Verschil in prijzengeld nog altijd aanzienlijk in Strade Bianche
Hoewel de mannen en vrouwen over dezelfde onverharde wegen rijden in Strade Bianche, is er nog altijd een aanzienlijk verschil in prijzengeld. Terwijl de winnaar bij de mannen 16.000 euro opstrijkt, gaat de winnares bij de vrouwen met stukken minder naar huis: 2256 euro. De prijzenpot voor de vrouwenkoers is eenvierde van het totale prijzengeld bij de mannen.
“Het klopt dat er nog altijd een groot verschil zit in het prijzengeld van Strade Bianche, maar het is al stukken beter dan het was. We verdubbelden het prijzengeld voor vrouwen dit jaar met het bedrag dat de UCI ook had aangegeven”, vertelt organisator Mauro Vegni aan Cyclingnews. “We hebben ook de vergoedingen die we de vrouwenteams betalen aanzienlijk verhoogd. Deze stijgen jaarlijks tot 2021 als ze op hetzelfde niveau zijn van de procontinentale teams bij de mannen.”
Zorgvuldige planning en duidelijke strategie
Vegni werkt met kleine budgetten bij de organisatie van kleinere koersen in het portfolio van RCS Sport, waarbij hun nogal eens inkomsten uit de Giro d’Italia gebruikt om tekorten elders op te vullen. Geleidelijk aan waardeerde hij de status van de Giro d’Italia en Strade Bianche op door hard werken en toepassing van de juiste kennis. Hij gelooft dat vrouwenwielrennen dezelfde ontwikkeling nodig heeft, voordat het prijzengeld gelijk kan worden getrokken.
“Het is juist om gelijk prijzengeld te hebben als het vrouwenwielrennen net zoveel oplevert, dezelfde commerciële waarde heeft, dezelfde televisierechten. Het vrouwenwielrennen is gegroeid sinds de tijd dat ik de Primavera Rosa (Milaan-San Remo voor vrouwen, red) organiseerde, maar helaas is de vrouwensport veel kleiner dan de toch al kleine mannensport”, stelt Vegni, die er geen voorstander van lijkt om de mannenkoersen te korten ten faveure van de vrouwen.
Hij gelooft dat het vrouwenwielrennen zich verder kan ontwikkelen met een zorgvuldige planning en een duidelijke strategie. Daarbij doet hij ook een oproep aan de UCI, die meer moet doen om het naar een hoger plan te brengen. “We kunnen slechts hopen op een goede structurele groei. De meeste vrouwenteams worden gesponsord door merken uit de sport of kleinere bedrijven, maar het potentieel voor echte vrouwenmerken is enorm. Maar ik zie het nu nog niet gebeuren.”
Prioriteiten stellen
Vegni: “We kunnen allemaal wel meer doen en proberen te doen wat commercieel mogelijk is, maar het moet prioriteit worden voor iedereen. Niet slechts af en toe voor de bühne. We hebben tijd en een plan nodig, want anders zie ik de ontwikkeling echt niet gebeuren. Ik vind dat iedereen moet samenwerken voor het bredere welzijn van de sport, voor zowel de mannen als de vrouwen. Maar dat gebeurt niet als de ene partij bepaalt en de andere daaronder lijdt. Dat zal nooit werken.”
Vrouwen verdienen sowieso al veel minder omdat de sponsoren maar een fractie van de salarissen van de mannen aan de vrouwelijke renners betalen.
Maar dat is geen argument om ze ook nog minder prijzengeld te geven.
Zoniet, dan is het gelijkschakelen van de prijzengelden gewoon het afnemen van geld van de mannenwedstrijd om daarmee de vrouwenwedstrijd te subsidiëren.
Kortom het is een ‘beloning’ voor de prestatie van de winnaar. M.a.w. het is een ‘prijs.’ En ik zie niet in waarom de prestatie van een man zoveel beloond moet worden dan die van een vrouw.
Met die reden verdienen badmintonners (zowel man als vrouw) in NL niets. En dus ook de wielrensters.
Dat er niet veel mensen geinteresseerd zijn in vrouwenwielrennen? Dat is dan maar zo. Wil jij dat wielrensters meer verdienen? Ga er lekker naar kijken.
Anyway, ik ben an sich niet tegen je voorstel, maar ik denk dat er praktisch gezien haken en ogen aan zitten. Terwijl alleen gelijk trekken van het (financieel gezien verwaarloosbare) prijzengeld binnen het wielrennen wel makkelijk zou kunnen!
Je bekijkt alles vanuit de situatie van de renners en dan is het prijzengeld inderdaad niks meer dan een extraatje maar bekijk het ook eens vanuit het standpunt van de organisatoren: vrouwen evenveel prijzengeld geven (lees: teveel in verhouding tot de sponsoring) betekent het faillissement van dameswedstrijden.
En daarom ook gewoon terecht, hoe sneu het ook lijkt/is.
Op wielerflits valt het gelukkig nog wel mee met dit soort artikelen. Op cyclingnews staat er praktisch iedere dag wel een "whiteknight-bericht".
Maar op al deze punten loopt het nog ver ver achter. Ik zie dan ook niet in wat er "eerlijk" zou zijn aan het gelijk trekken van het prijzengeld. De vrouwenkoers is enkel mogelijk omdat de mannen op dezelfde dag ook rijden..
daarom verdienen ze ook meer salaris en krijgen ze meer prijzengeld. Op zich logisch.
Mannenwielrennen heeft ook rijkere historie.
Voor de vrouwen verbetert het al en die mogen (moeten) ook best meer verdienen maar sponsorgelden zullen hiervoor echt omhoog moeten.
Maar dat er verschil is is misschien niet eerlijk maar er zijn wel meer dingen niet eerlijk. Ze presteren ook niet exact hetzelfde (zie mijn eerste 3 argumenten). Kunnen ze niks aan doen maar is wel een feit.
Bij tennis snap ik ook niet zo goed waarom het allemaal gelijk moet zijn. De wedstrijden van mannen en vrouwen zijn niet 1-op-1 te vergelijken dus de beloningen ook niet.
Maar ik sta open voor andere meningen hoor :)
En dan gaat het niet over dat geneuzel als: "minder kilometers", "commercieel minder interessant", "minder kijkers" en meer van die ongein ("laat ze dan maar meerijden met de mannen" wat natuurlijk waanzin is).
Maar waarom zo geforceerd?
Er gaat hier ergens iets fout (hun, gebruikt..)
2. Om toch even een andere kant te geven aan al diegen die het kijkcijfer argument etc gebruiken. Ten eerste, jullie hebben allemaal gelijk met jullie observaties. Ten tweede, het punt gaat daar helemaal niet over.
Het probleem met vrouwenwielrennen, en vrouwensport in het algemeen, is dat er een systematisch voordeel zit bij de mannentak. Die hebben al decennia lang publiciteit, tv/radio uitzendingen en nieuwsberichten over hen gehad. Dus bij alle zullen ze in het nadeel zijn wbt kijkers. Velen kijken immers vanuit gewenning, opvoeding en historie.
Juist daarin vind ik het jammer dat Strade zich hier niet anders over instelt. Als het voorbeeld hoe je een klassieker kan worden en historie kan schrijven binnen een korte tijd zou het hun sieren als ze dit ook met hun vrouwenkoers probeerden. Geef ze wat meer publiciteit en waardering vooraf, en al snel zullen ze het ook gaan verdienen. Dit last bijv het vrouwenelftal ook zien; ze zijn in positie ver vooruit gegaan omdat ze het EK wonnen, sure, maar daarvoor zat er al een georganiseerde drive achter door het naar Nederland te halen, er tv tijd aan te besteden etcetera. Ze kunnen pas sponsors binnenhalen als ze de kans krijgen.
Het is namelijk niet om aan te gluren, de poging om het bij mensen door de strot te duwen werkt niet. De sport moet eerst ontwikkelen voor het interessant wordt, en dat gaat nog jaren duren.
Commercieel gezien zou het trouwens ook niet slecht zijn. Het wielerpubliek bestaat voor een te groot deel uit mannen van middelbare leeftijd. Dat is een groep die voor adverteerders niet superinteressant is. Ik kan me voorstellen dat het aantrekken van een (jong) vrouwenpubliek de koers slonsortechnisch snel boeiender maakt. Maar om vrouwen in wielrennen te interesseren staan een aantal fossiele tradities (de rondemissen, een debiele verdeling van het prijzengeld) in de weg.
Je laatste zin is misplaatst, met woorden als “fossiel” en “debiel” zal je heus geen hartjes winnen voor je argumentatie.
En als je graag wil dat ik je hart verover wil ik wel een poging doen met zachtere woordjes..... maar dan moet je ECHT willen.
Anyway, ik denk dat het er voor het wielrennen (commercieel en sportief gezien) niet op aan komt dat er mannenhartjes voor het vrouwenwielrennen gewonnen worden, maar dat de vrouwenhartjes die kloppen voor de koers niet afknappen van onnodige ongelijkheden en seksistisch aandoende folklore uit langvervlogen tijden.
Ze krijgen al veel meer dan het aandeel waar ze recht op hebben.
[quote]Volgens een proffesor[/quote]
:(
Ik weet niet of die prestatie groter is omdat beide vechters zwaarder zijn. Ik vind zelf dat de beloning af moet hangen van de waarde die ergens aan gehangen wordt. En vaak is dat iets wat verband houdt met de grootte van de prestatie. Vrouwenwielrennen is onderontwikkeld ten opzichte van de mannen dit zorgt ervoor dat het makkelijker is om bovenin mee te doen bij de vrouwen dan bij de mannen. Dit soort zaken devalueren de waarde die aan een prestatie hangt.
@Vlek en reusjen: We denken verschillend over wat een 'prijs' betekend. Niks mis mee, we zien het klaarblijkelijk heel anders... Voor mij is het winnen van de Strade Bianche van de mannen net zo veel waard als dat de vrouwen hun Strade Bianche winnen. En zeker niet 86% minder waard of zoals in de Omloop zelfs 97%. Dat staat echt niet in verhouding wat mij betreft. Maar ieder zijn mening!