij zo reageert. Dat hele teams zijn uitgestapt komt heus niet allemaal door pech, valpartijen en lekkebanden. Het was voor veel renners gewoon te zwaar. Dat blijkt ook wel uit de verschillen. Ik gaf eerder aan dat volgens mij Stybar niet door een lekke band was teruggevallen. Jij wist zeker dat dit wel het geval was. Ik weerlegde dit en vroeg hoe jij dit zo zeker kon weten. Ik vind het vreemd dat op een site gezegd wordt dat een renner is teruggevallen door een lekke band zonder dat hier enig bewijs van is, dan wel de ploeg of renner dit heeft aangegeven. Daar kwam geen reactie op.

Maarten_85 2 augustus 2020 om 20:08

@Lalsacien
Ik zie hier onder elk artikel conclusies gemaakt worden die nog veel minder gemotiveerd worden dan de mijne en o.b.v. veel minder informatie dan wat ik ter beschikking had (t.w., de wedstrijdbeelden, wat nu eenmaal niet anders kon omdat er op het moment van schrijven simpelweg nog geen andere bronnen waren: iets met roeien en riemen, weet je wel). Het leek wat mij betreft helemaal geen onlogisch idee. Dat heb ik uitgelegd. Eerder integendeel zelfs. Lossen door vermoeidheid leek juist erg onlogisch óf het gevolg van een wel erg domme move (voor zo'n ervaren renner), en zelfs met zijn uitleg blijf ik het onlogisch vinden dat hij net daarvoor dat allemaal gedaan had voor een ploegmaat die op dat moment al vijf keer pech had gehad (de zesde keer volgde blijkbaar in diezelfde fase). Er moet dan toch iets serieus fout gelopen zijn in de communicatie tussen de renners en met de ploegwagen.

@harryjohan71
Pech van de kopmannen lijkt toch de hoofdreden geweest te zijn, hoor. Kijk maar naar wat Benoot allemaal had meegemaakt nog voor de finale goed en wel begonnen was. Jammer genoeg geen interview met hem zien passeren, toch ook een ex-winnaar. Misschien heb ik eroverheen gekeken.

harryjohan71 2 augustus 2020 om 21:03

Volgens Gilbert (25e) van de 42 renners binnen tijd zijn Alaphilippe en hij veel renners tegengekomen die volledig geparkeerd stonden. Op basis hiervan heeft het uuitvallen van het grote aantal renners niet alleen met pech te maken, maar ook met de zwaarte van de wedstrijd. Voor de knechten van de teams was deze wedstrijd mijns inziens sowieso gewoon te zwaar. Bovendien konden ze hun kopmannen toch niet meer bijstaan. Bij de start van de TV beelden waren alle knechten al weg. Het klopt dat kopmannen door pech weggevallen zijn, hoeveel dat zijn is niet duidelijk. In andere wedstrijden kunnen knechten kopmannen terugbrengen na pech dat is in Strade een heel ander verhaal. Daar zijn de kopmannen veel meer en sneller op zich zelf aangewezen. Wat wel opvallend is, is dat toen de TV beelden begonnen er zo goed als geen sprake meer was van pech. In ieder geval niet bij de renners (de koplopers) die in beeld waren.

Maarten_85 3 augustus 2020 om 02:25

Met het eerste deel van je antwoord ben ik het eens, ook al kunnen er natuurlijk ook wel met pech langs de kant van de weg gestaan hebben. Wat je laatste opmerking betreft, heb je vermoedelijk ook gelijk, toch zeker wat de kopgroep betreft. Maar wat de renners in de achtergrond nog allemaal overkwam, zou wel niet in beeld gebracht zijn. De koers werd enkel nog vooraan en bij de eerste achtervolgers gemaakt.

boenk 2 augustus 2020 om 14:41

Elders las ik dat het er zo veel waren dat hij de tel niet kon bijhouden. Terug naar het eerste leerjaar voor Julian. Tot 5 tellen is toch echt een minimum!

Ach, hij had op voorhand ook al aangegeven dat zijn vorm niet ideaal was omdat dit geen doel was.

girardengo 2 augustus 2020 om 16:16

Daarom reed hij zo vaak lek. Een renner in vorm rijdt niet lek. Althans de mening van menig renner of expert. Bijvoorbeeld Roger de Vlaeminck over zijn gebrek aan lekke banden in Parijs-Roubaix. Die opinie zal wel een beetje overdreven zijn, maar er kan iets in zitten.

Romāns Vainšteins 2 augustus 2020 om 17:07

Dus Ala 5 x lek = 3 min achterstand per lekke band 15 min < minder verlies < dan mvdp 1 x lek = 10 min per lekke band = hij buiten tijd bij gelijk aantal lek als ala.

Pizzi 2 augustus 2020 om 17:11

Schiet mij maar lek.

Samlambeej 2 augustus 2020 om 20:53

Ha ok, dus met 1 lek = Ala op plek 6.

Noteren op 'als niet / zonder provisoir palmares' van 'misschien wel grootste,
ooit'.

Sten 3 augustus 2020 om 10:09

Op wat voor banden reed Alaphillipe? denk ik dan