Victor Campenaerts: “Al interessante gesprekken gehad, maar het werd nooit concreet”

dinsdag 3 november 2020 om 11:33
Victor Campenaerts: “Al interessante gesprekken gehad, maar het werd nooit concreet”

© Cor Vos

Werelduurrecordhouder Victor Campenaerts blijft op zoek naar een ploeg voor 2021. “Ik heb nog niks, echt niks”, vertelt hij.  “Ik ben bereid fors in te leveren op mijn loon. Zolang ik maar prof kan blijven.”

“Douglas Ryder (ploegmanager van NTT, red) was op bezoek in de Giro”, vertelt Campenaerts aan Het Nieuwsblad. “Hij zei me dat hij nog steeds hoopt op een nieuwe sponsor, maar we zijn intussen november.” De tijdritspecialist had bij NTT een contract van één jaar plus twee jaar als de ploeg verder ging, maar sinds deze zomer kan hij onder die clausule uit.

“Ik richt mijn pijlen op iets anders. En ik heb ook al interessante gesprekken gehad met verschillende ploegen, maar het werd nooit concreet. Het is ook niet dat ik te duur ben, want er is met die ploegen nog niet over het financiële aspect gepraat. Ik ben trouwens bereid om zeer fors in te leveren op mijn loon. Het zal noodzakelijk zijn, zolang ik maar prof kan blijven bij een goede ploeg.”

Campenaerts won dit jaar geen enkele wedstrijd, maar pakte wel brons op het EK en werd twee keer tweede in de Giro. Ook in de tijdrit in de Tirreno werd hij tweede. “Het was niet mijn beste seizoen, maar zonder Ganna had ik wel een tijdrit gewonnen in de Tirreno en in de Giro. Dan spraken we van een superjaar.”

Naast Campenaerts zijn er met Stijn Vandenbergh, Sander Armée, Guillaume Van Keirsbulck, Julien Vermote en Dimitri Claeys nog vijf Belgen die dit jaar voor een WorldTour-team uitkwamen en vandaag nog op zoek zijn naar een nieuwe werkgever voor 2021.

Dit artikel delen:

60 Reacties

Marik 3 november 2020 om 11:41

Och Victor, wat ben je wanhopig. Ouwe zenuwenpees :)

Vinyakke 3 november 2020 om 11:43

Knappe reactie

Michelangelo 3 november 2020 om 11:46

Je zou als profrenner zonder nieuw contract voor minder nerveus worden lijkt me….

Panache 3 november 2020 om 13:26

Beetje een misplaatste smiley. Campenaerts ziet de kans om zijn passie beroepsmatig voort te zetten met de dag kleiner worden. Dat je daar van geniet zegt veel over je zelf.

Marik 3 november 2020 om 13:39

Hmm ik zie dat de reactie anders gelezen wordt dan hij was bedoeld. Ach dat gebeurt zo nu en dan.

Yeez 3 november 2020 om 11:43

Als Victor zijn tijdrit ambities opgeeft en een normaal seizoen afwerkt is hij voor elke ploeg een aanwinst.

Helaas rijdt hij voor de bv Campenaerts en staat het hele seizoen in het teken van “zijn” tijdritten. Totaal niet aantrekkelijk voor ploegen, aangezien hij ook nog eens niet wint

Groetjesaandevoetjes 3 november 2020 om 11:51

Denk ook dat hij ploegen niet afschrikt met zijn loon, maar eerder met zijn wens om door te blijven gaan met de focus op de tijdrit. Denk dat hij eerder een nieuwe ploeg vind als hij zegt open te staan om te ‘knechten’ en daarnaast nog wel blijft richten op de tijdrit. Dan zou het een welkome aanvulling zijn voor veel ploegen.

KnightBiker 3 november 2020 om 12:15

Hij zou iets inschikkelijker moeten zijn in zijn programma’s, maar heeft in de Giro laten zien te knechten en een ok rittenkaper te kunnen zijn.
Geen absolute winnaar, maar dat kunnen er maar weinig zijn… maar zijn specialisatie is juist wat hem doet opvallen. Ietsje bescheidener en ook dat is opgelost, maar als ik zou hem als ploeg graag hebben ten opzichte van de helft wat nu bij Lotto-Soudal, Cofidis, direct energie of zelfs Wanty rijdt.

Heeft wel niet het goede gevoel voor contract onderhandelingen etc. Ging voor dat contract bij NTT al bijna de mist in door teveel te willen bij Lotto en nu weer te laat in actie geschoten…

Rsw85 3 november 2020 om 12:20

Dat vind ik ook. Hij is een specialist in een niche maar blinkt niet uit en heeft daarin met Ganna ook een probleem. Hij is geen garantie op x aantal winst per jaar in tijdrit of proloog. Kleinere teams in grote ronden is ook een nadeel voor hem hij moet ‘allrounder worden’. Hij is nu regelmatig mee in de aanval gegaan omdat hij zich wilde tonen voor een contract, positief maar misschien ook tekenend voor zijn manco.

SoloSlim 3 november 2020 om 12:33

Hij blijft een goed renner. Zowel als tijdrijder als voor in kleinere rittenkoersen.
In ronde van Belgie bvb staat hij toch ook op het eindpodium en kon een Wellens hem gewoon niet volgen bergop. Denk dat er veel ploegen met veel zwakkere renners rondrijden die nog minder van nut zijn.

de nieuweMerckx 3 november 2020 om 13:37

Gaat toch soms mee in de ontsnapping van de dag en wist zelfs op die manier ooit Evenepoel te kloppen. En is niet vies van knechtenwerk. Snap niet dat niemand deze renner wilt.

Peter Lippens 3 november 2020 om 17:28

denk dat Victor net met zijn tijdritambities het meest de media haalt en zo interessant voor de sponsoren, geen echte topper en er komt alsmaar meer jonge toptalenten, ook in het tijdrijden, maar met zijn vlotte babbel en zijn manisch toespitsen op het tijdrijden blijft hij een markant figuur in het wielrennen

Michelangelo 3 november 2020 om 11:45

Ik zou het jammer vinden als Campenaert door de achterdeur het wielrennen zou verlaten. Geen absolute toprenner, maar wel altijd opvallend en spraakmakend. Door zijn manier van doen, maar ook door zijn hyperspecialisatie. En daarmee heeft hij toch maar mooi het werelduurrecord kunnen pakken. En enkele andere mooie medailles en ereplaatsen.
Maar juist in deze nichemarkt zal het moeilijk worden voor hem. Met o.a. Ganna, maar ook met Evenepoel en Van Aert heeft hij heel veel concurrentie, terwijl deze renners zichzelf niet specialiseren zoals Campenaerts.

Hopelijk vindt hij toch nog een ploeg… of nog beter, hopelijk blijft NTT bestaan (het liefst zonder Riis)

bartp25 3 november 2020 om 12:03

Het werelduurrecord is natuurlijk hartstikke mooi om te hebben, maar vrijwel niemand binnen het peloton interesseert dit. Als een aantal mannen het doel hebben om dit van hem af te pakken is hij het zo weer kwijt. Hij is dan ook de enige die zich hier minutieus op heeft voorbereid. Ik deel de mening van vele andere, als hij gewoon aangeeft knecht te willen zijn en in de tijdritten zijn eigen kans mag dan is het voor iedere ploeg een aanwinst hij ziet dat echter anders.

KnightBiker 3 november 2020 om 12:22

Leuk idd, maar als je hem nu ziet rijden, vraag je je wel af hoe scherp dat record nu helemaal staat.. op een kampioenschap haalt hij ook de absolute top niet vaak (top3) en de 2e plek in de Giro tijdrit? Er was geen hond geïnteresseerd om daar een uitslag te rijden, behalve Ganna. Als het er om gaat heden net aan top 10 qua tijdrijden, lijkt mij.

(Zijn 2e plek in de halve rit in de Giro, dat was wel weer erg okay.) (Ik vind wel dat een renner van zij kaliber makkelijk een ploeg moet kunnen vinden, alleen niet voor de hoofdprijs of absoluut kopmanschap, maar her en der zijn kans laten gaan = prima want dan vaak wel gemotiveerd.)

doorak 3 november 2020 om 14:45

Tjonge jonge, het Riis trauma blijft maar huishouden en dat terwijl er in het peleton zo velen uit hetzelfde verleden vertoeven en in de tijd voor en na Riis grofweg 85% in het peleton gewoon iets gebruikte hetgeen algemeen bekend is.
Dat doping aangepakt moet worden, altijd, en verboden is dat weten we echter zagen om het zagen terwijl is triest. Zoals in FR alwaar men LA verafschuwt ook voor zijn bully gedrag bekend was maar men Virenque in het licht zet..
Anderzijds typisch iets voor hier op WF, bepaalde overdreven obsessies tegen bepaalde personen aangedikt door deze en gene en anderen die erin meegaan, . . .schapen.

Michelangelo 3 november 2020 om 15:05

Doorak,
Misschien moet je je oor eens te luisteren leggen bij de NTT mensen, en hoe zij zelf het “Riis effect” ervaren hebben. En dan kan ik je vertellen dat er niemand enthousiast wordt over de aanpak van deze Deen.

En dat staat los van zijn dopingverleden, hoewel ik hem daar ook niet voor bewonder.

Maar misschien ben jij van het type “Contador was een goede renner, dus moet Riis wel een fantastische ploegleider zijn…”.

doorak 3 november 2020 om 17:50

Al eerder aangegeven, lang niet elke renner in de ploeg is anti Riis. Ook bij Tinkoff etc liepen renners weg met Riis, dus wat probeer je met je manische obsessie te bereiken.
Hou je bij je vaak goede en zinnige inzichten en laat je niet meeslepen.

Bovendien, hoe hij nu als ploegleider/manager presteert dat heeft niets te maken met het dopingverleden.

A.M.M. Jonkers 3 november 2020 om 11:46

“Zonder Ganna”……….

toiletduck 4 november 2020 om 09:30

Inderdaad, stuitend… De worden van een niet-winnaar…

nickdt 3 november 2020 om 11:46

Campenaerts heeft bij verschillende ploegen aangetoond niet geschikt te zijn voor een WorldTour ploeg, zeker omdat hij meestal aan zichzelf en zijn tijdrit denkt (Ondanks dat zijn tijdritten altijd bagger zijn als alle toppers aan de start staan). Campenaerts is geen winnaar, hij is gewoon een knecht bij de meeste ploegen en dit is iets in zijn mindset dat hij ook niet wil, omdat ie zichzelf nog steeds ziet als een toprenner in een tijdrit en alles moet daarvoor wijken, inclusief knechten. Daarom zijn ploegen als NTT, die geen uitgesproken kopman hebben ideaal voor een renner als Campenaerts. Het is wellicht beter voor Campenaerts om het een niveau lager te zoeken in de Protour. Op die manier blijft ie nog wel prof, maar kan die zijn eigen ding blijven doen.

Zeker ook omdat andere ploegen al merendeels volzitten of al meer dan 25 renners hebben of die hem sowieso al niet gaan halen door de punten die ik benoemd heb. Een ploeg als Alpecin kan Campenaerts wellicht gebruiken, want dan kan hij tijdritten winnen op een lager niveau en hen zo aan overwinningen helpen.

osca freire gomez 3 november 2020 om 11:57

Alleen Wanty is dan geschikt. Daar zou hij weinig hoeven te knechten

nickdt 3 november 2020 om 12:59

Nou ja, ik dacht ook aan Israel en Cofidis. Maar Cofidis heeft al 28 renners onder contract voor volgend jaar en Israel 26. Dus dat zijn in principe ook geen opties meer.

En dan ook nog even kijken welke renners van NTT voor volgend jaar zijn vastgelegd, die vrij zijn wanneer NTT stopt
Gogl
Pozzo (Movistar of Trek)
Stokbro
Sunderland
Walscheid
Sobrero
Battistella
Campenaerts

Ik denk dat sowieso Stokbro, Sunderland, Sobrero, Pozzo en Walscheid boven Campenaerts verkozen gaan worden, zeker gezien Stokbro, Sunderland en Sobrero alledrie onder de 25 zijn, je Walscheid wel kan gebruiken in de sprintvoorbereiding en klassiekers en Pozzo door zijn Italiaanse marketingwaarde.

hjjanssen1973 3 november 2020 om 11:54

Als hij zich gedienstig opstelt voor het team, zoals meerdere tijdrijders doen, waarmee ze heel veel waarde hebben voor het team, dan moet er toch plaats zijn voor deze goede renner. De BV Tijdrijder lijkt niet meer van deze tijd inderdaad.

Jean Dumas 3 november 2020 om 11:54

Dat wordt vast Wanty.

josi 3 november 2020 om 12:04

Een week geleden in essentie hetzelfde bericht. Is het elke keer als Campenaerts zegt dat hij nog geen contract heeft een nieuwsbericht waard?

Massimo Bataille 3 november 2020 om 12:05

Een hoop ‘onterechte’ reacties lijkt me toch. Nergens heb ik ook maar ooit opgevangen dat hij niet wil knechten of enig dergelijke
Het is niet omdat hij niet kilometers lang op kop sleurt zoals T.Declercq of T.Martin, dat hij daarvoor geen knechtenwerk doet. Het meeste van dit werk gebeurt nu eenmaal niet in beeld.
Maar niet in beeld is onbemind zekers.
En als iedereen die zelden tot nooit in beeld komt, naar ProConti moet gaan, heb je nog renner of 100 over in WT …

Limal 3 november 2020 om 12:58

+1

ddjong67 3 november 2020 om 13:38

+1

doorak 3 november 2020 om 17:56

Juist +1

En zo idioot de hetze voeren als ene @Nickdt die het over baggertijdritten heeft. Wanneer je vaak top 5 top 10 rijd kun je dat niet stellen. Nog niet te spreken dat vele volgers hier in een uur rijden nog niet eens binnen de 20km onder zijn record kunnen rijden.

Dat een renner meer eigenzinnig is dan anderen en aldus niet binnen de algemene normen valt waarbinnen het gros der mensen blijven omdat het veilig is wil niet zeggen dat men moet afkraken, iets waar de loosers alhier vooral best in zijn.

Domestique 3 november 2020 om 18:06

Zowat in elke reactie andere forumleden losers of idioten noemen die er niets van snappen, het is ook een manier van discussiëren…

jealgu 3 november 2020 om 12:09

Niwt geschikt als knecht? Heeft volgensmij een hele behoorlijke bijdrage aan de vuelta overwinning van Gesink in de Vuelta geleverd.

Yeez 3 november 2020 om 12:11

Dat was 2016. Zijn eerste jaar als prof

Joachim 3 november 2020 om 12:49

Sport Vlaanderen is ook een profploeg hoor.

moa 3 november 2020 om 12:12

Campenaerts rijdt vaak op kop in dienst. Dit deed ie al toen ie nog voor Jumbo reed. Dit ontkennen of gewoonweg niet weten zegt veel over hoe je het wielrennen volgt.

Hij heeft dit jaar niet gewonnen, maar wel een aantal mooie tweede en derde plaatsen in WT wedstrijden. Dat is beter dan de helft van het WT peloton.

hjjanssen1973 3 november 2020 om 12:20

Misschien wel naar JV? Tony Martin wordt ook een jaartje ouder. Zo'n machine op het vlakke lijkt me heel handig. Campenaerts is 29 zie ik. Kan nog wel wat jaartjes mee!

KnightBiker 3 november 2020 om 12:30

+1 dat imago van niet knechten zit er wel erg diep in, en bij mijn weten strookt het niet met de werkelijkheid. Of toch zeker niet altijd.

Limal 3 november 2020 om 12:33

Inderdaad moa.

In Italië heb ik hem enkele keren goed werk zien doen voor Pozzovivo en dan eindigde hij toch nog 2 keer 2e in een rituitslag. Mathematisch dus eigenlijk beter dan de twee negende plaatsen van Pozzo, die desondanks wel enkele keren goed aanvallend in beeld kwam. Om maar te zeggen dat voor sponsoren meer telt dan enkel overwinningen – de tijd die Campenaerts doorbrengt in de hotseats van tijdritten bvb, zoals in de laatste Giro-rit. Of de grote motor die Campenaerts aan elk team kan toevoegen in ploegentijdritten, toch hét paradepaardje voor teamsponsoren. (Zo spijtig dat er volgend jaar weer geen wordt gereden in de Tour…)

bartp25 3 november 2020 om 13:04

Ja er zijn zeker voorbeelden te vinden waarop hij knechtwerk levert, echter ook genoeg voorbeelden waar hij dit niet doet. Hij vindt zijn eigen tijdritten nog te belangrijk, ondanks dat hij zelden wint, dat hij zijn eigen programma wil kiezen en dat hij alles op die tijdritten zet, zijn knechtwerk daarin tegen valt vies tegen. Hij zou perfect zijn in de rol van Tony Martin, hele dagen lang op kop beuken.

Limal 3 november 2020 om 13:29

Bart, kan je mij artikels tonen waarin zijn (ex-)ploegleiders en ploeggenoten jou mening delen of zuig je maar wat uit je duim?

Limal 3 november 2020 om 14:45

Zoals ik dacht heb je dus geen bewijs gevonden dat Campenaerts zich ooit *tot ongenoegen van de teamleiding en/of ploeggenoten* heeft gespaard de dagen voor een tijdrit. Wat jij verder van de renner Campenaerts en ploegtactiek vindt heeft natuurlijk totaal geen belang.

bartp25 3 november 2020 om 14:54

Waar spreek ik over ongenoegen van collega’s en ploegleiders. Het is toch duidelijk om te zien dat hij zichzelf een toptijdrijder vindt(hij roept dat zelf altijd), waar ik niet ontken dat hij zeker bij de betere behoort maar er meer dan genoeg beter zijn en dat is ook te zien aan zijn prestaties. Heb je hem op regelmatige basis zien knechten zoals echte top tijdrenners als Cancellara en Tony Martin? Ik niet hoor en kom maar met voorbeelden, heeft niks met persoonlijke mening te maken. Zelfs in de laatste Tour en Giro, wat van Aert en Dennis daar doen, dat zou hij ook moeten kunnen maar doet hij zelden. Ik kan genieten van een eigenwijze eigenzinnige renner, echter hij overschat zichzelf volledig en daar betaald hij nu de rekening voor.

Limal 3 november 2020 om 16:22

Ik zeg nergens dat jij sprak van ongenoegen bij zijn (ex-)team(s), ik vroeg om bewijs daarvan omdat je maar blijft herhalen dat hij niet voldoende knecht. Dat is louter jou mening. Mensen die aandachtig de koers volgen hebben hem heus wel op kop zien rijden in de Giro, bij de overwinning van Gesink in de Vuelta, of voor Greipel en Ewan bij Lotto… Vergelijkingen met andere renners zijn ook niet 'straight-forward'. Cancellara, Martin en Dennis bvb. reden/rijden voor teams die vaak de hele dag de koers willen controleren – dat geldt veel minder voor TLS en NTT.

De reden dat Campenaerts nu moeite heeft om een nieuwe ploeg te vinden is covid-19, waardoor vele ploegen in geldnood zitten en o.a. de zijne er waarschijnlijk mee ophoudt. Niet meer, niet minder. Ik twijfel er niet aan dat er altijd gegadigden zullen zijn voor een Campenaerts, maar ploegmanagers weten natuurlijk ook dat hoe langer ze wachten hoe meer er van het vorige loon af kan… Bekijk anders eens de link die appiett hieronder plaatste.

doorak 3 november 2020 om 18:07

bartp25, je kletst.
Meer renners mogen zich wel eens sparen in een ploeg zodra de dag erop zich een specifiek voor geschikte etappe is of alwaar ze echt als knecht verwacht worden.
Dat van zeer veel andere renners dit niet expleciet alhier in stukjes verschijnt zegt niets.

Lijkt hier af en toe meer op een Libelle roddelrubriek ipv objectief en met waardering voor elke sporter hun prestaties volgen. Aandikken en de ander zwart maken doen roddelnichten ook. Met name om zichzelf daarmee beter te voelen. Diegene die dat hier aldoor doen bezitten eenzelfde zieke geest.

Ton van Wieringen 3 november 2020 om 12:21

Benieuwd naar een lijst van renners die op zoek zijn naar een contract voor 2021. Een voorzetje: Victor C., minstens 11 Belgen dus, Nick van der Lijke, Piotr Havik, Elmar Reinders, Budding enz.

LucasR 3 november 2020 om 12:21

–> Wielerflits.be

hjjanssen1973 3 november 2020 om 12:23

Kunnen we daar niet beter 1 wielerflits van maken? Het BE nieuws wil ik toch ook lezen? Liefst op 1 pagina dan.

KnightBiker 3 november 2020 om 12:36

+1. De scheiding lijkt niet echt te werken.. wellicht wel een ‘badge’ zoals vaak gebruikt wordt voor specefiek Belgisch/Nederlands nieuws

Limal 3 november 2020 om 12:49

+1 Ik vind een badge trouwens niet nodig – als wielerfans kennen we toch de nationaliteiten van de renners en als zelfstandig denkende mensen kunnen we toch beslissen of we een artikel lezen of niet?

Nico Dick 3 november 2020 om 13:13

Als je wat naar beneden scrolt op de homepage (.nl) staat een overzichtje met de laatste artikelen die exclusief op .be zijn gebracht.

toiletduck 4 november 2020 om 11:57

hjjanssen1973: +1, heel vermoeiend die mislukte opsplitsing. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met trekken van lokale sponsors. Gezien het uitblijven van reacties op exclusieve .be-artikelen vermoed ik echter dat het doel de middelen een beetje voorbij is geschoten.

SCIC 3 november 2020 om 12:40

Niveautje lager dan WT? Daar moet toch nog wel een ploeg te vinden zijn.

nickdt 3 november 2020 om 13:02

Alpecin lijkt me uitermate geschikt voor Campenaerts. VDP kan niet alles rijden, Campenaerts rijdt de klassiekers niet.

Wheely 3 november 2020 om 13:14

Volgens mij hebben ze bij Alpecin al aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in Vocsnor.

VerstandOpNul 3 november 2020 om 14:25

Zijn regelmatige gebruik van klysma’s zal de meeste ploegen schrik hebben gegeven..

Ivanoviclover 3 november 2020 om 14:35

Best interessant dat de gesprekken niet worden voortgezet nog voor het financiële plaatje besproken wordt. Dat wordt niet makkelijk zo.

Peetvader 3 november 2020 om 15:03

EFC zou een mooie ploeg zijn voor hem.
Tijdritcultuur en er is nog plaats.

Newschooler 3 november 2020 om 18:11

Je zou hem moeten overtuigen dat hij zoiets als Tony Martin gaat doen. Gewoon keihard op kop beuken. Je bent wel heel dom als ploeg als je hem er dan niet bij wilt hebben.

Wradley Biggins 4 november 2020 om 07:23

Wanty kom er maar in!
Vermote was toch echt een slechte zet om boor kopman te gaan bij een andere ploeg, was zo een goede knecht!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair