Vertrekt Olav Kooij bij Visma | Lease a Bike? “Wil mezelf meer specifieke doelen stellen”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 26 maart 2025 om 12:44

Vertrekt Olav Kooij bij Visma | Lease a Bike? “Wil mezelf meer specifieke doelen stellen”

Olav Kooij en Visma | Lease a Bike: het lijkt een zeer gelukkig huwelijk. De 23-jarige sprinter boekte sinds zijn debuut voor de ploeg in 2021 immers al 39 profoverwinningen, maar de vraag is of hij na dit seizoen nog zal uitkomen voor de formatie. Kooij is bijzonder ambitieus voor de komende jaren, maar krijgt hij bij zijn huidige ploeg ook alle ruimte om door te groeien?

Zo wil Kooij graag debuteren in de Tour de France, maar de ploeg heeft voorlopig andere plannen. Het Jachtluipaard van Numansdorp is inmiddels uitgegroeid tot een van de snelste sprinters ter wereld, maar mag voorlopig dus niet naar de grootste wedstrijd van het jaar. Kan dit voor de rappe man een reden zijn om aan het einde van het seizoen te verkassen? Zijn contract loopt af aan het einde van 2025.

“Toen ik twee jaar geleden einde contract was, was ik nog volop bezig met stappen te zetten richting de top”, laat Kooij weten aan Het Laatste Nieuws. “Toen was de kwestie nog om een grote ronde te rijden en niet zozeer welke. Nu ben ik op een punt gekomen dat mijn programma een steeds belangrijkere pijler wordt in mijn ontwikkeling en ik mezelf meer specifieke doelstellingen wil stellen, zoals kasseiklassiekers en Tourritten winnen.”

Kooij zal alleen nog minstens een jaar moeten wachten op zijn Tourdebuut – de ploeg speelt hem uit in de komende Giro d’Italia – maar is dit voor hem een reden om andere oorden op te zoeken? “Ik kan momenteel niet zeggen dat Olav 100% zeker bij ons team zal blijven”, gaf sportief directeur Grischa Niermann eerder aan bij Sporza. “Het gaat om kansen en geld, we zullen daar tijdens het seizoen met elkaar over spreken.”

Visma | Lease a Bike is momenteel vooral gefixeerd op Tourwinst met Jonas Vingegaard. Voor een sprinter als Kooij lijkt dan ook geen ruimte. “Al is het niet onmogelijk om Kooij en Vingegaard ooit samen naar de Tour te sturen”, is Niermann van mening. “Maar, Olav is natuurlijk wel een sprinter. Op de voorlaatste klim zal hij geen kopwerk meer verrichten in het peloton. Dan zullen de media zeggen dat we een fout hebben gemaakt door een sprinter mee te nemen naar de Tour.”

Geen wedstrijden gevonden.


RIDE Magazine
16 Reacties
26-03-2025 12:55
Duidelijk. Zal tekenen bij een ploeg die hem meeneemt naar de Tour.

Snap overigens ook niet waarom ze hem niet opstellen in Parijs Roubaix. Doet het nu al twee seizoenen keurig in San Remo en Gent Wevelgem. Dan lijkt Roubaix me ook het proberen waard, al is het maar voor de ervaring.
    26-03-2025 16:25
    Inderdaad. Reed in 2023 ook een goede Brugge De Panne toen er veel sterke klassieker renners boven kwamen drijven. Ik hoop dat ze hem weten te houden door iets minder de fixatie op het AK met Vingegaard te leggen. Moet wel zeggen dat Kooij dit jaar ook nog wel eerst de Giro moet gaan uitrijden, voordat hij met zijn vuist op tafel kan slaan en zeggen dat hij zo'n 3 weekse goed verteert.
26-03-2025 13:08
Als ze bij Visma een beetje nadenken proberen ze Kooij te behouden en de kansen een beetje te spreiden. Als Pogacar op dezelfde weg door blijft gaan dan gaan ze, zonder ongelukken, in de Tour voor plek 2 rijden met Vingegaard. Daar heb je geen 7 knechten voor nodig, met Kooij en eventueel iemand in steun heb je in ieder geval nog een goede kans op een of meerdere ritzeges.
    26-03-2025 14:06
    maar indien zou blijken dat pogacar tóch te pakken is, dan heb je waarschijnlijk wel dat hele team nodig
    26-03-2025 14:36
    Waar komt toch dat idee vandaan van Pogi z'n aanstaande Tour-dominantie? Als we de 2024 Tourwinst van Vingegaard aanhalen dan komen Pogi fanboys met de gebroken pols aanzetten, maar een Vingegaard die begin 2025 half dood ligt te gaan in het Baskenland en vervolgens geen vuist kan maken tegen Pogi (maar wel soeverein tweede wordt) is hét bewijs dat Pogi vanaf nu onklopbaar is?
26-03-2025 13:16
Lijkt mij duidelijk dat hij vertrekt als hij in 2026 geen Tour mag rijden.
26-03-2025 14:52
Kooij in de tourselectie kan ook voordelen voor Vingegaard hebben: ten eerste iets minder druk voor hem, ten tweede omdat eventuele overwinningen van Kooij het teammoraal verhogen. En het is in principe maar één plek: het moet mogelijk zijn renners te selecteren die zowel voor Kooij als Vingegaard kunnen knechten.
    26-03-2025 18:33
    Helemaal omdat Kooij niet het type is die een volledige trein nodig heeft.
26-03-2025 13:01
Staat helemaal niks nieuws in. In de Rode Lantaarn door Niermann al uitgebreid besproken (daar komt de Sporza quote waarschijnlijk ook vandaan). Ze zullen dit jaar in gesprek gaan en kijken of ze eruit komen. Dat Kooij volgend jaar de Tour niet kan rijden bij Visma is helemaal geen uitgemaakte zaak op dit moment.
    26-03-2025 14:22
    Inderdaad, dit is nieuw leven blazen in een stukje van paar maanden geleden, pure speculatie dus.
26-03-2025 13:09
Zou erg dom en zonde zijn als ze hem laten gaan.
De drang op de TDF te winnen, en weer 2de te worden is veel te groot bij deze ploeg. En dan laten ze deze renner gaan.

Zolang Pogacar een goede voorbereiding heeft zal de rest kansloos zijn voor de zege. Voeg hem volgend jaar toe aan je tourploeg, dan heb je en een podium plek en waarschijnlijk minimaal 1 etappe.
    26-03-2025 14:45
    Nou de drang is niet groot, ze hebben al twee keer de tour gewonnen. Met daarin oa pogacar. Bewijzen hoeft niet meer.
    Ik zie in kooij een rol die v aert vertolkt. Maar daar moet kooij wel voor open staan.
    Laat die jongen wat meer los in z'n wensen, zou idd zonde xijn als hij verterkt
26-03-2025 13:31
Leuk voor Picnic nu Jakobsen toch niet kan profiteren van een hele aangekochte trein
26-03-2025 12:55
Uiteraard is het fijn om een goede Nederlandse renner in de ploeg te hebben die kan strijden om etappeoverwinningen in de Tour, maar sponsoren willen vooral het allerhoogste en dat is de Tour winnen.
    26-03-2025 13:06
    Het idee dat elke klassementsrenner een volledige ploeg in dienst van zichzelf nodig heeft, is ook onzin. Een sprinter en/of een puncheur kunnen met een etappeoverwinning de druk bij je kopman wegnemen.

    Bij Visma stamt die monomane aanpak nog uit de tijd dat ze obsessief de nieuwe Sky-train wilden worden. Maar inmiddels zijn ze qua kracht in de breedte overvleugeld door UAE. Laat die het tempo omhoog maar maken. Maar goed, dan heeft Kooij bij Visma nog altijd te maken met Van Aert als sta-in-de-weg voor zijn ambities.
26-03-2025 22:34
Het probleem van Kooij is niet alleen Vingegaard, maar ook Van Aert.

Kooij is de snellere sprinter, maar Van Aert kan ook nog wel een sprint winnen (heeft tegenwoordig weliswaar een uitgedund peloton nodig). Maar Van Aert kan eventueel een overgangsrit winnen. En kan eventueel ook nog wel een tijdrit winnen. En kan eventueel wel een bergrit winnen. En kan eventueel nog wel een half peloton uit elkaar rijden en zelfs kopmannen van andere teams lossen op een col.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine