Vier op een rij! Tadej Pogacar na lange solo wederom de sterkste in Ronde van Lombardije
foto: Cor Vos
zaterdag 12 oktober 2024 om 16:47

Vier op een rij! Tadej Pogacar na lange solo wederom de sterkste in Ronde van Lombardije

Een nieuwe editie, dezelfde winnaar. Tadej Pogacar heeft voor een vierde opeenvolgende keer de Ronde van Lombardije op zijn naam geschreven. De Sloveen van UAE Emirates reed op de Colma di Sormano weg uit het peloton en soleerde vervolgens in zijn regenboogtrui naar de zevende monumentale zege uit zijn loopbaan.

Het wielerseizoen loopt op zijn einde, maar wielerliefhebbers kunnen dit weekend nog volop genieten van de koers. Zo is er niet alleen het EK gravel rondom Asagio, maar ook (of vooral) de 118e editie van de Ronde van Lombardije. De route van de ‘koers van de vallende bladeren’ onderging dit jaar last minute enkele wijzigingen vanwege de barre weersomstandigheden van afgelopen week. Van Como naar Bergamo bedwong de karavaan onder andere de beklimmingen naar Selvino en Valpiana, de bekende Madonna del Ghisallo en de Colma di Sormano. In de absolute slotfase kon de San Fermo della Battaglia nog bepalend zijn.

Attractieve openingsfase
Voor de start waren alle ogen gericht op één man: Tadej Pogacar. De kersverse wereldkampioen won de jongste drie edities van het vijfde monument van het jaar. Wie kon de Sloveen dit jaar van de zege afhouden? Enkele mannen achtten het de beste strategie om al een voorsprong te pakken op de topfavoriet en slopen er in de openingsfase vandoor. Wat heet, veel renners waagden een poging mee te zitten in de vlucht. De nodige speldenprikjes werden gepareerd vanuit het peloton, waardoor na de Forcellino di Bianzano nog geen groep was vertrokken. Pas op de flanken van de klim naar Selvino wisten zeven renners zich los te maken van het pak.

De kopgroep in beeld – foto: Cor Vos

De groep pakte slechts zo’n twintig seconden en kreeg nog altijd niet de zege van het peloton. Een zeer actieve Wilco Kelderman (Visma | Lease a Bike) was één van de gangmakers aan de kop van de koers. Aan zijn zijde reden ook Axel Laurance (Alpecin-Deceuninck), Matej Mohoric (Bahrain Victorious), Rémy Rochas (Groupama-FDJ), Brandon Rivera (INEOS Grenadiers), Julien Bernard (Lidl-Trek) en landgenoot Martijn Tusveld (dsm-firmenich PostNL) van voren. Enkele ploegen hadden de slag echter gemist en waren nog niet tevreden met de koerssituatie.

Omvangrijke kopgroep, zenuwen in peloton
Meerdere renners probeerden namelijk nog de oversteek te maken naar de kopgroep. Zo kwamen kort na het vormen van de kopgroep ook Harold Mártin López (Astana Qazaqstan), Antonio Tiberi (Bahrain Victorious), Einer Rubio (Movistar), Daniel Felipe Martínez (Red Bull BORA-hansgrohe), Eddie Dunbar (Jayco AlUla) en Matteo Fabbro (Polti Kometa) aansluiten. Dit groepje – met enkele grote namen daarbij – bracht het totaal aantal renners vooraan op dertien. Toch was nog altijd de honger niet gestild.

Decathlon AG2R La Mondiale had nog altijd geen renner van voren en besloot Bastien Tronchon op avontuur te sturen. De Fransman ging dapper achter de kopgroep aan en inspireerde zo wéér een nieuwe golf renners om een aanval op touw te zetten. Een nieuwe groep – van elf man – maakte zich los met daarbij mannen als Thymen Arensman (INEOS Grenadiers), Tiesj Benoot (Visma | Lease a Bike), Damiano Caruso (Bahrain Victorious) en Mauri Vansevenant (Soudal-Quick Step). De verschillen bleven klein, terwijl de renners de Colle di Berbenno bedwongen.

UAE Emirates hield de gehele dag de controle – foto: Cor Vos

Aan de voet van de klim naar Valpiana lukte het de achtervolgende groep om de aansluiting te vinden bij de mannen vooraan. Zo ontstond een interessante koerssituatie, waarbij een omvangrijke groep ruim twee minuten voor het peloton uitreed. UAE Emirates leek het even benauwd te krijgen en verhoogde het tempo om de achterstand stevig te controleren. In de kopgroep kregen de mannen dit ook mee en wisten zij hun voorsprong boven de anderhalve minuut te houden. Antonio Tiberi werd slachtoffer van dit hoge tempo.

Stilte voor de storm 
Het ronden van de klim naar Valpiana leidde een tussenfase in, waarin UAE Emirates de teugels wat liet vieren. Een voorsprong van een kleine twee minuten leek een onbegonnen situatie voor de ruim twintig renners vooraan. In de vlakke zone wisten de leiders het verschil te verdubbelen naar vier minuten. Was hier toch een verrassing in de maak? De mannen van Tadej Pogacar werden weer aan het werk gezet. Onder aanvoering van onder andere Jan Christen en Rafal Majka kwam het peloton weer een minuutje dichter.

De renners op de top van de beroemde Madonna del Ghisallo – foto: Cor Vos

Op zo’n 85 kilometer van de streep werden in de kopgroep de eerste versnellingen geplaatst. De beroemde Madonna del Ghisallo was voor Thymen Arensman het teken om even de benen te testen. Toch barstte de finale nog niet echt los. In de kopgroep wilden de meeste renners liever hun kruit nog even droog houden, terwijl in het peloton het witgeklede leger van de Sloveense wereldkampioen het initiatief bleef nemen. Stilte voor de storm.

Dichter en dichter
Eenmaal op de top van de Madonna del Ghisallo had Majka met een verschroeiend tempo wederom een minuut van de voorsprong afgesnoept. Zo hielden de twintig koplopers nog maar twee minuten over met nog 75 kilometer te gaan. Enkel Harold Martín López had in de kopgroep de rol moeten lossen op de flanken van de klim. Zo werd de koers gevangen door een kat en muis spel en bleef het echte spektakel uit. Het werd wachten op de Colma di Sormano (12,8 km à 6,7%), de langste klim van deze editie.

Remco Evenepoel voorspelde dat op deze klim Tadej Pogacar zijn aanval zou plaatsen. “Ik verwacht dat op de Sormano de koers gaat ontploffen”, aldus de Belg. En gelijk kreeg hij. Richting de voet van de klim bracht UAE Emirates het peloton tot op een minuut van de koplopers. Daar voelden de mannen de hete adem in de nek. Een versnelling van Rudy Molard deed de kopgroep uit elkaar spatten.

De wereldkampioen hield zich lange tijd gedeisd – foto: Cor Vos

Brandon Rivera en Martijn Tusveld moesten direct laten lopen, terwijl Eddie Dunbar, Wilco Kelderman en Einer Rubio hun wagonnetje aan wisten te haken. Voor Xandro Meurisse was een versnelling niet voldoende. De Belg gaf er een klap op en sloeg een gat. Daarachter nam Adam Yates inmiddels de honneurs waar.

Machtige versnelling op Colma di Sormano
In de kilometers die volgden probeerden de andere vluchters met man en macht om terug te keren bij de eenzame koploper. Één voor één moesten zij echter capituleren. Thymen Arensman bleek de sterkste metgezel voor Meurisse. De Nederlander wist zich terug te knokken tot bij de Belg. Juist op dat moment zoefde Tadej Pogacar voorbij.

Tadej Pogacar ging (weer) solo ver voor de meet – foto: Cor Vos

Adam Yates had enkele minuten daarvoor in het peloton het stokje overgegeven aan Pavel Sivakov, die nog een tandje bijzette richting de top van de Colma di Sormano. Stuk voor stuk wapperden renners uit de kopgroep terug. Op zo’n zes kilometer van de top was de helper van UAE Emirates tot aan Meurisse en Arensman geraakt. 48 kilometer voor de meet bleek voor Pogi het moment om te versnellen.

Ongeëvenaard
Al gauw wist de wereldkampioen een dikke halve minuut voorsprong te pakken op zijn naaste achtervolgers. Met soepele tred bouwde hij op de rest van de klim dit verschil uit naar een minuut. In de achtervolging waren het Remco Evenepoel, Enric Mas en Lennert Van Eetvelt die elkaar hadden gevonden. Zij mochten gaan strijden om de titel ‘best of the rest’. Tadej Pogacar was gevlogen.

Remco Evenepoel reed een sterke koers – foto: Cor Vos

Mannen als Michael Storer, Giulio Pellizzari, Giulio Ciccone, Roger Adrià en Pavel Sivakov waren in een derde groep in een strijd verwikkeld voor de overige plekken in de top-10. De laatstgenoemde bleek ondanks de inspanningen voor zijn kopman de sterkste en snelde weg bij deze derde groep. Ook de tweede groep bleef niet bij elkaar. Remco Evenepoel maakte namelijk gebruik van een onoplettend moment van zijn metgezellen en snelde in de afdaling weg.

Ruime zege voor de wereldkampioen
Remco Evenepoel stortte zich in de afdaling en reed Mas en Van Eetvelt op een halve minuut. Het duo kon het tempo er niet in houden, waardoor zelfs Pavel Sivakov vanuit de achtergrond kon aansluiten. Het drietal mocht gaan strijden voor de laatste podiumplek, terwijl Pogi en Evenepoel in een man-tegen-mangevecht naar de streep reden.

In de laatste twintig kilometer groeide de voorsprong van de Sloveen tot ruim boven de drie minuten. In Como kwam Pogacar voor de vierde keer op een rij als winnaar van de Ronde van Lombardije over de streep. De winst bezorgt hem zijn tweede monument van het jaar en zijn zevende in totaal. Achter hem wist Remco Evenepoel de tweede plek veilig te stellen.

In de strijd om de derde plek zorgde Giulio Ciccone voor een verrassing. Op de San Fermo della Battaglia kwam de Italiaan terug bij de achtervolgers. Op deze laatste klim ging hij erop en erover en wist hij uiteindelijk nipt stand te houden.

RIDE Magazine
109 Reacties
12-10-2024 17:32
Wat een ontzettend smakeloze reactie.
12-10-2024 16:48
Saai < saaier < saaist < wielrennen in 2024
    12-10-2024 16:53
    Ciao
    12-10-2024 17:10
    Knap gedaan. Oersaai. En ik heb inmiddels de nodige vragen..
    12-10-2024 17:35
    Dat gevoel had Ik meer met Merckx en Armstrong, maar je hebt gelijk dat de spanning er af is wat betreft de top spot op het podium.
    12-10-2024 17:46
    Ik weet het niet. Toen Merckx zo domineerde was ik net geboren, maar dit heeft ook wel weer wat die absurde dominantie. Natuurlijk is hij dit jaar wat geholpen door het zware vallen van 4 van de Grote Zes. Of het veel had uitgemaakt als ze optimaal waren geweest zal niemand helaas weten.
    12-10-2024 20:57
    Ik kan er eerlijk gezegd wel van genieten. Daarnaast was de strijd om de podiumplekken vandaag bijzonder boeiend.
    12-10-2024 22:34
    Gelukkig is er vrouwen wielrennen daar is het zo amateuristische dat het nog vermakelijk is..
12-10-2024 17:12
Visma enige WT ploeg zonder top 10 in monument dit seizoen
    12-10-2024 17:15
    Dat is ook een knappe prestatie op zich.
    12-10-2024 17:21
    Ze vallen zwaar tegen hier. Wilco Kelderman 21e als 1e van de ploeg.
    12-10-2024 18:10
    Volgend jaar winnen ze er eentje. En dat hoop ik als Nederlander. Die andere dan maar wel naar MVDP :-)
    12-10-2024 18:35
    Statistiek van de dag wat mij betreft!
12-10-2024 17:06
Ik betrap me erop dat ik het laatste half jaar weinig meer kijk. Wel volg ik wielerflits. De spanning in de koers is verdwenen voor mij( en misschien vele met mij). Uiteraard extreem knap wat pogacar doet, maar het is wel een doodzonde voor de kijker. Platvloers:'Geen hol aan'...
    12-10-2024 17:22
    Zit er helaas ook zo in. Jammer voor de sport deze überdominantie. Dat deze renner voor zo’n verdachte omkadering heeft gekozen, maakt het er nog eens minder verteerbaar door.
    12-10-2024 18:25
    Heel slecht voor de wielersport en de kijkcijfers. Pogidopi verpest het kijkplezier...
    12-10-2024 18:47
    Ik helaas ook....niks aan meer
    12-10-2024 21:56
    Toen Pogi 30 seconden bij elkaar fietste in 2 kilometer ben ik weer gaan klussen.
    12-10-2024 22:26
    Was maar blijven klussen... misschien een keer met heel wielerflits een toto uitslag invullen. Kunnen we er nog wat aan verdienen...
12-10-2024 17:20
Wil gerust geloven dat Pogacar dit allemaal op een cleane manier doet en dat je van zo'n renner niet kan verwachten dat hij bewust trager gaat rijden om het nep spannend te maken, maar echt na elke koers opnieuw wild enthousiast die Gianetti (die zichzelf bijna naar het hiernamaals dopeerde) om de nek vliegen....moet dat echt? Dan ben je toch gewoon de wielerwereld aan het trollen.
12-10-2024 16:54
eerst hoopte ik dat zelfs pogacar eens een slechte dag moest hebben.

dan hoopte ik dat hij gewoon eens een slecht moment in een koers zou kennen.

nu hoop ik dat hij, terwijl hij de rest vernedert en iedereen zelfs in een vallei op minuten rijdt, ook maar een fractie van een seconde de indruk kan geven dat het enige moeite kost
    12-10-2024 17:04
    Zolang pogacar er na aankomst frisser uitziet dan voor de start zal er weinig aan te doen zijn vrees ik
    12-10-2024 17:59
    Je kunt moeilijk stellen dat het WK geen moeite kostte voor Pogacar. Vandaag eindigt iemand nog met speels gemak tweede die al weken aangeeft toe te zijn aan het einde van het seizoen. Tijd voor de rest om hun niveau eens wat te gaan verhogen.
    12-10-2024 18:12
    Speels gemak? Evenepoel heeft nog heel wat toegegeven aan de achtervolgers aan het einde. Die was toch leeg lijkt me, ook te zien aan de traantjes in wat voor hem een soort revanche was op die lelijke valpartij.
    12-10-2024 18:29
    Evenepoel kwam stevig uitgewrongen over de streep en het tijdsverschil wat hij op het vlakke nog opliep toont aan dat hij niet in zijn opperbeste vorm aan de start stond. Wel podium maar ook misschien de vraag wat er anders moet om dichter bij Pogacar te komen. Wat namelijk voor het hele peloton geldt;”if you do what you did you get what you got”. Maar wat er anders moet? Weet ik niet.
    12-10-2024 22:40
    @reiger, volgens mij is het toch: if you always do what you' ve done. You' ll always get what you' ve always got...
    Was getekend Henry Ford...
12-10-2024 17:21
Schitterende koers gezien. Prachtige winnaar. Wat een wielrennen! De grootste allertijden. Ik ben trots dat ik deze periode mag meemaken en hem live heb mogen zien vanaf zijn jonge jaren!
    12-10-2024 18:00
    Hahahahahaha
    12-10-2024 18:49
    Hahahahaha
12-10-2024 16:55
Wederom een mooie winst! Ben vooral benieuwd naar het repeterende commentaar van GunrherL … of zal hij eindelijks iets anders zijn gaan kijken;-)
    12-10-2024 17:04
    @Antoin: Intussen zijn er wel meer mensen die beseffen dat er iets niet klopt. Helaas vereist dit wat inzicht en kritisch denkvermogen, dus je komt niet in aanmerking.
    12-10-2024 19:33
    @GuntherL Jij bent toch die expert op het gebied van coronavaccins of zit ik fout?
    12-10-2024 19:36
    Niet normaal, het aantal zuirpruimen hier. Zeker zwaar gefrustreerd in het leven omdat ze niets hebben kunnen presteren in het fietsen, dus dan maar afgeven op die, die het wel kunnen. Zielig, maar o zo voorspelbaar.
12-10-2024 16:56
De meester laat weer zien wie dit seizoen de beste is, chapeau!
Helaas is dominatie in welke sport dan ook niet het leukste om naar te kijken, maar je kunt alleen maar respect hebben voor de prestatie.
Hopelijk maakt wordt de rest wakker geschud en gaan ze de strijd aan in 2025, want niemand is onverslaanbaar.
    12-10-2024 17:03
    Geen reet aan zoals verwacht, puur trainingsritje voor Pogacar.
    Het verschil na de finish is schrikbarend, zou zo nog 200km door kunnen fietsen.

    [i]Edit redactie: Niet doen![/i]
    12-10-2024 19:46
    Sorry hoor maar als je een heel jaar lang het hele peloton waar je ook start degradeerd tot amateurs geloof ik er geen reet meer van. Die ploegleiding versterkt dat gevoel alleen maar. Ik heb niet mee gekeken en gezien de uitslag heb ik niks gemist. Ga het toepassen overal waar deze man start doe ik de tv niet meer aan. Scheelt een hoop tijd alleen maar voordelen.
12-10-2024 17:05
Dit is wel echt funest voor de sport. Je kan niet nog 2 jaar met dit gebrek aan spanning door het hele seizoen rijden zonder dat dat invloed heeft op de populariteit van de sport. Het spannendste monument was Milaan-San Remo wat denk ik bijna nooit voor is gekomen in de geschiedenis van de sport. De vuelta en de tour hadden nog wel even spanning, maar ook daar waren Pogacar en Roglic al vrij vroeg op weg naar de eindoverwinnig. Je kan niet vragen aan Pogacar en Van der Poel om langzamer te gaan rijden of langer te wachten, maar de uci zal toch iets moeten om in ieder geval die superploegen wat te doen verzwakken, want anders gaat het wielrennen heel saaie en zware jaren in.
    12-10-2024 17:09
    Super ploeg? Deze gozer heeft geen ploeg nodig alleen bevoorrading. De rest doet hij zelf. 100 km alleen rijden en winnen. Alles waar hij start wint hij.. heeft ie niemand (buiten zijn soigneur) voor nodig. Idioot eigenlijk dat hij altijd zijn teamgenoten bedankt. Lachwekkend.
    12-10-2024 17:11
    25 van de 57 koersdagen gewonnen, dat is meer dan dominantie imo.
    12-10-2024 17:21
    Kom op zeg...25 van de 57
    12-10-2024 17:22
    Nee hoor er is nog geen enkele sport ooit kapot gegaan aan dominantie en elke sport heeft dominante sporters of teams gehad. Er kan een dip komen in het aantal kijkers maar daar blijft het bij. En dominantie gaat ook weer voorbij, soms heel vlug soms iets langer, maar gaat altijd voorbij. Dus al die doem verhalen, zijn precies dat doem verhalen.
    12-10-2024 17:31
    Liever dit dan zon hordeloopster die 2 wedstrijden per jaar loopt en dan de rest degradeert
12-10-2024 18:44
Reageren doe ik bijna nooit, en het is een aanname, maar naar mijn gevoel is dit niet geloofwaardig. De ervaring leert ... met zo'n groot verschil winnen op andere top wielrenners dat is buitenaards. Over 5 tot 10 jaar gaan we het wellicht weten. Leuk vind ik het in ieder geval niet meer.
    12-10-2024 21:06
    Goh een uitgebluste Evenepoel is tweede, dan vind ik het ook niet te raar om te geloven dat een goeie Pogacar (die goed gerust en getraind heeft na Tour) een heel stuk beter is.
12-10-2024 18:55
Mijn wielrenbeleving heeft ook een tikje gekregen dit jaar, min of meer de godganse tijd is het van ‘er rijdt er 1 een flink stuk voor’. Dit ligt natuurlijk aan de talenten zelf maar ook de uitgekiende preperaties waarin teams weten welk wattage in welke omstandigheden nog kan en in hoe dit in verhouding staat tot de tegenstand.

Maar goed: Pogacar verdient absoluut dit wonderjaar en is met afstand de beste coureur die ik zelf meegemaakt heb. Hopelijk heeft hij volgend jaar lastiger doelen bepaald en stuit hij op meer tegenstand.
    12-10-2024 19:48
    Gewoon alle worldtourkoersen rijden (m.u.v. de dubbels). Misschien wordt hij dan moe.
    12-10-2024 19:52
    Er is wel een verschil, van der Poel doet het met piekmomenten. Pogacar is gewoon het hele jaar lang zonder uitzondering een alien
    12-10-2024 22:28
    @Fied: maar van der Poel doet het in Roubaix op een onuitgegeven manier.
12-10-2024 16:49
Aan degene die wel gekeken heeft. Was het leuk? Was het spannend?
    12-10-2024 17:12
    Laatste 110km gekeken en het was zeker een leuke koers! Jacht van UAE op kopgroep was indrukwekkend. Trouwens, dit parcours meteen opnemen in de Giro zou ik zeggen; erg mooi waarbij alleen de sterkste wint. Spannend? Nee! Leuk? Jazeker!
12-10-2024 16:59
Mooie prestatie van de Belgen , drie in de top 10 .
    12-10-2024 17:33
    Praat achteraf natuurlijk, maar zoals Meurisse en Van Eetvelt rondreden hadden die best hun plaats gehad in de WK-selectie. Zeker zo'n Meurisse die ook de ervaring en inhoud heeft om een tijdje ferm tempo te rijden.
    12-10-2024 23:55
    @Jappe666 De niet selectie van Van Eetvelt is volledig logisch. Als je ziek afstapt in de Vuelta is de kans groot dat je te kort komt op het WK. Dit is van Eetvelt zijn 1e wedstrijd pas na het afstappen in de Vuelta
12-10-2024 16:49
Gelukkig was Gianetti er aan de finish snel bij om deze overwinning extra geloofwaardigheid te geven.
    12-10-2024 20:40
    Joh, de hele middag zitten genieten! Zelfs tot de finish!
12-10-2024 18:15
Geweldige zege wederom. De tijdsverschillen geven ook de juiste verhoudingen weer. Zijn 7de monument. Gelijk met Boonen en Cancellara. Merckx staat 1ste met 19 monumenten. Dus op dat vlak heeft Pogacar nog even te gaan. Enige mogelijkheid om de koersen spannender te maken is niet om de koersen zwaarder te maken maar juist minder zwaar.
Geef de renners/ploegen de mogelijkheid en omstandigheden om tactisch te koersen. Nu staat bij Lombardije de winnaar al vast terwijl je ook het parcours kunt aanpassen.
Als je bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen neemt uit de jaren 70/80,
waren er zeker de helft minder hellingen wat het koersverloop aantrekkelijker maakte en de punten waar “het” kon gebeuren juist talrijker.
    12-10-2024 18:32
    Als je parcoursen minder zwaar maakt dan gaan dezelfde mensen klagen dat de beste niet wint.
    12-10-2024 18:40
    Wel zo dat in het verleden, bij dominantie, inderdaad vaak iets aan parcoursen werd gedaan om het competitief te maken, terwijl men nu eerder in de omgekeerde richting denkt en men speeltuinen creëert voor de toppers zodat ze records breken.

    Men wil uithangborden voor de sport waarmee men kan uitpakken, niet zozeer een spannende sport.
    12-10-2024 19:47
    @Harry ik denk dat uiteindelijk de beste renners nog steeds veel grote koersen zullen winnen maar dat er veel meer kantelmomenten zullen zijn. Ook meer momenten dat de renners weer samen kunnen komen ipv dat een voorsprong steeds groter wordt. Ook momenten dat er renners ouderwets “genaaid” zullen gaan worden met terugbetaalmomenten in koersen die volgen. Wel oortjes maar alleen met nodige info via koersdirecteur. Tactisch vernuft vanuit de renners belonen strategische onbenullen worden afgestraft. Heerlijk!
12-10-2024 18:37
Met je kelderverhaal kelder je hier meteen ook je geloofwaardigheid
12-10-2024 16:52
Prachtige symboliek eigenlijk dat Sporza op zwart ging in Nederland. Past perfect bij de dood van onze sport aan de hand van dé posterboy van een door-en-door kwaadaardig en genocidaal regime.
12-10-2024 17:10
Her en der wat gekeken en zeker het eerste deel was leuk. Daarna een mooie kopgroep, maar de ploeg van Pogacar bracht hem keurig in stelling op de Sormano, waarna hij deed wat hij doet dit jaar. Knap van Evenepoel die toch aangaf flink leeg te zijn dat hij tweede wordt. Leuke strijd voor de derde plek die Ciccone toch wat onverwachts won.
Als je puur naar de uitslag kijkt is het natuurlijk saai, als je er voor gaat zitten op de bank, ook. Maar best te pruimen als je 'multi-taskt'.
12-10-2024 17:20
Zal toch wel op een heel laag pitje hebben gestaan en terecht!
12-10-2024 17:29
Wielrennen is eigenlijk poepsimpel. Ben je geboren met de juiste genen voor deze sport dan kan je ver komen. Dan nog het juiste karakter, discipline en begeleiding en het woord 'topper' is niet ver meer. Maar dan heb je mensen die inderdaad ergens die kwaliteiten hebben die maken dat je geen pijn lijkt te voelen of niet vermoeid geraakt en dan is de titel 'nieuwe Merckx' ook niet veraf.

Koers is nu eenmaal bestaande uit een buitenparcours van punt A naar B en als uw wiel het eerste over de eindmeet komt ben je winnaar. Heb je dan zo'n motor dat je eender waar op dat parcours de rest 'de vinger' geeft, dan is dat enkel tof voor fans van die ploeg of fans van dat land. Jammer voor ons als Nederlanders of Belgen dat we geen Pogi hebben, maar er is dan wel nog Rev of MVDP.

Al ben ik toch benieuwd of Pogacar elk jaar opnieuw zoiets uit z'n lijf kan schudden. 24 lijkt me toch echt wel uitzonderlijk.
    13-10-2024 06:34
    Gilbert heeft ook ooit zo een top jaar gehad in de monumenten en klassiekers . Dat is ook niet blijven duren . 1tegenslag kan daar al voldoende voor zijn al wens ik hem dat zeker niet toe en er is dan ook nog zoiets als verzadiging als het besef komt dat er meer in het leven is als koersen
    13-10-2024 08:10
    Maar dan heb je mensen die inderdaad ergens die kwaliteiten hebben die maken dat je geen pijn lijkt te voelen of niet vermoeid geraakt en dan is de titel 'nieuwe Merckx' ook niet veraf.
    Ik begrijp uit je bovenstaande citaat dat je EDDY NOOIT HEB ZIEN FIETSEN. het grote verschil tussen Pogacar en Merckx was dat de laatste vaak als een beest aan het afzien was. Grimas, zweten, steunen etc.
    Kijk nog maar eens naar foto's van vroeger, naar de gezichten van grote mannen als Kelly, Maertens, Hinault die met grimassen tot grote prestaties kwamen. En Pogacar?
    Met een babysmoeltje, zonder baardgroei, rijdt hij schijnbaar moeiteloos van de éne naar de andere overwinning, met een gezicht en een hoge trapfrequentie (102-108) alsof hij een koffieritje aan het rijden is. En dat 6 uur lang. Tsja.............
    13-10-2024 09:55
    En dun eddy zat helemaal volgestopt
12-10-2024 17:56
Als je alle eendagskoersen die Pogacar dit seizoen heeft gereden bij elkaar telt, dan rijdt hij 10 minuten en 31 seconden weg van telkens de beste tegenstander in die koersen.

Daarvan reed hij 276,7km solo naar de streep (en dat is nog zonder de 50km op het WK waar hij eerst nog naar de kopgroep, Tratnik of Sivakov rijdt).
12-10-2024 17:57
Buiten de dominantie van Pogacar vind ik het jammer dat we als Nederlanders afscheid aan het nemen zijn van een generatie, maar er weinig echte toppers achter klaar staan. We hebben de laatste 15 jaar mogen genieten van Gesink, Mollema, Ten Dam, Kruijswijk, Dumoulin, Poels, Kelderman, Terpstra, van Baarle, ze waren niet altijd de allerbeste in de koers maar het zorgde er wel voor dat je met wat meer interesse keek. Natuurlijk is van der Poel een topper en kan Arensman nog wat groeien. Maar de spoeling lijkt momenteel wat dun en de komende jaren lijken niet veel beter te worden. Maar misschien zie ik het te somber in.
    12-10-2024 18:53
    Je vergeet wel Kooij, die gaat ook wel wat kunnen betekenen. Dat is niet een doorsnee sprinter zoals Groenewegen of Jakobsen.
12-10-2024 18:41
Mijn vrouw heeft ook vernomen dat het wielrennen niet meer spannend is. Nu loop ik verdomme in een winkelstraat op een koersdag. Bedankt Pogi!
    12-10-2024 18:43
    De dag dat je hier als ‘Man met de trolley’ door het leven gaat, zal ik je geloven ;-)
    12-10-2024 20:05
    Je bed is weg?
12-10-2024 19:11
UAP
da's de nieuwe ploeg die het peloton in 2025 nodig heeft
United Against Pogacar
    12-10-2024 22:29
    TJV komt wel weer terug met Vingegaard. RevKet jaartje rijper. Z'n eigen ploeg is het grootste gevaar. Ayuso en in mindere mate Almeida zijn niet heel loyaal. In de klassiekers krijgt ie wel tegenstand van Mathieu en hopelijk Wout

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine